Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: DennisCA skrivet 21 jul-15 kl 06:25
-
Går i tankar om att bygga ett större förråd och jag har gått och blivit inspirerad av byggen som dessa:
http://www.ukworkshop.co.uk/forums/oak-framed-barn-workshop-diy-build-t90397.html (http://www.ukworkshop.co.uk/forums/oak-framed-barn-workshop-diy-build-t90397.html)
Och denna videoserie:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLx8vGrJfGrEys9u-msnqdMH86FXHnjROP (https://www.youtube.com/playlist?list=PLx8vGrJfGrEys9u-msnqdMH86FXHnjROP)
Jag funderar på något i storleken 4x8 eller 5x8 meter. Först tänkte jag bara bygga ett oisolerat skjul men nu börjar jag fundera på isolering och elektricitet och fönster och kanske ett större rum att ha min verkstad i och låta mitt nuvarande garage-verkstad bli förråd istället.... Det snöbollar som jänkarna säger!
Eller ska jag vara ärligt vet jag inte alls om jag kommer att bygga något alls. Och sannerligen inte nu eller ens nästa år och kanske inte ens året efter det eller efter det.... Jag behöver förmodligen några år på mig att förbereda och tänka igenom allt, jag är slö på det viset. Det är också en fråga om pengar. Har inga pengar bara lån. Men att teorisera om saker som kanske aldrig kommer att hända är en av mina hobbyintressen...
Saker jag funderar på är
-Grunden, vad för sorts grund passar bäst här, att gjuta en betonggrund blir dyrt så jag undrar om det finns andra bra alternativ. Att gräva bort jorden och fylla med grus samt dränera och isolera runtom är väl viktigast. Golvet behöver kunna ta vikt, jag skulle gärna se ett trägolv dock.
-Isoleringen, jag tror inte jag vill hålla på med stenull och fuktspärrar och jag vill ha ett öppet tak med balkarna synliga, där vill jag förvara virke och andra grejer också. Vad finns det för alternativ att tillgå här, jag funderar om styrox (frigolit) för taket vore något, kanske även för väggar? Sågspån kanske men möss och sånt gillar väl sådant att bo i. Som sagt vill jag ha något som kan andas och så jag slipper hålla på med fuktspärrar och risken för mögel. Men effektivt vill jag det ska vara.
Ja allt jag har tid för att skriva nu. Bara funderingar jag har som jag ville lufta ut, så jag kan bestämma vart jag går med detta, om någonstans alls.
-
Tycker absolut du ska bygga ett hus i korsvirke, är inte så svårt som det kan verka om man är händig.
Däremot tar det lång tid att bli riktigt bra på det. Du kan ju bygga i gran istället, behöver inte vara ek. Ni har väl bättre tillgång på bra gran än vi har här i södra sverige.
Kan bygga det som ett klassiskt svenskt korsvirke istället, är nog betydligt lättare än det du länka till.
-
Jo att bygga i gran eller furu var nog planen, ek kostar lika mycket som guld nästan här. Jag gillar just den här designen och utseendet, speciellt den på det brittiska forumet så den stilen vill jag isåfall kopiera. Fast med lokalt virke. Att köpa stockar och föra till sågen verkar som den enda gångbara vägen ekonomiskt sett annars.
Taket tror jag får bli plåt eller något, gammaldags pärttak orkar jag inte med.
Jag funderar om inte betonggrund är det enklaste och säkraste ändå. Men man tycker det måste ju finnas en massa gamla traditionella lösningar, fast jag vet inte....
-
Frank i programmet "Hundra procent bonde" började bygga sitt korsvirkeshus förra säsongen. Det var kunnigt folk från hela Norden som deltog i projektet.
-
Frank i programmet "Hundra procent bonde" började bygga sitt korsvirkeshus förra säsongen. Det var kunnigt folk från hela Norden som deltog i projektet.
Fantastiskt vackra hus!
Men ack så mycket arbete!
