Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Gröfre Slissing skrivet 18 okt-15 kl 09:52
-
Hej!
Växlingsproblem , Volvo 740, 1988.
Vagnen har rullat över 50000 svenska mil, går bra och förbrukar ingen olja.
Problem har uppstått med växlingen såtillvida att 1:an är trög att få i, och 2:an ännu värre!
Övriga växlars iläggande fungerar korrekt. Av de ”experter” som konsulterats säger den ene att det har att göra med att lamellskivorna kärvar mot axeln ; den andre att det har att göra med den spärr som finns för att backväxeln icke skall kunna iläggas under normal körning!
Eftersom iläggandet av växel med stillastående motor innebär samma svårigheter som under drift troooor jag mig förstå att det har med spärren att göra, eftersom man kan växla bättre om man lyfter spärren när man lägger i 1:an och sedan , med kraft och hast när det är så dags, 2:an. Kopplingen fungerar oklanderligt.
Att reparera är en sak som jag undviker ; kan man köra utan att reparera gör jag det, och det går hyfsat på detta sätt, tycker jag!
Kan man anta att förhållandet förvärras? Vilka detaljer måste i så fall bytas? Att fortsätta att köra går hyfsat, och eftersom jag tillhör dem som är glada att bilen överhuvudtaget gååår är det inga problem !
Vill således veta om någon annan bilägare har / har haft problem med detta, och således är kompetent att sakkunnigt göra ett inlägg .
Vid den nyligen gjorda besiktningen gick det hyfsat, det blev anmärkning på en glappande krängningshämmare och något broms-ok som kärvade litet. (dock med godkänd bromsverkan.) Växellådan betraktades såsom ”svårväxlad!” Anmärkning således!
Felaktigheterna åtgärdades, ja, inte växellådan, så ombesiktningen utfördes under "påverkat" EKG, men den i mitt tycke kompetente besiktningsmannen påpekade :”Det är nog bara den där spärren! ” Så skall det låta! Mitt EKG uträtades, dock icke i sin helhet!
Konstaterade igår att det verkar som om man KAN slippa lyfta spärren ; det går hyfsat likväl, men man måste lägga i 2:an med bestämdhet!
Fortsätter således, i avvaktan på era kompetenta svar, att fortsätta körningen! För mig är det ett rejält avstånd emellan problems begynnelse och omöjligheten att köra överhuvud taget!
Hälsning!
G S
-
Är växlarna lika tröga att få i oavsett om det rör sig om upp- eller nerväxling? Om det är svårare vid nerväxling, går det i så fall lättare om du dubbeltrampar?
Kan man märka några tendenser att bilen vill "dra" om den står stilla med 1:an ilagd och kopplingen nertrampad?
Förekommer det att det skrapar när man ska lägga i backen?
Är det någon skillnad beroende på om bilen är kall eller väl varmkörd?
Nu vet jag inte hur backspärrmekanismen ser ut på Volvoväxellådor av den generationen (jag gissar att den är 5-växlad och heter M47). Men på andra bilmodeller där backspärrproblem har varit vanliga (t ex VW Golf från 70-talet) är orsaken ofta trasiga lagerbussningar av plast i växellänkaget, ibland kan det också förekomma utslitna eller kärvande kulleder eller böjda stag som ställer till bekymmer. Det kan också finnas justermöjligheter och i så fall bör det stå i verkstadshandboken hur justeringarna ska göras.
-
Hej, "Torbjörn!"
Tack för svaret! Det är ingen större skillnad emellan uppväxling / nedväxling! Jag har inte provat dubbeltrampning. Men det skall jag göra vid nästa körning!
Någon "dragningtendens" förekommer inte, och backen går i utan problem!
Det är heller ingen skillnad emellan kall eller varm motor. (Min körning med dubbeltrampning upphörde i och med att växellådorna blev hel-synkroniserade. Men jag skall prova!)
Jag skall, om läget förvärras, vidarebeforda Dina råd / Din diagnos till någon av mina experter!
Hälsning!
G S
-
Hej igen!
