Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 30 jul-15 kl 21:09
-
Jag har mest hållit på med diesel och vet inte så mycket om bensinbilar.
Nu har jag sålt en lastbil och tagit en hot rod i inbyte.
Det sitter en ostartad trimmad Cheva 454 med dubbelturbo i den.
Enligt uppgift borde den ge runt 900 hästar på bensin.
Jag gillar inte lukten av bensin och funderar på om man skulle köra på E85 i stället?
Någon som har erfarenhet av det eller några andra goda råd?
-
900hk och dubbelturbo, det är väl inte förgasare på den? Troligtvis någon sorts insprutning, säkert eftermarknads. Då bör du kunna mappa om den för att gå på E85, den skall ju ha lite mer bränsle då. Men börja med att kolla upp vilken bensin den är gjord för att gå på, med så många hästar kanske den till och med är byggd för att gå på E85 som har högre oktan och är bra till turbobilar
-
Men om den aldrig ens är uppstartad skulle jag börja med att kolla upp vad för delar de använt. För 900hk borde de ha bytt ganska mycket grejer, även vevstakar och annat som inte syns från utsidan. Jag skulle faktiskt vara väldigt skeptisk mot en sådan motor om den inte är byggd av någon välkänd motorbyggare.
-
En sådan mojot är ganska vettig att konvertera till E85.
Den stora fördelen är att man får en motor som går svalare.
Att den blir tröttare spelar nog ingen större roll med så pass många häst i grundutförandet då en rodd är hyffsat lätt.
Dock skulle jag om möjligt försöka kolla upp motorn, och så är det lite ommappning av sprutet och justering av tändning, samt en översyn av alla bränsleslangarnså dom klarar av E85.
-
Det är en bekant som är en duktig mekaniker som byggt den och motorn är konstruerad för upp till 1 100 hästar, men med nuvarande kam mm. så har han räknat på ca 900 hästar med turbo.
Den är avsedd för förgasare.
-
Slangarna blir inget problem, då det inte finns några ännu.
-
Se då till att förgasaren bestyckas för E85, det kräver som sagt lite mer bränsle än när du kör på bensin. Men samtidigt har det högre oktan så du kan ställa tändningen senare utan att det spikar, eller köra på högre turbotryck eller kompression. För en turbomotor är E85 ett utmärkt bränsle, det kommer mycket mer till sin rätt än i sugmotorer.
Men hur är det med förgasare och turbo, fungerar det utan vidare? Jag vill minnas att folk har placerat hela förgasaren i en trycktät burk för att få det att fungera. Men det finns kanske speciella förgasare som är gjorda för att klara övertryck?
-
Bränsleslangar som är nya och i bra skick är aldrig något problem ihop med E85. Problemet är gamla söndervittrade och porösa gummislangar som skulle läcka som såll om det inte vore för ett lager hartser från gammal bensin på insidan, när en sådan slang har använts för E85 ett tag och hartslagret tvättats bort, så ser man hur dålig slangen egentligen har varit hela tiden.
Alla praktiskt användbara gummikvaliteter som tål bensin, tål även etanol. Däremot finns det många slags gummi som tål etanol men inte bensin.
Däremot är det inte riktigt lika enkelt om man har med andra slags biobränslen (t ex metanol eller obskyra sorters biodiesel) att göra.
Förgasare ihop med turbo har förekommit, även om det aldrig blev vanligt i masstillverkade bilar eftersom det tydligen var svårt att åstadkomma bra körbarhet och "vardagsegenskaper". Det lär dock ha funnits ett turboutförande av Daihatsu Charade som hade förgasare i mitten av 80-talet, och det var standardlösning på amerikanska stridsflygplan under andra världskriget. Saabs motorguru Björn Gillbrand tog ut ett antal patent på detaljlösningar för förgasare ihop med turbo i mitten av 70-talet, men de kom tydligen aldrig till någon praktisk användning.
Så vitt jag har förstått så måste man ordna bättre tätning än vanligt vid spjällaxlarna (O-ringar, radialtätningar eller 2RS-kullager), se till att packningen under flottörhuslocket tål laddtrycket, och ansluta flottörhusventilationen till ett lämpligt ställe.
Om laddtrycket kan bli högt i förhållande till det bränsletryck som förgasarens flottörventil är avsedd för, så kanske man måste ordna en laddtrycksberoende bränsletryckreglering också.
