Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: stadsflykt skrivet 20 dec-14 kl 09:59
-
Hej, jag och familjen har precis tagit steget och flyttat ut på landet! :)
Att bo såhär är underbart, men det finns vissa problem...för att kunna ta oss till våra jobb behöver vi två bilar.
Den ena bilen ska vara ren pendelbil, och kommer inte att gå så mycket längre än max 10 mil i veckan. Kruxet är dock att det helst skall vara en bil som tar sig fram i lite terräng samt oplogat, eftersom de första kilometrarna går på grusväg som inte kommer att vara plogad hur tidigt som helst...jag har kikat lite på mindre "jeepar" som denna Suzuki Jimny:
http://www.blocket.se/halland/Suzuki_Jimny_1_3i_4x4_12400mil___Drag_57884722.htm?ca=10&w=3 (http://www.blocket.se/halland/Suzuki_Jimny_1_3i_4x4_12400mil___Drag_57884722.htm?ca=10&w=3)
Den verkar uppfylla de flesta kraven, men jag skulle gärna kunna lära mig att mecka lite själv med bilen, ingen aning om denna är "lättmeckad" eller har billiga reservdelar lätta att hitta?
Bil nr2 skall vara "familjebilen" som används för längre körning och plats för barn. Här har jag funderat på en Skoda Octavia, begagnad.
http://www.blocket.se/orebro/Skoda_Octavia_1_6__MAN__AC__DRAG__NYBES__57750035.htm?ca=10&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/Skoda_Octavia_1_6__MAN__AC__DRAG__NYBES__57750035.htm?ca=10&w=3)
Kanske bäst att satsa på en lite äldre årsmodell, bara min gissning att det blir svårare att mecka själv ju modernare bilen är? Vill inte ha en massa onödigt "lull-lull" ::)
En annan tanke jag har är att köpa en Skoda Octavia 4wd, och sen komplettera med en liten Skoda Felicia för pendling, och de dagar det är oplogat och jäkligt så får man ta storbilen...
Jag är mycket tacksam för åsikter, tips och kunniga förslag! Kommer förmodligen vara något av en frågespruta den första tiden här...hoppas ni står ut! :o
Med vänlig hälsning.
-
Hos mig är det så att när plogbilen kört förbi på stora vägen blir det en snövall tvärs över infarten till vår väg. Är det kring nollan så händer det att den plogvallen blir obehagligt fast även om den inte frusit till is. Samma sak på gården, alltid är det nån snösträng som frusit eller något annat i vägen. Mitt tips är därför att du skaffar en bil som har lite högre markfrigång än vanliga bilar. Vet inte om Skodan med 4WD har det, de har nån modell av Oktavia som heter Scout eller något liknande, en bekanting till mig har en sån och han har inte haft några större bekymmer med den.
Jimnyn är rätt studsig och lite instabil, jämfört med en vanlig personbil, då den är både kort och hög. Jag hade en period en Vitara som var väldigt trevlig och tog sig fram bra men var ack så törstig. Nu åker vi Subaru Forester och det funkar bra.
-
Här jag bor är grusvägen förbi plogad långt före landsvägen. Kanske OT, förlåt!
-
Hos mig är det så att när plogbilen kört förbi på stora vägen blir det en snövall tvärs över infarten till vår väg. Är det kring nollan så händer det att den plogvallen blir obehagligt fast även om den inte frusit till is. Samma sak på gården, alltid är det nån snösträng som frusit eller något annat i vägen. Mitt tips är därför att du skaffar en bil som har lite högre markfrigång än vanliga bilar. Vet inte om Skodan med 4WD har det, de har nån modell av Oktavia som heter Scout eller något liknande, en bekanting till mig har en sån och han har inte haft några större bekymmer med den.
Jimnyn är rätt studsig och lite instabil, jämfört med en vanlig personbil, då den är både kort och hög. Jag hade en period en Vitara som var väldigt trevlig och tog sig fram bra men var ack så törstig. Nu åker vi Subaru Forester och det funkar bra.
Ja det är inte lätt att göra "rätt" val...
Hos oss så är det en granne som plogar med traktorn, det sköts bra men vi har väldigt oregelbundna arbetstider och om man måste iväg 03.00 så kan man inte begära att grannen har plogat...
Jimnyn ska vara riktigt bra i terräng av det jag läst, men är lite orolig att det är en relativt ovanlig bil med ont om reservdelar till bra pris? Jag vill också lära mig att mecka de enklare felen själv, så tillgängliga "gör-det-själv-handböcker" på svenska är önskvärt...
För mig känns den lilla Skoda Felician som en utmärkt pendlarbil, liten, enkel, billig. Men så var det det där med 4wd...
-
Vi har ett par hundra meter egen väg in. om det snöat mycket (i skånska mått mätt...), och man inte orkar ploga innan man åker till dagis, så drar vår king cab igenom det mesta. Älskar den bilen! Vi har även en volvo v70 som familjebil i vanliga fall när det inte snöar.
-
Själv hade jag en fyrhjulsdriven Suzuki Baleno som pendlarbil i 6 år. Slutade tillverkas 2001 men finns begagnad till lågt pris. Tyvärr lite rostkänslig, så undersidan bör kollas ordentligt före köp. Min hade dragkrok och fungerade med släpkärra även som “vedhämtarbil” på dåliga vägar med besvärliga motlut.
