Alternativ.nu
Hantverk => Trä => Ämnet startat av: Olle 68 skrivet 22 nov-15 kl 11:28
-
Hej! Är ny på forumet och jag svarvar smider och snickrar en hel del när tiden tillåter. Har lite frågor nu när hösten gör att man kan vara innomhus och pyssla lite.
Hur länge ska man torka trä som man ska svarva och vad är bästa sättet, innomhus utomhus, lim på ändträet?
Vad kan man använda som sealer? Dvs det som tas på av en del träsvarvare efter det att föremålet är färdig putsat och ska vaxas eller oljas in?
Sen vore det kul om man kan byta träbitar med varandra så att man får prova lite fler spännande träslag, förekommer det här på forumet?
Tacksam för svar Thomas
-
Hej Olle 68, Det finns många filmer på youtube om torkning och om ytbehandling, det mesta kommer från USA och England där svarvning är väldigt stort. Så du lär att söka på engelska. Jag har hittat ett företag i Sverige som säljer material verktyg och oljor vaxer och sandingsealer, dom heter, www.slöjdfokus.se (http://www.slöjdfokus.se)
Mvh Mikael
-
Halloj Thomas. Jag skärsvarvar i rått virke. Ytan blir då så fin att efterbehandling knappt behövs. Testa!
-
Hej Sjaunja....Ja det är sant och det går mycket lätt att svarva i rått trä, men hur gör du med torkningen? jag har gjort några skålar på detta viset men dom vill gärna slå sig och bli ovala.
-
Tack för snabba svar..:-). Att svarva i vått trä har jag aldrig gjort, det kanske funkar om man gör en skål eller liknande, men om man gör en burk med lock så krymper väl det hela när det torkar? Ska kolla runt lite på slöjdlänken.
Bra bilder med tips på forumet, man får en massa nya ide'er .....puhhh :-)
-
Bästa sättet att torka snickarvirke är utomhus under tak och någorlunda skyddat för slagregn. En gammaldags glestimrad norrländsk eller österbottnisk hölada är fullkomligt idealisk. Annars går det nog bra i vad glest uthus som helst.
Då virket är ordentligt lidertorrt tar man in det i värmen och torkar det till inomhustorrt. I nödfall kan man ta in rått virke i värmen direkt men risken är stor att det spricker då ytan torkar för snabbt och krymper mer än träet längre in i biten.
Man kan svarva av rått virke men det är en egen konst att torka det utan att det spricker. Sjaunja behärskar den konsten så vi får nog tigga och be om litet undervisning.....
Sealer....aldrig hört om någonting sådant...... om man skall behandla med rå eller kokt linolja eller måla med oljefärg går det ju käpprätt åt helsike om man har förseglat ytan så att oljan inte sugs in i ytan.
Annars så rekommenderar jag att du skaffar ett exemplar av svarvbibeln. Den heter "Träsvarvning enligt skärmetoden" och är skriven av Wille Sundqvist och Bengt Gustafsson. Wille säger att den är slutsåld sedan länge men man kan ha tur och hitta ett begagnat exemplar....eller så lånar man boken av någon och gör en olaglig fotostatkopia....... och låter bli att tala högt om det :-X
Lycka till!
-
Halloj igen. Jo som du säger Viking så blir skålar lite ovala. Blir fint och lite mer levande form så jag gillar det.
Thomas, att göra burk med lock i rått virke borde vara svårt. Har inte testat.
Vad gäller torkning av tex en skål så brukar jag mosa kokt potatis och smeta in med och sen bädda ner i spånlådan.
-
Jaha...... så det är så man gör......!
Tack för tipset!
-
Beror även på hur du valt träet. T.ex. har du svarvat en tallrik av en skiva från en stock där kärnan är i mitten av tallriken så ja den kommer spricka oavsett till slut...
Sen är det så att ju tunnare trä desto mindre är risken att det spricker. Jag brukar tälja ett föremål i två omgångar. Först grovtälja rejält så nära slutliga formen som möjligt när den är rå. Sen låt jag den torka och fintäljer. Har jag grovtäljt ordentligt behöver jag varken ha den i spån eller kokt potatis...
Ibland torkar jag en halv klabb då limmar jag ändträet och ca 1 cm runt kanten på ändträet. Då spricker det aldrig.
-
Shellac kan väl användas som finish på skålar och sånt ist. för lin eller mineralolja.
-
På tex gamla möbler som har shellackytor märker man att det är en skör yta. Grå ringar efter vätskor från glas har missfärgat och liksom gått igenom shellacken. Tänker att det kan funka på skålar ifall man är noga med att bara förvara torra saker i den. Men man tappar ju träkänslan med lack.
-
Skillnad på applikationer, shellac har också använts i vapenkolvar och golv förr i tiden, så dess tålighet varierar nog med applikationen, hur tjockt osv, fast det är inte känt för att vara den tåligaste lacken.
Men det är en väldigt fin lack, jag tycker mycket om den, behåller träkänslan enligt mig. Jag har det på min arbetsbänk för det är enkelt att reparera.
-
Hej Olle 68..
