Alternativ.nu
Djur => Biodling => Ämnet startat av: MrMagnus skrivet 19 jun-14 kl 00:03
-
Hej! Jag har en massa frågor som jag vet att jag hade kunnat läsa mig till, men pga situationen (det är redan mitten av sommaren!!!) frågar jag här, för att spara tid. Jag behöver komma igång snabbt, för jag vill helst göra det i år. Om någon vänlig biodlare svarar och hjälper mig är jag mycket tacksam. :)
Bakgrund (punktlista):
- Mina föräldrar har ett sommarställe (Blekinge). Finns väldigt mycket ljung där.
- Jag gillar natur/självförsörjande/permakultur etc.
- Jag snöar lätt in på sånt jag läser om och sitter vid internet hela dagarna - ett av dessa intressen har blivit biodling.
- En kompis och jag har börjat följa med en biodlare i Lund ibland och kollat på bin etc.
Och nu vill vi börja biodla! ;D
Krigsplan:
- Köpa (beställa) en bikupa nu i dagarna, troligtvis en Langstroth av frigolit.
- Bygga en TBH av trä.
- Fixa små surrande hyresgäster, gärna en lugn strain.
- Skaffa en halmkupa och kanske bygga något mer (jag gillar att bygga), men de får väl stå tomma tills nästa år
- Lära mig så mycket som möjligt tills nästa år. And the biodling is on.
Målet är mer att lära mig om bin än att få ut honung, så det jag vill är att etablera minst en koloni som överlever... och som förhoppningsvis kan förökas i framtiden. :)
Så! Nedan följer en rad tidskritiska frågor... som sagt, om nån orkar hjälpa oss snabbt så är vi jättetacksamma!
Langstrothkupan som vi tänkte köpa är ett paket med tre lådor från sbio.mamutweb.com/Shop för att det verkade vara den bästa dealen (Tak, nättbotten och tre lådor och 30 ramar, 925 kr), helt enkelt.
Jag antar att LN står för lågnormal? som är ett format på lådans höjd? Är valet av format godtyckligt?
Är det en ok deal?
Behöver man något mer till själva kupan mer än något upphöjt att ställa den på? (struntar i drottninggaller för tillfället men det är väl lika bra att köpa ett inför framtiden kanske). Behöver man absolut en feeder?
Bör man skaffa en lokal drottning + arbetarbin, eller kan man ta en från södra Skåne (tänker på att vara ansvarsfull ang. sjukdomsspridning)?
Jag tänkte försöka plantera några små sälgträd så snart som möjligt (inför framtiden), är det en bra ide? Bör man plantera mer tidigt blommande blommor i närheten? Det finns ofantligt mycket ljung däromkring, massa blåbär och en del björnbär etc, men inte så mycket mer (tror knappt det växer klöver i närheten, det är sjukt sandigt). Jag har massa gamla frön liggandes, solrosor, luktärter etc, är det någon idé att plantera dem asap?
Jag hittade en ritning (mer eller mindre) på http://www.wasatchbeekeepers.com/top-bar-hive-plans-david-bench/ (http://www.wasatchbeekeepers.com/top-bar-hive-plans-david-bench/) , verkar det vara en ok TBH att bygga?
Finns det några problem med att starta på sommaren, mer än att bina inte har så lång tid att samla nektar inför vintern?
Stort tack på förhand!
-
En sak att tänka på är att bin är levande varelser och jag tycker de har rätt att kräva att skötaren har viss grundkompetens. Därför ska du börja med att skaffa en bok och läsa den och inte ta några genvägar.
Skaffa en halmkupa och kanske bygga något mer (jag gillar att bygga), men de får väl stå tomma tills nästa år
Är det snickra eller hålla bin som är din drömhobby?
Jag antar att LN står för lågnormal?
Ja
som är ett format på lådans höjd?
Ett format på ramens höjd och längd och styr därmed hela lådans storlek.
Är valet av format godtyckligt?
Nej. I alla fall inte ur biodlarens synvinkel, men ur binas är det det.
Bör man skaffa en lokal drottning + arbetarbin, eller kan man ta en från södra Skåne (tänker på att vara ansvarsfull ang. sjukdomsspridning)?
Börja absolut med en lokal eftersom det annars kan förstöra friparning för andra biodlare inom flera mils avstånd.