Beträffande “meka-själv” så brukar jag köpa en handbok från Haynes när jag skaffat en ny (begagnad) bil. De är på engelska men är väldigt noggranna med bra bilder på känsliga moment. Numera köper jag den typen av handböcker begagnade på nätet via Bokbörsen.
-
Ett gott råd är att inte hänga upp sig alltför mycket vid tillgången på gördetsjälvhandböcker. Dels har utbudet av svenskspråkiga sådana minskat på senare år sedan det engelska förlaget Haynes har tagit över nästan hela marknaden, och dels är kvaliteten på Haynes-böcker mycket varierande. Alltför ofta är det bara sida upp och sida ner med långrandiga varningstexter och beskrivningar av hur man tar bort och sätter dit pryl A, pryl B, pryl C osv, medan så att säga beskrivande texter, specifikationer mm som är bra att ha vid felsökning saknas nästan helt och hållet.
Det brukar vara bättre att, via lämplig lagom skum fildelningssajt, tanka hem biltillverkarens egna verkstadshandböcker. Räkna med att de är på engelska eller, när det gäller europeiska bilar, på ursprungslandets språk.
Om man skaffar sig en äldre bil (första halvan av 90-talet eller tidigare) av vanligt märke så brukar det kunna gå att hitta svenskproducerade och svenskspråkiga gördetsjälvhandböcker, visserligen inte hos några biltillbehörsfirmor men däremot på loppisar, veteranmarknader eller antikvariat.
Ett par råd när det gäller bilval:
För en bil som mest ska gå i korta körningar bör man välja en bil med liten motor som blir varm snabbt efter kallstart. Det är bra om motorn har oljekylare av typ värmeväxlare mellan olja och kylvatten, så att även motoroljan blir varm snabbt. Undvik diesel med partikelfilter, de sotar igen och måste bytas, vilket blir dyrt, om inte bilen får gå i några timmar sammanhängande landsvägskörning minst ett par gånger i månaden.
Automatlåda fungerar bäst dels i ren stadstrafik och dels för ren landsvägskörning i full fart (80 och uppåt) på stora vägar, men även med moderna automatlådor kan bränsleförbrukningen bli kopiöst hög vid körning på småvägar i 60-70 km/h , dvs hastigheter strax under den då automatlådan går i lock-up-läge.
Om du inte har tidigare mekarerfarenhet får du nog räkna med att anlita t ex verkstad eller någon mer mekarkunnig granne då och då. I all synnerhet om du alltid måste ha bilen igång och inte kan låta den stå flera veckor medan du funderar på hur reparationerna ska göras. Och då är det viktigt att du väljer bil av märke och modell som den eller de som kommer att hjälpa dig med mekandet har erfarenhet av och gillar att skruva med.
Små jeepar som Jimny kan ha lömska vägegenskaper i halka, som man kan ha svårt att komma tillrätta med om man är van vid moderna framhjulsdrivna personbilar med god väghållning. Det kan vara idé att spana efter någonting med lite mer påkostad chassikonstruktion, åtminstone individuell framhjulsupphängning istället för de billiga Suzukijeeparnas stela framaxel. Större och tyngre fordon som t ex Jeep Grand Cherokee, kan dock ha drägliga vägegenskaper även om de råkar ha stel framaxel.
-
Det är inte på något vis obligatoriskt att ha en 4WD-bil bara för att en bor på landet :P .
Om jag som alla andra ska utgå från mig själv, har jag bott vid någon grusväg i princip sedan jag skaffade min första bil, och haft diverse olika sådana. Samtliga 2-hjulsdrivna. De gånger jag behövt draghjälp av traktor el dyl för att vinterväglaget varit för besvärligt är lätt räknade. En äldre bakhjulsdriven bil (av skattetekniska skäl gärna äldre än 30 år) har ofta präktig markfrigång, och något tungt i bakluckan ger extra tryck på driven, tillsammans med bra dubbdäck och en schysst körteknik kommer en mycket långt.
Och som Edgar påpekar är det oftast småvägarna som får den bästa och första snöröjningen, de åkerier som har hand om de stora vägarna (för att inte tala om villagatorna i stan) har stora områden att röja och många får vänta på plogbilen till fram på eftermiddagen.
-
Den här har fått vara mitt hem i ett år, hundkoja, basläger, nödbivack, bärare av diverse äventyr, spåntransportör, flyttbil, pendlingsbil. Bra markfrigång och med snökedjor helt ok på vintern. En riktig slitvarg som jag köpte cash för 30000 och byggde om för nästan lika mycket. Nu bor den på landet och har ett lite stillsammare liv.
https://www.flickr.com/photos/szefi/6219789127/in/set-72157627714000211 (https://www.flickr.com/photos/szefi/6219789127/in/set-72157627714000211)
-
Det är inte på något vis obligatoriskt att ha en 4WD-bil bara för att en bor på landet :P .
Om jag som alla andra ska utgå från mig själv, har jag bott vid någon grusväg i princip sedan jag skaffade min första bil, och haft diverse olika sådana. Samtliga 2-hjulsdrivna. De gånger jag behövt draghjälp av traktor el dyl för att vinterväglaget varit för besvärligt är lätt räknade. En äldre bakhjulsdriven bil (av skattetekniska skäl gärna äldre än 30 år) har ofta präktig markfrigång, och något tungt i bakluckan ger extra tryck på driven, tillsammans med bra dubbdäck och en schysst körteknik kommer en mycket långt.
