Alternativ.nu
Övriga ämnen => Skogsbruk => Ämnet startat av: pertorparn skrivet 15 mar-07 kl 18:07
-
Hej idag har jag varit och provkört en Skogis en mycke trevig o speciell maskin men man får vara försiktig vid lastning med hydralkranen det är en så liten o lätt maskin det posetivaste är att det inte blir markskador efter den .
Är det någon som har erfarenhet av Skogis ?
-
Jag har ingen erfarenhet av skogis men däremot av Vimeks 6wd miniskotare enormt smidig och bränsle snål,sitter en 3 cylindrig Kubota diesel i den vilket är en evighets maskin i klass med BMs gamla klassiska dieslar,har själv en Kubota gräsklippare med samma motor som gått 6000timmar utan motorrenovering.
-
Antar att du menar 606 TT, Lingon
Svårt att hitta beg (änsålänge), men hade man bara haft råd att slanta 600 000:- för en ny skotare med "gräsklipparmotor" så?.
Skogis ser man däremot lite titt som tätt ute på begmarknaden, för en 5 del av pengarna, men hur den funkar i skogen???, det vete tusan!.
Annars så tycker jag att Alstorn verkar vettig, men det är samma där med priset.
Totalt vettlös!,,, åtminstonde för en som bara ska köra ihop någon virkestrave/år.
-
Har en Oxen. Fungerar bra, tar dock sin lilla tid att skota större volymer. Timmer längre än 3.7m får iaf jag problem med, kapar numer det grövsta som 3.1m. Kan alltså bli prisavdrag.
Funderar på att köpa till en Kranman huggarvagn med griplastarkran, istället för vinsch+fast kran som det är på Oxen. Oxen har hydraulmotor och "personbilsdragkrok/ATV-krok", så ATV-vagnar fungerar och man slipper skaffa hydraulaggregat.
Gösta Gustafsson skogsmaskiner är bra för nytt (och begagnat om de har). http://www.gosta-gustafsson.se/ Full möjlighet att provköra i terräng, alla maskiner "på lager".
Har även en terrängågende tippbar ATV-vagn från Jula som jag hänger på Oxen, och har även använt vanliga släpkärran. Brukar använda Oxen för kortare flyttar av släpkärran på gården istället för bil. Körde även ris i helgen, trädde på två överblivna gunnebostängsel på boogievagnen och Oxen, och lastade ris, nästan sex kvadratmeter lastyta blev det, men vingligt.
Vet inte om jag skulle rekommendera Oxen. Samma pris, men bättre och kraftfullare än Järnhästen iaf. Skulle väl vara med griplastarvagn då kanske. Men med mina backar är jag inte säker på att Oxen orkar dra upp 2-3 m3t istället för nuvarande 1.5 m3t. Får ibland undvika att lasta fullt, speciellt timmer, då jag har rejäla backar.
Har själv inte fjärrkontroll på Oxens vinsch. Det blir första steget. Borde halvera lastningstiden, så man slipper springa så mkt, utan kan följa med stocken hela tiden, oftast måste man flytta greppet flera ggr per stock.
Annars är stora problemet avlastningen. Vältarna blir på sin höjd en meter, beroende på hur högt man orkar lyfta stockarna för hand. Kranen är ju som sagt fast och kan därmed inte användas för avlastning. Rulla av så blir vältorna bara halvmetern på sin höjd (oavsiktlig ordvits). Timret har jag rekord 90cm på, kan bli "lite" tungt att lyfta upp med sax för hand.
Så förlåtande åkare och gott om plats för vältorna måste man ha. Eller små volymer.