Jag tänkte försöka plantera några små sälgträd så snart som möjligt (inför framtiden), är det en bra ide? Bör man plantera mer tidigt blommande blommor i närheten? Det finns ofantligt mycket ljung däromkring, massa blåbär och en del björnbär etc, men inte så mycket mer (tror knappt det växer klöver i närheten, det är sjukt sandigt). Jag har massa gamla frön liggandes, solrosor, luktärter etc, är det någon idé att plantera dem asap?
Det gör ingen som helst skillnad i det korta perspektivet, men om det är flera ha det handlar om så kanske.
Finns det några problem med att starta på sommaren, mer än att bina inte har så lång tid att samla nektar inför vintern?
Nej, tvärtom är det alltid min rekommendation. Den explosiva vårutvecklingen som ingen nybörjare fattar är avklarad och priset på bin har gått ned och utbudet är större.
Har du tänkt ha bina vid sommarstället och bor du själv i närheten?
-
En sak att tänka på är att bin är levande varelser och jag tycker de har rätt att kräva att skötaren har viss grundkompetens. Därför ska du börja med att skaffa en bok och läsa den och inte ta några genvägar.
Jadå, jag har redan lärt mig ganska mycket om bin och har tänkt fortsätta med det. Dock har det mer varit ur ett biologiskt perspektiv, så jag har inte alls någon koll på vilka material som är bra för bikupor, ramstorlekar o s v.
Det hade varit kul att starta i år, nu när jag har mycket fritid, så därför försöker jag komma igång så snabbt som möjligt med mer än att bara läsa.
Är det snickra eller hålla bin som är din drömhobby?
Inget av dem är väl min drömhobby, men jag gillar båda... och det hade varit kul att skapa något från grunden.
Nej. I alla fall inte ur biodlarens synvinkel, men ur binas är det det.
Större blir tyngre att lyfta och vissa format passar i vissa honungsslungor?
Jag tolkar detta som att det inte spelar jättestor roll vilket format jag kommer köpa.
Börja absolut med en lokal eftersom det annars kan förstöra friparning för andra biodlare inom flera mils avstånd.
Ok, bra att vi utrett det... jag tror jag känner någon som känner en som biodlar här i trakterna.
Men du menar helt enkelt att det hade kunnat föra in arvsmassa som inte är önskvärd?
Det gör ingen som helst skillnad i det korta perspektivet, men om det är flera ha det handlar om så kanske.
ha, hektar?
Nej, jag förstår att det tidigaste det hade kunnat påverka är om flera år. Men å andra sidan hade det väl varit bra att ha t ex en sälg, så det är ingen mening att vänta med att plantera en. Det känns både fiffigare och naturligare i det långa loppet, än att förlita sig på foder (om det nu kallas så).
Finns det andra växter som kan vara bra att införa (krokusar blommar ganska tidigt på våren?)?
Nej, tvärtom är det alltid min rekommendation. Den explosiva vårutvecklingen som ingen nybörjare fattar är avklarad och priset på bin har gått ned och utbudet är större.
Åhjaså. Så jag behöver kanske inte ens känna mig stressad? Jag trodde det nästan var för sent i år.
Har du tänkt ha bina vid sommarstället och bor du själv i närheten?
Jag hälsar på föräldrarna ganska ofta, året runt, ca 30 min bort ligger sommarstället. Så det är ju rätt lätt att hålla koll på dem.
Speciellt på sommaren bor vi där ute mer eller mindre.
-
Större blir tyngre att lyfta och vissa format passar i vissa honungsslungor?
Jag tolkar detta som att det inte spelar jättestor roll vilket format jag kommer köpa.
Precis. Men om du i bakhuvudet någonstans har att du skulle kunna tänka dig detta som en deltidssyssla så skulle jag rekommendera något av format av langstrothlängd på ramarna (ca 5 cm längre ramar än lågnormal).
Men du menar helt enkelt att det hade kunnat föra in arvsmassa som inte är önskvärd?
Så kan det vara, det beror på vad som finns lokalt, kolla upp det först. Det behöver inte alls vara något problem.
Finns det andra växter som kan vara bra att införa (krokusar blommar ganska tidigt på våren?)?
Naturligt förekommande sälg är dominerar som viktigaste vårdrag utanför tätbebyggt område. Det du kan plantera räcker inte så långt, det behövs större ytor än så. Men i blandad natur finns det oftast tillräckligt med olika växter för att försörja ett antal bisamhällen så detta är normalt inget du behöver bekymra dig om.