Och som Edgar påpekar är det oftast småvägarna som får den bästa och första snöröjningen, de åkerier som har hand om de stora vägarna (för att inte tala om villagatorna i stan) har stora områden att röja och många får vänta på plogbilen till fram på eftermiddagen.
Åh, tro mig, ingen skulle vara gladare än jag om jag slapp skaffa en 4wd!
Kruxet är att jag VET att det många gånger kommer att vara oplogat när jag ska till jobbet snortidigt, och flera km igensnöad grusväg plus igensnöad asfaltsväg...jag inbillar mig att jag kommer att behöva en 4wd...
Verkligen inget jag önskar.
-
Jag har haft fyrhjulsdrivna personbilar i olika perioder, och det finns en sak som gör att man känner sig tryggare med en 4WD. Man kan köra riktigt sakta, även i hala uppförslut eller genom snövallar! Med en vanlig framhulsdriven, och ännu mer med en bakhjulsdriven, måste man se till att satsa och ha fart på bilen för att komma uppför en backe med mycket snö. Med fyrhjulsdrift kan man ta det lugnt, krypköra om man vill, och man kommer ändå fram. Nu kör jag en framhjulsdriven med antisladd och antispinn, men för säkerhets skull har jag skaffat snökedjor för att säkert kunna ta mig uppför backen till huset.
-
Jag har haft fyrhjulsdrivna personbilar i olika perioder, och det finns en sak som gör att man känner sig tryggare med en 4WD. Man kan köra riktigt sakta, även i hala uppförslut eller genom snövallar! Med en vanlig framhulsdriven, och ännu mer med en bakhjulsdriven, måste man se till att satsa och ha fart på bilen för att komma uppför en backe med mycket snö. Med fyrhjulsdrift kan man ta det lugnt, krypköra om man vill, och man kommer ändå fram. Nu kör jag en framhjulsdriven med antisladd och antispinn, men för säkerhets skull har jag skaffat snökedjor för att säkert kunna ta mig uppför backen till huset.
Håller med till fullo! Man känner sig tryggare och mer säker på att man faktiskt kommer både hemifrån och hem igen på snöiga och backiga väga. Det är en stor fördel när man har tre små barn som vi.
Rekommenderar ablolut inte att köpa en bil äldre än -00. Med åldern kommer problemen, och det är smidigare att lägga lite mer med en gång, än behöva lappa och laga var varannan månad.
-
Vi har bott på landet alltid och jag kan lugnt säga att en volvo 245a eller som vi har nu en 940 slår det mesta OM man har ordentliga vinterdäck ( på de skånska vägarna gärna med dubb eftersom vi ofta har lömska ishalkor).
Det kostar ganska lite att hålla igång en gammal volvo för reservdelar är billiga och man kan om man är tekniskt lagd meka mycket med dem själv.
Det är stora rymliga bilar man kan lasta in gud vet hur mycket om man fäller baksätet. Och på landet har man ju ofta behov att hämta tex fodersäckar.
Man får DRA mycket med dem på b-kort, vilket är en välsignelse.
Jag har inte upplevt problem att komma fram med våra gamla volvobilar även när det varit ganska mycket snö. Har sett många "finare" bilar stå fast och fått hjälpa loss genom åren. ( Även fyrhjulsdrivna dito). Men jag antar att det hänger mycket på körteknik också.
Lägger man på snökedjor om det är extremt mycket snö så är en gammal volvo närmast att se som "snöguden".
-
Som pendlarbil skulle jag kunna rekommendera en Skoda Fabia. En sån hade vi i många år för att göra körningar som INTE tarvade extremt lastutrymme. Med goda vinterdäck tar den sig hyfsat fram om det inte är supersnöstormen.
-
Vi har en Skoda Octavia 4wd 2006 som arbetsbil och den tar sig fram förvånansvärt bra när det är snö, is och backar även när vi drar hästtransporten. En gång har den till och med fått hjälpa till att dra upp traktorn ur ett dike. Bra dubbdäck är också något som jag skulle rekommendera, hellre ordentliga däck än 4wd. Som pendlarbil har vi en ny VW Golf TDi som knappt drar något bränsle men ändå har tillräcklig tjänstevikt för att få dra hästtransporten och ett lastutrymme som räcker för att storhandla.
-
Tänk även på att vissa gamla så kallade fyrhjulsdrivna bilar, är i praktiken EN-hjulsdrivna..
Vissa gamla dåliga konstruktioner har dålig kraftfördelning, vilket gör att slirar ett hjul stannar hela fordonet.
Håller helt med andra: VOLVO, 240, 740, 940, "en tung gammal pansarvagn, som tar sig fram"!!
Tänk även på att: "Skulle en avåkning/dikeskörning ske". En VOLVO tål/håller för att "dras upp"/bogseras. Vissa nya bilar tål inte en avåkning, eller att bogseras, utan att bli "sneda" i karossen. De blir helt enkelt förstörda.
Bra däck är A o O.
Bor man på sådan plats att sjödjupet kan bli väldigt stort. Komplettera bilen med snökedjor.