Det har väl varit några artiklar i de senaste numren av Åter också?
-
Jag tror jag ska bygga en ram i miniatyr och se hur det blir.
Först måste jag lista ut hur det ska bli, ska rita nånting i sketchup tror jag. Det jag behöver veta är vad för sorts storlek på timret, vilka sorts tekniker används på olika ställen. Typ hur fäster man "pelarna" i golvet? Ska dom ligga på en stock? Jag har sett olika tekniker, kanadensaren i videon lade dom på betongen och använde armeringsjärn. Britten lade dom på en stock, vet inte hur han fäste dom. Tapp och tapphål kanske.
-
Frank i programmet "Hundra procent bonde" började bygga sitt korsvirkeshus förra säsongen. Det var kunnigt folk från hela Norden som deltog i projektet.
Det gjordes säsong 11, nu har säsong 14 sänts!
https://da.wikipedia.org/wiki/Episoder_af_Bonder%C3%B8ven
-
Mm, det är säsong 12 på SVT som sänds nu i Sverige.
-
Nej kasta inte bort pengar på isolering. Ditt garage är den perfekta hobbyverkstaden och eftersom varm verkstad är dyrare att bygga än kallt förråd räknat per kvadratmeter så är det mest ekonomiskt att försöka flytta ut alla förrådsfunktionerna från den varma garage/verkstad du redan har till billigare utrymmen i ett separat kallförråd.
Om du vill ha en stomme av grovt virke med glesa stolpar så tycker jag att du skall satsa på Grindebygging
https://www.youtube.com/watch?v=2XXMK0LCDhc (https://www.youtube.com/watch?v=2XXMK0LCDhc)
Det är en traditionell norsk konstruktion. Enkel och rationell och hållfasthetsmässigt furnuftig. Om du ställer stolparna på betongplintar klarar du dig med en relativt billig grund. Avståndet mellan stolparna i långsidorna blir perfekt som liderportar.
-
Jo det du säger stämmer och jag har själv tänkt det är ganska dumt att ha spenderat så mycket energi att få till den verkstan såpass bra som den nu är, för att senare bygga något annat. Men det är lätt att fantasin springer iväg...
Grindbygg ser ganska likt ut korsvirkeskonstruktion, ser inte riktigt skillnaden. Inga tappar och tapphål för stödbalkarna kanske.
Vet du något om skruvpålar annars, är det en förnuftig konstruktion eller bara något jox?
-
En sak till, om jag då bygger ett större kallförråd och flyttar mitt nuvarande förråd dit, då har jag ett helt rum till på runt 8-9 kvadrat att utöka verkstan med, bara att lägga en dörr!
Frågan är dock om kläder och sånt kan stå i ett oisolerat uteförråd, en av orsakerna vi isolerade garaget från allra första början var att flera saker vi hade då vi bodde på hyra, så blev förstörda av fukt och väta i kallförrådet där...
-
Det går att ha kläder i kallt utrymme men det måste vara både torrt och luftigt. Fundera på den saken senare. Du har en bra verkstad och får du ett ordentligt lider till så klarar du dig.
Jag tror inte på skruvpålar. Man kan aldrig lita på järn i österbottnisk surjord och så är det alldeles för stenigt där du bor. Det känns meningslöst att bygga ett helt lider på en grund som kan vara kaputt redan efter 30-40 år.
-
Jag funderar på grundtyperna lite, jag antar du menar plintar endast för stockarna som håller upp taket och ett jordgolv? Kan bli svårt att täta det längst under, vill inte ha in besökare och sånt.. Också utseendefråga, jag vill ha den där speciella engelska looken.
Vet inte hur det skulle funka med betongfot, med grusgolv innuti. Det har mina föräldrar på sitt ena lider iaf. Då kunde jag bygga med en liggande balk som jag sen monterar stolparna på, jag tycker det ser fint ut och då får jag den look jag vill ha.
Eller hur vore det med en fot av lecablock istället för betong?