-
Hej nu kan jag dela med mej lite info av körning med SKOGIS ! Jag har en äldre maskin nu med en 3.8m farma kran när man blir lite van vid den så är den helt otrolig att ta sej fram där det är mjukt kliver man av maskinen så går det knappt att gå och det blir inte mycke spår efter den. Det som är så fint är att det är svängbar bakvagn . Nu är det tänkt att denna maskin ska vara en demo maskin för VÄSTRA GÖTALAND hos mej . På denna maskin ska man kunna se prinsipen hur det funkar det finns en nyare bakvagn med en annan typ av boggi och hydraliskt breddbar spårvidd . Dom nya maskinerna byggs oftast efter kundens önkemål !Ställ gärna frågor !!
-
ang skogis..är det alstor miniskotare ni menar?
-
Nej denna heter skogis titta på www.skogis.nu så ser ni vad det är för en maskin !
-
ok..är själv annars sugen på en alstor..men men minst 300000+ är väl saftigt,även om man är fler om den..annars verkar den ok..även för hyfast grovt timmer
http://www.alstor.se/data.html
lite tveksam till en liten bensinmotor bara..
kikade på ett demo ex i dag.finns ett på rasks i u-hamn om ni är nyfikna
-
Alstor har 16hk bensin motor om jag fattat rätt ,det jag har hört är att den är rätt bra på att klättra sej fram den driver på många djul men den gräver sej fram och spårar om det är mjukt , och att den förflyttar sej väldigt långsamt fram pågrund av det drivsystemet annar verkar det en trevig maskin . Äldre skogis har en 20 hk onan motor bensin lågvarvig och seg den jag kör drar ca 2lit i tim ,dom nya skall ha en ca 30 hk kolher motor miljövänlig då ökar nog bränsleförbrukningen tror jag ,på skogis har vi lite större kranar ca 4m (jag har inte sett alstor med det ..) . Skogis har en variator så att när man kommer ut på en bas väg är det bara att dra på gasen , det jag uppskattar mest är den styrbara bakvagnen och den långa drivmattan på maskinen det blir så lite marktryck . Men sådana här små maskiner är speciella för var person dom passar inte till alla man ska ha tålamod och behäska dem, en bamse maskin dundrar ju bara på men fördärvar mycke runt om kring sej om den körs fel. Skogis pris läge ca 200 + beroende på hur den utrustas
-
Har en Oxen. Fungerar bra, tar dock sin lilla tid att skota större volymer. Timmer längre än 3.7m får iaf jag problem med, kapar numer det grövsta som 3.1m. Kan alltså bli prisavdrag.
Funderar på att köpa till en Kranman huggarvagn med griplastarkran, istället för vinsch+fast kran som det är på Oxen. Oxen har hydraulmotor och "personbilsdragkrok/ATV-krok", så ATV-vagnar fungerar och man slipper skaffa hydraulaggregat.
Gösta Gustafsson skogsmaskiner är bra för nytt (och begagnat om de har). [url]http://www.gosta-gustafsson.se/[/url] Full möjlighet att provköra i terräng, alla maskiner "på lager".
Har även en terrängågende tippbar ATV-vagn från Jula som jag hänger på Oxen, och har även använt vanliga släpkärran. Brukar använda Oxen för kortare flyttar av släpkärran på gården istället för bil. Körde även ris i helgen, trädde på två överblivna gunnebostängsel på boogievagnen och Oxen, och lastade ris, nästan sex kvadratmeter lastyta blev det, men vingligt.
Vet inte om jag skulle rekommendera Oxen. Samma pris, men bättre och kraftfullare än Järnhästen iaf. Skulle väl vara med griplastarvagn då kanske. Men med mina backar är jag inte säker på att Oxen orkar dra upp 2-3 m3t istället för nuvarande 1.5 m3t. Får ibland undvika att lasta fullt, speciellt timmer, då jag har rejäla backar.
Har själv inte fjärrkontroll på Oxens vinsch. Det blir första steget. Borde halvera lastningstiden, så man slipper springa så mkt, utan kan följa med stocken hela tiden, oftast måste man flytta greppet flera ggr per stock.
