Alternativ.nu
Hantverk => Trä => Ämnet startat av: TW skrivet 19 jun-15 kl 09:31
-
För en tid sedan kom jag över en bandsåg väldigt billigt. Hjuldiametern är 60 cm. På stommen står E.V.Beronius M.V.A.B. Eskilstuna Sverige. M.V.A.B är säkert en förkortning för Mekaniska Verkstads Aktiebolag.
Munktellmuseet i Eskilstuna ha en väldigt snarlik bandsåg och kallar modellen för B20.
Bandsågen behövs då jag börjar arbeta igen så jag tänkte att en upputsning och genomgång skulle bli ett lämpligt projekt att pyssla med någon timme om dagen medan hälsan långsamt förbättras. För att inte bli knäpp i skallen och hospitaliserad av att gå sysslolös.
Nu är problemet att det förmodligen har hänt någonting med mekanismen bakom övre hjulet där man ställer in lutningen på hjulet. Är det någon som har en likadan bandsåg och kan ta ett par närbilder........ eller tror ni att det skulle gå att kontakta Munktellmuseet i Eskilstuna och begära ett par bilder?
-
Museet blir nog glada att få ta lite bilder. Tror jag. :)
-
Jag skrev till museet.
Vi får se om de svarar. Det kom ett automatsvar där det stod att en stor del av personalen är på semester och att de därför inte har tid att svara på all e-post.
-
Offtopic:
Bra. Då får du lära dig tålamod och att vänta. :) Det är inte det enklaste för en utbränd som mig. Och att inte göra något... Och dessutom vara nöjd med det.
-
Tror nog du är så hitta något annat att syssla med än just den mekanismen på sågen. Kan behövas en "liten" genomgång :).
-
Ja det blir en "liten" genomgång under tiden som jag väntar. En liten spricka i övre hjulet måste nickelsvetsas och så skall hela bandsågen putsas och målas. Nya heltäckande skydd blir det också så att den uppfyller arbetarskyddskraven och går att ansluta till spånsug.
Ingen risk för sysslolöshet.
-
Litet framsteg:
-
Stiligt!
-
Motorfästet börjar bli färdigt. Bara att borra hål och bulta fast motorn. Motorn är färdig med nya lager och fläktkåpan riktad och ommålad.
-
Vackert nästan skadlig att använda :).
-
Mycket flot såg!
-
Tack skall ni ha.
Nu är motorn på plats. Dags att börja fundera på skyddskåporna.
-
Se bra ut, men du målar väl motorn en matchande färg sen? ;D
-
Nej den får nog vara som den är. Originalfärgen är i bra skick. Motorfästet skall jag måla.
-
Av princip tycker jag att elmaskiner ska få behålla originalfärgen, då finns det chans att se på långt håll ungefär vad det är för märke på motorn.
Gamla gjutjärnskapslade Asea-motorer SKA vara gröna (eller kanske svarta om de är ännu äldre), nyare aluminiumkapslade gråblå t ex.
-
Det där är en bra poäng. 1980-tals Strömberg skall vara blågröna.
-
;D
-
Är det någon som vet någonting om bandsågsstyrningar?
Det ser ut som om jag behöver byta de övre styrningarna till någonting bättre. Budgeten är låg och kvalitetskraven höga så risken är att jag blir tvungen att tillverka dem själv.
Har någon en bra modell att dela med sig...... eller vet någon om hur man får styrningar av industrikvalitet billigt?
-
Kanske detta är av relevans:
https://www.youtube.com/watch?v=X1PIrqcx0vI (https://www.youtube.com/watch?v=X1PIrqcx0vI)
-
Jag tror inte det. Det där liknar mer en hobbynödlösning. I yrkesbruk krävs det antingen rullar aller något bättre material i styrklossarna och stabilare hållare för dem också.
