Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: andtol skrivet 30 apr-15 kl 17:52
-
Jag ska svetsa ett redskapsfäste till min tvåhjulstraktor men det går dåligt. :)
Första varianten blev så här, men rör sig både i sidled och höjdled, dvs håller ej för påfrestningarna.
(http://i800.photobucket.com/albums/yy286/anders4/02D1B191-8B01-4C20-A6C1-C6DDE6358D05_zps8krb77y8.jpg)
Så då tänkte jag att jag använder kraftigare doningar:
(http://i800.photobucket.com/albums/yy286/anders4/51CB81A0-B43A-4B1E-89E7-003B6C7FD797_zpsmkhfoaat.jpg)
12 mm tjock stål, "vanligt bondstål" enligt de jag köpte det av, Stål och Verktyg i Växjö.
Jag svetsade med min Mig-svets: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-svets/Svets-MIG-140-2000022913/ (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-svets/Svets-MIG-140-2000022913/)
Denna tråden använde jag: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetstrad/svetstrad-mig-mag-211338/ (http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetstrad/svetstrad-mig-mag-211338/)
Och denna gasen: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argon-koldioxidgas-210031/ (http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argon-koldioxidgas-210031/)
Men det blir dåligt. Först tyckte jag att jag fick ihop dem men när jag skulle borra så skakades delarna loss.
Så här såg en fog ut, den brände inte fast alls:
(http://i800.photobucket.com/albums/yy286/anders4/E085DF7D-9799-45AB-AC8D-EAD86F9F16CF_zpsjivmkuzr.jpg)
Och på stålet syns det knappt märken.
(http://i800.photobucket.com/albums/yy286/anders4/C6D3FE97-CBBC-4CD7-B480-BADDDC511192_zpsmftltnbq.jpg)
Vad gör jag för fel? Varför bränner inte svetsfogen fast?
För klen svets? Fel svetstråd? Jag klämde i med full strömstyrka.
Även när jag svetsade klenare dimensioner så hade det svårt att bränna fast i stålet.
-
Japp, för klen svets och för klen tråd.
Den svetsen och tråden är till för tunnplåt, max 3 mm.
Till så grovt stål behöver du pinnsvets om du inte skall gå upp till grym storlek på mig. Förvärm gärna med gasol för att få en bra svets.
Sedan har du nog för hög trådmatning. Hoppar och skuttar det utan att bli någon stabil smälta kan det inte bli en svets av det hela. Ser även ut som att du inte fått fram gas.
-
Jag tror inte det beror på för klen svets eller tråd, snarare problem med gasen. Kommer det verkligen gas när du svetsar?
-
Om du vill försöka få det bra med den svets du har, så köp gasfri tråd http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-tillbehor/Svetstrad-gaslost-2000022366/ (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-tillbehor/Svetstrad-gaslost-2000022366/) och förvärm järnet.
-
Det borde gå att få en skaplig fog med din svets. Är du långt från Ödeshög? Hade kunnat byta tjänster om du vill ha hjälp med grunderna i svetsning.
/Jan
-
Jag har svetsat sådana järndimensioner med Biltemas billigaste billighetssvets och deras rörtråd. Låg trådmatning och så där som ett U som bygger sig fram, så bränner det ihop den sortens patent ok.
Jag tror den svetsmaskinen är ännu klenare. Köpte den för ca 15 år sedan, bara för att laga en bil egentligen.
Funderade också på hur det står till med gasflödet, samt trådmatningshastigheten.
-
svetsar du utomhus?
lägg upp en video där du svetsar så ska du få svaret...
-
För att gå tillbaks till rubriken så: Du har för lite värme och du har förmodligen inte gas framme.
En migsvets för bilplåt är inte lämplig till svets av grovt gods. Gasen är delvis till för att skydda smältan och få till en ljusbåge, men också för att kyla plåten. När du ger dig på grovt gods så jobbar gasens kylförmåga mot dig. Dessutom har migen plus i tråden, vilket gör att tråden får mer värme än godset, något som är bra vid tunn plåt men inte till grovt.
När man använder trådsvets till grövre gods, som dina 12mm järn, så är det bra att ha en svets som ligger på 250-300A och använda grov rörtråd (i alla fall utomhus där det kan blåsa på smältan). Inomhus går solid tråd bra, men det är en fördel att förvärma även då för att få det riktigt bra.