Annars är stora problemet avlastningen. Vältarna blir på sin höjd en meter, beroende på hur högt man orkar lyfta stockarna för hand. Kranen är ju som sagt fast och kan därmed inte användas för avlastning. Rulla av så blir vältorna bara halvmetern på sin höjd (oavsiktlig ordvits). Timret har jag rekord 90cm på, kan bli "lite" tungt att lyfta upp med sax för hand.
Så förlåtande åkare och gott om plats för vältorna måste man ha. Eller små volymer.
Kan bli ett intessant koncept, Larso, men du tro inte att du får ett mera "mångsidigt" ekipage om du skiftar till ATV framför kranmanvagnet?.
Enda som jag har emot Kranman är den separata hydrauldriften som man måste packa på ATV´n mitt framför näbben.
Lite konstigt egentligen att de inte kommit fram med mera skogsanpassade ATV som har egen inbyggd hydraulik.
-
Tittade länge på miniskotare av olika slag, Skogis, Alstor, Vimek, mfl, men som ni skriver är det just priset som avskräcker. Ok, då får det bli huggarvagn då tänkte jag, tills jag blev erbjuden en BM868 -72 skotare, ombyggd på 80-talet, för 60 000:-. Hur sjutton ska man kunna motivera sig att köpa en liten maskin för bortåt 5ggr så mycket då? Jag vet att den är större och allt det där, men ska man lasta timmer eller köra lite ensilagebalar är den suverän.
Jag vill hellre ha en mindre maskin, men tyvärr är det för dyrt.
-
Kan bli ett intessant koncept, Larso, men du tro inte att du får ett mera "mångsidigt" ekipage om du skiftar till ATV framför kranmanvagnet?.
Enda som jag har emot Kranman är den separata hydrauldriften som man måste packa på ATV´n mitt framför näbben.
Lite konstigt egentligen att de inte kommit fram med mera skogsanpassade ATV som har egen inbyggd hydraulik.
Min erfarenhet är att man inte kommer fram ett dugg snabbare i terrängen med en ATV än med Oxen (dvs till fots). Vid transport längs väg vore ATV att föredra. Alltså kan jag komplettera med någon billig tvåhjulsdriven ATV, och använda Oxen i terrängen.
Dessutom kommer Oxen fram i princip överallt (nåja, Alstorn är bättre, Gösta Gustafsson demade den när jag tittade på Oxen, och drivningen på bakvagnen kunde putta upp framvagnen för i princip små stup), vilket inte en ATV gör.
Plus att en ATV är *farlig*. Den kan välta när man sitter på den, speciellt i terrängen. Oxen kanske kan välta, men inte på föraren. Boogievagnen kan bevisligen välta, men har hittils inte dragit med Oxen i fallet, snedlastad med timmer som började glida i en svag sluttnign. Ja, man skall aldrig köra på sidan i en sluttning, men denna var svag, problemet var ojämn last som började glida, plus ngn sten som fick boogien att luta lite extra.
Plus att Oxen räknas som jordbruksinventarie, och kräver ingen separat trafikförsäkring eller fordonsförsäkring, ingen fordonsskatt etc. Som pyttebrukare så avskyr jag sådana fasta kostnader, vilket jag slipper med Oxen. Illa nog att betala 125+125 för släpvagnen till bilen (som jag bla använder för att transportera Oxen till och från utskiftet 8km bort, och vedleveranser).
Sedan är Oxen bara en stor motor på några band och två hydraulmotorer. Tom jag har kunnat utföra service på den, allt lätttillgängligt och inte speciellt mycket som kan gå sönder (som det kan på en ATV). Fast oljebytet var inte det smidigaste, dåligt placerad avtappning, minst sagt. Ett annat designfel är att spakarna för vinschen är på samma sida som utblåset från motorn, så när man står och vinschar står man i avgaserna. Avhjälps väl med fjärrkontroll förstås.
Sedan är ATV:er väldigt stöldbegärliga. En som jag brukade köpa ägg av fick sin stulen två ggr, fick till slut svetsa en bur att ha den i, tills de skar upp även den...