-
Jag hittade en ritning (mer eller mindre) på Wasatch beekeepers ([url]http://www.wasatchbeekeepers.com/top-bar-hive-plans-david-bench/[/url]), verkar det vara en ok TBH att bygga?
De allra flesta topplistkuporna är OK att bygga. Det handlar ju om något slags tråg med ett innertak av lister. Den viktigaste detaljen i kupan är just topplisten. Den ska vara olika bred beroende på om den ska vara för yngel eller honung. De normala bredderna är 32mm för yngel 38mm för honung. Alternativt kan man använda den smalare bredden kombinerat med 6mm distanser. Undersidan av listen (där bina bygger kakorna) ska ha någon sorts anvisning för att bina ska uppmuntras bygga mitt på listen. Det effektivaste är att ha en trekantslist med en höjd av 10mm eller mer.
De mest mångsidiga (och snyggaste) kuporna jag sett är de som Biodlarn (han har det användarnamnet här på forumet) bygger. Hans kupor är baserade på Phil Chandlers design (http://biobees.com/build-a-beehive-free-plans.php) men är förlängda 30cm och använder inte nätbotten.
Annars är den enklaste konstruktionen (http://www.bushfarms.com/beestopbarhives.htm) den som Michael Bush använder. Hans hemsida (http://www.bushfarms.com/bees.htm) är full av bra information även för de som vill använda staplingskupor. See gärna sidan om lazy beekeeping (http://www.bushfarms.com/beeslazy.htm) för fiffiga tips.
Topplistkupor är annorlunda än ramkupor och har sina nackdelar såväl som fördelar. Den extra kunskapen är dock användbar oavsett vilken kuptyp man väljer att använda i framtiden. Det blir fler synvinklar helt enkelt.
-
Jag skulle allmänt rekommendera TS att lugna ner sig lite och inte stressa ihop ett gäng bin snabbast möjligast. Det kommer göras fel/mindre optimalt oavsett hur mycket kunskap man har innan, men onödigt att göra för många.
Det är dock rätt tid att starta snart då utbudet bör vara bra nu när det är avläggartid och de sköter sig rätt bra själva framöver.
Annars kommer det en sommar till nästa år då man också kan skaffa bin....
-
Om man är ny är inte problemet att hitta information och att lära sig mer, det är att hitta rätt information. Så ytterligare ett år utan bin garanterar inte att man lärt sig mer. Jag tycker du kan skaffa ett samhälle direkt, då fattar du hur mycket du inte kan.
-
Om man är ny är inte problemet att hitta information och att lära sig mer, det är att hitta rätt information. Så ytterligare ett år utan bin garanterar inte att man lärt sig mer. Jag tycker du kan skaffa ett samhälle direkt, då fattar du hur mycket du inte kan.
Instämmer! Man lär sig mycket mer på vägen med bin än att bara läsa, men tycker inte man ska stressa för mycket utan tänka igenom det lite mer först än vad jag fick intrycket av att TS gjort. Men det är såklart upp till var o en att göra som man vill och det kommer säkert gå bra, lycka till!
-
...
Tack så hemskt mycket för ett bra svar! (och tack till alla andra)
Jag kollade bara igenom det lite snabbt (ska läsa igenom resten sen) och hittade en ritning/instruktion som nog blir prima! Och det där med bredden på topplisten hade jag ingen aning om, man använder alltså inget fysiskt att separera drottningen med?
Vad det beträffar Langstroth-kupan så hittade jag något som hette "Paradise BeeBox kupsystem"som enligt försäljaren är utvecklad för kalla klimat, kan det vara bra? Den är lite dyrare (jämfört med det andra frigolit-paketet) men inte så mycket. Tänkte beställa en kupa nu i dagarna, men det finns så många snarlika varianter att köpa.
Men är Langstroth ett format nu också? Jag trodde det bara var typen (vanliga nutida bikupor). Och 3/4 Langstroth är ett lite mindre format?
Vad det beträffar tänkandet (att tänka igenom det här) så är jag helsäker på att jag vill amatörodla bin, om det var dedikationen ni syftade till, och angående kompetensen så tror jag att jag har ganska bra grundläggade koll.
-
Ja, Langstroth är ett format. Det är bra att bestämma sånt innan man börjar då det är meckigt att byta sen. Det är det jag menar med att det känns lite väl stressat här...
