Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: misterräv skrivet 04 sep-14 kl 15:53
-
Hej!
Helt ny här, men det verkar vara ett bra forum med mycket kunskap.
Tänkte värmeisolera ett torp från insidan. Efter att ha läst runt lite grann funderar jag nu på att riva ner alla tapeter, inspektera träytan och därefter lägga ett ca 5-7 cm tjockt lager lera som får lufttorka. Leran tänkte jag blanda med finmalda kokosfibrer, lite kalk och hampskärvor.
Tänker mig att en tillsats av någon form av lim, tex benlim kan vara till nytta?
Är jag helt ute och cyklar eller kan min plan fungera? Tanken är att huset ska vara tätt, men ändå kunna andas. Tänkte ju ringa kommunen och kolla så att allt är ok enligt föreskrifter, men tar hemskt gärna emot råd angående detta. Kan min plan fungera eller förbättras?
Tacksam för råd.
-
Rent spontant så känns det inte som om 5-7 cm lera skulle ge någon märkbar förbättring av isoleringen. Om det är sågspånsfyllda regelväggar så skulle det nog göra betydligt mer nytta om man kunde byta ut sågspånet mot någon modern typ av lösull. Ofta sjunker sågspånet ihop med tiden så att väggarna kan vara helt tomma på fyllning dels längst upp vid takkanten och dels under alla fönster.
Sen bör man också studera huset grundligt och börja med tilläggsisolering där man så att säga får störst förbättring per nedlagd krona eller arbetstimme.
Ofta vinner man mest ur energiåtgångssynpunkt på att isolera vindsbjälklaget, och ur komfortsynpunkt på att isolera golvet. I golvbjälklag är det vanligt att fyllningen sjunker ihop med tiden och om det är dåligt vindskyddat i anslutning mellan golv och ytterväggar kan det sedan dra kallt direkt under golvbrädorna, så att den isolering som ändå finns inte gör någon nytta alls.
Vindsbjälklaget är tacksamt att ge sig på eftersom man som regel inte behöver börja bryta upp ytskikt för att komma åt att isolera det uppifrån. Där tar man lämpligen bort gammalt hårdpackat sågspån, kanske mineralull från tidigare tilläggsisoleringar mm, och ersätter det med lämplig lösull. Om du isolerar med brännbart material, så tänk till en gång extra när det gäller genomgång för skorstensstocken. Om det är en traditionell tegelskorsten så bör den absolut vara putsad på hela den sträcka som passerar bjälklaget och helst även längre upp på vinden. Rådgör gärna med sotaren om sådana saker. Eventuellt kan det vara bäst att använda obrännbar isolering (mineralull) allra närmast skorstenen.
Om huset har stora fönsterytor bör du såklart se till att du har minst tvåglasfönster och att det inte drar kallt förbi glas och karmar. Gamla englasfönster brukar man komplettera med lösa innanfönster på vintern, använd dem om de finns kvar!
-
Torpet är byggt av timmer, med brädor utanpå. Inomhus är det sannolikt spånskiva eller papper innanför tapeten.
Det kommer att bli kallt och jag kommer att göra det själv så all isolering är bra. Leran är mest bindningmedel, kanske murbruk eller andra alternativ vore bättre? Kokosfiber ska vara effektivt mot mögel, skadedjur och bakterier och ge god isolering. Men det är brandfarligt och ensamt suger det för mycket fukt, enligt vad jag läst mig till. Ingen ide att sätta såna plattor som ett extra lager allltså. Därför tänker jag mig en blandning av kokosfiber och någonting mer stabilt, lera var första tanken.
Det viktiga för själva mediet (tänker mig att ha lite ojämna väggar inomhus) är att det andas, är någorlunda brandsäkert och samtidigt isolerar. Vet någon bra alternativ till lera? Vore murbruk ett alternativ? Vill hålla på de gamla byggmetoderna och göra någonting hållbart och livskraftigt av ett halvgammalt hus i avfolkningsbygd.
Taket ska jag definitivt isolera extra, varm luft stiger ju uppåt, men vet ej än exakt hur det ser ut och kommer efter inspektion att finna en metod. Tänkte starta en separat tråd för det om jag inte hittar någon som besvarar mina frågor, eftersom det är ett annat delprojekt. Utvändigt kan det krävas bygglov och tillstånd, men invändigt tänkte jag kolla läget och sedan hitta ett lämpligt isoleringsmaterial.