En mer renodlad skogsmaskin är ju ingen kul leksak, och alltså avsevärt mindre stöldbegärlig.
-
Tittade länge på miniskotare av olika slag, Skogis, Alstor, Vimek, mfl, men som ni skriver är det just priset som avskräcker. Ok, då får det bli huggarvagn då tänkte jag, tills jag blev erbjuden en BM868 -72 skotare, ombyggd på 80-talet, för 60 000:-. Hur sjutton ska man kunna motivera sig att köpa en liten maskin för bortåt 5ggr så mycket då? Jag vet att den är större och allt det där, men ska man lasta timmer eller köra lite ensilagebalar är den suverän.
Jag vill hellre ha en mindre maskin, men tyvärr är det för dyrt.
ATV plus elvinschad huggarvagn är det billigaste. Finns gott om begagnade dito på Blocket. Fast jag ser en massa nackdelar med ATV:er, se inlägg ovan. Sedan kan man ju skala upp sin ATV med t ex Kranmans hydraulvagn.
Helt nytt borde man kunna komma undan under 150 000:- ink moms för ATV+kranman, beroende på hur "riktig" ATV man vill ha. Jula har väl en för 25000? Fast den är nog mer leksak:-) Kranman-vagnen kostar väl runt 90 000 ink moms och drivning även på vagnen, billigare utan drivning på vagnen.
Ex som kostar 40 000:- ink moms, och borde duga: http://www.swedishlink.se/poweronatv/mallar/0spaltd.asp?SidID=902&KeepMenuID=245
Kranmanvagnen kostar ca 90 000 ink moms hos Nimaab om jag minns rätt. Total kostnad 130 000:- ink moms.
I övrigt så om ngn vill leka med en hydraulkran från Kranman, så har de en miniatyrvariant hos Universeum i Göteborg. Bara fyra spakar, och inte sju, men ändå...
Annars finns ju alltid minitraktorer, bättre alternativ än ATV kanske? Se http://www.jinma.se/ Färdiga skogsekipage för 133 000 + moms och uppåt.
-
En fundering kring miniskotare, ATV+kärra med kran etc. Om man börjar närma sig priser på 200 000, är det då inte värt att allvarligt överväga 4wd traktor + huggarvagn. Den tar sig nog inte fram lika bra i terrängen som en Alstor el Oxen, men det går ju bra att wincha lite när virket ligger allt för besvärligt till.
Det bör gå att få ett ganska fint ekipage i tioårsåldern för runt 200 kkr. Traktorn går bra att flytta för egen maskin på vägen om man inte ska väldigt långt och kan dessutom användas till mycket annat nyttigt/roligt(?!). Kostar 35 kr/ i registerhållningsavgift +försäkring, som är ganska billig. En ny Valtra A75 och en enklare huggarvagn behöver nog inte kosta mer än 250 000. Det är en mycket smidig traktor i skogen, om än lite trång i hytten.
-
För 200 så får man en 15 år gammal Valmet (typ 455), med 5-7000/h på mätaren och ett gistet Farmavagn av mellanklassmodell utan större finesser.
Ska man in på en ny Valtra A 75 så går startskottet på omkr 250-260 och då är traktorn helt "ren" på grejor.
Såg att de sålde A 75 här på Nolia för "mässpris" a 298 000:-,,, förvisso med lastare, men då fanns det inte ens skärmar och full arbetsbelysning på maskinen.
Det kostar att vara med,,,,, :P
-
Däremot kan jag inte förstå de som köper en 7-8 år gammal Valtra, typ 700 för pengar mellan 220-240 000:-
Är andrahandsvärdet verkligen så enormt bra på dessa traktorer att man nästan kan få igen pengarna efter 7 års i full drift???.
Förvisso brukar de vara bra utrustade med lastare, men ändå???.
Det rör sig ju inte om några enorma pengar mellan så har man istället en helt ny A 75.