-
Ja det är svårt att säga, sett väldigt många lösningar då jag själv funderat på att tillverka egna men jag har inte sett att någon design skulle vara effektivare än den andra egentligen. Viktigast är att den är tillräckligt massivt tillverkar och styvt monterad. Träblocken som jag har verkar funka lika bra som dyrare lösningar. Kräver mera byten dock.
-
Jag har hittat en konstruktion som verkar vettig.....men innan jag börjar bygga skall jag ha skydden färdiga. De har bara kommit såhär långt ännu.
-
Jag fortsätter med skyddskåporna och anslutningen för spånsugen.
-
Det är så man blir tårögd.
Kul att se någon visa en fin gammal maskin så mycket omtanke!
-
Tack..... Faktum är att bakom alltihop ligger en krass ekonomisk kalkyl........ men det är roligt att kunna ge en gammal maskin ett nytt liv.
-
jag gillar hur du har löst spånsugsfrågan, bra att den olikt min inte sitter fast i bordet, så man kan luta bordet.
-
Tack.
Nu är hjulborsten på plats. Gjutjärnsfästet hittade jag på skroten.
-
Det ser bra ut! Min kommer snart dit den också.
-
Litet framsteg igen.
-
Nya övre styrningar.
-
Skyddet kring drivremmarna är färdigt.
Bladskyddet är också nästan färdigt. Det blev komplicerat att bygga ett skydd som innesluter bladet på alla sidor enligt nya säkerhetsbestämmelserna. Jag är inte riktigt nöjd med mekanismen men vet inte hur jag annars skulle ha byggt den.
-
Det visade sig att det teleskopiska bladskyddet kärvade för att övre hjulskyddet var för sladdrigt. Därför blev det förstärkningar av 10mm plåt på baksidan. Eftersom maskinstommen smalnar uppåt fanns det ett litet glapp mellan skyddet och stommen där förstärkningarna rymdes in.
Jag har inte råd med någon brandsäker svetsverkstad så såhär ser "verkstaden" ut.
-
Vi har samma svetshall ;D Även kallad Blåhallen...
Mvh Thomas
-
Vi borde göra en gemensam klagopskrift och skicka åt hyresvärden. Tacket på svetshallen läcker bara värre och värre ;D
Här kallas den för "Kvevlax Storlidret" med en tydlig hänvisning till en viss bonde i Kvevlax som på sin tid var vida känd för att slarva med takhållningen.
-
Ser ju jättefint utt och säkert, jag kanske borde göra något åt min gamla bandsåg.
-
Tackar tackar!
Vad har du får en gammal såg Granström?
Såhär blev nedre styrningarna.
I morgon skall jag kapa loss och byta tappen som bakkantshjulet sitter på. Det blev nämligen för lös lagerpassning. En ny tapp är redan svarvad. Efter det är allt det mekaniska färdigt på bandsågen så jag får börja putsa och måla alla nya delar.
-
En jonsered, en stor grön och tung, väldigt tung. Men din är nog äldre min är kanske från 1960 eller så. Måste bara bygga snickeri till den, står i kallföråd nu. Men är insmord med fett. Inte ägt den så länge men verkar funka. Men man ska nog ha ett sådant där teleskopiskt bladskydd, får fundera på det. Eller så får man hålla sig under radarn. Du har ju snart byggt om hela sågen.
-
Jonsered från 60-talet är väl en av de bästa bandsågarna som går att köpa för pengar. Den är säkert värd att satsa på.
Den här ombyggnaden blev värre än planerat då jag började läsa arbetarskyddsbestämmelserna. Om du bara arbetar ensam så går det säkert bra för dig att flyga under radarn.
-
Ja jäklar det är ju inte bara att få den att gå, den måste gå lagligt också! Ska bli intressant att se den klar och jag gillar svetshallen, känns som hemma.
-
Nu är det mesta målat och bandsågshjulen har kommit från Gummi-Järvinen med nya gummibelägg. Några småbitar skall målas ännu men sedan skall det gå att börja skruva ihop.
