Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Anders S skrivet 30 sep-15 kl 19:12
-
Min Honda F-560 från ca 1985-1990 har blivit mer eller mindre omöjlig att starta. Problemet har ökat under en tid. För ett par år sen var maskinen lättstartad. Maskinen är dåligt skött av tidigare ägare, genomgången av maskinkille när jag köpte den 2007, och sen har jag släpat efter med underhållet, och delvis inte använt den så mycket, sammanhängande med diverse andra problem med främst maskinens slåtterbalk.
Startapparaten hackar och tvärstoppar ibland. Misstänker att den inte ger full kraft ens när jag kan dra snöret hela vägen. Det blir svårt att dra med full fart när man måste lirka loss det. Misstänker att detta är främsta eller enda skälet till startsvårigheterna.
Startapparaten tillhör ursprungligen en mindre Hondamotor. Originalapparaten var defekt och byttes av maskinkillen 2007 till beg mindre sådan som han hade. Tyvärr fick jag inte med mig originalapparaten. Han påstod väl att den var slut och gjorde sig sen en slant extra på den. Jag stod inte på mig tillräckligt. Så jag har en defekt icke-original startapparat att laga eller byta ut.
Ny startapparat kostar ca 1700 kr och är utgående reservdel. Honda har slutat tillverka reservdelar till motorn (GX140) vilket sätter ned mitt förtroende för Honda rätt rejält. Maskinen lär därmed minska i värde och jag kan knappast kosta på den en ny startapparat.
Jag har börjat kolla lite på problemet. Har en Hayneshandbok (Small Engine Repair Manual) där det står lite lite granna om arbeten på original startapparat. Måttligt upplysande, då den bara tar upp några jobb som inte lär vara aktuella i mitt fall. (Haynes är enligt mitt intryck slarv, ofullständighet samt troligen framgångsrika försök att tjäna lätta pengar på en marknad med liten konkurrens.)
Synpunkter på startsvårigheterna och startapparaten?
-
Försök hitta en originalverkstadshandbok, det skulle förvåna mig om det inte finns en inscannad som någon vänlig själ har lagt ut på nätet.
Och när det gäller startapparaten så är ett bra tips att se om det går att hitta någonting på eBay. Antingen begagnat, något gammalt restlager av originaldelar, eller nytillverkad piratdel.
Många moderna kinatillverkade småmotorer är ju direkta kopior av gamla Hondakonstruktioner, så med lite detektivarbete kanske man kan hitta en startapparat till en sådan som passar.
-
Har du tagit isär startapparaten och sett hur den ser ut inuti? Kanske går enkelt att fixa.
-
Har du tagit isär startapparaten och sett hur den ser ut inuti? Kanske går enkelt att fixa.
Inte ännu, men jag förbereder mig. Hur gör man? Jag antar ni behöver foton. De kommer när jag börjar komma igång.
-
Försök hitta en originalverkstadshandbok, det skulle förvåna mig om det inte finns en inscannad som någon vänlig själ har lagt ut på nätet.
Finns mycket skräp. Bondfångarsajter som ger träff på nonsensgrejor. Kan du rekommendera några bra ställen för handböcker?
-
Finns mycket skräp. Bondfångarsajter som ger träff på nonsensgrejor. Kan du rekommendera några bra ställen för handböcker?
En möjlighet är ju maskinisten.net . En annan möjlighet är om man hittar en Honda-verkstadshandbok vilken som helst, letar på någon karaktäristisk text i den (som förmodligen finns med i alla handböcker skrivna efter samma mall) och därefter googlar på denna text + motorns typbeteckning. Ibland kan man ju hitta en bild av framsidan eller försättsbladet (t ex hos eBay-nasare som säljer boken i pappersform) och där se någon text eller dokumentnummer som kan vara bra att googla på.
-
Honda själva säljer verkstadshandboken för motorn (GX140 och GX110) för knappt 300 kr. Den är tryckt, säljs från ett ställe i USA och levereras endast till USA och Kanada. De bjuder ut den genom ett antal kanaler, bl.a. eBay och Amazon. Påstår att de sålt 10 och har 2 kvar. Trots att motorn nu eller snart troligen inte stöds längre tycker jag det verkar vara orimligt litet antal. Misstänker att de har fler på lager.
För övrigt inga bra napp ännu på handboken. Har inte börjat söka startapparaten ännu.
