Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Rubensgården skrivet 31 jul-15 kl 21:58
-
Räcker det att ohmmäta eller ska man ta loss och kolla hur stiften glöder för att se om de ska bytas? Glödaren hade idag hängt sig och varit igång under några minuters motordrift.
-
Har du en infratermometer så är det det säkraste sättet om dom sitter synliga.
Annars så funkar det med saliv på fingret och lyssna efter fräsande.
-
Glödstiften är så lågohmiga att man oftast inte får något vettigt mätvärde med en vanlig billig digitalmultimeter, utan det behövs ett mer laboratoriemässigt mätinstrument med s k fyrtrådsmätning (brukar kallas "kelvin connections" på engelska).
Om det är glödstift som ska ligga parallellkopplade och direkt anslutna till 12 V så är en mätmetod att koppla in dem ett och ett till batteriet via en amperemeter och kolla att alla glödstift drar ungefär samma ström, jag tror man kan räkna med 10-20 A per glödstift.
Skulle det vara en riktigt gammal dieselmotor där glödstiften är seriekopplade, kan man mäta spänningen över dem under glödning och kolla att det blir samma spänning över vart och ett.
-
Det är 9V glödstift. Tänkte mäta när de är igång. Är ett kass borde spänningen bli en annan. Det jag läst på annat forum är dock att det kan vara så att de blir varma men inte ända ut i spetsen. Gjorde ett test att veva motorn tills det kom mycket dieselånga ur ryket. Sen glödde jag och traktorn startade som en perkins. På första slaget. Ska dock kolla stiften. Av någon anledning har jag börjat glömma att stänga av glödningen.