När man bestyckar en förgasare (eller mappar insprutning) för E85 så bör man komma ihåg att det inte alls behövs lika överfet blandning på fullgas som vid bensin. E85 kyler ju mycket bättre än bensin, så pass att man får bättre kylförmåga med en så mager E85-blandning att motorn knappt går än med en så fet blandning att motorn nästan surar ner sig.
Det finns exempel på etanolkonverterade bensinbilar som har surat ner sig och knappt gått att köra på fullgas (en tidigare användare på detta forum höll på att bli stående i Jönköpingsbacken med tungt flyttsläp efter en Ford Escort av den anledningen), däremot har det blivit bra fart på dem när föraren kommer på att släppa gaspedalen litegrann så att insprutningen slutar fullgasanrika och kör lambdareglerat istället.
En sak man bör komma ihåg när det gäller en kraftigt överladdad motor på E85 är att även om bränslet har mycket bättre knackningsbeständighet än bensin, så har knackningarna annan karaktär och det finns risk för motorskador om man inte tänker sig för på de punkterna. Det är viktigt att eventuell knackreglering reagerar blixtsnabbt och t ex ställer tändningen senare, det finns inte tid att vänta på att t ex en laddtryckssänkning ska ge resultat eller att föraren ska hinna släppa gasen när hen hör att motorn knackar. Det är säkrare att detektera knackning med en traditionell knacksensor än att göra joniseringsmätning via tändstiften som t ex Saab och Nissan har gjort. Det var just pga knackningsproblemen som japanerna misslyckades med att köra överladdade flygmotorer på etanol under andra världskriget.
-
tagit en hot rod i inbyte.
En sån här tråd utan bild är inte roligt!
BILDER!
:D
-
Men hur är det med förgasare och turbo, fungerar det utan vidare? Jag vill minnas att folk har placerat hela förgasaren i en trycktät burk för att få det att fungera. Men det finns kanske speciella förgasare som är gjorda för att klara övertryck?
Du minns rätt han har gjort en burk för att ha förgasaren i.
Då behöver inte förgasaren tåla tryck.
Allt som har med turbon att göra är inte monterat ännu.
Vi måste göra SFRO slutbesiktning och reg. besiktning i kompisens namn först.
Jag är hos honom på helgerna för att försöka få allt klart innan vintern. Sedan blir det turbomontage och andra justeringar under vintern, så den är klar innan sommaren.
Tanken var att regga den för E85.
Undrar om den klassas som miljöbil då ??? >:D
-
En sån här tråd utan bild är inte roligt!
BILDER!
:D
-
;D
-
Tanken var att regga den för E85.
Undrar om den klassas som miljöbil då ??? >:D
Jo jag tror det, åtminstone är det speciella regler för det.
-
Tanken var att regga den för E85.
Undrar om den klassas som miljöbil då ??? >:D
Troligen hade det gått bra för sådär 5-10 år sedan, men diesellobbyn fick tydligen bra kontakt med den förra regeringen så miljöbilsreglerna är numera optimerade för fossildieslar.
-
Det är i alla fall speciella regler om man bygger om en befintlig bil. Är den nyare än 1975 får man ju inte modifiera motorn, man får byta till en nyare motor med katalysator om bilen är äldre än 1993 men motorn man sätter i måste vara i originalskick så den har kvar sin avgascertifiering. Men man får bygga om en motor till etanoldrift, man kan bygga en helt egen turbomotor om man vill. Det blir ett undantag.
-
Då det har gått lång tid sedan den första SFRO besiktningen, så ska besiktningsmannen komma och uppdatera sitt minne.
Det låter som att de äldre byggreglerna gäller eftersom den är SFRO besiktad före de ändrade reglerna.
Som jag förstått så är det till vår fördel.
Har också hört att det är fritt fram med mycket hästar om den är etanolkonverterad.
-
jag tror att den enda begränsningen är 2 eller 2,5hk per kg vikt på bilen, någon kan väl rätta mig om jag har fel ???
-
jag tror att den enda begränsningen är 2 eller 2,5hk per kg vikt på bilen, någon kan väl rätta mig om jag har fel ???
15kW per 100kg bil.
-
Nu har killen från SFRO kollat och det var både bra och dåligt.
Motorn är OK och man slipper kostnader för olika dispenser, som behövdes förut.
Men för rattstången och stötdämparna fram är det nya regler.
Om man ska köra på blyfri bensin så måste topparna konverteras då motorn är avsedd för bensin med bly, men hur är det om man kör på E85?
