Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: mantajohan skrivet 22 mar-15 kl 13:42
-
jag personligen älskar bilar med teknik som går att laga med skruvmejsel och skiftnyckel ifall de ens behövs lagas
fruan älskar bilar med onödig elektroniskt SKIT som bara klyddar och är svindyrt att laga för en person som fattas doktorand i datateknologi, dessutom är hon totalt besatt av att bilen måste vara av nyare årtal :roll:
letar en hållbar och rymlig kombibil till fruan i prisklassen omkring 10 000:- upp till ca 15 000:- tittar febrilt efter en fräsch 945 men det verkar va som att hitta en nål i en höstack..
lämpligaste kandidaterna just nu är
volvo 855
volvo v70 innan 00
volvo v40 fas 2 (är fas 1 verkligen så dåliga som alla säger?)
vw passat kombi (vilket år blev framvagnen stabil? minns dom tidiga hade klen framvagn)
vw golf kombi
audi 100/a6 avant (är de bra?)
audi a4 avant (är de bra?)
skoda octavia kombi
opel vectra kombi (är dom bra?)
opel omega kombi (är dom bra?)
mvh/Johan
alla tips på vettiga bilar som är billiga att laga/hållbara mottages
-
audi 100/a6 avant (är de bra?)
audi a4 avant (är de bra?)
Min favorit av audis bilar från 90-talet är audi 80 av de sista årsmodellerna. Mellan 1992-96 såldes en modell där man åtgärdat alla fel och brister som fanns på äldre audi 80. Den var snarare ett mellanting mellan 80 och A4. För sedan tog A4 över och då började man om på nytt med massor av "barnsjukdomar". Så satsa på en sådan, och helst 1,8 eller 2,0E och inte 5-6-cylindrig, automat, quattro eller annat som kostar extra och går sönder. för 10-15k får man en riktigt fin.
-
finns audi 80 i kombi? :o
-
finns audi 80 i kombi? :o
Absolut. Fast oftast med V6 och den bör man undvika. Drar massor av bensin utan att kännas pigg. Mycket jobbigare att skruva med också.
-
När det gäller VAG-bilar så bör man sikta på sådana som har enkla motorer utan alltför avancerade konstigheter. T ex den 1,8 l 66 kW (90 hk) motor med centralinsprutning som fanns i många olika modeller under större delen av 90-talet.
Skoda Octavia, Audi A4 och VW Passat bygger på samma grundkonstruktion så man kan dra alla dem över en kam så länge det är samma årsmodell och samma motoralternativ.
När det gäller VAG-bilar, så undvik exemplar med skivbromsar bak och/eller elektrisk handbroms, det ställer till med problem.
Ett annat tips är Ford Focus eller Mondeo. Se då till att hitta ett exemplar som har klarat sig bra från rost, och undvik de äldsta årsmodellerna av Mondeo (bl a för att det inte går att läsa av felkoder med en vanlig OBD-läsare på dem).
Opel Omega är bakhjulsdrivna och ganska lätta i bakvagnen, det är inte så lyckat att skicka ut en person som bara är van vid framhjulsdrift att köra en sådan i dåligt väglag.
Det finns en del Opelmotorer som har dåligt rykte - dels problem med vevhusventilationen och dels risk för tidiga kamremshaverier (tydligen är det så illa att Opel måste minska bytesintervallet från vad som stod i serviceschemat från början). Jag har dock inte koll på exakt vilka motortyper och bilmodeller detta gäller.
Jag kan också föreslå att du tittar på Peugeot och Citroën från ca 1997-2003. T ex Peugeot 306, 406, Citroën ZX, Xsara och motsvarande små skåpbilar Peugeot Partner och Citroën Berlingo. De verkligt starka sidorna där är pålitligt maskineri (i synnerhet de äldre dieselmotorerna före common rail-tekniken) och en bakvagnskonstruktion med liggande stötdämpare/fjäderdon, som tar lite plats och gör att man har kunnat få ett ovanligt lågt och plant golv i lastutrymmet.
