Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: mne skrivet 10 jul-14 kl 13:29

Titel: Gammal klippo startar ej
Skrivet av: mne skrivet 10 jul-14 kl 13:29
Hej
En gammal Klippo gräsklippare fanns i garaget vid husköpet. Ägaren sa "jag tror inte den funkar". Vill ändå kolla. Tändstift och luftfilter ser ut att vara nya. Olja fanns i, har fyllt på bensin. Den startar ej. Låter som att den precis börjar puttra lite, lite grann men kommer ej igång. Kan inget om motorer. Vad kan vara fel? Finns det nåt mer jag kan kolla/byta innan jag lämnar in eller skrotar den?


Titel: SV: Gammal klippo startar ej
Skrivet av: Bösahusarn skrivet 10 jul-14 kl 13:32
Vad menar du med att tändstiftet är ok? är det rent eller gnistrar det om du lägger det på toppen och drar?

Antalet möjliga fel är ju stort...svårt att leka Bosse-Bildoktor..
Titel: SV: Gammal klippo startar ej
Skrivet av: Che Guevara skrivet 10 jul-14 kl 13:33
Är det gnista så  så prova att rengöra förgasaren .
Titel: SV: Gammal klippo startar ej
Skrivet av: Ett svart får skrivet 10 jul-14 kl 13:33
Om tändstiftet är helt nytt får du kolla upp att det är korrekt sort, ibland kan det gnistra när man kollar men när det sitter i och är kompression kan gnistan "slockna". Nästa steg jag skulle ta är att plocka lös förgasaren och ta isär och göra ren.
Titel: SV: Gammal klippo startar ej
Skrivet av: bullen53 skrivet 10 jul-14 kl 13:51
Du kan ju testa med startgas, förutsatt att du har gnista. Om den pluttrar igång på startgas så kanske bekymret är bensintillförseln?!
Titel: SV: Gammal klippo startar ej
Skrivet av: torbjorn skrivet 10 jul-14 kl 15:49
Vad är det för märke och typ av motor? Om det är en B&S (Briggs & Stratton) , sitter då bränsletanken högt upp och det finns en bränsleslang mellan den och förgasaren, eller är tanken lågt placerad och förgasaren ovanpå?
Kolla typbeteckning, datumkoder mm på motorn, de brukar stå instansade på fläktkåpan ovanför ljuddämparen.

På B&S med högt placerad tank blir det ofta stopp i huvudmunstycket, som oftast sitter i skruven som är ingängad rakt underifrån och håller fast flottörhuset.
Om motorn har lågt placerad tank så kommer man åt munstyckena genom att ta bort justerskruven för bränsleblandning. På äldre förgasare sitter den i en ingängad bussning med sexkant som man skruvar ut, på nyare får man först skruva ut justerskruven så långt att fjädern under den är fri och sedan dra rakt ut, så kommer bussningen med. Där innanför sitter ett munstycke som kan skruvas ut, och innanför detta två hål in i förgasarhalsen som också måste vara rena.

Om ventilerna har kärvat fast i ventilstyrningarna så att de inte stänger fullständigt så kan motorn bli nästan omöjlig att få igång. Får man den trots allt att gå, så brukar det felet rätta till sig självt efter några timmars körning. Man bör dock ha ny och fräsch motorolja med bra sotlösande egenskaper i motorn under en sådan körning. Går det inte alls att få igång motorn så brukar man kunna leda upp kärvande ventiler för hand om man tar loss topplocket, ev också insugningsrör och ljuddämpare.
Titel: SV: Gammal klippo startar ej
Skrivet av: mne skrivet 11 jul-14 kl 01:16
Tack för råden.ska kolla dessa grejer nästa gång jag har en ledig dag :-)