Alternativ.nu

Hantverk => Trä => Ämnet startat av: TW skrivet 16 jun-14 kl 17:46

Titel: Bästämmelser gällande broms på klyvsåg
Skrivet av: TW skrivet 16 jun-14 kl 17:46
Jag pysslar någon halvtimme om dagen med en klyvsåg av industrimodell som jag försöker väcka till liv efter 20 eller 30 år under bar himmel och 100 års hård användning innan det. Tanken är att uppgradera den med hemgjord skyddsutrustning och ta den i yrkesmässig användning. Jag har inte råd att slänga ut 120000 kronor plus frakt till Finland för en ny klyvsåg från Logosol.

Nu kommer jag säkert att få svaret att jag bryter mot lagen för allting måste vara CE-märkt men jag tog strid med arbetsskyddsdistriktet om den saken och vann..... så nu gäller det att bygga om de gamla grejorna så att funktionen praktiskt sett motsvarar nya CE-märkta.

Allt annat har gått att klura ut genom att jämföra med skydden på nya maskiner. Det enda som jag inte har kunnat få reda på är:
Är det obligatoriskt med broms på motorn eller inte?

Hoppas det är någon som vet det eller som vet var man kan få tag på bestämmelserna.
Titel: SV: Bästämmelser gällande broms på klyvsåg
Skrivet av: Lucky luke skrivet 16 jun-14 kl 21:51
Jag är lite osäker men när arbetsmiljöverket gick skyddsrond hos oss så påpekade dom att det måste finnas broms på de maskiner med roterande verktyg eller sågar såsom bordsfräs, bandsåg eller justersåg. När jag tänker efter så är våran kap obromsad. Å andra sidan så har den ett skydd som smäller igen så fort man släpper handtaget. Klyvsåg har vi ingen men jag tror nog att den bör bromsas eftersom mycket kan hända på en klyvsåg.
Ja det var väl inget vettigt svar men kanske en vägledning.
Titel: SV: Bästämmelser gällande broms på klyvsåg
Skrivet av: TW skrivet 17 jun-14 kl 10:50
Det var det jag misstänkte........ Jag har fått samma något osäkra svar från annat håll också så troligen måste det vara en broms.
I princip motsvarar den ju en justersåg.

Jag skall ta reda på vad en elektrisk broms kostar. Ett annat alternativ skulle vara att montera en extra trissa på klingaxeln mellan remskivan och bakre babbitlagret och konstruera en spak med en bromskloss som verkar på skivan.
Titel: SV: Bästämmelser gällande broms på klyvsåg
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 17 jun-14 kl 11:03
Ett bromsok från en bil borde väl knipa åt så klingan stannar fort.
Titel: SV: Bästämmelser gällande broms på klyvsåg
Skrivet av: Landet skrivet 22 jun-14 kl 09:59
Har du anställda? Eller kommer andra än du att använda sågen? Vet inte hur det är i Finland men måste du ha allt besiktat? Visst är det bra att allt stämmer enligt dagens normer men om det bara är du som använder det så behövs det verkligen? Om det inte är så att du själv verkligen vill att det ska vara enligt norm.
Titel: SV: Bästämmelser gällande broms på klyvsåg
Skrivet av: Benedicti52 skrivet 22 jun-14 kl 11:04
Jag är ganska säker på att du hittar informationen du söker i det s.k. Maskindirektivet som bl.a. ligger till grund för CE-märkning.

Se om du kan hitta något i dessa bilagor http://www.wordfighters.se/pm/pmwiki.php?n=Handledning.Handledning (http://www.wordfighters.se/pm/pmwiki.php?n=Handledning.Handledning)
Titel: SV: Bästämmelser gällande broms på klyvsåg
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jun-14 kl 12:03
Åtminstone i Sverige gäller kravet på CE-märkning bara för maskiner som första gången tas i bruk efter 1995 då Sverige gick med i EU. Äldre maskiner får i princip fortsätta att användas om de uppfyller de krav som gällde innan dess.