-
Passade dom inte på att fräsa in nya ventilsäten som tål oblyad bensin när de byggde motorn för att klara 900hk? Och godkände SFRO-gubben motorn med så mycket kraft? Om den är turbokonverterad borde han begära effektintyg från bromsbänk och kravet om max 15kW/100kg gäller fortfarande. Med 900hk måste bilen väga bortåt 4,5 ton.
-
Om man ska köra på blyfri bensin så måste topparna konverteras då motorn är avsedd för bensin med bly, men hur är det om man kör på E85?
E85 är betydligt snällare mot ventilsätena än blyfri bensin.
Jag har en bekant som har en husbil byggd på en gammal Hanomag skåpbil, originalmotorn är ersatt med en Volvo B18 som är i svagaste laget för det tunga fordonet och i princip ständigt går på fullgas. Motorn är konverterad så den kan köras på både bensin, E85 och LPG (gasol). Den har kvar de mjuka originalventilsätena som är avsedda för blyad bensin. Bilen har körts en hel del på långa semesterresor nere på kontinenten, och drifterfarenheterna pekar på att ventilsätena trivs bra på E85. Kör man konsekvent på det bränslet behövs aldrig ventiljustering, på bensin minskar spelet allteftersom, framför allt på avgasventilerna och man måste justera upp det var 1000 mil , på LPG krävs justering var 200 mil.
Nu ska man i och för sig ha klart för sig att Volvo B18 och B20 har ganska hållbara ventilsäten för att vara motorer konstruerade för blyad bensin. När de går med lättare last i en vanlig personbil så håller de fullt tillfredställande även på blyfri bensin, jag känner till en 144 '74 som - från början i testsyfte - har körts på blyfri bensin ända sedan sådan började säljas i Sverige omkring 1986, och den går än idag. Däremot finns det andra motortyper där man INTE får slarva med blyersättningen - t ex Ford/Saab V4, äldre Ford V6, luftkylda VW före 1979. Genomgående för Fordmotorerna är att de inte har några insatsventilsäten, utan anliggningsytan är direkt bearbetad i gjutjärnet i toppen. Och tyska Ford hade högst tvivelaktig kvalitet på gjutjärnet under 70- och 80-talet, liksom allt annat gjutjärn från Ruhrområdet, framför allt kunde det vara förorenat av svavel eftersom det tillverkades i koksmasugnar och avsvavlingen av stenkolet i koksverken var väl inte alltid så fullständig som den borde vara.
-
Passade dom inte på att fräsa in nya ventilsäten som tål oblyad bensin när de byggde motorn för att klara 900hk? Och godkände SFRO-gubben motorn med så mycket kraft? Om den är turbokonverterad borde han begära effektintyg från bromsbänk och kravet om max 15kW/100kg gäller fortfarande. Med 900hk måste bilen väga bortåt 4,5 ton.
Han som byggt bilen började bygga den på 80-talet och då byggde han för blyad bensin.
Han hade inte tänkt regga den med turbo, det är nog med problem med att få den godkänd med en cheva 454.
Det var meningen att montera turbo efter besiktningen.
Min fundering om att köra på E85 grundar sig på att jag hört att det är fritt fram med turbo om man kör på E85.
Jag vill kunna åka till besiktningen med den i det skick den är när jag använder den.
Jag tycker också att bensin luktar illa, men inte E85.
Sen tror jag E85 är bättre för miljön.
-
Det sitter en styrsnäcka från en Mazda 323 köpt begagnad på skroten 1986 på den.
Jag har försökt googla på det, men hittar inga uppgifter vilka årgångar som har snäcka och inte kuggstång.
Fundera även på om det fanns servostyrning till Mazda av den årgången.
Någon som vet?
-
Jag har inga säkra uppgifter om snäcka eller kuggstång på Mazda 323, men det är väl ganska troligt att den äldsta bakhjulsdrivna generationen (1977-80 eller 81) hade snäcka men det blev kuggstång från '81 eller 82 då de gick över till en helt ny konstruktion med framhjulsdrift. Ett sätt att ta reda på saken kan ju vara att kolla på loppisar och antikvariat efter gördetsjälvhandböcker till gamla Mazda.
Det är knappast troligt att den bilen någonsin såldes med servostyrning, det var ju inte direkt vanligt på billiga småbilar på 70-talet. Om det överhuvudtaget förekommer servostyrning på någon Mazda från den tiden så skulle det i så fall vara 929 eller någon pickup eller minibuss.
Beträffande ventilsätena: om motorn är byggd med delar köpta från amerikanska trimningsfirmor på 80-talet så är det så gott som säkert att de tål blyfri bensin. I USA försvann ju blyet ur bensinen redan 1974.