Finns för simpla summan av 150 kr.
-
Tänk även på att vissa gamla så kallade fyrhjulsdrivna bilar, är i praktiken EN-hjulsdrivna..
Vissa gamla dåliga konstruktioner har dålig kraftfördelning, vilket gör att slirar ett hjul stannar hela fordonet.
Håller helt med andra: VOLVO, 240, 740, 940, "en tung gammal pansarvagn, som tar sig fram"!!
Tänk även på att: "Skulle en avåkning/dikeskörning ske". En VOLVO tål/håller för att "dras upp"/bogseras. Vissa nya bilar tål inte en avåkning, eller att bogseras, utan att bli "sneda" i karossen. De blir helt enkelt förstörda.
Bra däck är A o O.
Bor man på sådan plats att sjödjupet kan bli väldigt stort. Komplettera bilen med snökedjor.
Finns för simpla summan av 150 kr.
Ja ni har kanske rätt...men då skulle ju Skoda Fabia kunna vara ett alternativ, om man slänger på den snökedjor...
Vi får helt enkelt se när snön kommer, hur vår nuvarande bil klarar sig, och göra en bedömning efter det.
Det är väl som vissa här skriver, en 4wd är som en trygghetsförsäkring mot att bli insnöad.
-
Jimmyn är en bra och förhållande enkel bil att meka med.
Beprövad och enkel teknik i axlarna, sköter man bara den löpande servicen så kan man åka en hel del med en sådan.
Hyfsat stabila och med en god reservdelsmarkand. Det kan dock krävas en viss kreativitet med inköpen då det finns billigare reservdelar till dessa i GB och Tyskland.
Den har inte permanent fyrhjulsdrift vilket gör den till enhjulsdriven på bakaxeln vilket jag anser vara en fördel.,
Dock så kräver en fyrhjulsdrift att man använder den då och då för att inget skall kärva.
Manuella frihjulsnav är att föredra och det man bör byta till om det finns för den aktuella bilmodellen.
Fyrhjulsdriften är oxå ett perfekt komplement när man skall komma loss från gräsmattan med ett släp som sjunkit lite.
Men samtidigt så klarar man sig väl med en pansarkryssare som 745 eller liknande men det kräver en helt annan körteknik än en fyrkrafsare.
Tänk även på att med fyrhjulsdrift så kommer du iväg snabbare uppåt dubbelt så fort men behöver precis lika långt för att få stopp på skrotet. Falsk trygghet kallas det.
-
Jimmyn är en bra och förhållande enkel bil att meka med.
Beprövad och enkel teknik i axlarna, sköter man bara den löpande servicen så kan man åka en hel del med en sådan.
Hyfsat stabila och med en god reservdelsmarkand. Det kan dock krävas en viss kreativitet med inköpen då det finns billigare reservdelar till dessa i GB och Tyskland.
Den har inte permanent fyrhjulsdrift vilket gör den till enhjulsdriven på bakaxeln vilket jag anser vara en fördel.,
Dock så kräver en fyrhjulsdrift att man använder den då och då för att inget skall kärva.
Manuella frihjulsnav är att föredra och det man bör byta till om det finns för den aktuella bilmodellen.
Fyrhjulsdriften är oxå ett perfekt komplement när man skall komma loss från gräsmattan med ett släp som sjunkit lite.
Men samtidigt så klarar man sig väl med en pansarkryssare som 745 eller liknande men det kräver en helt annan körteknik än en fyrkrafsare.
Tänk även på att med fyrhjulsdrift så kommer du iväg snabbare uppåt dubbelt så fort men behöver precis lika långt för att få stopp på skrotet. Falsk trygghet kallas det.
Jag gillar själv Jimnyn, men det bygger mest på känsla inte kunskap :)
http://www.blocket.se/sodermanland/SUZUKI_JIMNY_4x4_1_3L_57913911.htm?ca=10&w=3 (http://www.blocket.se/sodermanland/SUZUKI_JIMNY_4x4_1_3L_57913911.htm?ca=10&w=3)
Vad tros om den? För många mil?
-
Jag tror inte du behöver fyrhjulsdrift om du inte skall dra släp på vintern. Att lägga en femhundring extra per år på riktigt bra dubbdäck blir bra mycket mer drift för pengarna. Men visst, fyrhjulsdrift och bra däck är en härlig lyx. De fyrhjulsdrivna bilar jag haft har tickat och gått utan extra kostnader (Kingcab och Ford ranger), men brodern som har en nyare passat har lagt ett antal tusen på service.
Det är bra att ha en skyffel och några påsar grus med i bilen på vintern, och gärna ett par snökedjor till drivhjulen. Jag köpte största atv-kedjorna med pigglänk till forden (fick längda en länk) och den gräver som en skogstraktor när det behövs ;D
-
Jag gillar själv Jimnyn, men det bygger mest på känsla inte kunskap :)
[url]http://www.blocket.se/sodermanland/SUZUKI_JIMNY_4x4_1_3L_57913911.htm?ca=10&w=3[/url] ([url]http://www.blocket.se/sodermanland/SUZUKI_JIMNY_4x4_1_3L_57913911.htm?ca=10&w=3[/url])
Vad tros om den? För många mil?
Visst den har gått en del, men är den normalkörd så håller den säkert tiotusen till.
