Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: nittonhundranittiosex skrivet 29 mar-15 kl 22:01
-
Hej.
Idag när jag skulle köra ett lass sly med traktorn till en majbrasa 12 km bort så hände något märkligt. Innan jag körde iväg så kollade jag 2 gånger att vagnen var ordentligt påkopplad,men efter en mil så tappar jag vagnen! Jag blev väldigt arg på mig själv, och med hjälp av en som bodde i närheten så pallade vi upp den från asfalten så att jag kunde koppla på den på hitchen igen. Han förmanade mig för att jag inte kopplat ordentligt och vi kollade båda två att den var ordentligt påkopplad. Men på hemvägen tappade jag vagnen 3 gånger. Jag förstår inte vad som hänt, jag har kört både balvagnar och den här vagnen många gånger förut utan att det hänt något. Vad är det för fel på traktorn? Jag som skulle åkt och köpt gödning nästa vecka...
Traktorn är en mf 175 och vagnen är en före detta lastbilssläp. Har ni ideer om vad som är fel?
-
Det en spärr som låser hitchen på den... Om spärren blivit hindrad att gå in fullt eller om den av ålder blivit avfasad så kan den skjutas undan (ungefär som en ytterdörr som man ju kan drämma igen utan att trycka ned handtaget) eller så kan greppet som den griper i blivit för slitet. Jag skulle kolla spärren och greppet och göra rent och se att allt löper riktigt. Läskigt sånt.
Förresten, när du tappat vagnen, var hitchen öppen efteråt (nedsläppt) eller satt den kvar i låst läge? I det senare fallet så är det kroken eller öglan på vagnen eller båda som är för slitna.
-
Behövs som sagt lite mer info. Hoppade öglan av kroken eller löste kroken ut? I första fallet byt ögla eller krok eller svetsa på materialet ovan kroken så det inte blir för glappt. I andra fallet kolla det mekaniska och kör med armarna uppe tills felet är hittat.
-
Kolla även alla bultar och sprintar så att de inte blivit ovalt slitna. Vet inte hur det ser ut men om hitchen är fastbultad under traktorn kanske det kan vara idé att kolla bultarna. Om en är av kan det flexa i ett gupp eller liknande. Mer påtagligt om man drar en kärra vilket jag tror att du har gjort. En vagn utgör inget större tryck på hitchen.
-
Tack för alla tipps, det är krokarna som håller hitchen upp som har blivit för slitna. Är det bara att kapa av dom och svettsa på nya?
-
Tack för alla tipps, det är krokarna som håller hitchen upp som har blivit för slitna. Är det bara att kapa av dom och svettsa på nya?
Nu är jag inte säker men jag har för mig att man inte får svetsa på hitchen. Du bör nog byta dem.
-
Är det en Axla-hitch på den traktorn? Finns ju så många olika typer av hitchkrokar att det är svårt att säga något. Lägg in en bild så får du nog bättre råd.
-
Det fanns minst två olika hitchkrokar på MF175 så precis som Tjalve säger behöver vi bilder.
-
Möjligen kunde man lägga nytt material på krokarna men tvekar på att man egentligen får.
-
Det går bra att lägga i material om man vet vad man sysslar med.
Gör du inte det så är det bättre att renovera med nya grejer eller bättre begagnade.
-
Om nu någon talar om att det skulle vara förbjudet att reparera en viss sorts detalj genom svetsning, så bör man inte acceptera det utan att ta reda på vem eller vilken myndighet/instans det är som har utfärdat förbudet och under vilka förhållanden det är relevant.
Det torde ju vara ganska välkänt att man numera inte får reparera rostskadade dragkrokar på personbilar genom svetsning, men där är det ju ett helt annat regelverk än för motorredskap såsom traktorer.
Motivet för det svetsningsförbudet lär vara att det förekommer personbilsdrag som är tillverkade av stålkvaliteter som inte är svetsbara utan vidare - det kan t ex krävas speciell värmebehandling för att inte materialet ska självhärda och bli sprött efter svetsning. Och man kan ju inte vänta sig att den som rostlagar dragkroken på en gammal tusenkronorsbil ska vare sig ha kompetens om sådana saker eller ha möjlighet att ta reda på exakt vilket material det är och hur det ska behandlas.
-
Det är säkert inte förbjudet att svetsa på krok och ögla för en licensierad svetsare men det ingår i säkert bondförnuft att byta när de blir slitna.
-
Det står ju att LGF ska vara säkert kopplat. Ingen klassning behövs på lastbilens drag för LGF i alla fall. I princip kan man använda en kätting. Om det finns speciella regler för hitchkrokar vet jag helt ärligt inte men som sagt bör man väl veta vad man gör.
-
Okej, är det någon som har bytt krokarna någon gång och kan tala om hur man gör? :)
-
Vi har en Boxer som hitchen är lite dålig på, så sist när gubben skulle köra ett lass på typ 3.5 ton, så hängde han en säkerhetskätting runt dragstången på vagnen, andra änden runt tryckstångssprinten och sen skruva ihop (kättingen spänd) med ett bra schackel. Det höll! Kan funka så länge...
-
...Bara tänka på att man åker på vårdslöshet i trafik...inget man vill...Vet ju dom som lagar allt med ståltråd vilket fungerar på en åker men inte på allmänna vägar 8) .
-
Vi har en Boxer som hitchen är lite dålig på, så sist när gubben skulle köra ett lass på typ 3.5 ton, så hängde han en säkerhetskätting runt dragstången på vagnen, andra änden runt tryckstångssprinten och sen skruva ihop (kättingen spänd) med ett bra schackel. Det höll! Kan funka så länge...
Verkar helt galet med tanke på att de höjdskillnader som uppstår mellan traktor och vagn vid körning :o
-
Den var inte tokspänd, det fanns rörelsemån, men inte mycket nog för att vagnen skulle trilla av.