-
kanske skulle va tydligare med att det handlar om kombibil med plats för 2 vuxna och 2 barn plus hund
tackar för svaren änsålänge :)
-
lurig sak mantajohan. Volvo naturligtvis oslagbara, finns mycket bra volvoforum vilket är kanon när det gäller att hålla kostnaden nere,gott om delar på skroten om det mot förmodan skulle behövas. Opel är bilar bilar med hyfsade reservdelspriser, bra bränsleekonomi. Man ska ju ha klart för sig att Opel är en bil med lägre inköpspris än en Volvo och ska då jämföras med bilar i sin prisklass och där verkar den som sagt vara bra,själv erfarenhet av Opel. Franska bilar har jag fått för mig är dyra i reservdelar och kan vara lite konstiga i elektroniken=ett helvete när det spökar ;D vad man hört . Saab kombi finns ju men som sagt mycket bil för pengarna men elektronikspök, lite svårmekad . Frågan är ju nästan vad du själv har för bil, gillar din kvinna din bil eller ? 8)
-
När det gäller reservdelspriser ska man numera inte titta på de överpriser som svenska biltillbehörkedjor försöker ta ut, utan se istället på vad man får betala om man handlar utrikes ifrån på nätet. T ex tyska och engelska eBay-handlare eller en del stora grossistlager i baltikum.
Konstiga el- och elektronikfel förekommer i minst lika stor grad på tyska prestigebilar som på franska bilar, men tydligen accepterar ägarna mer småkrångel om bilen har en prestigefylld logga i grillen och talar inte så högt om problemen. Vad det än rör sig om för bilmärke så brukar det inte vara något större problem om man är beredd att läsa på en stund i verkstadshandböckerna innan man påbörjar felsökningen, och framför allt ALDRIG förvänta sig att man ska kunna få någon hjälp från klåparna på märkesverkstaden.
Beträffande funderingarna om Volvo V40 tidigare i tråden, så ska man passa sig för de exemplar som har den direktinsprutade GDI-motorn, andra typer av maskinerier verkar dock sköta sig tillfredställande. Många äldre V40 är också rätt rostiga vid det här laget, och rosten har en tendens att dyka upp på lömska ställen där den inte syns vid en första anblick.
Jag har själv aldrig riktigt gillat V40, det känns som om det mesta är onödigt komplicerat, det har blivit mycket dyrare och mer tillkrånglade konstruktioner än på t ex en motsvarande Ford, Citroën eller Opel utan att man har fått några nämnvärda fördelar på kuppen.
Ännu ett bilförslag är Chrysler PT Cruiser. Förvånansvärt rymlig inuti, mycket billig som begagnad eftersom okunniga bilverkstäder betraktar den som något katten har släpat in, kanske något rostkänslig.
-
Är inte den första generationen V40 i princip en mitsubishi carisma med volvomotor?
-
Håller helt med torbjörn om både reservdelspriser/inköpskällor och märkesverkstäder.
För att krångla till valet av bil bör man lägga in den totala driftskostnaden i kalkylen. Drivmedlet blir ju en stor del ganska fort när man börjar använda bilen. Här har vi en Mondeo, 00-a tror jag, som är bra och lättservad, men kostar en slant att tanka. Funderar därför i banorna Passat diesel, Peugeot eller annan kombi som drar lite men ändå får dra 1300kg efter. Också i den prisklass som mantajohan tittar i.
Optimering med många variabler är inte lätt alla gånger ;D
-
skoda felica -98, 1.3l motorn.
Tokbillig skatt och försäkring, bränslesnål och den bara jobbar på.
-
Kan tipsa om Toyota avensis, bästa bil jag haft! Köpte en -01a för 18.000kr för nått år sedan. Den bara går-och-går-och-går, rullar igenom besiktningen utan problem varje år.
Nu har det vissterligen börjat ta sig in vatten i skuffen och det rostar lite men det kommer ta många år än innan det blir ett problem.
Även corolla ska vara bra, enligt bilprovningensstatestik den modell som har minst problem vid besiktning.
http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovningen/Pressrum/Statistik.html (http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovningen/Pressrum/Statistik.html)
mvh
-
Kan tipsa om Toyota avensis, bästa bil jag haft! Köpte en -01a för 18.000kr för nått år sedan. Den bara går-och-går-och-går, rullar igenom besiktningen utan problem varje år.