Det är tyvärr lite lotteri men om du tittar på den så skall du kolla efter rost och hur det ser ut kring drivaxlarna. Lyssna efter klonk eller ryckig känsla i drivlina eller styrning.
Det är en liten stor bil. Tyvärr så är den för kort för långa plank men det kan man lösa med en släpa.
-
Tänk även på att vissa gamla så kallade fyrhjulsdrivna bilar, är i praktiken EN-hjulsdrivna..
Vissa gamla dåliga konstruktioner har dålig kraftfördelning, vilket gör att slirar ett hjul stannar hela fordonet.
Är det inte snarare de nyare fyrhjulsdrivna bilarna som är sådana? Som hyundai santa fe eller volvos fyrhjulsdrivna modeller. Medan exempelvis audi eller subaru från 80-talet hade diffspärr och annat som är för dyrt idag
-
Det är nästan ett måste att ha en ordentlig 4WD om man så pass lång/privat väg att den måste traktorplogas, och man vill slippa stiga upp och göra detta kl 4 på morgonen när alla ska på jobbet.
I går morse fick jag "rycka ut" och ploga upp åt en framhjulsdriven Peugeot 307 (med nya dubbdäck), som satt obotligt fast i + 20-25 cm nysnö, och vad hittade jag i början av vägen?,,,, jo en stugägare som kört fast och övergett sin Volvo 940. (vinterdäck på den också). :P
En bättre beg Honda CR-V är nog det minsta jag skulle kika på. men helst en Nissan Navara (eft 07), Toyota Hilux, osv, om man har behov av övrig "nyttotrafik" inom skog/jordbruk/hästgård mm.
-
"ett svart får": Du har säkert rätt.
Det jag ville påminna om är att det är viktigt att undersöka hur 4 WD fungerar och är konstruerat, på fordonet man är nyfiken på.
Många bilar kallas 4WD eller det står 4WD, AWD, eller likande, på bakluckan. Men det är inte en RIKTIG FYRHJULSRIFT.
För många, är i praktiken EN-hjulsdrivna..
Tror att toyota ha gjort någon modell med diffspärrar. Annars är det väl MB Geländewagen som tar sig fram och har spärrbar diff.
"TGB 11", vinnaren men är kanske att se som överkurs. :)
-
"ett svart får": Du har säkert rätt.
Det jag ville påminna om är att det är viktigt att undersöka hur 4 WD fungerar och är konstruerat, på fordonet man är nyfiken på.
Många bilar kallas 4WD eller det står 4WD, AWD, eller likande, på bakluckan. Men det är inte en RIKTIG FYRHJULSRIFT.
För många, är i praktiken EN-hjulsdrivna..
Tror att toyota ha gjort någon modell med diffspärrar. Annars är det väl MB Geländewagen som tar sig fram och har spärrbar diff.
"TGB 11", vinnaren men är kanske att se som överkurs. :)
Toyota landcruiser? Men det är stora, tunga och dyra bilar
-
Det hänger ju också på var man bor. Här blir det sällan mer än 20cm per snöfall, och plogas vägen så det inte ligger gamla synder kvar så fixar jag mig ut till asfalten med 2-hjulsdrift. Men har man sedan någon mil eller två att åka på oplogad mindre asfaltsväg klockan 04 så är det helt klart skönt med 4-hjulsdrift. När bilen drar på alla så blir den så mycket stabilare i modd och oplogat. Svärmor är väldigt nöjd med sin subaru forester och vi har haft en subaru legacy som privatbil.
Här plogas det rätt sent på dagen, och grannen längre in i skogen brukar rita streck i snön med sitt avgasrör ;D
Om du har bosatt dig där det finns öppna marker blir det andra förutsättningar. Åker man t ex ut på östgötaslätten när det blåst och snöat kan man mötas av drivor som inte går att satsa igenom. En snövinter skulle jag in till staden när det precis snöat färdigt. Jag hade då en renault traffic (lite större skåpbil på ca 2ton) och vid en av passagerna där skog fattas så sjönk farten från 80 till 30 i en driva.
Har föresten en släkting som köpte en sådan liten suzuki, fast den hette samuraj då, för han hade blivit förälskad i modellen. Visst tog han sig fram, men jag tror nog att han hade lite svårt att erkänna att den inte motsvarade förväntningarna. Bra när du väl är i skogen.
-
Är det inte snarare de nyare fyrhjulsdrivna bilarna som är sådana? Som hyundai santa fe eller volvos fyrhjulsdrivna modeller. Medan exempelvis audi eller subaru från 80-talet hade diffspärr och annat som är för dyrt idag
80- och 90-talets fyrhjulsdrivna bilar hade ofta diffspärrar och sånt som option som kunde beställas till, men det var inte alltid standardutrustning. Det är ju alltför lätt gjort att köra sönder saker om en okunnig förare har diffspärrarna tillslagna vid fel tillfälle.
Åtminstone på VAG-bilar (VW, Audi, Skoda m fl) ska man se upp med att diffspärrarna som regel är vakuumstyrda, och det finns en massa vakuumslangar av tvivelaktig kvalitet här och var under bilen. Visserligen är det ju inte svårt att byta en trasig vakuumslang, men problemet är att om den har varit trasig länge så har det säkert kommit in fukt och vägsmuts i vakuumställdonen, som har fått dem att rosta ihop. Och då blir det mycket dyrare...