Olika formaten finns här http://www.biodlarna.se/website1/50.0.1.0/83/79002%20SBR%20Standard%20M%C3%A5tt%20p%C3%A5%20Yngelrum.pdf (http://www.biodlarna.se/website1/50.0.1.0/83/79002%20SBR%20Standard%20M%C3%A5tt%20p%C3%A5%20Yngelrum.pdf)
Finns otaliga trådar på nätet om vilket som är "bäst". Langstroth hade jag nog satsat på om jag börjat på nytt, men alla jag köpte av och snackade med hade LN så det blev det.
-
Jag kollade bara igenom det lite snabbt (ska läsa igenom resten sen) och hittade en ritning/instruktion som nog blir prima! Och det där med bredden på topplisten hade jag ingen aning om, man använder alltså inget fysiskt att separera drottningen med?
Nog borde det gå att bygga någon slags drottningmellanvägg med galler men normalt används inget drottninggaller, nej.
-
Vad det beträffar Langstroth-kupan så hittade jag något som hette "Paradise BeeBox kupsystem"som enligt försäljaren är utvecklad för kalla klimat, kan det vara bra? Den är lite dyrare (jämfört med det andra frigolit-paketet) men inte så mycket.
Jo det finns väldigt många modeller i cellplast. Jag har själv bara erfarenhet av Nacka (både helgjutet och delat), men har tittat på BeeBox och jämfört dem:
http://oloflaurin.blogspot.se/2012/09/beebox.html (http://oloflaurin.blogspot.se/2012/09/beebox.html)
-
Det finns ofantligt mycket ljung däromkring
Detta gör det lite speciellt eftersom den honungen är som gele och svår att ta hand om. Om man inte vill investera i dyra maskiner skulle t.o.m. jag föreslå TBH-kupa på försök. Men gärna en av varje så du kan jämföra!
-
Detta gör det lite speciellt eftersom den honungen är som gele och svår att ta hand om. Om man inte vill investera i dyra maskiner skulle t.o.m. jag föreslå TBH-kupa på försök. Men gärna en av varje så du kan jämföra!
Om man använder ramar för utskärning och krossa-sila-metoden så borde en stapelkupa fungera bra också. Topplistkupans kakor är dock enklare att skära loss.
-
Sådärja! Nu har jag beställt en frigolit-LN-kupa från Bihuset. Har även träffat folk som bor i samma område som har avläggare. Och ska börja snickra en TBH imorgon. :)
Tack ska ni ha allihopa, som hjälpt mig på traven.
-
När jag nu ska börja med bin tänkte jag köra på LN men ju mer jag läser desto osäkrare blir jag. Men största gisslet ä väl plastramar eller inte. Trä känns ju lite stadigare (säger jag som aldrig kännt på en plastram)
-
De allra flesta topplistkuporna är OK att bygga. Det handlar ju om något slags tråg med ett innertak av lister. Den viktigaste detaljen i kupan är just topplisten. Den ska vara olika bred beroende på om den ska vara för yngel eller honung. De normala bredderna är 32mm för yngel 38mm för honung. Alternativt kan man använda den smalare bredden kombinerat med 6mm distanser. Undersidan av listen (där bina bygger kakorna) ska ha någon sorts anvisning för att bina ska uppmuntras bygga mitt på listen. Det effektivaste är att ha en trekantslist med en höjd av 10mm eller mer.
De mest mångsidiga (och snyggaste) kuporna jag sett är de som Biodlarn (han har det användarnamnet här på forumet) bygger. Hans kupor är baserade på Phil Chandlers design ([url]http://biobees.com/build-a-beehive-free-plans.php[/url]) men är förlängda 30cm och använder inte nätbotten.
Annars är den enklaste konstruktionen ([url]http://www.bushfarms.com/beestopbarhives.htm[/url]) den som Michael Bush använder. Hans hemsida ([url]http://www.bushfarms.com/bees.htm[/url]) är full av bra information även för de som vill använda staplingskupor. See gärna sidan om lazy beekeeping ([url]http://www.bushfarms.com/beeslazy.htm[/url]) för fiffiga tips.
Topplistkupor är annorlunda än ramkupor och har sina nackdelar såväl som fördelar. Den extra kunskapen är dock användbar oavsett vilken kuptyp man väljer att använda i framtiden. Det blir fler synvinklar helt enkelt.