-
Kurs i grindbygge på ekobygg nu första veckan i augusti. Med Mette. Hade gärna gått själv men fåräntligen ta över stället jag köpt då så det får bli ett annat tillfälle.
http://ekobygg.nu/ (http://ekobygg.nu/)
-
Jag funderar på grundtyperna lite, jag antar du menar plintar endast för stockarna som håller upp taket och ett jordgolv? Kan bli svårt att täta det längst under, vill inte ha in besökare och sånt.. Också utseendefråga, jag vill ha den där speciella engelska looken.
Vet inte hur det skulle funka med betongfot, med grusgolv innuti. Det har mina föräldrar på sitt ena lider iaf. Då kunde jag bygga med en liggande balk som jag sen monterar stolparna på, jag tycker det ser fint ut och då får jag den look jag vill ha.
Eller hur vore det med en fot av lecablock istället för betong?
Jag tror det funkar bra med både betong och även leca, om du ställer stenarna på en liten sula av betong. Kan du få tag på gammalt begagnad tegelsten så blir det lite snyggare än leka. Gråsten eller skiffer blir ytterligare ett snäpp snyggare, det beror på vad du kan få tag på.
-
Jo gamla tegelstenar kunde vara något, det skulle bli finast i mitt tycke. Jag antar sulan måste ner till frostfritt djup, eller så isolerar man runt.
-
Jag tänkte mig plintar bara under stolparna och krossgrus som golv. Om du lägger ett grovt syllvarv på plintarna kan du rade dit vasor (bjälkar) och lägga in trägolv i någon del där du kan ha litet känsligare saker. Annars så föredrar jag att ha krossgrus som lidergolv. Enkelt och billigt och tåligt.
Om du vill kan du naturligtvis gjuta en sula kring hela och bygga upp en stenfot av lecablock eller betongblock eller gjuten betong eller kanske natursten om du inte är rädd för arbetsmängden. Lägga ett syllvarv på den grunden och resa stommen på syllvarvet. Tegel fungerar inte. Man skall aldrig använda tegel i kontakt med jord utom möjligtvis i källare på frostfritt djup. Tegelstenarna vid markytan och en bit upp fryser sönder och vittrar.
Bara som ett annat alternativ..... Hur skulle det vara att flytta hem något gammalt timrat uthus och byta de dåliga stockarna och sätta upp det på nytt? Där får du grovt trähantverk med äkta tradition. Billigt.
-
Krossgrus som golv funkar nog, vill bara ha det avskärmat så inga djur och sånt slipper in mellan plintarna. Det skulle en betongsula runt fixa ganska bra. Golvet innuti kan va grus, kanske något upphöjt och avskärmar för känsligare saker.
Jag skulle helst bygga eget och då även få hit en annan tradition än den lokala, det är lite min grej att vara annorlunda på det viset. Jag vill ju odla träd på gården som inte växer här och allt sånt där. Men man får ju se vad som är praktiskt genomförbart med tiden, inget kan uteslutas.
Dock tror jag att det blir lättare att få bygglov för en ny konstruktion eftersom jag bor i bostadsområde, funderat att måla den i samma färg som huset.
-
Då satsar du på korsvirke.....fast jag tror faktiskt att grindebygging ligger mera på din kunskapsnivå. Fogarna är enklare och hela konstruktionen är lättare arbetad. Jag skulle själv vara litet försiktig med att ge mig in på engelskt korsvirke sådär bara......
Grova battingar är sällan raka och jämngrova. Dels ändrar de form då de torkar och dels brukar noggrannheten på sågningen bli litet sisådär. Därför är man tvungen att ha med oregelbundenheterna i alla mätningar. Det finns olika möjligheter att parera för dem men alla metoderna är ganska avancerade. Jag vet ju att du är noga och att du vill ha ett bra resultat och jag tror att den enklare norska konstruktionen ger bättre resultat för en nybörjare.