Helst vill jag lägga vass ovanpå taket eller anlita hjälp för ändamålet, men måste ju fråga först iom att karaktären på huset förändras. Har också förstått det som att taket gärna ska vara mer tätt mot fukt än väggarna?
Skorsten finns ej än så länge. Kamin har funnits och ska installeras. Ännu ett delprojekt :) Funderar på att köpa en begagnad, pelarliknande kamin och installera den i husets mitt, intill väggen som eventuellt ska förstärkas med mur.
Fönstren har dessvärre bara enkla glas, men det finns luckor utvändigt. Tänkte komma fram till någonting att lägga mellan luckan och glasen första vintern. Impregnerad fårfäll eller någonting gjutet i kokosfiber funderar jag över.
-
Varför inte sätta i innanfönster? Om du inte hittar eller tillverkar några innan den här vintern, så nita fast byggplast på en träram, funkar finfint ;)
Frugans syster lerklenade väggarna, blev bra. Det här huset är putsat med bruk, fungerar fint det också för värmens skull, men inte så kul att sätta upp tavlor i. Lerkleningen med all hästskit och vad det nu var som hon blandade i är mycket segare.
Torbjörns tips om luftspalten mellan brädgolvet och fyllningen kan jag skriva under på är en grej värd att bygga bort så fort man kan.
-
Om väggarna i ett timmerhus är riktigt drevade och vindtäta, så är det inte lönt att göra massa extra där.
Kolla det där med golv och tak, som nämndes och påta dit innanfönster. Enkelglas med innanfönster, är riktigt djävla bra i och med den tjocka luftspalten. Mycket bättre än vanliga tvåglas. Billigare blir det också.
Bor du där nu? Annars provbo en vinter, så du inte gör en massa i onödan.
-
Vårt kök vart tillägsisolerat med glasfiber. Det, reglar och spånskivor rev jag ner och drevade stocken och tapetserade med lumppapp.
Nu är det riktigt varmt och gott då det inte blåser rakt igenom.
Ursprungligen så var det vassmatta som vart putsad som i resten av huset och det är oxå vindtätt. Ca 1 cm tjockt, nackdelen med detta är att det tar lång tid att torka.
-
Har ingen personlig erfarenhet av lerklining då det inte är så vanligt här uppe. Vad är det för tjocklek på timmerstommen?
Vi bor året om i ett timmerhus och vi valde att inte isolera väggarna. Vi har ingen panel på utsidan så vi drevade ordentligt och satte istället diffussionsöppen vindpapp från ekobyggvaruhuset på insidan, därefter stående slätspont (pärlspont i kök) och målat med linoljefärg.
I golvet lade vi först kutterspån och skivor med linisolering högst upp. En ekonomisk fråga dock. Hade vi haft råd hade vi kört lin hela vägen. På vinden ligger fortfarande 20cm gammalt spån. Tänkte byta ut det mot nytt kutter i framtiden.
Även om man gärna kan isolera vinden mer, så får man också vara försiktig så att det inte blir för isolerat, särskilt om man inte har någon murstock som kan värma upp luften.
Håller med "Själv är bäste dräng" om fönstren. Skaffa innerfönster begagnat eller spänn plast i ramar tills vidare.
-
Om du nu nödvändigt skall tillägsisolera inåt så skulle jag föreslå 50 mm skålningar (reglar) och fyllning av returpapperbaserade isoleringsskivor. Sedan tjärpapper och skivor på insidan.
Annars är det tekniskt sett bättre att tilläggsisolera utåt och då kan man också behålla interriören mera gammaldags. Om du gör den nya fasaden i gammal stil lik den gamla kan det väl inte fordras något tillstånd åtmintone inte ute på landet. Timmerstommen jämnar ut inomhusklimatet genom att ta upp och ge ifrån sig värme och den egenskapen vill man ju inte isolera bort. Hur som helst tycker jag du kan börja med att dreva alla springor med lindrev.
Lera isolerar inte mycket och murbruk är ännu värre.
