Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: zoocialART skrivet 30 mar-15 kl 22:05
-
Funderar på att köpa en balvagn att bygga ett hus på. Det är 2,5 m brett å 4 m långt. Eventuellt kanske man kan bygga huset längre än 4 m. Det blir ju så litet annars. Är det någon här som har byggt ett hus på en balvagn?
-
Bara underredet är stabilt nog så ser jag inga problem.
-
Balvagnar är rätt dyra. Och så är de bredare upptill, vilket kan vara till både för- och nackdel. Metallen kan utgöra köldbrygga.
Jag antar att 2,5 x 4 meter är måtten på flaket på den balvagn du har sett? Jag tror att det finns olika storlekar.
Men stabiliteten är en fördel, om inte vagnen är alltför sliten. Kolla däckstorleken; med små hjul måste du hålla låg hastighet när du flyttar ditt "snigelhus".
-
Är inte planen att kapa bort grindarna då, och bara använda underredet?
-
Det går ju också förstås. Då kan man även öka på bredden. Det finns tvåaxlade balvagnar, som balanserar även om man låter huset hänga över i bak. Men de kan ha ömtålig styrmekanism, så kolla den före köp!
-
Kan det möjligen vara lönt att bygga på vagn gjord för fyrhjuling. Sådana skogsvagnar känns stabila. Jag såg att det finns för omkring tio tusen och den tålde last på två ton.
-
Kan det möjligen vara lönt att bygga på vagn gjord för fyrhjuling. Sådana skogsvagnar känns stabila. Jag såg att det finns för omkring tio tusen och den tålde last på två ton.
Men är de inte väldigt små?
-
Balvagnen har inget golv. Det är en boggie å därför väldigt stabil. Tänker dock ta bort gallren på sidorna. Jag vill gärna bygga huset längre än 4 m...draget är 1 m... Skulle det kunna gå att bygga ut en halvmeter på var sida på längden. Bredden får väl inte gå över 2,6 m om den ska köras på vägarna?
-
Det stämmer bra, 260 cm är max bredd i Sverige. Det finns dock andra länder som har snävare gränser (t ex Norge med 250 cm) vilket kan vara värt att tänka på om du funderar på att dra med vagnen utomlands.
Inom Sverige är det dock inte så svårt att skaffa tillstånd för bred transport upp till omkring 300-350 cm (kommer inte ihåg exakt var gränsen går). Det är i så fall föraren av dragfordonet som ska ha det tillståndet.
Över den gränsen blir det mycket omständligt, man måste söka tillstånd långt i förväg för varje körning, det kan krävas poliseskort som man i så fall får betala för osv osv.
-
Balvagnen har inget golv. Det är en boggie å därför väldigt stabil. Tänker dock ta bort gallren på sidorna. Jag vill gärna bygga huset längre än 4 m...draget är 1 m... Skulle det kunna gå att bygga ut en halvmeter på var sida på längden. Bredden får väl inte gå över 2,6 m om den ska köras på vägarna?
Visst är det bra att hålla sig under 260cm i bredd för att slippa extra regler, men längden kan du ta till rejält, även höjden. Dragstången är ju inget problem att längda. Du får bygga lätt bara, för vikten skenar snabbt iväg när huset blir stort, och en vanlig balvagn skall du nog inte ha mycket mer än 2 ton på, kanske 3 om du smyger fram.. Räkna lite på fackverkskonstruktion och panel så får du se vad för storlek som du kan bygga utan att riskera axlar och hjul.
-
Kan vara intressant o veta lite om vikter!
Min bod som mäter 2.5x3.8 väger ca 2200kg.
Underrede 3-400kg
Bärlina & takbjälke i 45x145
Väggar 45x95
17mm råspont alla ytor utom golv där 27mm.
17mm duger gott som fasad. Min mår bra efter 2 år med hemmakokt slamfärg.
Håll vikten nere så gott det går!!
Lycka till!
-
Jag har alldeles för mig att vi brukar få ca 160 balar halm när vi får hemkört på apvagn. Och 160 x 15 kilo per bal är 2400 kilo. Så så pass mycket vikt borde det ju hålla för.
-
Jag har alldeles för mig att vi brukar få ca 160 balar halm när vi får hemkört på apvagn. Och 160 x 15 kilo per bal är 2400 kilo. Så så pass mycket vikt borde det ju hålla för.
Förutsatt att vikten blir lika väl fördelad