-
Jodå, det är dyrt med maskiner, vare sig man köper begagnat eller nytt. Så ska man kunna motivera köpet så måste man använda grejerna en hel del för att det ska vara nån mening med att köpa.
Själv skulle jag helt klart föredra traktor, huggarvagn och traktorprocessor. (Det är kvistningen som är det jobbigaste momentet när man hugger manuellt) Köper man begagnat kan man nog få ett hyffsat ekipage för under 300000. Men då måste man som sagt kanske hugga 500 m3/år om det ska motivera köpet. Men en traktor går att använda till så mycket mer än att köra i skogen, och många av småmaskinerna ser rätt bräckliga ut. Vill man ha nåt för att bara köra ved så skulle jag välja vinch och jordbrukstraktor. har man inte för långa avstånd så tror jag inte kapaciteten är mycket sämre än en miniskotare. Har man en lämplig backe att rulla ner virket i när man lastar av så kan man köra ihop en hel del virke till en enda plats. Sen så är det fördel om man bor nånstanns där det finns snö om vintrarna så man inte får in jord i virket.
-
Helt klart är en gammal traktor vajerkran är helt otroligt vad man kommer långt med detta , men det jag har fått uppleva dom sista åren är att det aldrig fryser ordentligt så att jag kommer åt allt virke som jag måste få ut ur skogen , jag har fått risa en väg och vinchat två till tre omgångar det tar tid o kraft även om det inte är stora mängder. Nu när jag test kör skogis var det bara att köra ut i den mjuka marken o lasta på några bitar och tillbaka till fast mark lasta över det på en större kärra . Finns det någon som är intreserad av att se en SKOGIS med hydralkran den finns i SKARABORG nu hos mej ?!
-
Ett inköp av en traktor eller miniskotare för 200 000 startar en negativ spiral i det egna skogsbruket som vars konsekvenser i alla fall jag har svårt att överblicka. Pressen att komma upp i volymer ökar, och en oinsatt men rätt logisk gissning är att skogen skattas för hårt. Trakthyggesbruk är en idé som är 50 år ung och appliceras på något som är 2000 år gammalt - den svenska granskogen. Det hela är lite som att måla Wasaskeppet med akryl-latexfärg.
Därmed inte sagt att det inte ligger i människans rätt och ansvar att styra i naturen, och det ska sägas att jag inte är den som säger nej till toalettpapper eller tändstickor, men idén om traktorn för 200 000 bär emot. Det var inte sånt jag drömde om som liten, att köra över skogmusar, få hemorojder av traktorsätet och slita ur mitt lockiga hår av stress under vinstmaxerimeringens fana. Ju.
Kanske om man har ett storskogsbruk. I så fall, grattis till den nya traktorn. Du är nu dasspappersråvaruproducent. Vi andra bönder kan leja, hyra eller låna en maskin om det nödvändigtvis behövs för prestigeavverkingen eller bara fortsätta köra små volymer med 60-talstraktorn.
-
En gammal traktor från 60-talet är inte helt gratis heller, inte heller nån slaggs kärra att köra ut med. Annars kan man ju köra med häst också, vilket är rätt trevligt om man har tid.
För övrigt så har man väl större möjlighet att använda andra brukningsformer än trakthyggesbruk om man är självverksam, än om man lejer en modern skördar/skotargrupp?
Men priserna på all slags lant- och skogsbruksmaskiner är aldeles för dyra, oavsess vilken storlek du väljer. Och andrahandspriserna verkar oftast ligga högt med, så ska man få tag i nåt riktigt billigt får man vara beredd på att det är en maskin som kommer att befinna sig oftare i verkstan än ute i praktiskt drift. Visst är det synd man får pressen på sig att producera i och med att man köper något, men vad är alternativet?
-
Tja, alla andra alternativ är i alla fall trevligare för en själv och skogen. Ett annat mer attraktivt alternativ vore att de stora tillverkarna satsade på få billig småskalig teknik. Om man tycker en Valmet är dyr så är ju t.ex. en mindre redskapsbärare på 20 hk för trädsgårdsodlaren _löjligt_ dyr, relativt sett.
