Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Humle skrivet 16 okt-14 kl 11:48
-
Hej skulle kolla oljan nyss och såg detta i tanklocket på bilen. Undrar vad det beror på och om det kan vara farligt? :-X
(http://i58.tinypic.com/65al9e.jpg)
-
Så ser det ut när kyl vatten/ glykol läcker inne. topplock tätningen har troligtvis sprack.
-
japp,vatten i oljan.kolla också oljestickan,det kan sitta små vattendroppar på den och det ser ut som små pärlor inbäddade i oljan.
trolig orsak sprucken topplockspackning.Undvik att köra med bilen då lager och liknande i motorn får för dålig smörjning. Motorn ryker inte mycket? kraftig vit rök betyder att vatten tränger in i cylindern men om inte är det troligen en spricka i packningen mellan olje och vatten kanal.
I vilket fall så är det reparationsdags. Ulf
-
Jaha men tack för svaren dock! Är det för mycket för att vara kondens? Läste nyss att man kan fixa det med långkörningen, men om det nu inte är kondens så känns det riskabelt att långköra...
Körde 2 mil nyss och det hade bildats ny ljus gegga på tanklocket men inte så mycket som på bilden. Blir att ringa verkstaden.
-
Vi rev isär en motor till synes i onödan. Vet inte om det var kondens men när jag kört till verkstad såg allt ok ut. Även i oljan.
-
Hur ser kylvattnet ut?
Det kan vara intressant att göra ett kompressionstest men det är inte säkert att en läcka mellan oljekanaler och kylkanaler även går in i förbränningsrummen. En sak man kan göra är ett oljebyte, lämpligen med billigaste oljan från biltema. Kommer felet tillbaka har man rejält med jobb framför sig.
-
Det är fullt normalt att det blir gegga i oljepåfyllningen på en del bilar om de bara används i kortkörningar och/eller om vädret är kallt och fuktigt. I synnerhet om motorn är tvärställd och vevhusventilation, oljepåfyllning mm sitter på motorns framsida, direkt utsatt för kall fartvind (ett praktexempel är många Citroën- och Peugeot-modeller med den s k XU-motorn från 80- och 90-talet).
Det räcker inte med några mils körning en enstaka gång för att det ska försvinna, utan det krävs att motorn får vara igång med belastning åtminstone ett par timmar i sträck.
Så länge inte motoroljan också börjar se ljus och grumlig ut så är det ingen fara. Men håll ett extra öga på oljestickan, och kolla för den delen också att det inte syns olja eller konstiga avlagringar i kylsystemets expansionskärl.
Vad är det för bilmodell och motortyp, och vad används den i för slags körningar? Förekommer många kallstarter?
-
Det är en Toyota Aygo, mycket kortkörning. Kylvattnet ser helt ok ut. Ska jag isolera motorrummet på något vis kanske?
-
Så länge det bara är geggigt vid oljepåfyllningen och du inte ser några tecken på att oljan börjar dra åt sig vatten, så är det ingen större fara.
Bästa lösningen på problemet vore ju om det gick att använda bilen på ett sätt som inte innebär så mycket kortkörningar, men om inte det är möjligt så kan man försöka se till att motorn blir varm så snabbt som möjligt - undvik kallstarter och använd motorvärmare, se till att termostaten är i bra skick så att inte uppvärmningen fördröjs i onödan, undvik att dra på kupévärme och fläkt innan motorn är helt varm. Försök att någon gång emellanåt - t ex en gång varannan vecka under vintern - använda bilen för en längre landsvägskörning så att allt kondensvatten som har samlat sig i motoroljan och på andra olämpliga ställen får en chans att avdunsta.
Kolla också att vevhusventilationen är i ordning så att inte t ex någon oljeavskiljare, backventil eller slang har grott igen av smuts. En Aygo är ju en så pass ny bil att den rimligtvis inte borde ha utsatts för några större klåparreparationer än, men på gamla bilar kan man behöva kolla att t ex alla slangar är rätt kopplade och backventiler rättvända. Tänk på att oljeavskiljare för vevhusventilationen ibland kan sitta gömda t ex innanför ventilkåpan så man inte upptäcker dem i första taget.