Vid konstruktionssvetsning utomhus fungerar det oftast bäst med lätta invertersvetsar (pinne), där du har möjlighet att kasta om så du får plus i godset för bättre värmeinträngning. Väldigt bra svetsar för bönder och diverse hantverkare.
-
Nja, tror det är tvärt om. + ska va i godset. - har man bara när man ska fusksvetsa nått tunnt. Jag tror du ställt in den helt galet. En film är vad som behövs för att avgöra. 10mm är inte särskilt tjockt, finns det ens svetsar som inte duger till 10mm? Svetsat på en provbit samtidigt som du skruvar på reglagen. När det slutar spotta o fräsa är det bra(typ)
-
Okej. Du har inte fått någon inbränning alls.
Det är lätt hänt.
Men för att börja från början, mer du skall till att svetsa så grovt med den lille så måste du göra materialet tunnare. Helt enkelt du slipar den biten du lägger mot det platta. Den skall vara kilformad.
Du måste köra på högsta möjliga värme och så skall trådmatningen vara ganska långsam.
Du får prova dig fram. Det skall spraka så där lite trivsamt.
För fort så sprätter det och handtaget hoppar, för långsamt så bränner tråden fast i munstycket.
Sedan måste du bygga upp svetsen. Börja med en längst inne och sedan fyller du på på bägge sidor.
För att få bredd på svetsen behöver du svänga munstycket åt sidorna lite samtidigt som du sakta flyttar jobbar dig längs förbandet du skall göra.
http://www.mig-welding.co.uk/clarke-90.htm (http://www.mig-welding.co.uk/clarke-90.htm)
Det finns en hel del information om hur man svetsar med små maskiner på nätet.
-
Ta bort allt glödskal från dina ämnen med vinkelslip så att du jobbar i rent stål. Maxa strömmen och öka trådmatningen tills tråden börjar putta på handtaget när du svetsar. Då har du för hög trådmatning. Sänk då en aning och du borde kunna hitta ett mellanläge. En indikering på för låg trådmatning är att du ser tråden brinna upp varje gång den träffar materialet. Tror det är där du har varit och den höga strömmen gör att lopporna flyger iväg. Klipp tråden och börja inte med en kula på tråden. Gör en startsmälta genom att hålla stilla och bygga upp temperatur. Näst ihop dina bitar. Sen kör du som en glad gubbe i sick sack genom sömmen. Försök se var värmen finns och ta det långsamt så att du värmer bra. Provsvetsa på några skrotbitar tills du får en bra korv.
-
Nja, tror det är tvärt om. + ska va i godset. - har man bara när man ska fusksvetsa nått tunnt. Jag tror du ställt in den helt galet. En film är vad som behövs för att avgöra. 10mm är inte särskilt tjockt, finns det ens svetsar som inte duger till 10mm? Svetsat på en provbit samtidigt som du skruvar på reglagen. När det slutar spotta o fräsa är det bra(typ)
Där gjorde du mig osäker, så jag gick ut i verkstaden och mätte på stora migen. Plus i elektroden.
Vad jag lärt mig hamnar 2/3 av värmen på plus-sidan. Och små-migarna är anpassade för tunn plåt, ett par mm bara. De är ju framtagna för att hemmafixare skall kunna svetsa bilplåt som pendlar mellan 0,5mm och 2 mm beroende på var du hålls i en personbil. Men visst går det om man tar till lite knep som skogsvilde skrev att svetsa grövre.
-
En stor anledning till att det kan gå dåligt även om alla andra villkor är någorlunda uppfyllda, är att det är en enfas migsvets. På enfassvetsar får man nämligen en kraftigt pulserande spänning från likriktarbryggan, och för att jämna ut den någorlunda är spolen som sitter i serie med svetsströmmen många gånger större än vad som är hälsosamt för svetsegenskaperna. På en trefas migsvets får man från början en jämnare likspänning, och då kan svetstillverkaren ta till spolen enbart med tanke på bra svetsegenskaper utan att behöva kompromissa så mycket. Riktigt påkostade migsvetsar har ibland flera uttag på spolen så att man kan anpassa den efter den typ av svetsning man håller på med för tillfället.
Ytterligare ett problem med enfassvetsar är att de ofta har tomgångsspänning i lägsta laget, detta också en kompromiss för att kunna få ut så mycket svetsström som möjligt utan att den 10 eller möjligen 16 A säkring som finns bakom vägguttaget löser ut alltför ofta.