Tidigare i tråden nämndes antisladd- och antispinn-system. Man ska ha klart för sig att sådana system långt ifrån alltid är lyckade, det finns många fall där man har blivit stående i dåligt väglag med en framhjulsdriven bil med antispinn men där man helt klart hade kunnat ta sig fram om man hade fått stänga av systemet. Så om man ska köpa en sådan bil och har stora krav på framkomlighet, bör man se till att åtminstone antispinn går att stänga av.
-
Tidigare i tråden nämndes antisladd- och antispinn-system. Man ska ha klart för sig att sådana system långt ifrån alltid är lyckade, det finns många fall där man har blivit stående i dåligt väglag med en framhjulsdriven bil med antispinn men där man helt klart hade kunnat ta sig fram om man hade fått stänga av systemet. Så om man ska köpa en sådan bil och har stora krav på framkomlighet, bör man se till att åtminstone antispinn går att stänga av.
Detta är mycket viktigt. Min förra bil var en suzuki swift och den tog sig inte uppför snöiga backar om man inte stängde av antispinnet.
-
Det där med enhjulsdrift spelar oftast ingen roll på vägen, det är när du sitter fast det är bra att kunna låsa allt. Mina japanska pickuper har diffbroms i bakaxeln och stumt mellan bak och framaxel, vilket oftast ställer till det när jag behöver använda fyrhjulsdriften på känsligt underlag. Aldrig svänga på fina gräsmattor...
Subarun hade ständig fyrhjulsdrift och diff utan broms mellan alla hjul, alltså räckte det att lyfta ett hjul för att bilen skulle bli kvar. Men med personbilsfjädring och bra däck så for den iväg bra mycket bättre än vad pickuperna med sin synbart bättre utrustning gör. Men den var ingen terrängbil.
-
Något många glömmer är faktiskt handbromsen och fotbromsen.
Man kan bromsa sig ut en fastkörning med lite övning då en så kallad öppen diff styr kraften till det hjulet som har sämst fäste.
Andra trick att ta till är att släppa ut ett par hekto luft. Det innebär att däckens anliggningsyta ökar vilket ger mer fäste och bärighet. Detta trick hjälper även till att ge möjlighet att öka flexet vilket förhindrar diagonalspinn.
Det viktigaste i en fyrhjulsdriven bil är att man kan låsa fördelningslådan/centraldiffen så man skickar ut kraft både framåt och bakåt i lika delar.
Diffbroms i bakaxeln är bra men samtidigt en fara då den gör att hjulen helst vill åka lika fort hela tiden och då släpper det lätt. Titta på alla som sysslar med drifting.
En automatspärr låser men skall kunna släppa när belastningen blir för stor, detta händer sällan på snö eller is. Och effekten blir den samma som med broms.
En låsbar spärr, det finns helektriska, vakuum, tryck, och helt mekaniska är bra men dom låser fullt och riskerar att man drar sönder annat om man får superbra fäste. Dessutom är det som Torbjörn skriver risk att dom satt igen sig av olika skäl.
Så för en bil som inte används till avancerad terrängkörning så är det enligt mig bäst att ha det enkelt med en öppen diff. Då har man bra körstabilitet och förhållandevis bra framkomlighet.
Men nu är det inte så att jag rackar ner på denna helt formidabla extrautrustning inte alls. Utan det grundar sig i mer än 20 års terrängbilsåkande och testande av olika lösningar.
Och mindre prylar som krånglar är både snällt mot humöret, knogarna och plånboken.
Utan ger en möjlighet att utvecklas som användare av utrustningen genom bättre planering och underhåll.
-
Det viktigaste är att hålla momentum för att använda bilens levande vikt. Med min Kangoo har jag utan problem kört i en halvmeter nysnö och genom snövallar. Så länge man inte stannar går det bra. Stannar man får man preparera startspår med bilen. Ser ingen anledning att ha fyrhjulsdrift nedanför snösverige. I Norrland är det mer motiverat.
-
Det viktigaste är att hålla momentum för att använda bilens levande vikt. Med min Kangoo har jag utan problem kört i en halvmeter nysnö och genom snövallar. Så länge man inte stannar går det bra. Stannar man får man preparera startspår med bilen. Ser ingen anledning att ha fyrhjulsdrift nedanför snösverige. I Norrland är det mer motiverat.
Ja, det är bara några enstaka dagar varje år det skulle ha varit till nytta, och de dagarna klarar man ju i alla fall på något vis. Resten av året innebär fyrhjulsdriften bara mer mekanik som skall snurra med och får bilen att dra mer bränsle
-
Jag klarar mig bra med en Opel Kadett E. Framhjulsdrift och ingen differentialspärr eller annan tilläggsutrustning. Den har extremt hög markfrigång för att vara en tvåhjulsdriven småbil och så har den relativt bra viktfördelning. En rejäl snöspade är viktigt att ha med för då kan man skotta loss sig och ta ny fart då man har fastnat. Bra dubbdäck är viktiga för vägegenskaperna är ju inte de bästa.
Jag anser att manuell växellåda och koppling är ett absolut krav om man bor på landet och kör med en tvåhjulsdriven bil. Då man kör fast är det bara att skotta bort litet snö och så kan man gunga loss bilen med kopplingen. Det går inte att göra med en automatväxlad bil.
