Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: DennisCA skrivet 04 feb-15 kl 14:27

Titel: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: DennisCA skrivet 04 feb-15 kl 14:27
Köpte en billig 3-fas motor på chansning för några dar sen, den var 2850rpm och det är precis en sån jag letat, och 1hk är ganska passligt för det jag tänkt göra med den.

Jag har inte startat den för jag har inte vågat och inte haft tid. Jag kopplade in den idag för testning och mätte med multimeter mellan kablarna så att alla faser går dit dom ska och då märke jag att när jag höll mot en fas så reagerade det på två av kontakterna i motorn istället för bara en.

Men det var väl OK egentligen för dom är ju alla ihopkopplade på andra sidan då motorn är i stjärnkonfiguration så man borde få utslag. Förstås det tänkte jag inte på just då, det som är konstigt är att det bara gav utslag på två av 3 uttag. Borde ju ha gett utslag på alla tre eller?

Så då tog jag bort blecken som kopplar ihop den för stjärna och testade med multimetern (har ingen megger tyvärr, och inte blir det nån) och jag fick utslag mellan V2-V1, U2-U1 men inte W2-W1, där händer ingenting. Så något fel på den lidningen kanske? Eller är problemet att jag kör med multimeter?

(https://farm9.staticflickr.com/8563/16442288275_91b10c29f8_b.jpg)

(https://farm9.staticflickr.com/8595/16416314786_0ca57fd227_b.jpg)

Rotorn ser inte bra ut:
(https://farm8.staticflickr.com/7369/16416315696_d24d16e9fb_b.jpg)

Vad tror ni? Rotorn ser värst ut och den där ena brickan är ju lös, vet inte vad dom gjort där.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: torbjorn skrivet 04 feb-15 kl 15:06
Megger använder man för isolationsprovning. Men för att kolla att det inte är avbrott i lindningar, och för den delen att hitta grova isolationsfel, så duger en vanlig multimeter bra.
Det borde bli samma resistans i alla tre fallen U1-U2, V1-V2, W1-W2.

Det är svårt att säga säkert, men jag har en känsla av att även statorlindningen verkar lite varmgången. Kolla speciellt på samma sida av motorn som där rotorn är sotig, om det ser bränt ut någonstans just där härvorna kommer ut ur statorplåten. Du kan också kolla om plastfolien som ligger som isolation mellan härvor och plåt verkar värmeskadad (t ex om den har börjat smälta eller krulla ihop sig) i ändarna.

Brickorna på rotorn är balanseringsvikter, en möjlig anledning till att en av dem har lossnat är om rotorn har blivit så varm att metallen (aluminium eller zink) har börjat mjukna.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: DennisCA skrivet 04 feb-15 kl 18:21
Jag satte ihop den och försökte starta den och den var så att den gick runt riktigt sakta och lät konstig. Jag tror det är så en motor kan låta när den tappat en fas, eller om en av lindningarna är av vilket verkar vara fallet här. Finns det något som kan göras då?
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: torbjorn skrivet 04 feb-15 kl 19:54
Man kan ju försöka att avsyna lindningarna noga och se om det går att hitta avbrottet och om det går att reparera.
Men finns det tecken på att det har brunnit någonstans i lindningarna så är det nog ingen mening.

Om man känner sig riktigt entusiastisk och har obegränsat med fritid så KAN man ju försöka sig på en fullständig omlindning av motorn, eller eventuellt bara omlindning av den eller de härvor som är skadade, om det går att frilägga dem utan att skada resten av lindningen. Men ofta är lindningen så väl impregnerad med lack att det inte går att skilja härvorna från varandra.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: DennisCA skrivet 04 feb-15 kl 22:50
Nä det är väl nog inte mycket att göra. Ska ta upp och se igenom men det är nog inte nån större chans...0 Jävligt att folk säljer sådant skräp, säkert visste säljaren att den inte funkade men skrev ej det på maskinen som man nu borde göra. Man tar väl alltid en chans då man köper såhär... 25 euro åt skogen.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: torbjorn skrivet 05 feb-15 kl 08:37
När man köper begagnade trefasmotorer är det bra att ha multimetern med sig. Eller åtminstone skruva av locket på kopplingsdosan och lukta.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: DennisCA skrivet 05 feb-15 kl 22:37
Vet du hur man kan få bort rotorn lättast från axeln, tänker att om inget funkar så iallafall kan jag få en axel och några lager ur den som kan användas till framtida byggen...
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: torbjorn skrivet 05 feb-15 kl 23:25
Man får nog försöka pressa bort rotorn från axeln med en hydraulisk press.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: mwson skrivet 06 feb-15 kl 00:11
Gör två spår mittemot varann med vinkelslipen och klyv den med en huggmejsel
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: DennisCA skrivet 07 mar-15 kl 13:55
En stund sen sist nu men jag har inte alls kollat på motorn innan idag, tänkte jag kunde väl se om det går att hitta var den är bruten och se jag hittade platsen och det var lättåtkomligt. Jag vet inte om jag gjort helt fel nu då jag försökte fixa den, lödde dit en skarv men inte samma material. Kanske allt går åt helvete nu om jag provar starta den? Den funkar nu iaf. när jag kollar med multimetern och siffrorna ser ungefär lika ut på alla kontakterna nu.

(http://i.imgur.com/CjAdkoE.jpg)

Jag tänker en sak jag borde fixa innan jag lägger dit den är den där balansvikten så den inte förstör det på nytt, kan man ta bort den eller blir motorn för mycket ur balans då, kanske man kan hamra den lite försiktigt så den sitter fast bättre,

Jo innan jag lödde så kollade jag området runtom med multimetern ifall det finns brister i isolering och den verkar hel, så det är bara den söndriga kabeln som verkar påverkad, jag målade på med lite lack efteråt också.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: DennisCA skrivet 07 mar-15 kl 15:25
Jag satte ihop den igen och gick ut och testade. Den verkar funka, den går runt och har inga missljud och går nog definitivt snabbare än tidigare då den verkade så plågad.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: gransmala skrivet 07 mar-15 kl 18:02
Tur att du hittade avbrottet!
Det kan vara ett lagerproblem från början.
Om lagret närmast problemet är slitet & tomt på fett kan det vara den ursprungliga felorsaken, (ser ofta detta på jobbet).
Om du kan ska du byta lagret. Men var försiktig så allt löper fritt efteråt.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: DennisCA skrivet 07 mar-15 kl 18:05
Det främre lagret verkade lite trögt faktiskt, men det gick mycket bättre efter jag sprayade med olja, tror det kan vara en fråga om gammalt fett. Även en sorts "kopp" som man trycker fast bakom lagret, tror det kan ha att göra med att skydda insidan.

Det värsta med att byta lager är att jag saknar en press, annars vore det väl inte så svårt.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: torbjorn skrivet 07 mar-15 kl 22:18
Det värsta med att byta lager är att jag saknar en press, annars vore det väl inte så svårt.

Sånt där brukar vara lätt ordnat om man tar med rotorn, de nya lagren och lite fikabröd till en bilverkstad.
Titel: SV: Har jag en bränd motor? (igen)
Skrivet av: TW skrivet 08 mar-15 kl 09:16
Jag tror att den där axeln är så pass kort att den går att få in i min press...... Annars har grannen en bra press som är större.