Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: rehn skrivet 25 maj-14 kl 15:37
-
Hej
Jag har en Stiga villa ( gammal ) där mororn håller på att ge upp.
Av en tillfällighet fick jag en annan gammal klippare, nått udda märke, med bra motor, men i övrigt dålig.
Ok, jag tar den bra motorn och sätter den på min Stiga villa.
Dock problem. Utgående axel på utbytesmotorn är 22 mm, min Stiga villa vill ha 25,4 mm.
Är det något man kan göra åt detta, typ lägga ett rör emellan eller nått.
Alla förslag mottages tacksamt.
-
du sa det själv en hylsa som gör axeln större
-
Tja... Hylsa är inte trivialt Vi har kilarna som ligger i spår som måste hanteras.
Ett annat alternativ som jag har funderat på är om man kan flytta axeln från den dåliga motorn till den bra motorn?
Båda motorerna är på 11 hp och verkar väldigt lika i övrigt, är det någon som har erfarenhet av detta ?
Jag har aldrig haft isär en B&S så jag har svårt att uppskatta hur realistiskt det är.
-
Nog får du tänka lite själv med.
Självklart så får du dela hylsan så en kil kan gå i spåret och eventuellt använda en större kil
-
Det går inte att flytta vevaxeln mellan motorerna, eftersom nedre ramlagret har samma diameter som utgående axeln.
B&S gick upp i axeldiameter från 7/8" till 1" någon gång omkring 1990.
Jag kan tänka mig två lösningar i det här fallet:
1) Kolla om din modell av Stiga Villa också har förekommit med 7/8" axel och om det i så fall går att få tag i remskiva mm för den axeldiametern till rimligt pris (gärna begagnat).
2) Som redan sagt i tråden, tillverka en hylsa och förse den med både invändigt och utvändigt kilspår (inte mitt för varandra). Återanvänd originalkilarna från både Stiga och uddaklipparen om de är i bra skick.
-
2) Som redan sagt i tråden, tillverka en hylsa och förse den med både invändigt och utvändigt kilspår (inte mitt för varandra). Återanvänd originalkilarna från både Stiga och uddaklipparen om de är i bra skick.
Ja eller varför inte svetsa dit hylsan med ett kilspår i remskivan. :)
-
Tror att dom här kan hjälpa dig med en hylsa eller remskiva.
http://www.briggsparts.se/ (http://www.briggsparts.se/)
-
Tack för förslagen. Jag har dock inte tillgång till varken svets eller svarv.
Men vad tror ni om att använda kemisk metall. ?
Jag har ingen erfarenhet att använda sådan i detta sammanhang, kan det hålla ??
Med bägge kilarna på plats
Om det håller lär jag väl få använda vinkelslpen för att få loss remskivan igen, men det kan jag ta...
Vad tror ni ?
-
nej! ingen kemisk metall dels är risken att du inte klarar att centrera skivan enormt stor och sedan är hållbarheten sisådär.
Har du kollat med företaget jag länkade till vad dom föreslår?
Det finns andra som säljer sådana hylsor som det pekas på i tidigare inlägg. då det är vanligt att man måste göra dylika ombyggnationer både här och där.
Ett namn som klickar för mig är kedjeteknik i Malmö.
-
Om man inte har svarv själv så får man ta med sig sitt problem och en påse gott fikabröd till någon som har en svarv, sen brukar det lösa sig ganska snabbt.
-
Tack för förslagen. Jag har dock inte tillgång till varken svets eller svarv.
Men vad tror ni om att använda kemisk metall. ?
Jag har ingen erfarenhet att använda sådan i detta sammanhang, kan det hålla ??
Med bägge kilarna på plats
Om det håller lär jag väl få använda vinkelslpen för att få loss remskivan igen, men det kan jag ta...
Vad tror ni ?
Nej för i hel.v kemiskt kommer att spricka kan jag lova,försök hitta en vänlig själ som kan hjälpa dig att svarva..
-
http://www.briggsparts.se/ (http://www.briggsparts.se/) kunde inte hjälpa mig. Ska se om jag lyckas ragga upp någon med svarv.
Någon med svarv i trakten Lindesberg-Kopparberg-Riddarhyttan ? ...... o:)
-
Skaffa en ny remskiva med hål+kilspår som passar?
-
Skaffa en ny remskiva med hål+kilspår som passar?
Briggsparts hade ingen. Det är 2 skivor, som sitter ihop, en till hjulen och en till klippaggregatet
-
Synd att briggsparts inte kunde hjälpa men det finns andra möjligheter.
kolla runt bland de mekaniska verkstäderna i ditt närområde. Någon borde kunna hjälpa.
Dom kan antingen tillverka en bussning eller hjälpa dig att montera en sådan här http://www.kullager.se/sv/category/64/Klambussningar (http://www.kullager.se/sv/category/64/Klambussningar) häng nu inte upp dig på just dessa utan sök igenoom deras utbud och googla vidare på klämbussningar för att hitta en lösning.
-
Synd att briggsparts inte kunde hjälpa men det finns andra möjligheter.
kolla runt bland de mekaniska verkstäderna i ditt närområde. Någon borde kunna hjälpa.
Dom kan antingen tillverka en bussning eller hjälpa dig att montera en sådan här [url]http://www.kullager.se/sv/category/64/Klambussningar[/url] ([url]http://www.kullager.se/sv/category/64/Klambussningar[/url]) häng nu inte upp dig på just dessa utan sök igenoom deras utbud och googla vidare på klämbussningar för att hitta en lösning.
Är det ett "specialhjul" som inte går att få tag på så är det nog det bästa, att borra upp hålet och montera med en klämbussning.
Annars får man skaffa två remskivor, montera ihop och sen borra upp och dra kilspåret... ska man betala fullpris för material och arbete så drar det nog iväg en del tyvärr.
-
Är det ett "specialhjul" som inte går att få tag på så är det nog det bästa, att borra upp hålet och montera med en klämbussning.
Annars får man skaffa två remskivor, montera ihop och sen borra upp och dra kilspåret... ska man betala fullpris för material och arbete så drar det nog iväg en del tyvärr.
Vill inte rekommendera borrning utan svarv. Då det lätt kan skeva en aning vilket påvärkar skivans ytterdiameter centrum rätt mycket.Som i sin tur på verkar axen till det negativt och onödigt stilars på motor .
-
Ett tipps.
Det finns remskivor i både gjutjärn och alu att köpa, Både enkla och med dubbel rem i olika diametrar och med olika rem profiler oborrade. Tror att det är BB profil du är ute efter. Beställ rätt diam och ange axelhål diam.
De flesta företag och som sysslar med transmission teknik har detta.
Men det blir både enklare och billigare med en rörbit o pinnasvets + vinkelslip då är det löst på några få minuter. :D Och du är sen ägare av en svets också. ;D
-
Tack för alla ideer, men så här blev det:
1 Skar upp nytt spår med vinkelslip.
2 Böjde till lite 1mm plåt för att fylla lite av glappet. Kilen på plats.
3 På med kemisk metall från Biltema. Även innanför plåtbitarna.
4 Remskivan på plats.
Har kört i c:a 4 timmar nu, får se hur länge det håller.... ;)
-
Ja detta kan säkert hålla ;D
Bara kilen är hög nog så att den går in i remhjulet tillräckligt ;)
Själv är smedens bäste dräng ;D