Jag har några bitar av Kinesisk poppel, det är många spännande färger och mönster i dom, trävitt, brunt,grått orange och rostfärgat. Ska försöka att lägga ut en bild på en skål som jag gjort av det. Vad har du för roligt trädslag?
Mikael...
-
Hoppas det funkar, är inte så bra på sånt här...
-
Hej! Verkar vara ett aktivt forum det här! Massa bra tipps.
Undrar lite om hur länge virket ska torka så att det inte spricker? Har man tagit ned träd på vintern så är de ju som regel torrare och behöver torka mindre, men hur vet man när det går att svarva i det? Det är ju mindre kul när det spricker....mitt trä ligger och torkar i en vedbod.
Om man svarvar i råare trä så har ju slöjddetaljer någon vätska som det hela ska ligga och dra i men försöker att undvika kemikalier så potatisalternativet verkar ju bättre.
Viking: Det jag har som ligger på tork nu är Alm som var fälld förra året. Oxel som togs i våras, och ett sorts prynadsäppelträd som är 30 cm i rot och som togs ned nu i höstas. Sen får jag en del torrt från ett lokalt snickeri men det är inte så spännande träslag, mest ek, ask och annat spill. Ene har jag annars så det räcker och blir över. Masurbjörk och flambjörk i bitar-ett par kartonger.
Jag frågade om sealer och det verkar de ha på slöjdfokus, tanken var att använda någon form av vax sen för att få upp lite glans i träet på små burkar.
Fick ett tipps från en stockmakare i Norge för några år sedan, han använde rå linolja som han tillsatt en härdare till som används till båtplast, då torkade linoljan och gav en bra finish på hans bösskolvar, har en liten flaska kvar av härdaren men kommer inte ihåg vad det heter- men då är det lite mer kemikalier helt plötsligt.
-
Snygga skålar!
-
Olle, vilken del av landet håller du till?
Kanonbra idé att byta träbitar ju! Jag håller på att ställa upp ett par träsvarvar i snickarboden samtidigt som jag startar upp en smedja, förhoppningsvis under vintern/våren.
Än har jag bara småbitar till knivhandtag.
Tog ner en al för några år sedan när jag breddade en enduroslinga och bar ut två vedträn och hade under soffan i lägenheten innan jag flyttade till landet. Kändes inte alltid värt besväret då, men så sågade jag upp dem för lite sedan och då visade det sig att det var tvåfärgat trä, ljust och rosa. Skulle släpat ut och torkat hela trädet om jag vetat det... :)
-
Svart: Jag håller till i skaraborg.
Om jag förstått det rätt av ovanstående inlägg så ska man undvika att ha kärnvirke i mitten av det man svarvar-för du spricker det lätt?
-
Jag har för mig att polyesterhärdaren är väldigt allergiframkallande. Ingenting som passar till skålar för förr eller senare kommer någon att lägga någon matvara i skålen vad du än säger åt folk.
Man kan svarva skålar av rått trä med kärnan i mitten men då måste skålen få en sådan kupig form just där kärnan är så att det finns utrymme för kärnan att bulna ut när skålen krymper. Jag behärskar inte den konsten men jag har sett att somliga kan.
-
Tack Olle 68...
Poppel grenarna som jag fick var ganska grova. 25-30 cm i diameter. Jag har hört att kärnan är roten till det onda så jag sågade bort en skiva på ca 1 tum i mitten så jag fick två halvor. dom tog jag in i källaren och dom har inte spruckit någonting.
-
Verkar knepigt att torka hela stockar utan att klyva dem och dela upp de i kvartar eller i halvor ( bra tipps med halvor!) . Pratade med en träskärare som menade att man kan göra klyvningen och låta de torka , såga och hyvla sedan för att sen limma ihop de och svarva. Verkar vara en liten vetenskap det där med torkningen.
Eftersom tålamodet tryter lite ibland så måste jag ändå ställa frågan om det finns något sätt att snabbtorka utan attdet spricker?
Thomas
-
Grejen är att trä krymper "med" årsringarna och årsringarna längst från kärnan bildar en längre sträcka, så krympningen blir större ju längre från kärnan man kommer.
Klyver man en stock och torkar den så kommer de vid klyvningen plana ytorna att ha blivit halvrunda.
Man kan också se det som att årsringarna "vill" räta ut sig, så en bräda sågad från ena sidan av kärnan, med kanterna vid barken, kommer att böja sig vid torkning.
Problemet med att torka grövre stycken är att fukten inte "hinner ut", så att stycket torkar snabbt vid ytan och ändträet, men långsamt mitt inne i biten. Därför limmar el dyl man ofta ändträet och barkar inte hela ämnet, utan rand- eller ringbarkar det (dvs låter en del bark sitta kvar så att ytan inte torkar för snabbt).
Man kan torka i virkestork (i princip uppvärmning + ventilation) men då tror jag att det ställs än högre krav på att få till en jämn uttorkning.
Olika träslag bör också vara olika känsliga.
/Mats
-
Tack för svar! Ser ut till att man får bygga upp sig ett lager med trä...:-).
-
Du kan ochså prova att svarva i rått trä och torka i mikron. man kör korta stunder många gånger.