-
Du ska inte behöva köpa någon verkstadsbok...Kanske samma typ som g150 motorn...skruva loss smörj upp ,kolla så inte snöret är raddigt...finns skisser på startapparaten om du söker... typ här : http://www.ereplacementparts.com/honda-gx140-type-stpvin-gx14010000013263982-small-engine-parts-c-37657_37658_37938_38566.html (http://www.ereplacementparts.com/honda-gx140-type-stpvin-gx14010000013263982-small-engine-parts-c-37657_37658_37938_38566.html)
-
Kollade en servicemanual för honda gx120, stod inget om hur man fixar startanordningen. Om något är sönder på din startanordning så verkar det finnas repkits...Startsvårighet kan ju vara klägg i förgasaren om den stått länge under förutsättning det gått dra runt motorn med snöret.
-
Du ska inte behöva köpa någon verkstadsbok...Kanske samma typ som g150 motorn...skruva loss smörj upp ,kolla så inte snöret är raddigt...finns skisser på startapparaten om du söker... typ här : [url]http://www.ereplacementparts.com/honda-gx140-type-stpvin-gx14010000013263982-small-engine-parts-c-37657_37658_37938_38566.html[/url] ([url]http://www.ereplacementparts.com/honda-gx140-type-stpvin-gx14010000013263982-small-engine-parts-c-37657_37658_37938_38566.html[/url])
Tack! Jag kan kombinera detta med min Hayneshandbok. Ska skruva lite imorrn. I viss mån kompliceras det av att min startapparat inte är original och jag vet inte vilken Hondamotor den suttit på först. Men det kanske ordnar sig.
Hur är det att köpa delar från ereplacementparts? Eller köper man i Europa nånstans istället?
För övrigt känner Honda igen mitt serienummer här, så jag kan hitta användarhandbok:
http://engines.honda.com/parts/ownersmanuals/gx140 (http://engines.honda.com/parts/ownersmanuals/gx140)
Men inte när det gäller reservdelar:
http://engines.honda.com/parts-and-support/ (http://engines.honda.com/parts-and-support/)
som leder vidare till:
http://peparts.honda.com/engines# (http://peparts.honda.com/engines#)
Där är mitt serienummer okänt.
-
Kollade en servicemanual för honda gx120, stod inget om hur man fixar startanordningen. Om något är sönder på din startanordning så verkar det finnas repkits...Startsvårighet kan ju vara klägg i förgasaren om den stått länge under förutsättning det gått dra runt motorn med snöret.
Vi får se hur det ser ut i startapparaten. Köpa repkit försvåras av att jag inte vet vilken maskin startapparaten suttit på, men kan kanske lösas på något vis?
Tror inte på klägg. Det har startat tills nyligen. Problemen har kommit i takt med att startapparaten försämrats. Kör alltid på alkylatbensin.
-
Det kanske finns artikelnummer på någon del i startapparaten som går att identifiera den genom
-
...Ska ju nästan räcka att man visar sitt anlete för att en hondamotor ska starta :D . Går det segt att dra i snöret så blir det inte mycket skjuts.... Verkar hagla av startanordningar utomlands ,precis som samma passar olika hondamotorer...Kan ju googla på "lanceur honda gx 140" så får du upp bilder och kan jämföra med din.
-
...Ska ju nästan räcka att man visar sitt anlete för att en hondamotor ska starta :D .
Jo, jag vet. Den har varit mycket lättstartad förut.
Går det segt att dra i snöret så blir det inte mycket skjuts.... Verkar hagla av startanordningar utomlands ,precis som samma passar olika hondamotorer...Kan ju googla på "lanceur honda gx 140" så får du upp bilder och kan jämföra med din.
Varför på franska? Kan engelska och tyska bättre.
-
Får väl skruva lite imorrn då. :P
I något läge ska man passa sig så inte fjädern flyger iväg. Hur var det nu? Har aldrig skruvat startapparat förut. Har iofs lite instruktioner i Hayneshandboken, men hör gärna er version.
-
De flesta startapparater - dock inte nödvändigtvis alla - är byggda så att fjädern kan ligga kvar inspänd och orörd när man tar isär de andra delarna, om man gör på rätt sätt och inte fjäderänden råkar följa med ut av misstag.
-
:D ...Verkar finnas mycket om hondamaskiner i Frankrike...Därför kan det vara bra att kolla där...Går ju att översätta med översättare så det blir någorlunda begripligt, att det inte tas något ansvar för översättningarna kan man förstå :D . Bara lossa startanordningen, drar du försiktigt i snöret ska väl ett par tappar åka ut,kolla så dom gör det..lite olja på tapparna kanske räcker om du har tur.
