Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: vattuvarg skrivet 26 sep-14 kl 18:28
-
Intressant koncept...
En man gör en löstagbar modul av en mopedmotor och använder den för att driva andra maskiner som byggsåg, båtmotor och betongblandare.
(http://www.designboom.com/wp-content/uploads/2014/09/engine-block-re-do-studio-bio-50-designboom-01.jpg)
(http://www.designboom.com/wp-content/uploads/2014/09/engine-block-re-do-studio-bio-50-designboom-08.jpg)
(http://www.designboom.com/wp-content/uploads/2014/09/engine-block-re-do-studio-bio-50-designboom-03.jpg)
http://www.designboom.com/design/engine-block-bio-50-09-26-2014/ (http://www.designboom.com/design/engine-block-bio-50-09-26-2014/)
http://gizmodo.com/this-modified-moped-engine-powers-a-boat-a-concrete-mi-1638749474 (http://gizmodo.com/this-modified-moped-engine-powers-a-boat-a-concrete-mi-1638749474)
-
Känns som om den kommer gå varm ganska snart utan fartvind för kylning
-
"Engine Block" (MotorBlock) ser ut att vara en löstagbar mopedmotor. Killen som byggt mojängen ser ut att använda den till lite olika saker. Hans båt drivs av den, liksom hans byggsåg.
Har sett något liknande i ett projekt där man försöker skapa de 40 eller så maskiner som behövs för att bygga ett samhälle (http://opensourceecology.org/wiki/Global_Village_Construction_Set) men då var motorn elektrisk. Det nya för mig var alltså att "Engine Block" är en förbränningsmotor. En logisk modifikation är att göra den körbar på förnyelsebara bränslen.
-
Kul idé! Som något slags potent avgas- och knattervariant på alla de där fiffiga elverktygen med ett flyttbart handtag som innehåller batterierna. Totalt sett sparar man pengar och utrymme, men precis som med dagens mobiltelefon-kamera-diktafon-mediaspelar-surfplatta-e-postterminal-bankdosa-och-sjutton-prylar-till så lägger man samtidigt alla ägg i en korg. Ger den enda motorn man äger upp, får man absolut ingenting gjort... :-\
-
Sen är det väl en annan sak att en och samma motor knappast är idealisk för alla de där användningsområdena. Även om den kanske kan uträtta sitt arbete i alla de olika rollerna så har jag en känsla av att det i många fall sker med onödigt stor bränsleförbrukning.
I en del fall - t ex mopeddrift - så ska den gå med ständigt varierande varvtal och belastning, i andra fall - båtmotor - är belastningen välkänd och man är nog framför allt mån om dels att den ska gå ekonomiskt på fullgas med en belastning som är bestämd en gång för alla i och med valet av propeller och dels att kunna få stabil och pålitlig tomgång. Byggsågsfallet är ytterligare ett specialfall där man vill ha konstant varvtal men där belastningen varierar kraftigt, där är man nog mest intresserad av en bra varvtalsregulator och att bränsleförbrukningen är låg när motorn går obelastad på fullt varvtal.
Som redan nämnt i tråden så borde kylningen också inrättas på helt olika sätt i de olika fallen.
Med tanke på hur billiga massproducerade förbränningsmotorer är idag - i synnerhet i begagnat skick - så är det tveksamt om man någonsin får valuta för arbetet med att flytta omkring motorn och ordna fästen, transmission mm överallt där man tänker använda den.
-
JohnA, blir situationen annorlunda om du har två? Om den på båten ger upp så hämtar man den andra...
-
Jag har en stationär industrimotor som ska förses med splinesaxel och utväxling för 540RPM. Kan sedan användas till allt möjligt på gården utan att starta traktorn. /Jan
-
Små stationära förbränningsmotorer brukar vara utrustade med fläktkylning och om även denna motor vore fläktkyld så vore problemet med överhettning löst.
Har själv en liten fläktkyld stationär motor, som mycket väl skulle kunna användas på liknande sätt som visas på bilderna och videon.