Jag har nu kört litet mera, och det visar sig att jag nu inte behöver lyfta "backspärren" för att det skall gå lättare att växla!
Dubbeltrampning vid nedväxling underlättade nååågot. Det verkar som om något "slitit in sig!" Fortsätter givetvis att köra utan åtgärd ; avvaktar ytterligare förändrat beteende!
Hälsning!
G S
-
Det kan ju faktiskt vara idé att prova att byta olja i växellådan och se om det förbättrar någonting. Eller åtminstone kolla hur den gamla oljan ser ut, om den är mycket svart eller ser ut som metalliclack är det mer än hög tid för ett byte.
-
Nu har jag inte mekat med alla volvoväxellådor av ungefär den generationen, men dom jag har pillat med har haft en simpel backväxelspärr bestående av en plåtdel som växelspaken tar emot innan man kommit långt nog åt vänster för att få i backen. plåtdelen är flyttbar genom att lossa de två skruvarna som håller den, och bör vara enkelt åtkomlig om du lossar damasken runt växelspaken. Du förstår hur det fungerar när du plockat av damasken och testväxlar.
-
Det är med 99% säkerhet motorkuddarna som är slitna eller brustna, vilket får motor/växellåda att luta mer. Därför är det svårare att få i växlarna.
-
Hej!
Jag har fortsatt att köra och det går hyfsat, men jag skall be mina experter beakta de lösningar jag fått här.
"Styckis", nu kommer Din lösning att delges mina mekaniker! Skall be att någon av dem tar en titt under vagnen, det bör synas!
Biltema har visst dessa kuddar ; cirka 60-70 kr styck!
Det tackas för samtliga råd i mitt "ämne!" Lösning på problemet kommer att meddelas!
Hälsning!
G S
-
Hej!
Har haft 2 gamla Volvo 440 med samma problem. Vet inte o det är precis samma på denna.Var bara att lyfta av växelspaksdamasken och justera backspärren, sedan fungerade den perfekt. Man lossade 2 st skruvar och släppte lite på "metallbiten" några mm.
Mvh
-
Hej!
"Solvigg!" Tack för rådet! Tack alla andra också för era synpunkter!
Det blir aldrig av att göra nåååågot så länge det gåt hyfsat, och det gör det fortfarande ,men tröööögt!
Men jag skall meddela vad Du skrivit till mina 2 "experter!"
Hälsning!
G S
-
Hej!
Det går bättre och bättre att växla, men det är fortfarande tröögt! Troooor att det kommer att ordna sig!
Reglaget "sliter in sig!"
Hälsning!
G S
-
Hade en bmw som var sent 90-tal, den hade väldigt svårt att få i ettans växel i rullande fart, gick inte utan att behöva ta i, trots den bara rullat 3500 mil..
Ingen mer bmw för mig..
-
Hade en bmw som var sent 90-tal, den hade väldigt svårt att få i ettans växel i rullande fart, gick inte utan att behöva ta i, trots den bara rullat 3500 mil..
Ingen mer bmw för mig..
Det låter som ett typiskt fall av dålig synkronisering, inte ovanligt fabrikationsfel på tyska 90- och 00-tals-bilar (misstänker att samma underleverantör gör drevsatser till flera olika biltillverkare). Jag vet av åtminstone tre bilar (Audi '03 , tysk Ford '99 och Opel från ca '05) som fick växellådan bytt eller renoverad under garantitiden av den anledningen.
Ett sätt att skilja synkproblem från andra orsaker till att det är svårt att få i växeln, är att prova om det går lättare med dubbeltrampning.
Man ska aldrig tvinga i en växel om synkroniseringen är motsträvig, då är det bättre att dubbeltrampa istället, eller om man inte vill eller kan lära sig att dubbeltrampa, undvika att använda den växeln eller låta någon annan köra bilen.
-
Det låter som ett typiskt fall av dålig synkronisering, inte ovanligt fabrikationsfel på tyska 90- och 00-tals-bilar (misstänker att samma underleverantör gör drevsatser till flera olika biltillverkare).