Det verkar som att den designen innehåller 38 mm breda ramar rakt igenom (dock stod det att vissa använder 32-36 mm + 6 mm), men är det det senare som gäller?
-
Nu när jag läser om olika designer känner jag mig mer och mer osäker kring risken med vintern... Sverige ligger ju ganska långt norrut liksom (och mycket information man läser är Amerikansk).
Problematiken är att man vill inte ha för mycket isolering på sommaren (för att de ska kunna hålla temperaturen nere), men egentligen behöver jättemycket isolering på vintern, så det folk gör är att vira in kuporna i t ex filt etc?
Jag trodde liksom att det var att bara bygga en vanlig TBH, men man vill ju inte att de små stackarna ska frysa ihjäl. Ganska efterblivet med tanke på att jag vet att Kenya ligger i Afrika liksom...
-
Jag snor in mina kupor i filtar hela vintern, (de under tak) och avläggorna har jag haft täcke och plastsäckar över i starten :) Ynglen ska ha en temperatur runt 35 grader och den temperaturen kommer man sällan upp i ens i Blekinge och är det lite bin i avläggorna så, tror jag, att de kan ha svårt att upprätthålla den i uppstarten, men det är som jag tror och inte vet, bigubbar som varit här säger åt mig att plocka av grejerna. Vilket jag iofs gör när jag tror de klarar sig utan dem.
-
Så sammanfattningsvis: Man kan aldrig ha nog med isolering? (typ)
-
Så sammanfattningsvis: Man kan aldrig ha nog med isolering? (typ)
Enligt mig är det inte så. Ett samhälle som är väl isolerat på våren sätter igång yngeluppfödning tidigare och är därmed kanske 1-2 veckor före ett annat. Till väldigt tidiga drag (typ höstraps) ger detta en markant bättre skörd, men till sommardrag som skogshallon är jag tveksam om det gör någon större skillnad. På hösten upplever jag tvärtom att isolering är menligt, det är bara bra om de avslutar ynglandet så tidigt som möjligt. På vintern beror det nog på var i Sverige och utrymmets form där bina sitter hur mycket isolering som är bra. Här i sydligaste delen tror jag man ofta kommer undan med helt oisolerat.
-
Enligt mig är det inte så. Ett samhälle som är väl isolerat på våren sätter igång yngeluppfödning tidigare och är därmed kanske 1-2 veckor före ett annat. Till väldigt tidiga drag (typ höstraps) ger detta en markant bättre skörd, men till sommardrag som skogshallon är jag tveksam om det gör någon större skillnad. På hösten upplever jag tvärtom att isolering är menligt, det är bara bra om de avslutar ynglandet så tidigt som möjligt. På vintern beror det nog på var i Sverige och utrymmets form där bina sitter hur mycket isolering som är bra. Här i sydligaste delen tror jag man ofta kommer undan med helt oisolerat.
Tack så hemskt mycket! Just nu är jag lite stressad - sitter här och måste specificera vilket trä jag ska ha.
Tror ni att 15 mm plywood är tillräckligt tjockt för (alla fyra) sidor i en TBH?
Edit: Tror det är smidigare att använda 23 mm spånt, eller dubbla 17 mm. Vet inte hur mycket trä isolerar egentligen?
Jag har inte riktigt fattat det här med nätbotten, vissa använder träbotten hela tiden, andra sätter på den på vintern?
Kortfattat: Om jag bygger kupan som Chandler rekommenderar, kommer jag bli en massmördare i vinter då?
Edit2: *läser på om tbh i Nova Scotia*
-
Så sammanfattningsvis: Man kan aldrig ha nog med isolering? (typ)
Om du lyssnar på de som vet dvs de som testar vetenskapligt så spelar isolering ingen roll. Det är insekter inte däggdjur. Hur mycket isolering är det bakom en huspanel?
-
De bin som vi håller som husdjur är ursprungligen inte härifrån utan kommer väl egentligen från sydligare trakter? Där det är varmare, högre medeltemperatur och mildare vintrar?
De klarar ju vintrarna här så när det gäller att hantera kyla så måste väl insekter ha samma behov som däggdjur dvs har de tillgång till mat så klarar de sig galant även i svår kyla?
-
Jag är förvirrad...
Vissa säger att man måste ha nät pga kondensen (på vintern), andra säger att de kommer frysa ihjäl? :(
-
Jag är förvirrad...