-
:D ...Finns ju även lite på youtube om gx140...
https://www.youtube.com/watch?v=N0Xb3irtUP8 (https://www.youtube.com/watch?v=N0Xb3irtUP8)
-
Jag har för dålig uppkoppling f.n. så jag kan inte se på video (om de inte går att ladda ner - men jag vet inte hur - kan vi ta i datortråden på fikarummet i så fall).
I alla fall: Jag tog bort startapparaten idag. Dess tre fästskruvar satt löst. Hmm. Men i alla fall: jag testade löstagen startapparat. Den hugger inte. Verkar funka som den ska. Så jag antar att felet sitter längre in.
Korrigerad version: Innanför finns en eller ett par plåtkåpor med hål i. Mitt i sitter en stor mutter på en axeltapp el dyl. Jag förmodar att jag ska lossa den. Moturs eller medurs?
Foton är på gång.
-
Jag lossade den stora muttern, som satt rätt hårt. Jag använde förlängare på hylsnyckelskaftet samt stor polygrip på den kraftiga runda skyddskåpan av perforerad plåt.
Sen blev jag tvungen att ta dän en större omgivande plåtkåpa. Sen fick jag dän den runda skyddskåpan innanför startapparaten plus ett fläkthjul av plast. Jag såg då en massa skräp, som samlats under årens slåttrande, d.v.s. mer eller mindre omvandlat gräs o.dyl. Jag tog bort detta.
Jag funderar på att sätta ihop igen för att se om det fungerar bättre.
-
Forts: Stora muttern skull dras moturs, d.v.s. det var vanlig medursgänga. Detta begrep jag eftersom startapparaten drar axeln medurs. Alltså går motorn åt det hållet. Den ska inte riskera att dra loss muttern. Alltså bör man dra åt motsatt håll. Så visste jag åt vilket håll jag skulle ta i. Basic för den som har lite mer mekarvana förmodar jag.
-
..Skräp är ju aldrig bra att ha i motorn...Läste att startapparaten satt lös, kanske var felet med den. Hjälper inte ditt skruvande hittills så kolla att maskinen verkligen ligger i friläge...Du kan även skruva av remkåpan på andra sidan och kolla så ingen rem ligger på , har becknat fast lite.
-
Hur menar du friläge? Växlarna? Back-1-2-3 eller Hög-Låg? Hög-Låg är tämligen parkerad på Hög p.g.a. att det är trögt och spaken är knäckt. (Ett senare problem. Slåtterbalk kör jag bara på Hög-ettan och f.n. kör jag bara slåtterbalk med maskinen.) Back-1-2-3 brukar ofta vara i neutralläge vid start. Har aldrig märkt om det gör nån större skillnad mot om växel ligger i, då maskinen har koppling, men ska vara obs på det också.
Kolla remmarna tror jag kan vara en bra idé om jag inte får igång den nu.
-
...Du ska sätta växelspaken i neutralläge...
-
Jag satte ihop det och fick igång den! Startapparaten krånglade inte. Motorn går bra. Jag servade tändstiftet lite förut som del av felsökningen så den gick jämnare nu.
Jag undrar en sak: ska den cylindriska perforerade "kåpan" (namn?) innanför startapparaten rotera vid gång? Den sitter ihop med en plastfläkt med piggar som griper in från den ena till den andra, så jag antar att det ska rotera för att fläkta och kyla.
Här är foto på isärtagen maskin. Startapparaten ligger t.h. om maskinen. Bakom den ligger uppifrån och ned: den cylindriska metallfärgade kåpa som sitter bakom den, den vita plastfläkten som sitter därbakom (mot svänghjulet) samt den omgivande röda kåpan.
-
Troligen ska den perforerade plåten följa med fläkt, svänghjul mm i rotationen. Åtminstone sitter den väl fastsatt på svänghjulet på liknande motorer av andra (amerikanska) märken. Syftet med den är att hindra kylfläkten att dra i sig större skräp.
-
:D...Rejäl maskin...Startapparaten ser ut som den jag har på g 150 motorn, det jag kan se...visst fläkthjulet med metallcylindern ska snurra med motorn. Taggarna från startapparaten griper tag inne i metallcylindern när du drar i snöret.
-
Tack för hjälpen. Maskinen startar nu utan problem och jag har gått över till att försöka lösa andra problem som den har.