-
Vi får se vad det blir till. Ska öva mig på att göra sånadära fogar i andra projekt och på mindre skala. Kanske bygga en miniatyrram. Måste få en design färdig först och lära mig vilka sorts fogar på vilka sorts ställen och vilka sorts tjocklekar och dimensioner kommer var.
-
Farsan visade mig hur dom hade byggt grunden till ett litet garage, såg ganska lätt och bra ut. Dom hade gjutit en relativt tunn betongfot, sedan hade dom lagt leca block på den här foten och gjutit fast det, så får man enligt farsan en bra och enkel grund där man inte behöver gjuta så mycket och således inte behöver släpa dit nån betongbil.
Bara man är viktig med att gräva bort jorden och lägga ut grus så blir det väl bra. Kanske kan lägga ut de isoleringsskivor jag har kvar också under foten. Vet inte annars vad jag ska med dom till.
-
Det där låter som en normal lecastenfot på betongsula. Sulan brukar vara 60 cm bred och 20 cm tjock men för ett litet lätt lider kan det räcka med 50 bred och 15 tjock. Tyvärr är den typen av grund inte riktigt lämpad för att ta upp stora punktlaster. En korsvirkesstomme har ju långt mellan stolparna och relativt stora laster per stolpe om man jämför med en vanlig resvirkesstomme. Ett sätt att i någon mån jämna ut lasterna skulle vara att lägga ett grovt syllvarv ovanpå sockeln. Då skulle en lecagrund förmodligen hålla för ett litet lider med korsvirkesstomme. För större byggnationer skulle det knappast fungera.
-
Borde inte det jämnas ut om man lägger ett syllvarv ovanpå stenfoten?
-
Vad för sorts virkesdimensioner borde man gå efter? Jag designer stommen just nu i Sketchup med 30x30 virke. Är det för stort/litet/precis lagom?
Jag funderar också på hur man bäst får en rak yta. I gamla tider hade man väl "bilat" med yxa, tror det var det processen kallades. Men jag tar gärna modern hjälp, så jag undrar om en cirkelsåg med hemmagjord, extra lång skena kunde användas om man vill ha en rak yta att utgå ifrån. Isåfall borde jag kanske fundera på en rejäl cirkelsåg.
Det verkar va principen bakom den amerikanska byggtekniken som kallas "square rule" carpentry, vilket bygger på principen att inom varje sned eller imperfekt stock finns en perfekt och rak stock. Men man behöver ett bra ansikte som referensyta.
-
Man sågar ganska enkelt med en sån här:
http://www.logosol.se/store/sagverk/solosagen/farmers-m8/farmer-s-sawmill-for-motorsag.html (http://www.logosol.se/store/sagverk/solosagen/farmers-m8/farmer-s-sawmill-for-motorsag.html)
Men det är inte jättebilligt.
-
https://youtu.be/x7F-0Uq18sc?t=209
det finns fina timmerfräsar som gör jobbet.
Det finns några andra trådar här på forumet om just sågverk och fräsar.
-
jättebilligt.
Och det är det enda kravet jag har!
Min plan hade varit att föra stockar till sågverk annars. Men dom vrider ju sig efter dom torkats så en sida iaf behöver förmodligen planas.
-
Om jag skulle försöka mig på att kapa eget skulle jag förmodligen försöka bygga denna:
https://woodgears.ca/bandmill/index.html
Men jag undviker nog det helst.
-
Du behöver absolut inte plana eller ha liknande manövrar för dig. Även om du planar kommer de hinna vrida sig ändå innan det är klart. Så det är lika bra att lära sig hantera virket som det är och göra avritningar och tillpassningar efter virkets form. Det är knappast oöverkomligt för en nybörjare, är jag kvar på forumet ska jag hjälpa dig igång när det blir dags. Men jag vet hur det är, man snöar lätt in på alla elektriska maskiner som egentligen inte behövs. Du kommer klara dig utmärkt med
Fogsvans + Cirkelsåg (gärna en sådan som tar 3" djupt dock inget krav)
Lodsnöre, kritsnöre, tumstock, lostock
Sämjärn, knivslipad yxa
Träklubba, timmermansvinkel, träpenna och en bra rits eller liten kniv att märka med.
