Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: aston_sol skrivet 06 aug-14 kl 07:15
-
har råkat ut för samma sak två gånger: Har kört fast med motorsågen i trä vilken ligger i spänn, dvs trät spänner åt kring kedjan så sågen stannar.Efter att ha fått loss sågen så startar den inte förrän efter ca en timme. Vad är det som händer i sågen och varför går den starta när det kylt ner?
-
Ja jag haft samma problem mes mitt såg som vägrade starta när det väl hade blivit varmt, jag lämnade in det till en klok gubbe som pillade lite och bytte något membran. Dock återkommet dock problemen och jag får starta med gasen i fullt läge, vilket inte är helt optimalt.
-
Och alla förgasarinställningar, tändstift och liknande "enkla" grejer är i ordning?
Min ene får man dra lite extra i när den är halvvarm. Och endast på tomgångsläge. Inte röra choke eller "startgas"-reglaget, för då går det absolut inte.
Bara tomgång och dra lite extra.
-
Ja det är det där med att hitta den perfekta inställningen, där kedjan inte drar vid tomgång samt att den orkar såga med full gas..
-
har råkat ut för samma sak två gånger: Har kört fast med motorsågen i trä vilken ligger i spänn, dvs trät spänner åt kring kedjan så sågen stannar.Efter att ha fått loss sågen så startar den inte förrän efter ca en timme. Vad är det som händer i sågen och varför går den starta när det kylt ner?
Troligtvis så drar den lite tjyvluft när den är varm eller så bildas det ett ånglås.
Rengör under kåporna till en början.
-
Ställa sågen tom gång respektive högvarv är nog en tränings sak . Högfart brukar ja ställa max först sen ställa ner en aning för att få ut max ork ur sågen lågfart munstycket låter ja få gå så högt det bara går innan det ställs ner till lämplig nivå så att kedjan inte drar . Man får skruva väldigt lite för att det ska bli rätt . Yvigt skruvande fungerar inte något vidare . Sen måste man ju prov köra så att sågen funkar fullt ut vid fullbelastning .
-
I just "såga fast-skedet", så kan man väl tänka sig att det sugs in för mycket bensin, som inte förbränns? Lättare att starta när den blivit helt kall då och vill ha lite mer?
-
Ja det är det där med att hitta den perfekta inställningen, där kedjan inte drar vid tomgång samt att den orkar såga med full gas..
Din såg har säkert någon grundinställning, som man ska utgå från?
Lite nyare kan ha spärrar på skruvarna också, som inte sitter inom optimalt område.
-
Ja det har den men jag tycker den har lite svårt att "minnas" inställningen men det verkar ju vara just beroende på temperaturen samt vad man sågar..
-
Dock återkommet dock problemen och jag får starta med gasen i fullt läge, vilket inte är helt optimalt.
Se till att kastskyddet ligger i. Annars kan det vara några ben mindre eller nåt annat som sticker ut. När sågen tänder å startar på fullvarv.
-
Se till att kastskyddet ligger i. Annars kan det vara några ben mindre eller nåt annat som sticker ut. När sågen tänder å startar på fullvarv.
Det ska alltid va i vid start .
-
Det ska alltid va i vid start .
Är inget krav. Har tagit motorsågskörkortet.
-
Är inget krav. Har tagit motorsågskörkortet.
Sant men fan så klokt att alltid göra det . Då slipper man mycket obehag .
-
De flesta motorsågsförgasare, åtminstone lite äldre sådana, har totalt tre justerskruvar. Huvudmunstycke (högfartsmunstycke), tomgångsmunstycke (lågfartsmunstycke) och så en stoppskruv för gasspjället.
Stoppskruven justerar man så man får lagom högt tomgångsvarvtal, och tomgångsmunstycket justerar man så att motorn går så jämnt och bra som möjligt på tomgång (oftast justerar man den helt enkelt till högsta tomgångsvarvtal och följer efter med stoppskruven så tomgången blir lagom).
Huvudmunstycket justerar man så att sågen går bra då den belastas på fullgas (det duger inte att bara tomvarva den för att prova sig fram till en bra inställning). Vid för mager blandning blir motorn svag, vid för fet blandning bluddrar den och avgaserna luktar mer illa än nödvändigt.
Naturligtvis bör man se över allting runt förgasaren och förvissa sig om att det inte finns några fel som borde fixas till (t ex tjuvluft eller smutsigt luftfilter) innan man börjar skruva på ställskruvarna.
En vanlig orsak till tjuvluft är att det kan sitta ett distansstycke av plast mellan förgasaren och motorn, om motorn har blivit överhettad någon gång (kanske för att kylflänsarna är igensatta med sågspån) så kan den där plastbiten ha mjuknat och tappat formen. I så fall bör man byta den och se till att packningarna på båda sidor om den är hela, innan man ger sig på förgasarinställning.