Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: magnusT skrivet 30 jun-14 kl 21:23
-
Är detta möjligt? Har hittat a-ramar med dragkula som sitter i trepunkten.
Har en bm 400 utan hitch, bara lantbruksdrag.
Det tyngsta som ska dras är en kärra med 6 ensilagebalar.
-
Det finns kärror som är byggda för att kopplas till lantbruksdraget. De är ganska vanliga i Sverige. Annars borde det gå att bygga om dragöggnan på en kärra från hitch till lantbruksdag. Min skogskärra byggde jag om andra vägen från att passa lantbruksdag till att passa hitch.
Själv skulle jag nog satsa på att leta på traktorskrotarna efter en begagnad hitch som passar till en VolvoBM 400 och montera den på traktorn.
Kuldrag är till för bilar och grejor med kuldrag brukar vara onödigt klena för en sådär pass rejäl traktor.
-
Brukar skruva min kula i jordbruks draget när ja behöver använda den .
-
Talar vi om traktorkärra med hitchögla eller någon bilkärra av större slag? Låter ju som du tänkt köpa en sådan där ram med 50mm kula och trä igenom hitchöglan. Vilket är så fel det kan bli. Du måste ju kunna låsa fast det liksom.
Sen blir ju kopplingspunkten rätt långt bak på traktorn = blir lätt i framänden.
För det är väl något sådant här du tänkt dig?
http://old20tractorparts.com/whole-goods/2283-a-frame-ball-hitch-tow-assembly-4210489.html (http://old20tractorparts.com/whole-goods/2283-a-frame-ball-hitch-tow-assembly-4210489.html)
Nej som sagt hör med traktorskrotar om det finns hitchdrag. Tror det från 430 också passar. Alt. se om du kan få jordbruksdrag på kärran.
-
Har du dubbelläpp på lantbruksdraget är det bara att köra. Vill man kan man fixa något typ en lyftarmskula så dubben inte glappar så mycket i det större hitchöglan. 6 rundbalar känns inte för tungt för lantbruksdraget.
Ska man köpa något begagnat drag gäller det att vara uppmärksam på årsmodell mm så det verkligen passare, finns lite olika lösningar i alla fall för bm 430.
-
När jag ska lyfta en tung kärra till dragetanvänds en kätting mellan lyftarmarna. Då har man lite spel för att justera framåt/ bakåt.
-
Man ska komma ihåg att en 50mm-kula endast är godkänd för att dra max 2 ton, däröver är det 60mm-kula.
Vikterna blir ju lätt ganska stora i lantbruksmiljö, plus att många vägar är ojämna vilket gör att det ömsom trycker och ömsom drar i kulan, vilket sliter mer än om man drar en släpkärra efter en bil på asfalterad väg.
Se till att en löstagbar dragkula verkligen sitter fast. Den bör ha en låsmutter under fastsättningsmuttern för att ytterligare minska risken att den lossnar.
-
Man ska komma ihåg att en 50mm-kula endast är godkänd för att dra max 2 ton, däröver är det 60mm-kula.
Vikterna blir ju lätt ganska stora i lantbruksmiljö, plus att många vägar är ojämna vilket gör att det ömsom trycker och ömsom drar i kulan, vilket sliter mer än om man drar en släpkärra efter en bil på asfalterad väg.
Se till att en löstagbar dragkula verkligen sitter fast. Den bör ha en låsmutter under fastsättningsmuttern för att ytterligare minska risken att den lossnar.
Nej. Det finns 50 kulor och handskar upp till 3,5 ton vad jag sett.
För att säkra dragkulan i balken så borrar man ett hål genom den och sätter en sprint. Då kan muttern gänga loss men trillar inte bort.
-
Hmm, då står det fel i BE-boken.
Alternativt är det så att kulan är godkänd för >2 ton men att det inte kan garanteras att alla handskar är det.
-
Hmm, då står det fel i BE-boken.
Alternativt är det så att kulan är godkänd för >2 ton men att det inte kan garanteras att alla handskar är det.
Det är inte nödvändigtvis fel. Speciellt med tanke på att släpvagnsvikterna förändrades för inte så länge sedan. Det finns oxå olika typer av godkännanden. Lagmässigt så kan kravet vara 2 ton medan den tekniska begränsningen är 3,5 ton.
Här har vi en bil med 3,5 tons 50 kula.
https://m.blocket.se/kronoberg/iveco_35s18_dubbelhytt_i_skap_3_5_ton_drag_53555383.htm
-
Med Volvo BM 400 drar man väl normalt kring 5 ton last plus kärrans egenvikt så de där kuldragen är för klena oberoende om de tål 2 eller 3,5 ton.