Jag håller på med ett projekt där jag har en del ek 6*7" mellan 6 och 4,5 meter långa, de är både vridna och böjda, men genom att ta ut en referens och tänka några steg framåt hela tiden behöver jag bara justera dem med hyvel eller yxa vid slutmontering.
-
Du behöver absolut inte plana eller ha liknande manövrar för dig. Även om du planar kommer de hinna vrida sig ändå innan det är klart. Så det är lika bra att lära sig hantera virket som det är och göra avritningar och tillpassningar efter virkets form. Det är knappast oöverkomligt för en nybörjare, är jag kvar på forumet ska jag hjälpa dig igång när det blir dags. Men jag vet hur det är, man snöar lätt in på alla elektriska maskiner som egentligen inte behövs. Du kommer klara dig utmärkt med
Fogsvans + Cirkelsåg (gärna en sådan som tar 3" djupt dock inget krav)
Lodsnöre, kritsnöre, tumstock, lostock
Sämjärn, knivslipad yxa
Träklubba, timmermansvinkel, träpenna och en bra rits eller liten kniv att märka med.
Jag håller på med ett projekt där jag har en del ek 6*7" mellan 6 och 4,5 meter långa, de är både vridna och böjda, men genom att ta ut en referens och tänka några steg framåt hela tiden behöver jag bara justera dem med hyvel eller yxa vid slutmontering, och då endast av estetiska skäl.
-
Ur vanliga granar får man bara 8x8 tums virke ur rotstocken. Det viktiga i en sån här stomme är att ha rätt dimension på rätt ställe allt efter belastningar och behov. Då kan man använda hela granen.
Jag tycker du skall lyssna på Jakobn. Gör inte livet mera omständigt för dig än det är. För stockarna till en såg och få dem sågade. Sedan får du leva med att virket inte är absolut rakt. Det är bara att göra alla fogar med hänsyn till det. Trä är ett levande material.
Det går bra att bila stockar till fyrkantiga bjälkar men det är ganska tungt arbete. Allt som går att såga skall sågas men enstaka stockar som är för långa för sågbordet eller enstaka krokiga stockar kan man bila.
-
Kanske dom inte gör det i Square Rule carpentry som metoden heter, jag kanske has missförstått, dom kanske bara använder den rakaste sidan dom hittar på stocken. Jag vet inte om ni har någon erfarenhet med den metoden, den är ju som ni säger, ett sätt att göra fogarna med hänsyn till att virket inte är rakt.
8x8 är 20x20cm så jag kan skala ner konstruktionen lite då.
-
Vad jag har förstått går square rule ut på att tälja av den sågade bjälken i alla anliggningsytor till den dimension som den tänkta raka bjälken har. Det fungerar men det förutsätter att virket är relativt rakt för att man inte skall bli tvungen att tälja bort väldigt mycket. Jag skulle tro att det förutsätter rått virke av god kvalitet. Personligen skulle jag undvika att bygga av rått virke eftersom vårat granvirke är väldigt mjukt i rått tillstånd och ofta vrider sig rejält när det torkar.
Om du sågar österbottniska granar och låter bjälkarna torka och satsar på square rule så är jag illa rädd att det inte blir just någonting kvar av dem.
Den traditionella metoden som är arbetsdrygare men ger bättre resultat på virke som är vridet eller krokigt går på amerikanska under namnet scribe rule.
-
Jag får läsa in mig vidare på den metoden då
-
Jag läser på lite, svårt att hitta om scribe rule utan att det andra ämnet nämns på samma gång, och det verkar som man kan använda kritlinjer eller spänna snören mellan två kanter för att få ut en rakt referensyta utan att behöva hyvla och plana till en på riktigt.