Sen får man ju komma ihåg att CE-märkningen innebär en självdeklaration från den som har tillverkat, byggt om eller importerat maskinen. Han kan på eget ansvar klistra dit ett CE-märke, vilket innebär att han anser att maskinen uppfyller de föreskrifter han har lyckats tolka fram att den måste uppfylla,  men måste ha dokumentation i ordning (en s k TCF, Technical Construction File) som ska kunna visas upp för vederbörande myndigheter inom ett par veckor om saken skulle ifrågasättas.
Det finns bara några få fall där det inte räcker med självdeklaration utan där en myndighetsprovning är obligatorisk, det gäller t ex radiosändare och utrustning som är avsedd att anslutas till telenätet.

Om motorn är en vanlig trefasmotor så finns det relativt billiga elbromsutrustningar att köpa, som bromsar motorn genom att lägga på likström genom statorlindningen. Det enda problemet med dem är att om det är stora roterande massor som ska bromsas upp så blir motorn rätt varm av det, och om den bromsas ofta kan den nog bli i varmaste laget.

Annars är det ett bra förslag från SÄBD , använd ett bilbromsok med inbyggd handbromsmekanism t ex från en gammal Saab, rigga upp en fjäder som drar åt handbromsen så att klingan stannar lagom snabbt utan onödiga ryck, ordna en dragmagnet som frilägger bromsen när det finns spänning till motorn.
Titel: SV: Bästämmelser gällande broms på klyvsåg
Skrivet av: TW skrivet 23 jun-14 kl 08:46
Jag arbetar oftast ensam men eftersom jag arbetar "på skattebok" som det heter i Finland och formellt är anställd med egna verktyg måste de verktygen uppfylla säkerhetskraven för att kunden (som formellt set är arbetsgivare) inte skall råka illa ut.


Tack för länken Benedicti52.


Åtminstone i Sverige gäller kravet på CE-märkning bara för maskiner som första gången tas i bruk efter 1995 då Sverige gick med i EU. Äldre maskiner får i princip fortsätta att användas om de uppfyller de krav som gällde innan dess.
Byråkraterna på NTM-centralen och försäkringsbolaget ville först tillämpa kravet så att alla maskiner som var ibruktagna före -95 obönhörligen måste skrotas och ersättas med nya. Jag tog strid om saken och ställde som motkrav att i så fall kräver jag en betalningsförbindelse där de skriftligen intygar att de kommer att betala mina nya maskiner eller alternativt betalar full lön åt mig tills jag uppnår pensionsålder. Det kunde de naturligtvis inte men jag förklarade att det är precis lika omöjligt för mig att hosta upp 30000 euro för att byta ut maskiner jag redan har och utan maskiner blir jag evigt arbetslös.
Ärendet vandrade uppåt i deras organisationer tills jag fick rätt att använda gamla maskiner utan CE-märkning förutsatt att skydden fungerar ungefär som skydden på en ny maskin. Med andra ord ungefär samma regler som i Sverige.
Det lönar sig att ta strid med myndigheter.

Om motorn är en vanlig trefasmotor så finns det relativt billiga elbromsutrustningar att köpa, som bromsar motorn genom att lägga på likström genom statorlindningen. Det enda problemet med dem är att om det är stora roterande massor som ska bromsas upp så blir motorn rätt varm av det, och om den bromsas ofta kan den nog bli i varmaste laget.

Jag begärde offert på en likströmsbroms till en 7,5 kW trefasmotor. Offerten gick på 800 euro (ca 7000 kr) inklusive stjärn-triangel start och huvudbrytare. Det har jag inte råd med.

Annars är det ett bra förslag från SÄBD , använd ett bilbromsok med inbyggd handbromsmekanism t ex från en gammal Saab, rigga upp en fjäder som drar åt handbromsen så att klingan stannar lagom snabbt utan onödiga ryck, ordna en dragmagnet som frilägger bromsen när det finns spänning till motorn.

Det har jag funderat på men det verkar som om bromsen inte måste slå på automatiskt. I så fall blir ju konstruktionen betydligt enklare. Ett annat alternativ vore en tjärn-triangel-back brytare av samma typ som på Stenbergaren. Stjärnläget i backriktining går ju att använda som broms. En sådan brytare skulle kosta kring 300 euro.