Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 11 jan-15 kl 19:57

Titel: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 11 jan-15 kl 19:57
om den väger under 750 total så är en vagn skattebefriad,jag har en vagn med totalvikt på 860k,ska rensa ut all gasolutrustning mm så då lättar ja den en del där och sänker lastvikten så borde det gå,men är det genomförbart i praktiken?
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 11 jan-15 kl 20:04
Ja, fast du vinner inte så mycket på det eftersom skatten är låg och det kostar en slant att registrera om den, plus att du måste ändra något så att den skall få 750 kg som totalvikt. Kanske att det räcker med att byta handske. Förr böt man däck, men har för mig att de tagit bort den möjligheten, eller så blev det inte av.

Tänk på att när du sänker totalvikten, så minskar du förmodligen lastvikten, kanske till 50 kg om det är möjligt. Det betyder att om du ställer in 100 kg i vagnen och den nitiske stoppar dig, så ryker körkortet.
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 11 jan-15 kl 20:12
nån som vet vad det kostar att regga om?
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: torbjorn skrivet 11 jan-15 kl 21:36
Om man ska få ner totalvikten på en släpvagn måste man numera byta till en axel med mindre bärighet. Och det är ett så pass omständligt och dyrt projekt att det knappast lönar sig, i synnerhet med tanke på att påskjutsanordningen förmodligen också måste bytas eftersom den som regel är typprovad tillsammans med axeln.

Numera när det finns privata besiktningsföretag så bestämmer varje besiktningsföretag självt vad det vill ta ut för pris för en registreringsbesiktning. Lämpligen kollar du på hemsidan för det företag där du tänker göra registreringsbesiktningen, för att ta reda på vad det kostar. Gissningsvis rör det sig om 3-5 gånger priset för en vanlig kontrollbesiktning av personbil på samma ställe.

Förmodligen är det så att kostnaderna för att typa ner vagnen ändå blir så pass höga att ränta och amortering på dem blir dyrare än att betala årlig skatt på vagnen i dess nuvarande skick.
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: ensamhet skrivet 13 jan-15 kl 09:43
Min släpvagn med 850 kg i totalvikt, var bromsarna och stötdämparna trasig på. En kompis spärrade påskjutsbromsen och tog bort vajrarna och stötdämparna, sedan reggade han den som obromsad och fick totalvikt 750 kg.
Nu slipper jag skatt och den är billigare att besiktiga, han har gjort lika med en husvagn.
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: torbjorn skrivet 13 jan-15 kl 10:07
Dock krävs det ju en ganska stor och tung dragbil om man ska få dra 750 kg obromsat.

Stötdämparna bör man inte ta bort om det är en torsionsfjädrad axel, det brukar ganska snart medföra fjäderbrott.

En gummifjädrad axel kan dock klara sig utan stötdämpare om man finner sig i att vagnen totalt saknar vägegenskaper och beter sig som en studsboll på vägen. En sådan vagn är inte lämplig att frakta ömtåligt gods på. En gammal husvagnskaross skakar nog också sönder fort om axeln är utan stötdämpare.
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 13 jan-15 kl 15:20
Ja, det där med obromsade släpvagnar kan vara både bra och dåligt. Skall vagnen ut och åka mycket så är det skönt att ha bromsar. Jag åker mycket med 700kg obromsat bakom 2,2ton bil, och fast jag både är van och kör lugnt så har det varit några tillfällen då jag önskat bromsar på släpan. Men åker man inte så mycket, och kan välja väglag, så är det rätt praktiskt att slippa bromsar.

Jag är inte helt säker, men om husvagnen typas till 750kg totalt och låt säga 600kg tomvikt, så borde du få åka i 80 km/h med tom vagn och 40 km/h med lastad vagn med en dragbil som har tjänstevikt 1200kg.
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 13 jan-15 kl 18:59
Om man nu gör så och senare smyger dit dämpare lite diskret då?
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: torbjorn skrivet 13 jan-15 kl 22:06
Vad har vagnen för typ av axel (gummifjädrad, torsionsfjädrad eller någon annan sort) ?

Och hur hög är årsskatten för vagnen nu? Blir det verkligen någon nämnvärd besparing att regga om den? Registerhållningsavgiften på 65 kr per år eller något sånt kommer du ju ändå inte undan.
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: johe71 skrivet 13 jan-15 kl 22:54
Och hur hög är årsskatten för vagnen nu?

enligt skatteverket så är skatten för en SLÄPVAGN 750-2000kg 360 kr per år [sannolikt + Registerhållningsavgiften]
Titel: SV: totalviktssänka husvagn.
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 13 jan-15 kl 23:29
Om man nu gör så och senare smyger dit dämpare lite diskret då?
Dämparna har inget med obromsad eller bromsad att göra, de kan du ha kvar.

En husvagn kan du ställa av för att slippa skatten när du inte kör omkring med den. Det lärde jag mig för bara några år sedan när jag lånade ut min som tydligen var avställd när jag köpte den. Polisen stoppade husvagnslånarna, och jag fick snabbt som sjutton fixa till det så de kunde åka vidare.