Jag funderade också på Avensis men undvek att tipsa om dem därför att jag tycker mig ha märkt (dåligt statistiskt underlag här - bara mina egna bilar) att de börjar få massa problem när de passerat 15 år. Ett par exempel: Sönderrostad kylare, sönderrostad bränsletank (på ovansidan!).
Men får man tag i en Avensis som är i bra skick tror jag det är en bra bil. Vi har en -08 och en Yaris diesel från -07, båda går som urverk och har inte haft några problem alls faktiskt. Service enligt bok och det rullar på. Men som sagt, det är ju bara anekdoter...
-
kommer troligtvis att bli en v40, 855 eller tidig v70, annars en hyndai santa fe ifall de dyker upp heromkring i bra skick/rett prisklass
ska dessutom titta på en honda civic kombi
tackar for alla svaren ;D
-
På 850 och äldre V70 ska man vara medveten om att det är vanligt med motorproblem. Dels förekommer totalhaverier pga kamremmar som kuggar över, konstruktionen är inte alls lika tålig mot slarv med kamremsbyten som äldre Volvomotorer, och dels är det vanligt att sådana motorer antingen drar eller läcker otrevligt mycket olja. Det förekommer också bekymmer med hydrauliska ventillyftare och igensatt vevhusventilation. Har man en sådan motor som fungerar bra bör man vara noga med att byta motorolja och filter ofta, och undvika småkörningar. Har man väl startat motorn bör man inte stänga av den förrän den är genomvarm.
Beträffande Hyundai Santa Fe så förknippar jag dem med att arbeten med bromsar, hjullager mm brukar bli mycket mer omfattande än nödvändigt pga hoprostade saker, behov av specialverktyg mm. Undvik dieslar med common rail-system, däremot brukar bensinmotorerna fungera bra.
-
Volvo 245...bara går och går..mil efter mil...
-
Jag är nöjd med våra Ford Mondeo. Men de rostar, så man måste kunna svetsa.
-98/99 tror jag årsmodellerna är.
-
Beträffande rostiga Fordar så brukar det gå bra att förebygga rosten genom en grundlig rostskyddsbehandling, men då gäller det att få tag i ett exemplar som är bra från början. Ska jag säga, som rostlagade framvagnsbalken på min Focus igår...
Volvo 240 börjar (tyvärr) vara i äldsta laget för att ha som vardagsbil numera. Än så länge är det inga större problem att hålla dem igång men tillgången på reservdelar och kunnande avtar snabbt. Och förare som aldrig har kört annat än framhjulsdrivna bilar brukar inte trivas bra med 240 i dåligt väglag.
-
Volvo 245...bara går och går..mil efter mil...
hade man kunnat hitta en sånn i fint skick för 10-15 000:- så hade jag mer än gärna haft en, tillockmed 945 är svår att hitta i den prisklassen :(
-
mercedes w124 karossen (1985-1993) ? tror jag det var . dom med OM601-603 diesel , går billigt krånglar aldrig och är mycket bekväma , kamkedja är det med . går på all olja , tjockaste jag körde på var snäckväxelolja rätt i tanken med ett ordentligt förfilter bara eller spillolja från traktens raggare , 65 tusen mil hade den gått och starta med lätthet i 24 minus , motorn tog jag sen och satte i en skattefri bil
-
w124 och w201 är bra bilar bortsett från de svindyra reservdelarna, glapp i bakvagnen och växelspaken plus att singeltorkarna alltid kärvar
en mercedes om601/om602 motor i en bil utan glappen skulle vara en dröm ;)
-
Det går väl att byta bussningar i bakvagnen? Och mekanismen till växelspaken också
-
Det går väl att byta bussningar i bakvagnen? Och mekanismen till växelspaken också
Jo, men det är ganska många bussningar i en sån där multilänkbakvagn. Jag tycker det var mer än nog att lyckas byta de fyra bussningarna på en 123-serie en gång i tiden.
Växelmekanismen hos Mercedes brukar fungera bra men det finns individuella skillnader, man hittar inte två gamla mercor med samma känsla i växelspaken. Förr i tiden fanns det folk som var vana vid hur en Volvo M40-växellåda kändes, som aldrig gillade Mercedes växelmekanism.
-
beställer man delar från tyskland kan det bli ganska bra priser . men den motorn i en glappfri, stel bakaxelbil så har man en bra snabbtraktor från a-b ja !