Då det gäller fönstren skulle jag satsa på vanliga gammaldags innerfönster. Traditionellt och enkelt och välfungerande.
-
Leran verkar inte vara det bästa sättet. Liten yta, så lin verkar vettigt, om det inte finns billigare alternativ?
Känner någon till hur man fäster linmattor utan att det blir helt tätt för luft och fukt? Bestryka hälften med lim?
Temperaturen kan sjunka till -30, men det finns eluppvärmning, så jag fryser inte ihjäl.
Ungefär hur tjockt lager lin bör jag satsa på?
Stomme består av timmer och fasaden av timmer och trä, men det verkar inte jättetjockt. Att isolera utifrån hinner jag inte under hösten, men det kan absolut vara en ide till sommaren, när jag tillbringat en vinter där.
Rent spontant tänker jag mig även att det borde gå att bygga in huset som en igloo vintertid, men det kanske leder till fuktskador?
Fönstren har tack och lov luckor, så jag tänkte ha dem stängda vintertid och lägga lin eller annat emellan.
Innanfönster satsar jag nog också på.
Golv, grund och vind behöver undersökas ytterligare.
-
Om väggarna i ett timmerhus är riktigt drevade och vindtäta, så är det inte lönt att göra massa extra där.
Kolla det där med golv och tak, som nämndes och påta dit innanfönster. Enkelglas med innanfönster, är riktigt djävla bra i och med den tjocka luftspalten. Mycket bättre än vanliga tvåglas. Billigare blir det också.
Bor du där nu? Annars provbo en vinter, så du inte gör en massa i onödan.
Jag håller verkligen med om att du borde prova att bo en vinter innan du bestämmer vad du ska göra. Jag har själv ett gammalt torp, ett timmerhus med panel utanpå. När jag köpte det började jag direkt fundera på olika isoleringsmetoder och energibesparande åtgärder. Men efter att ha haft torpet några år och bott ett antal vinterveckor i det så har jag förstått att timmerhus i sig är välisolerade. Kallras på golvet vittnar om att jag behöver förbättra grunden, kallras från fönstren gör att jag behöver använda innerfönster vintertid. Väggarna är välisolerade. Provbo en vinter, så vet du sedan var du behöver isolera.
-
har du inga innerfönster i nuläget så kan du med byggplast göra sådana.
snabbast är att fästa med dubbelhäftande tejp eller kadborretejp.
linskivorna skall inte limmas då det är luften som isolerar. man spikar och har dit något slags bricka för att hålla det på plats.
-
Man märker tydligt vilken skillnad innanfönster, eller för den skull en innerdörr, gör om man väntar till dess det kryper ner i temperaturen innan man sätter dit dem för vintern.
Drag är en stor värmetjuv också. Om väggarna är täta, och minst endera taket eller golvet, så kommer inte den varma luften att fara ut. Men om både golv och tak har springor där luften kan komma in och ut så fungerar huset som en skorsten, ju högre temperaturskillnad, desto bättre drag.
-
Bo in dig och köp denna bok.
Lyssnade på honom för nåt år sen då Lantbruksuniversitetet i Alnarp hade en Hampans Dag.
Mycket intressant.
http://www.hempbuilding.com (http://www.hempbuilding.com)
-
Välj hampa, för glada brandmän ;D
-
Vi valde hampaisolering för att det var det enda naturmaterial som inte innehöll några plaster som bindemedel. Det blev bara lite dyrare än lin men bör vara bättre.
Vi har 45mm tjocka skivor med majsstärkelse som bindemedel (från tyska Thermo-hanf) i väggarna och strax över 30 cm svensk lösull på vinden.
Helst bör man ju dock odla det själv för att undvika transporter och få ner kostnaden och få upp självförsörjningsgraden :)
-
Fibrerna i isolering har egentligen ingen egen isolerande verkan utan det är den stillastående LUFTEN bland dem som isolerar. Därför är lera och fibrer tämligen värdelöst i ur ett isoleringsperspektiv.
Jag reglade ut med tvåtumtvå med cc 60 och isolerade med linskivor (Isolina inköpt på Bauhaus, av alla ställen.
På det vind/ångpapp och sedan slätspont/pärlspont.
