Alternativ.nu
Hantverk => Trä => Ämnet startat av: cojone skrivet 25 maj-14 kl 19:52
-
Är det någon som har erfarenhet av det? Bilder av processen kanske? Eller någon sida/video?
Jag lyckas inte hitta något på internet...
Ha det fint!
-
Javisst har jag det! dä finns 2 modeller beroende på vart man ska paddla runt. i insjöar o grunda lugna vatten är det de med plan/platt köl o platt stäv ____/ men for mer vågit vatten har de en stäv som är med som en modern båt ____) fortfarande platt under eller oarbetad.
man arbetar i rått trä! punkt.
I gamla tider då ritade man upp formen med en kolbit o högg till utsidan först,sen inuti. när man hugger ut ini ska man först hugga sig ned tvärs för fiberriktningen i djupa jack sen kan man hugga på andra ledden ock spräcka loss stora bitar snabbt. förstår du hur jag menar då?
man hugger på så vis bort så mkt man kan ock sen tar man fram en tjäckelyxa med långt skaft ock fortsätter finhugga insidan. med jämna mellanrum knackar man med yxan o lyssnar på ljudet för att få allt jämntjockt. mer än en tum ska det vara.
gör man en platt plan stäv ska man spara minst ca 15-20 cm i för o akter annars blir träet för svagt där o kan spricka om man kör in i en sten eller en badande fransman:)
om/när det spricker i endträet i för o akter kan man täta med beck.
i gamla tider kunde man också ta två stora stammar o samman foga till en större stockbåt man använde då en såg på slutet för att sammanfoga dem så tätt som möjligt. man lade dom mot varandra ock sen sågade man i springan flera vändor tills det blev tätt...
det finns myter om att man förr eldade ur stockar för att slippa hugga men det är bara båg ock inget man ska prova.
-
Asp är bra till stockbåtar. Googlar du på båttypen "äsping" så får du mer info.
-
Tack så jättemycket för ett bra svar! Ska bli riktigt kul! Fick som tips att göra en utriggare av den för att stabilisera den på sjön. Imorgon ska jag investera i en tjäckla (rätt dyra dom där!) bifogar bilder längre fram! Ni som sitter på mer info och eller tips får gärna dela med er! :)
-
Förr byggde finnarna stockbåtar av asp och fyllde dem med varm tjära och eldade under medan de svabbade utsidan med vatten så den inte skulle ta eld. Sedan spände de ut sidorna för att få ett bredare skrov och spikade på ett bord på var sida.
Att bygga en aspbåt (Haapio) (http://www.youtube.com/watch?v=j37Lmm8LYoE#)
-
Ja att sätta på extra bord är mycket gammalt det också. på stenåldern syddes de fast medels rötter.
vilken fantastisk film! helt ovärderlig för mänskliheten.
-
Det var troligen så man lärde sig klinkbygga båtar en gång i tiden.
Då de nyodlade en mosse här i byn i slutet på 40-talet plöjde de upp resterna av en båt som hade kölen och bottnen huggna ur ett stycke. Bottnen var urholkad invändigt så att tvärsnittet blev som ett väldigt brett och lågt Y. På den bottnen hade man nitat fast bord med järnnitar. Troligen två bord på var sida. Båten tycks ha varit omkring 20 fot lång eller större och helt klart byggd för större vatten. Genom att hugga köl och sambord i ett stycke klarade man att bygga utan vindor.
Där ser vi en rimlig utvecklingslinje. Stockbåt med ett extrabord blev en urholkad botten med två eller tre bord på var sida som blev en klinkbyggd snipa med T-formad köl och vindor i första bordgången och krokvuxna spant. Sedan lärde man sig basa virke och då kunde man bygga med sågade bord utan vindor och så kunde man ersätta de krokvuxna spanten med basade spant. Samtidigt började man hugga spunning i en fyrkantig köl och då är vi framme vid modernt klinkbygge.