Vissa säger att man måste ha nät pga kondensen (på vintern), andra säger att de kommer frysa ihjäl? :(
Välkommen in i klubben :) Du kommer att få minst lika många olika svar som det finns biodlare. Det är lite det som är en del av tjusningen när man skaffar bin och med tiden, efter 5-10 år kanske, vad vet jag som novis, så har man förmodligen fått en helt egen uppfattning om hur biodlingen ska skötas - utifrån hur mycket du analyserat alla svar utifrån hur dina bin har det och utifrån hur du själv vill ha det.
Som exempel om du tex håller bin i ett blåsigt köldhål så kanske dina bin behöver isolering jämfört med om du håller dem på en vindstilla plats långt söderut i landet för då kanske de lider mer av fuktighet och inte ska ha isolerat etc etc.
-
Jag är förvirrad...
Vissa säger att man måste ha nät pga kondensen (på vintern), andra säger att de kommer frysa ihjäl? :(
Vad är det för nät du menar?
Den isolering vi har är en platta frigolit under taket mot vår täckplast. Anledningen är att få mindre kondens och för yngeluppfödningen på våren.
-
Antar det är botten som avses. Lyssna på dem med bin i samma klimat som dig.
http://xn--smbruk-jua.se/tag/tbh/ (http://xn--smbruk-jua.se/tag/tbh/) har en del vettigt tycker jag. Han hade väl för kallt med nätbotten, finns en TBH-tråd någonstans på forumet som kan vara värd att läsa genom.
-
Jag har last igenom en hel del pa den dar bloggen... men jag tror vi bestammt oss for att strunta i TBH, och bara kora pa Lanstrothkupan vi bestallt, och eventuellt bygga en. Ar nog lattare att hitta ritningar pa en Langstroth som definitivt klarar detta klimat.
Vad heter lagnormal pa engelska?
-
Kolla denna tråd för snickrande: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=98699.0 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=98699.0)
Lågnormal är väl ett svenskt mått har jag fått för mig. Mått finns i pdf länkat tidigare i tråden.
-
Jag är förvirrad...
Vissa säger att man måste ha nät pga kondensen (på vintern), andra säger att de kommer frysa ihjäl? :(
Vi börjar med att tala om att Phil Chandler bor i England med typiskt våta vintrar medan Michael Bush bor i Nebraska som har kallare vintrar än vi har här.
Phil Chandler (engelsman) rekommenderar en bräda att stänga för nätbottnen med under vintern. Michael Bush (amerikan) har inte nätbotten på sina kupor utan bräda. (Les Crowder - även han amerikan - använder brädbotten på sina kupor fastän han bor i New Mexico.)
Chandler använder Warré-liknande spånisolering. Bush använder 5cm EPS (cellplast). Ingen isolering på sidorna utan bara ovanpå topplisterna.
Chandler har 25mm material i långsidorna. Bush har 25mm. Solitt (barr-)trä i bägge fall.
Chandler använder tre flusterhål långt ner på sidorna medan Bush har sina fluster som ett glapp just under taket på kupan och menar att det högt placerade flustret släpper ut fukt bättre.
Både du och jag oroar oss för hur våra bin ska komma att klara vintern men troligen behöver du oroa dig lite mindre.
(Ledsen att jag inte svarat tidigare men jag har varit med andra halvan av min spridda familj och glömde bort den vanliga världen lite...)
Tillägg
Chandlers kupa har samhället i mitten med tomrum (som isolerar) på var sida. Hans kupa står på ben. Bush har inte ben på sin kupa utan ställer den på låga block. Topplisterna ligger med andra ord olika högt från marken. Med benen blåser vinden under kupan medan den lägre blockplaceringen lättare får hjälp av snö (som isolerar). Det finns bilder på Bush-kupor som bara har taket (och glappflustret) ovanför snön.
-
Nejdå, vi är så tacksamma för all hjälp!
Nu har vi precis fått vår frigolitkupa! ;D Fan vad fin den är!
Vi är lite stressade för att min kompis ska åka till Amerika, och vi ska få bin ikväll!
Det som ska göras:
1. Måla kupan! Hoppas det är ok om färgen precis torkat? Det luktar ju lite dagarna efteråt om färg...
2. Spika ramarna! Vilken sorts spik ska man använda? Och jag antar att det är fyra st per ram?
Edit: 3. Hur sätter man ihop den? :/ Det finns inga instruktioner med.
Edit: Fixat :)