Jag skulle vilja säga att enfas migsvets är något som man bara använder i yttersta nödfall - t ex om man måste ta med sig svetsen på montagejobb på ställen där det inte finns trefas, eller om man arbetar i en hyrd lokal där man inte själv har makt över elinstallationerna. Har man egen verkstad och det ligger inom möjligheternas gräns att sätta upp ett trefasuttag, så ska man definitivt använda trefas för alla slags svetsar utom möjligen inverter-pinnsvetsar, mindre sådana är drägliga även om de är enfasmatade.
-
Kan också vara att du hållt munstycket för långt från arbetsstycket. 15-20mm kan vara lagom.
-
Funderade också på hur det står till med gasflödet, samt trådmatningshastigheten.
75 % trådmatning av max.
Gasflöde, ja. Men om det är tillräckligt vet jag ej. Gasen pyser ut, det hör man tydligt. Och känner.
svetsar du utomhus?
Nästan. :) Jag har ingen verkstad utan har svetsat i ladan precis vid dörröppningen. Med öppen dörr.
-
Jag köpte den här svetsen för att svetsa bilplåt, jag tror det finns en annan tråd om det. Bilen gick igenom besiktning i alla fall.
Nu tyckte jag det var trevligt om man kunde svetsa något annat också. :)
Så det finns hyfsade billiga pinnsvetsar som kan fungera? Jag har trefas, 16 A. Men gissar att trefassvetsar är dyrare...
-
Jag köpte den här svetsen för att svetsa bilplåt, jag tror det finns en annan tråd om det. Bilen gick igenom besiktning i alla fall.
Nu tyckte jag det var trevligt om man kunde svetsa något annat också. :)
Så det finns hyfsade billiga pinnsvetsar som kan fungera? Jag har trefas, 16 A. Men gissar att trefassvetsar är dyrare...
Du kan nog få till det med den svets du har, om du bara får gasen att funka och du får till inställningarna
-
...Jag gör som Skogsvilde skriver vilket måste vara rätt sätt eftersom det fungerar, slipa ner där den kilformade biten ska sitta också ,bara bygga upp svetsfogen (:) . Ska låta som man steker fläsk när migen jobbar bra. Där du sätter jordklämman ska det vara renslipat. Bäst är att öva på små plåtbitar,sedan duger det utmärkt med enfasare bara man tar det lugnt, köper små spolar till dom så matningen hänger med.Svetsfogen ska vara blank om allt fungerar optimalt.
-
75 % trådmatning av max.
Gasflöde, ja. Men om det är tillräckligt vet jag ej. Gasen pyser ut, det hör man tydligt. Och känner.
Nästan. :) Jag har ingen verkstad utan har svetsat i ladan precis vid dörröppningen. Med öppen dörr.
Det låter mycket. Speciellt för så "grova" material. Fast min billighets är den enda billighets jag använt. 75 procent av hur mycket liksom..
På min hade det varit under 50 procent och då är det sån tunn rörtråd, utan material till fogen i typ.
Den har minus i tråden och inte i klämman.
Har du sån gasklocka så du kan se trycket på gasen den släpper ut?
-
Svetsar du utan gas, Pentti?
Jag har sån tråd också.
Nej, ingen gasklocka. Billiga grejer...
-
Nu blev jag osäker på det där med plus och minus. Får kolla instruktionsboken i morgon.
Det fanns möjlighet att byta, ja.
Edit: här är manualen: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/17-173_man.pdf (http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/17-173_man.pdf)
Jag skulle ha bytt polerna samtidigt som jag bytte svetstråd, ja. :)
-
Tråden utan gas bränner bättre i grovt gods, kör med den.
Du svetsar väl inte så det skvätter in i ladan? Många bränder som startat så...
Vid tillfälle tycker jag du skall komplettera ditt svetsinnehav med en liten enfas inverter, det borde alla ha en ;)
-
Vid tillfälle tycker jag du skall komplettera ditt svetsinnehav med en liten enfas inverter, det borde alla ha en ;)
Absolut, gärna en ESAB caddy men det finns säkert många andra som också är bra
-
Tråden utan gas bränner bättre i grovt gods, kör med den.
Du svetsar väl inte så det skvätter in i ladan? Många bränder som startat så...
Ja, farligt farligt. Jag vaktade i fyra timmar efter jag svetsat färdigt. Var ska jag vara i stället? Utomhus? Det blåste halv storm idag...
