Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: RoHe skrivet 21 maj-14 kl 19:57

Titel: Volvo b727 buss från 1956, hjälp mig någon"!
Skrivet av: RoHe skrivet 21 maj-14 kl 19:57
Hallå i solen, jag jagar lite kunskap om bussar årsmodell inte igår 😄.

Har köpt mig en volvo b727 från 56 och har efter miljontals googlingar inte fått svar på mina frågor.

Motor bör vara en d96. Ingen turbo. Var finner jag info om motorn? Vet du något om motorn? Jag får inte ens fram vilken olja jag bör använda. På volvo såg dom ut så här  ???
.

Google trodde jag hade alla svar i världen, men icke!!

Tacksam för någon liten mening här under .

Kärlek, frid, RoHe under allt annat än en stillastående klocka. Fullt upp....!
Titel: SV: Volvo b727 buss från 1956, hjälp mig någon"!
Skrivet av: torbjorn skrivet 21 maj-14 kl 23:02
Ett tips är att du försöker hitta litteratur i största allmänhet om tunga fordon från 50-talet.  Exempelvis Tekno's handböcker, det finns ett antal som heter t ex Förgasarmotorer, Dieselmotorer, Chassireparationer mm.  Det finns också bra dieselmotorhandböcker som skrevs av en Björn Bergwik (ibland stavat med enkelt v). Alla de där brukar gå att hitta på t ex antikvariat eller veteranmarknader.
Gamla militära handböcker som t ex SoldIMotor (Soldatinstruktion motortjänst) kan också vara bra.

Jag har en känsla av att Volvo inte började ge ut riktiga verkstadshandböcker för sina tunga fordon förrän en bit in på 60-talet.

Det brukar finnas en typskylt på gamla Volvomotorer, vanligtvis ganska långt bak på motorblockets vänstra sida. Eventuellt kan den vara övermålad, då får man försöka ta bort ytfärgen försiktigt utan att skada texten på typskylten. Ett knep kan vara att lägga på en papperstuss indränkt i thinner och gladpack över så att thinnern inte avdunstar på en gång, vänta några timmar och se sen om det går att torka bort det yttersta färgskiktet.
En annan sak som kan ge ledtrådar om vad det egentligen är för motor är om du tittar närmare på insprutningspump, startmotor och generator och ser efter vad de har för typbeteckningar. Samma problem med övermålade typskyltar kan finnas även där.

När det gäller motorolja så är det enkelt - alla motoroljor som går att köpa idag är på alla tänkbara sätt bättre än de bästa oljor som fanns 1956. Och eftersom dieselbränslet har lägre svavelhalt numera än förr i tiden, så behöver man inte längre ställa några speciella krav på oljor för dieselmotorer.  Jag föreslår att du använder billigast möjliga mineralolja, t ex 10W-30 från Biltema i 20-litersdunk. Undvik dock såna här "universaloljor" eller "traktoroljor".

En sak du däremot bör reda ut noga med hjälp av instruktionsbok eller verkstadshandbok är hur det ligger till med oljefilter för motorn. Jag gissar att den har dels ett s k insatsfilter som sitter i en ganska stor plåtburk på sidan av motorn, och dels kan det finnas en centrifugaloljerenare. Antingen inbyggd i remskivan längst fram på vevaxeln eller som en separat enhet på sidan. Centrifugalrenaren ska plockas isär och rengöras i samband med oljebyte.
Om du tar loss insatsfiltret så kan det med lite tur finnas läsligt firmamärke och typbeteckning på det. Eller också kan man jämföra måtten med uppgifter hos någon av de stora filtertillverkarna.

Bränslefiltret, eller bränslefiltren, är det också viktigt att hålla koll på när det rör sig om en gammal dieselmotor.

En sak till är att undersöka om det finns några hjälpaggregat (t ex kompressor för tryckluftbromsar) som har eget smörjsystem och kräver oljebyte mm regelbundet.
Titel: SV: Volvo b727 buss från 1956, hjälp mig någon"!
Skrivet av: Rubensgården skrivet 22 maj-14 kl 05:44
D96 är en ganska stor motor på nästan 10 liter. Att de ska ha stoppat i den i en buss tycker jag känns onödigt. De bussar jag kört och sett från den tiden hade mindre motorer. D67 är en sjuliters motor. Känns mer sannolik. Kolla din växellådsbeteckning. Står någonstans på typskylten. Motorbeteckingen är strax under topplocket. Sannolikt har maskinen separatsmörjning av dieselpumpen. D67 motorn mår bäst på rak 40 olja. Går att köpa hos någon som handlar med olja. Sök på oljecentraler. Annars köper man mycket billig olja på Volvo truck center.

Volvo brukade ha spaltoljerenare. Om det går ett stag från kopplingen till oljefiltret är det sannolikt en sådan. Inuti sitter en filterinsats. Filter kan finnas hos repir.se. Rekommenderar att byta alla samt att kolla över slangar och vattenpump. Även eventuell slang mellan vattenpump och motorblock. Volvos motorer från den här tiden är extremt slitstarka men tål inga höga varv. De ska köras med mekanisk empati. Kolla ebay eller tradera för instruktionsbok. Här brukar stå maximal högsta hastighet vid växling.
Titel: SV: Volvo b727 buss från 1956, hjälp mig någon"!
Skrivet av: Temeriaire skrivet 22 maj-14 kl 06:41
Agrol (Lantmännen/Granngården) har en motorolja classic som kan vara lämplig, används mycket i  gamla traktorer mm.
Vilken mineralolja som helst av dagens produkter lär ju duga om man tänker på vad som användes på 50-talet...

Kolla lite på www.maskinisten.net (http://www.maskinisten.net) där finns en downloadsavdelning med div handböcker och verkstadsmanualer. Finns också en massa kunnigt folk på det forumet, många med märkesspecifik kunskap.
Titel: SV: Volvo b727 buss från 1956, hjälp mig någon"!
Skrivet av: Karlsdotter skrivet 22 maj-14 kl 07:28
Kan vara en D47 motor med , de satt i några bussmodeller under den tiden .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Brage (http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Brage)
Här finns lite mer
http://www.norvinge.se/artikelarkiv/NOS1104_Volvobussar_4.pdf (http://www.norvinge.se/artikelarkiv/NOS1104_Volvobussar_4.pdf)
Och på det här forumet kan du nog få svar
http://www.omnibuss.se/forum/index.php (http://www.omnibuss.se/forum/index.php)
Titel: SV: Volvo b727 buss från 1956, hjälp mig någon"!
Skrivet av: RoHe skrivet 23 maj-14 kl 15:45
Nu har vi konstaterat vad det sitter för motor i, precis som jag antog så var det en d96. 😃
Titel: SV: Volvo b727 buss från 1956, hjälp mig någon"!
Skrivet av: Rubensgården skrivet 31 maj-14 kl 06:49
Ok då har du pulver i bussen. Det är en slitstark motor som satt i en del av försvarets gamla terränglastbilar. Repir borde ha delar som filter. Kanske också Volvo trucks. Förr kunde man få reparationsmanualer från försvarets bok och blankettförråd men det verkar vara slut på det. Thomas terräng (om han håller på än) har haft en del delar också. Terrängaxelsurplus i Partille.