Precis som Rubensgården och Svarta Fåret skriver så skall man ha en speciell teknik då man kör i snö. Det gäller att hålla fart på bilen hela tiden men inte heller köra för hårt för då hamnar man upp och ned i skogen. Man lär sig med tiden.
-
Jag tycker vår Toyota Yaris är en riktigt bra vinterbil. Med bra dubbdäck så klarar den snö och slask bra. Perfekt som pendlarbil också eftersom den drar bara 0,6. Vi behövde en bil som alltid fungerar så vi köpte en lite nyare modell.
De 0-3 ggr/år man verkligen behöver fyrhjulsdrift så brukar man vara ursäktad om man kommer försent till jobbet. Alternativt sover över så man slipper köra i snöoväder.
Men det verkar som TS vill ha argument för en lite manligare bil... ;)
Sen skulle jag nog välja en Volvo kombi eller liknande som familjebil och andrabil. En kan dra släp, packar bra, är oömtålig och skön att köra. Det är inte så farligt att den drar nästan en liter per mil för den köra minst. Välj dock inte en Ford Mondeo, den är inte rolig. ;)
-
Jag har haft ett flertal olika 4wd bland annat en G-vagen en ytterst manlig bil med hydrauliska diffspärrar både fram och bak men absolut en av dom sämsta vad gäller framkomlighet dock betydligt bättre än volvo 740.Jag hade en Suzuki 413 det är väl ungefär motsvarigheten till jimny,skuttig, liten,och med tejpat kapell hade den absolut den bästa framkomligheten Suzuki grand vitara trivdes jag också väldigt bra med men den drog förfärligt mycket bensin.Om behov finns för fyrhjulsdrift är självklart avhängt av var och hur man bor om man vill ha kärra med sig vintertid osv och absolut om man har barn i bilen.Jag har 4km till allmän väg och kommunal snöröjning men efter som jag skall på jobb är inte alltid vägen plogad och vid stora mängder blötsnö eller isgata anser ju jag att fyrhjulsdriften är helt överlägsen.Nu kör jag en Honda hrv vilken jag trivs alldeles utmärkt med och byter troligen upp mig till en crv när denna gjort sitt. Givetvis är körteknik a och o i sammanhanget men att satsa upp för en isig norrbacke med en 740(en väldigt bra balanserad bil hur lätt som hels att ställa upp) på tvärställ har i alla fall avtagit för mig med åren det räcker gott att få fäste när man skall ner för ....... Min allmänna erfarenhet är att lite lättare bilar oftast klarar sig bättre i mycket snö och skulle man råka dyka ner i ett krondike så kan man klara sig med grannens traktor och slippa vänta på lastmaskin eller bärgare.
-
"Livet på landet" cirkulerar inte enbart kring valet av 4 hjulsdrivet, utan lika mycket att ha en "hållbar och o-öm" bil som pallar med "tjälskott, potthål, tvättbräda, lervälling", osv, utan att lämna "halva framvagnen" efter sig,,,,( modernare std Volvo tex).
Sådana omständigheter kommer man sällan ifrån under årets 12 månader, även om vägunderhållet är bra.
-
Hade en Volvo som lånetjänstebil för två år sedan. I djup snö gick antispinnen in så hårt att motorn inte orkade driva på ettans växel trots full gas. Med urkopplad antispinn var det bättre men fick ta så mycket fart att jag slog underredet i berget.
-
Tack för alla synpunkter och tips.
Kan nu meddela att det blev en...Toyota Corolla kombi -95, tvåhjulsdrift!
Hittade ett sånt fint och billigt exemplar att jag inte kunde låta bli. Med bra dubbdäck och snökjedjor i beredskap ska det nog funka, får väl utvärdera efter första vintern och ta ett nytt beslut om det går illa...
Drifsäker tror jag iaf den är.
-
Tack för alla synpunkter och tips.
Kan nu meddela att det blev en...Toyota Corolla kombi -95, tvåhjulsdrift!
Hittade ett sånt fint och billigt exemplar att jag inte kunde låta bli. Med bra dubbdäck och snökjedjor i beredskap ska det nog funka, får väl utvärdera efter första vintern och ta ett nytt beslut om det går illa...
Drifsäker tror jag iaf den är.
Enhjulsdriven. För du har väl inte svetsad/ spärrad diff?
Ett bra val. Toyota har fått väldigt bra kritik under många år för sin hållbarhet och driftsäkerhet.
-
Hade en Volvo som lånetjänstebil för två år sedan. I djup snö gick antispinnen in så hårt att motorn inte orkade driva på ettans växel trots full gas. Med urkopplad antispinn var det bättre men fick ta så mycket fart att jag slog underredet i berget.
Det hade aaaldrig hänt med en 140/240/740/940 ;D !
-
Nej!,,, den/dom hade sas,,, "blivit kvar på fläcken". ;)
Värre "bakstötting" än gamla Volvobilar finns nog inte.
-
Sandsäckar i bagaget hjälper (lite)
-
Och framför allt, kör man en gammal volvo så satsar man ;D
Vid ett tillfälle när jag tagit mig över besvärlig terräng ner till en sjö, så kommer det en 240 genom snåret. -Jag skulle bara se vad ni höll på med.