När det gäller isolering så skulle det möjligen kunna vara bra att skärma av så att inte kall fartvind blåser rakt på ventilkåpa, vevhusventilationsslangar mm.
-
Som Torbjörn skriver inget att oroa sig över. Det där är jättevanligt på bilar som bara körs korta sträckor.
-
Om det försvinner kylvatten har topplockspackningen gått, om inte är det kondens :)
-
Du kan prova med att täcka för kylaren. Givetvis skall du hålla noga koll på motortemperaturen och anpassa täckningen efter hur du kör.
Jag hade problem ned lite dålig kupevärme i bilen trots långa resor och det visade sig att kylarens överkapacitet var så stor att jag kunde täcka över 100% under vintern och 80% vår och höst. Genom detta fick jag både en varmare bil men gjorde även en miljövinst genom snabbare uppvärmning av motorn.
-
Du kan prova med att täcka för kylaren. Givetvis skall du hålla noga koll på motortemperaturen och anpassa täckningen efter hur du kör.
Jag hade problem ned lite dålig kupevärme i bilen trots långa resor och det visade sig att kylarens överkapacitet var så stor att jag kunde täcka över 100% under vintern och 80% vår och höst. Genom detta fick jag både en varmare bil men gjorde även en miljövinst genom snabbare uppvärmning av motorn.
Funkade termostaten som den skulle? I sådana fall borde det inte ha gjort någon skillnad i hur snabbt motorn värmdes upp. Det är bara när vattnet är för varmt som termostaten öppnar och vattnet kan passera genom kylaren. När det gäller kupevärmen är jag osäker på om den ligger före eller efter termostaten.
-
Ingen aning om termostaten fungerade eller vilken öppningstemperatur det hade, det var en liten snåldiesel som jag gubbkörde så det var ju knappast ovanligt med låg motortemperatur. En masonitskiva framför kylaren var en snabb och billig lösning så jag forskade inte vidare i problemet.
-
När det gäller kupevärmen är jag osäker på om den ligger före eller efter termostaten.
Kupévärmen brukar så gott som alltid vara ansluten före termostaten. Enda undantaget jag känner till är en del minibussar, militärfordon och liknande som har dubbla värmepaket, där är det ofta kopplat så att förarplatsens värmepaket alltid har tillgång till varmvatten från motorn medan det bakre värmepaketet är anslutet via en termostat på kanske 60-70 grader. Denna öppnar alltså när motorn börjar närma sig arbetstemperatur, men ändå långt innan kylarens termostat.
-
Om det försvinner kylvatten har topplockspackningen gått, om inte är det kondens :)
Tackar har dragit ett sträck på kylvätsketanken nu får se om det försvinner något.
-
Tackar har dragit ett sträck på kylvätsketanken nu får se om det försvinner något.
Tänk på att nivån ändrar sig en del beroende på hur varmt vattnet är, du måste kolla när bilen är lika varm som den var när du gjorde strecket.
-
Om topplockspackningen är trasig så brukar man också kunna märka att nivån i expansionskärlet varierar kraftigt (flera cm) om man rusar upp motorn och sedan släpper gasen.
Ett annat säkert tecken är om det luktar bensin eller avgaser ur expansionskärlet. Har man dåligt luktsinne så kan man få hjälp av en verkstad med avgasanalysator, om den gör utslag för HC när man sticker ner slangen i expansionskärlet (dock inte ner i glykolen) så är saken klar.
På bilar där lambdasonden inte är elektriskt förvärmd är det vanligt att den kyls så kraftigt av vattenångan som följer med avgaserna vid trasig topplockspackning, att lambdaregleringen slutar fungera på tomgång. Skulle bilen få problem med lambdavärde och HC på tomgång vid besiktning medan värdena vid 2500 r/min ser bra ut, eller om motorelektronikvarningslampan tänds och det dyker upp felkoder som har med lambdaregleringen att göra sedan man har lämnat bilen på tomgång länge, så kan det också vara tecken på trasig topplockspackning.
-
Hej det lutar åt att det rörde sig om kondens. Kört 26 mil idag och stannade två gånger och kollade locket. Sista gången var det inget som helst gult i tanklocket. Ska isolera motorrummet nu :). Har ej försvunnit nån kylarvätska.