Tyvärr blev det litet besvärligheter med utrymmet....... jag fick inte hyra in mig i grannens uthus som planerat för han hade själv fått oväntade utrymmesbehov.
Får se om jag kan skruva ihop bandsågen överhuvudtaget eller om det blir att packa undan delarna i en ängslada i väntan på bättre tider. Det tar nog ett par år ännu innan jag har någon möjlighet att bygga en större verkstad åt mig.
-
Lade dom på gummit och allt åt dig vid Gummi-Järvinen?
-
De skar till en remsa av gummimatta och varmvulkaniserade ihop de snedskurna ändorna i ugn. Sedan krängde de på belägget och limmade fast det. Bomberingen får jag sköta själv.
Balanseringen kan bli ett frågetecken...... vi får se.
Priset var 120 euro för två hjul.
-
Sågen är färdigmonterad!
Nästa skede är elinstallationen men den får vänta tills senare. Delarna är för dyra för en sjukledighetsbudget. Fästplattan för kopplingslådan fattas också man jag kan inte göra fästplattan färdig innan kopplingslådan är köpt.
Mitt huvudsakliga projekt nämlingen sjukgymnastiken går lika bra framåt som bandsågen. Med den här farten kan jag säkert börja arbeta till våren och sannolikt fullständigt frisk till hösten. Det ursprungliga målet då jag började med det projektet var att ryggen skulle bli ungefär så bra som den är nu men läkaren och fysioterapeuten säger att den skall bli mycket bättre ännu! HURRA!
-
Hej!
Toppen fin den blev :D
Skönt att ryggen blir bättre :D
Har lite bök me min egen.
Vad e de för elgrejor du ska ha
har en del liggande kanske ngt som passar.
isåfall kan ja skicka de till dig.
Mvh Thomas
-
Det skall vara ett paket med stjärn-triangel start och broms och motorskydd och nollströmsrelä. Svårt att hitta begagnat..........
-
Ja de e de nog. Går de inte att
ha tre olika lådor. inte lika snyggt kanske
men lättare o billigare att hitta kanske?
Mvh Thomas
-
Farsgubben har varit i elbranschen och har montörsrättigheterna i kraft för husbehov ännu. Vi siktar på att köpa komponenter och montera själva i en låda. Han säger att det är litet kinkigt med vilka komponenter som fungerar ihop med varandra.
-
Det skall vara ett paket med stjärn-triangel start och broms och motorskydd och nollströmsrelä. Svårt att hitta begagnat..........
Är det verkligen så hög effekt på den där motorn att den kräver Y/D-start? Nollspänningsutlösning får man så att säga på köpet om man använder ett kontaktormotorskydd med återfjädrande tryckknappar för start och stopp.
-
Motorn är 3kW så den går säkert att direktstarta men det verkar bli så att jag blir tvungen att snickra någon tid ännu på 16 ampere och att ha en 2,2 kw spånfläkt gående och samtidigt starta en 3kW motor med tunga bandsågshjul kan bli för mycket. Det är en stor svängmassa som skall dras igång.
Hyvelmotorn på Stenbergaren är 3,7kW och om jag har spånfläkten gående och har litet för brottom med stjärn-triangelbrytaren på hyveln så brinner säkringarna direkt. Fastän jag kör med tröga säkringar.
-
Jo, då kan det nog vara lämpligt med Y/D eller mjukstart.
Är motorn gjord för Y/D-koppling, dvs 400 V D-kopplad och 690 V Y-kopplad?
-
Ja den går på 400 och 690 volt.
Jag fick leta litet för att hitta en sådan motor begagnad. Innan jag betalade mätte jag resistansen med multimeter genom lindningarna och med pappas gamla handvevade Megger mellan lindningarna och mellan lindningar och jord. Den verkar vara frisk.
-
Blev ju riktigt fint i slutändan det där, ser riktigt proffsigt ut.