Grattis föresten TS till ett bra val, en ekonomisk slitvarg med väghållning. Bra framdäck på den så skall du nog klara dig fint. Blir det på gränsen många dagar, så åk till en gummiverkstad och kompletteringsdubba framdäcken. Mina äldre grabbar försökte döda en corolla ute på gärdet, men den vägrade ge upp ;D
-
"Extratillbehör" till Volvo. (sandsäckar) ;D
Sällan man såg en Volvobil bland de som tex jobbade i skogen.
Dom körde Saab eller VW, och det hade ju sina orsaker.
-
lada niva . underbar bil om man tycker komforten i en volvo 142 är ok så funkar nivan fint med . pansarvagn som jag saknar mest av alla bilar jag ägt . även min merca compakt från 1970 saknar jag med 5cyl dieselmotor från 1987 och 5växlad låda som jag stoppa i . gick på spillolja ända till östersund (50 mil) då den började gå segt , fick knacka ur förfiltret jag satt dit för att bli av med tjockklumpar och sten samt småkvist . sen brumma den igång som vanligt igen . ej miljövänlig men vilken ekonomisk outslitlig bil :) söker nu en gammal taunus , för fords modernare 1.8 turbodiesel passar rakt i bultdelningen på växellådorna :) ännu mer ekonomisk
-
Jag har en yaris, det verkar funka. Sånadära isvallar får man ta hand om med snöskottan innan det blir för jäkligt.
-
söker nu en gammal taunus , för fords modernare 1.8 turbodiesel passar rakt i bultdelningen på växellådorna :) ännu mer ekonomisk
Nja, fullt så enkelt är det. Det skall finnas flera olika bultmönster på dom och det är bara en som passar mot typ 9-lådan. Jag funderar själv på den kombinationen för att stoppa i min bruksbil som snart blir skattebefriad. Men jag funderar på att ta motor och låda från någon gammal rostig transitbuss, de finns med bakhjulsdrift och kostar inte många kronor och då vet man att det passar.
-
På senare år har väl Ford använt PSA (Peugeot / Citroën) dieselmotorer i personbilar?
-
Ingen aning men det är väl främst de motorer som satt i mondeo, focus osv. i början på 2000-talet som är billiga nu och ett bra alternativ.
-
Och det var just dem jag tänkte på. Förutom Mondeo och Focus så kan såklart också Escort från 90-talet räknas in.
Man brukar känna igen en PSA-diesel på långt håll genom att bränslefiltret är hopbyggt med motorns termostathus för att få "gratis" bränsleförvärmning.
-
Tja, det verkar ju som att åtminstone vissa av motorerna satt även i PSA och dessutom volvo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine (http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine)
Men den jag är mest intresserad av, "Endura-DI" tycks bara användas av ford själv. Jag vet inte om det innebär att det är deras helt egna motor. Men allt hänger på om det finns någon växellåda för bakhjulsdrift som passar och det gör det inte till PSA:s dieselar så vitt jag vet. Synd, för de har ju gott rykte annars.
-
Vilken bil man behöver beror helt och hållet på vilka behov man har.
Har man fin plan väg som vinterväghålls så funkar i stort sett vilken normalbil som helst.
Man får helt enkelt se till behovet och välga utifrån det.
-
aha så det blir problem med endura-di:n mot lådan . har för mej att sierran fanns med den motorn men det kanske inte var turbon ? (spelar visserligen ingen roll med bultmönster ). vet att man kan ta massa olika motorer och kasta imellan på olika fordar , v6 v4 cologne motorerna har väll samma bultmönster och har för mej att jag läste att dieseln ska kunna gå ihop med colognemönster lådorna? jag har inte läst in mej fullt då det mesta man får läsa om det är på engelska . zetec motorerna ska kunna gå att klämma ner i fiestor med
-
och vad jag förstog så har de radpump från lucas ganska sent upp i årsmodellerna . var det 98? jag gillar radpump . enkelt och inte finkänsligt alls , bränsle fram och retur samt lite el till glödstift och startmotor , lagom besvärligt att jobba med :) , någon som vet om trågbulan är framför eller bakom framvagnsbalken på gamla fordar ? är den framför så är valet enkelt , kasta ford drivlina och häng i mercedes om601-603 med tillhörande låda så är det mest bara att tanka lite sen :)
-
lada niva . underbar bil om man tycker komforten i en volvo 142 är ok så funkar nivan fint med . pansarvagn som jag saknar mest av alla bilar jag ägt . även min merca compakt från 1970 saknar jag med 5cyl dieselmotor från 1987 och 5växlad låda som jag stoppa i . gick på spillolja ända till östersund (50 mil) då den började gå segt , fick knacka ur förfiltret jag satt dit för att bli av med tjockklumpar och sten samt småkvist . sen brumma den igång som vanligt igen . ej miljövänlig men vilken ekonomisk outslitlig bil :) söker nu en gammal taunus , för fords modernare 1.8 turbodiesel passar rakt i bultdelningen på växellådorna :) ännu mer ekonomisk
Har också börjat snöa in :-) på en Niva. Förutom framkomlighetens så kan man njuta av avsaknaden av alla elektroniska flipperspel som finns i nyare bilar och en konstruktion som går att förstå.