Ja, en BMW från sent 90-tal borde ha växellåda från ZF så det är nog mycket sannolikt att samma drev står att finna hos många andra bilmärken.
-
Jag tror Du krånglar till det för mycket. När kopplingen inte släpper tillräkligt får Du precis dina problem. Kopplingen öppnar inte tillräkligt vid helt nedtrampad pedal. Lägg i ettan och trampa ned. Jag är ganska säker på att bilen försöker ge sig iväg. Har Du nog med olja i kopplingscylindern? Eller går de att ställa in pedalen? Jag har inte mycket aning om Volvo, med symptomen känns igen från andra bilar.
-
Om kopplingen inte hade kopplat ur ordentligt så skulle det ha varit problem med alla växlar, inte bara 1:an och 2:an. Dessutom hade det i så fall varit omöjligt att lägga i backen utan skrap. Volvo 740 har ju skjutkugghjul för backen.
-
Hej, mina vänner!
Jag har nu återbördat vagnen till dess ägare, eftersom han nu är i så god kondition att han kan framföra den, låt vara med samma problem som jag hade! Helt abrupt tystnade de tillrättavisande orden från passagerareplats ; nu är det lugnt, ehuru jag med viss svårighet sväljer orden "Vad var det jag sade" när jag ser honom starta och sedan växla i "vanlig" ordning!Jaaaaag är medveten om att föraren kör!
Ett expertutlåtande har jag från en reparatör som pyss- och pusslat med bilar sedan gissningsvis 1955.
Det rör sig om en bussning i växlingsmekanismen ; jag kan inte förklara det hela, men troligen kommer denne reparatör att få ta hand om kommande reparation.
Det betyder att jag kommer att höra av mig senare i våååår!Skulle jag tro! Roligt att ni hörde av er!
Hälsningar!
G S
-
Riktiga bilar använder man bara koppling när man läger i 1:an och åker iväg sedan smeker man över växlarna helt enkelt.m
-
Hej!
Visst, "Skogsvilde!"
Det klarar jag för det mesta med den vagn det gäller,men när ägaren var med gick det snett ibland på grund av nervositet!
Jag har märkt, att ju mera sliten en växellåga är, desto lättare glider växlarna in! Hade väldigt svårt att få det att lyckas i en alldeles ny vagn.
Hälsningar!
G S
-
Hej skogsvilde. "riktiga bilar" har automatlåda!!!! Manuell växellåda tillhör 1800 talet ;D
-
Hej skogsvilde. "riktiga bilar" har automatlåda!!!! Manuell växellåda tillhör 1800 talet ;D
Kanske om det är de moderna lådorna med dubbelkoppling du menar, vanliga hydrauliska automatlådor med planetväxlar är ingen höjdare
-
Hej skogsvilde. "riktiga bilar" har automatlåda!!!! Manuell växellåda tillhör 1800 talet ;D
Och där sjönk din trovärdighet rakt genom golvet.
-
Dubbelkopplingslådorna kan nog vara trevliga för den första ägaren till bilen, men livslängden tycks inte motsvara vad man numera väntar sig av en manuell låda + koppling eller en vanlig hydraulisk automatlåda.
Det är inte alls ovanligt att t ex VAG:s DSG-lådor rasar efter 15000-20000 mil, många taxiägare ratar dubbelkopplingslådorna när de köper in nya bilar idag och väljer någon annan transmissionslösning istället.
Min erfarenhet av några "halvmoderna" hydrauliska automatlådor (4-stegs med mer eller mindre elektronisk styrning) är att de fungerar utmärkt ur körbarhets- och prestandasynpunkt, vid landsvägskörning är de dessutom ekonomiska när man väl har fått upp farten, automatlådan har lagt i högsta växeln och lock-up men bränsleförbrukningen blir fortfarande kopiös vid körning i stadstrafik eller småvägar där man sällan kommer över 70 km/h.
Jag har en Jeep Cherokee som enligt färddatorn drar dubbelt så mycket vid 65 km/h som vid 75 km/h!