Blev väldigt bra, har gjort så i hela torpet nu.
-
Hej!
Jag har använt lerblandning på timmerväggar som isolering i mitt hus utan panel utvändigt. Jag har en välisolerad grund och ett välisolerat tak och på väggarna ett 5-7cm tjockt lager lerablandning som består av lera,sand,halm och hästbajs. Har i en del blandningar mixat i en del fårull också. Jag fick många kommentarer innan jag satte igång om att lera inte är ett bra isolermaterial och om man nu ska använda det måste man ha så tjocka lager osv. Leran kanske inte har bästa isolervärdet men leran har en värmelagrande effekt och om du har det varmt inomhus så lagras värmen i väggarna. Min erfarenhet är att huset med lerade väggar bevarar värmen längre. Om du dessutom har en vattenmantlad kamin så kan du dra vatten värme i väggen och på så vis uttnyttja den värmelagrande effekten i leran. (ngt jag i efterhand önskar jag gjort)
Det är ett billigt material kanske även gratis om du har lermarker dock är det tidskrävande och ganska tungt jobb men väggarna får en organisk karaktär och med jordpigment och äggoljetempera mycket vackra att leva med.
-
Om du dessutom har en vattenmantlad kamin så kan du dra vatten värme i väggen och på så vis uttnyttja den värmelagrande effekten i leran. (ngt jag i efterhand önskar jag gjort)
Borde inte det kunna leda till sprickbildning på grund av värmeexpansion?
-
Nej det blir ingen ny sprickbildning i leran om det är det du menar. Jag har lerat två golv med en blandning av lera,sand och halm och dragit golvvärme i leran. Det blir ingen sprickbildning där så det lär ju inte bli det om man drar rör i lerväggar heller.
-
Vi anordnar ett snabbkurs i lerande, om nån är intresserad så finns det ett par platser kvar.
Lera som byggmaterial
Helgen 25-26 oktober 2014 håller Himmerslund en introduktionskurs i att använda lera som byggmaterial. Vi kommer gå igenom receptet på en bra blandning och appliceringsmetod på vägg i isolerande syfte samt som putslager. Det kommer vara mycket praktiska moment för att få in känslan i händerna men vi kommer även beröra ämnen som att lera ett golv, göra egna lertegelstenar samt lerbruk. På Himmerslund kan man titta på färdiga resultat och pågående arbeten. Kursen leds av Emma Hansdotter som är lärd ifrån lermästaren Johannes Ristere. Emma har nu tre års erfarenhet inom alla de ovanstående teknikerna och kommer dela med sig av sina erfarenheter. Detta tillfälle passar dig som själv vill renovera med lera och vill veta mer.
Under helgen kommer vi att lera det rum som Helena ska flytta in i. Detta innebär att vi erbjuder kursen utan kostnad.
Ni får kunskap, erfarenhet, enkel logi och mat - Vi får ett lerat rum.
Det finns endast 6 platser.
Anmälan görs till emmahansdotter@gmail.com
Lördag 25 oktober
9:00 - 10:00 introduktion och exempel
10:00 - 12:30 steg för steg att mixa en lerblandning
LUNCH
13:30 - 14:30 steg för steg applicering
14:30 - 17:00 mixa lerblandning och applicering uppdelat i två grupper
MIDDAG
Söndag 26 oktober
Frukost från 8:00
10:00- 12:30 mixa lerblandning och applicering uppdelat i två grupper
LUNCH
14:00-15:00 Information om Lerbruk, Lertegelstenar, Lergolv
15:00-16:00 Ev frågor
SLUT
Möjlighet att anlända fredag kväll finns.
Medtag oömma kläder och skor.
-
Vi valde hampaisolering för att det var det enda naturmaterial som inte innehöll några plaster som bindemedel. Det blev bara lite dyrare än lin men bör vara bättre.
Vi har 45mm tjocka skivor med majsstärkelse som bindemedel (från tyska Thermo-hanf) i väggarna och strax över 30 cm svensk lösull på vinden.
Helst bör man ju dock odla det själv för att undvika transporter och få ner kostnaden och få upp självförsörjningsgraden :)
Vet du någon som kan spruta in hampa som lösullsisolering?