-
Det är en av fördelarna med pinnsvets, eller med rörtråd i migen, de tål blåst. Ingen gas som blåser bort och blottar smältan för luftsyret.
Det finns de som svetsat och branden startat i alla fall 12 timmar senare. Inte meningen att skrämma dig, men var försiktig. När man skall tända i spisen tar det sig inte, men när en fet svetsloppa rullar iväg, då...
-
Ja, farligt farligt. Jag vaktade i fyra timmar efter jag svetsat färdigt. Var ska jag vara i stället? Utomhus? Det blåste halv storm idag...
Kör du med flusstråd så kan du vara ute och svetsa.
Appropå det här med att du måste köpa ny häftigare svets. Ärligt talat skit i det.
Den du har räcker riktigt långt om du lär dig använda den.
Jag har en hel del tyngre grejer som jag svetsat med småtting svetsar.
Dragets infästningar i ramen på terrängbilen. Draget är godkänt för 750 kg men jag har belastat det betydligt mer än så. Det håller.
Handbromsinfästningen på lådan då det är kardanbroms på nämnda bil.
Främre stötfångaren och och förstärkningarna på winchplåten.
Förstärkningarna på den är kort beskrivet en boxning av plåten för att göra den enormt vridstyv för att inte skada winchen om man kör på maxbelastning.
Herregud, den där plåten byggde jag redan 2001.
Motorfästena och växelådsbalken är oxå svetsade med en sån där liten svets. Dom är lite färskare dock 09 byggdes dom.
-
Nu blev jag osäker på det där med plus och minus. Får kolla instruktionsboken i morgon.
Det fanns möjlighet att byta, ja.
Edit: här är manualen: [url]http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/17-173_man.pdf[/url] ([url]http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/17-173_man.pdf[/url])
Jag skulle ha bytt polerna samtidigt som jag bytte svetstråd, ja. :)
Prova inte i längan ikväll då, om du måste hålla koll på brandrisker så länge :)
-
Man måste inte ha häftiga svetsar, men skulle jag bara ha en så skulle det nog vara en liten inverter, typ den här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-svets/Svetsinverter-MMA-140DC-2000035249/ (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-svets/Svetsinverter-MMA-140DC-2000035249/)
Jag har både mig, tig och gas, men det är den lilla billiga från biltema (en äldre modell än den jag länkade till) som oftast används till järn eller rostfritt.
-
Det är en av fördelarna med pinnsvets, eller med rörtråd i migen, de tål blåst. Ingen gas som blåser bort och blottar smältan för luftsyret.
Det finns de som svetsat och branden startat i alla fall 12 timmar senare. Inte meningen att skrämma dig, men var försiktig. När man skall tända i spisen tar det sig inte, men när en fet svetsloppa rullar iväg, då...
Nja, är det inte så med pinne att höljet utvecklar en gas när det brinner? Det går alltså inte att svetsa med den heller när det blåser kraftigt, men den är förstås inte lika känslig som mig/mag
-
Nej, höljet smälter och lägger sig som ett täcke över smältan. När det kallnar så spricker det och ramlar av, eller så får man knacka bort det. Slagg kallas det.
-
Mig i järn går att svetsa ute om det är svaga vindar. Mig i aluminium behöver vara nästan vindstilla, och tig i aluminium räcker med att det drar från dörren för att det skall bli skit.
En konstruktionssvetsare jag känner berättade glatt att han gått över till kraftig mig med rörtråd istället för pinne. Gick att svetsa lika bra i blåst enligt honom och enklare än pinne. Jag har bara provat rörtråd några gånger, har inte det behovet.
-
Nej, höljet smälter och lägger sig som ett täcke över smältan. När det kallnar så spricker det och ramlar av, eller så får man knacka bort det. Slagg kallas det.
Och i samband med att höljet smälter avges en skyddsgas.
As the electrode melts, the flux covering disintegrates, giving off shielding gases that protect the weld area from oxygen and other atmospheric gases."
http://en.wikipedia.org/wiki/Shielded_metal_arc_welding (http://en.wikipedia.org/wiki/Shielded_metal_arc_welding)
-
Jag hörde att de använder rörtråd när de svetsar järnvägsräls. Fast jag vet inte.
-
Jag hörde att de använder rörtråd när de svetsar järnvägsräls. Fast jag vet inte.
Det är mycket möjligt när det gäller att svetsa på för att bygga upp sliten räls. Men om man ska skarva räls använder man en helt annan metod som kallas termitsvetsning.