Båten blev utgrävd av arkeologer från Nationalmuseet i Helsingfors och de tog den med sig då de for. Sedan har ingen varken sett eller hört någonting av varken båten eller någon grävningsrapport. Vi har varit i kontakt med Nationalmuseet men de förnekar att de har den i samlingarna och att någon dylik utgrävning har gjorts. Troligen har den förstörts genom bristfällig konservering och det är väl pinsamt för någon lageransvarig..... eller så har den blivit utrensad av vissa extremnationalistiska forskare som under en period försökte skapa en bild av ett etniskt rent finskt Finland och blev kända för sina väldigt oseriösa metoder.
Utgående från fyndplatsen kan man anta att båten hamnade där senast under vikingatiden så den skulle ha kunnat vara intressant.
-
[...]
Samtidigt började man hugga spunning i en fyrkantig köl och då är vi framme vid modernt klinkbygge.
[...]
Med relativt horisontellt liggande sambord någonstans utefter deras sträckning räcker inte spunningen, om man inte har ett onödigt tjockt ämne att hugga ut kölen ur.
Den ännu moderna lösningen där är att fästa en kölfjäder (en liggande "planka") ovanpå kölen, så att köl + kölfjäder bildar ett T sedd från för eller akter.
/Mats
-
Du har rätt Mats.
-
Tack så jättemycket för ett bra svar! Ska bli riktigt kul! Fick som tips att göra en utriggare av den för att stabilisera den på sjön. Imorgon ska jag investera i en tjäckla (rätt dyra dom där!) bifogar bilder längre fram! Ni som sitter på mer info och eller tips får gärna dela med er! :)
Jag skulle föreslå att du hugger några tråg först för att få en uppfattning om arbetsinsatsen att hugga ut en båt :).
-
det finns myter om att man förr eldade ur stockar för att slippa hugga men det är bara båg ock inget man ska prova.
Nej där har du fel. För det första är det ingen myt och för det andra går det bara bra att prova :). Var har du fått det ifrån att det skulle vara en myt? Googla på "burn out canoe" så hittar du snabbt högst verkliga bilder på kanoter där man bränt ur stocken som en del i tillverkningsprocessen. Vill man det ska brinna extra mycket på ett ställe ja då blåser eller fläktar man där, vill man inte att det ska brinna på ett ställe så sprutar man vatten/lägger på jord eller sten där.
-
Vad sägs om dessa stockbåtar, är det något att efterlikna?
-
Nej där har du fel. För det första är det ingen myt och för det andra går det bara bra att prova :). Var har du fått det ifrån att det skulle vara en myt? Googla på "burn out canoe" så hittar du snabbt högst verkliga bilder på kanoter där man bränt ur stocken som en del i tillverkningsprocessen. Vill man det ska brinna extra mycket på ett ställe ja då blåser eller fläktar man där, vill man inte att det ska brinna på ett ställe så sprutar man vatten/lägger på jord eller sten där.
i stand corected.... elda färskt trä?, tänka sig?...
-
på stenåldern syddes de fast medels rötter.
Vilket påstående, du vet något som arkeologerna inte äns vet... ???
Till ämnet:
Det finns många sätt att göra stockbåtar på. Elda ur en stock är det snabbaste och minst arbetskrävande, viktigt här är att stocken är färsk och att du med jämna mellanrum använder din bästa trindyxa och avlägsnar kol som bildas så att du har en uppfattning på tjockleken och fukthalten i kvarvarande material.
Utholkning som jörmundur pratar om är en mycket mer krävande teknik som används på Äspingar (Aspstockar) i sverige och framför allt finnland. I sibirien används dom också och där har man ett genialt sätt att avgöra tjockleken i stocken, efter att utsidan formats så borrar man 2cm djupa hål in i stocken i rader längs hela stocken som fylls med plugg som doppats i färg, ofta krita. Sedan yxar man tills färgen kommer fram.
De äldsta kanoterna/båtarna jag haft ärn att beskåda är i dannmark, dessa urholkade stammar är helt värdelösa att padla i (Jämfört med en Äsping), någon bestämde en gång i tiden att det var en båt och så vart det. För mig ser dom snarare ut som stora tråg och har gång på gång bevisats att dom är bättre som tråg till olika ändamål än som båtar.