-
Och i samband med att höljet smälter avges en skyddsgas.
As the electrode melts, the flux covering disintegrates, giving off shielding gases that protect the weld area from oxygen and other atmospheric gases."
[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Shielded_metal_arc_welding[/url] ([url]http://en.wikipedia.org/wiki/Shielded_metal_arc_welding[/url])
Jo, fast det krävs kraftiga luftströmmar för att blåsa bort den gas som ligger mellan slagg och metallsmältan ;)
-
Där gjorde du mig osäker, så jag gick ut i verkstaden och mätte på stora migen. Plus i elektroden.
Vad jag lärt mig hamnar 2/3 av värmen på plus-sidan. Och små-migarna är anpassade för tunn plåt, ett par mm bara. De är ju framtagna för att hemmafixare skall kunna svetsa bilplåt som pendlar mellan 0,5mm och 2 mm beroende på var du hålls i en personbil. Men visst går det om man tar till lite knep som skogsvilde skrev att svetsa grövre.
Sorry, skrev fel. + i handtaget givetvis, oavsett tvärt om.. Tror inte man kan byta på proffs miggar. Annat med pinne, där kan man byta beroende på elektrod
-
Det är mycket möjligt när det gäller att svetsa på för att bygga upp sliten räls. Men om man ska skarva räls använder man en helt annan metod som kallas termitsvetsning.
Ingen aning. Det var en svetskrämare som sa det och det vet man ju hur de som vill sälja grejer till en formulerar sig..
-
Om jag bara fick ha en svets så skulle det bli en liten inverter, om ekonomin tillät en kemppi 150. Den väger väldigt lite, håller tuffa tag, går fint på enfas, ofta tillomed på 10amp. Kan svetsa stort som smått 3,2 elektroder i princip kontinuerlig. O ingen gasflaska att släpa runt på.
-
När jag jobbade på verkstad och svetsade med finsvetsar, så hade de dyra ett vred där man kunde justera hur det skulle bränna i liksom.
Mest värme i trådsmältningen, eller en som gick mer på djupet i bitarna typ.
Fast jag har ingen utbildning på det där, så jag vet inte hur det fungerar alls.
-
Svetsutrustningen utvecklas ständigt, men det var intressant att läsa att termitsvetsningen först nu börjar fasas ut.
Som sagt, idag kan man för små pengar få en invertersvets som är otroligt lättanvänd och en mig som egentligen inte är svårare att använda än att trycka lim ur en tub. Och självsläckande svetshjälm för en femhundring. Vi lever i en överflödstid.
-
Har en liten pinnasvets som var min morfars. Den går på två faser såg jag, när jag bytte handske till en ny rund.
-
Har en liten pinnasvets som var min morfars. Den går på två faser såg jag, när jag bytte handske till en ny rund.
Eller, för att uttrycka saken på annat sätt, så går den på 400 V enfas. Det är det vanligaste på gamla svetstransformatorer utan likriktare, även om det finns en del udda lösningar med "V-koppling" som tar ström från alla tre faserna, dock mer från en av dem, och lämnar enfas växelström till elektroden.
-
Nu ser det bättre ut!
Fast det började regna. :)
-
Så där är det när man måste hållas utomhus med svetsningarna, blåser det inte så regnar det. Men skönt att du fått häng på det nu.
Jag har dåliga lokaler för svetsning här, men någon gång så... Det säkraste är att inte avdela en bit av ladan, utan att slå upp ett eget skjul. Ett partytält fungerar rätt bra till nöds.
Lycka till, svetsa är bra att kunna både till nytt och gammalt. Om du skaffar en pinnsvets så kan du köpa hårdmetallelektroder så du kan belägga plogspetsar, snökedjor mm med slittåligt stål. Finns nog föresten som tråd också, bara att jag inte använt det.
-
Jag har varit sugen på att göra detta:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=123861.0;all (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=123861.0;all)
-
Tack, hade i bakhuvudet att jag läst om din lada för ett tag sedan.
Jag är inte speciellt orolig av mig, men jag köpte en takhängande sprinklersläckare och hängde upp där jag kör med tigen (den skvätter inte, men det kan ju ramla något varmt om man klantar sig).
Här kommer det att bli en fristående lokal ca 5x18 meter, men det dröjer. Dels för att avståndet till verkstan blir bra, men också för att inte lägga alla ägg i samma korg (och inte svetsloppor i den stora dammiga ladan).