Hursomhaver, att sälja virke i trave är att bli rätt lurad. Ett bandsågverk, en svarv, en vedmaskin och en flismaskin tror jag mer på om man har stålar. Där jag bor går har alla varsin timmervagn med kran som de kör kanske två veckor om året. Dyra veckor..
-
För 200 så får man en 15 år gammal Valmet (typ 455), med 5-7000/h på mätaren och ett gistet Farmavagn av mellanklassmodell utan större finesser.
Ska man in på en ny Valtra A 75 så går startskottet på omkr 250-260 och då är traktorn helt "ren" på grejor.
Såg att de sålde A 75 här på Nolia för "mässpris" a 298 000:-,,, förvisso med lastare, men då fanns det inte ens skärmar och full arbetsbelysning på maskinen.
Det kostar att vara med,,,,, :P
Var trött när jag skrev inlägget du svarade på så det blev fel på en hundratuenlapp.
Någon ny Valtra med huggarvagn får man INTE för 250 000. 350 000 tror jag dock man kan få ett ekipage för, om än inte fullutrustat. För inte så länge sedan hade Valtra kampanj få A75 med "skogshytt" och knappkoppling för 270 000. Tror inte priset stigit så väldigt mycket sen dess. Det är MYCKET luft i prislistepriserna, så jämför inte med dem när det ska köpas begagnat. Jag har en bestämd känska av att begagnade Valmet/Valtra ofta är irrationellt dyra jämfört med att köpa nytt. Särskillt de mindre modellerna.
-
Ett inköp av en traktor eller miniskotare för 200 000 startar en negativ spiral i det egna skogsbruket som vars konsekvenser i alla fall jag har svårt att överblicka. Pressen att komma upp i volymer ökar, och en oinsatt men rätt logisk gissning är att skogen skattas för hårt. Trakthyggesbruk är en idé som är 50 år ung och appliceras på något som är 2000 år gammalt - den svenska granskogen. Det hela är lite som att måla Wasaskeppet med akryl-latexfärg.
Trakthyggesbruket är väsentligt äldre än 50-år i delar av Sverige. Det är en väl beprövad metod som under de flesta förhållanden fungarar bra i den meningen att det blir en bra skog utifrån traditionella användningsområden, dvs produktion av sågtimmer med massaved och massaflis som "biprodukter". Sen kan det finnas andra goda skäl att inte använda trakthyggesbruk så som landskapsbild, etc.
Att man blir lurad när man säljer virke genom traditionella kanaler håller jag inte med om. Totalavkastningen i traditionellt skogsbruk har under mycket lång tid varit relativt stabil och ganska bra, jämfört med andra investeringar. Självklart inbringar mer eller mindre nichade träprodukter väsentligt mer intäkter, men det är knappast helt enkelt att hitta avsättning för några större volymer och det brukar krävas ganska mycket arbete med det hela. Och då är det väl knappast virket man får betalt för utan sitt nedlagda arbete och sitt kunnande. Träförädling måste man ju inte äga skog för att syssla med. Skulle LKAB förädla all sin järnmalm vidare och sälja den i form av bilar skulle det öka deras intäkter väsentligt, men inte nödvändigtvis lönsamheten. Därmed inte sagt att det inte finns många outnyttjade nicher inom småskalig träförädling etc som skulle kunna drivas med framgång och ge bra intäkter.
-
Det var inte sånt jag drömde om som liten, att köra över olk , få hemorojder av traktorsätet och slita ur mitt lockiga hår av stress under vinstmaxerimeringens fana. Ju.
Nåja, några hemorojjder får man iaf inte med varken Oxen, Järnhästen eller häst. Och man behöver inte bedriva trakthyggesbruk, och behöver inte ens ha körvägar.
Ingen som berört skogshäst med en ordentlig vagn? Kräver ju förstås enorma specialkunskaper och ett engagemang hela året, men är kanske en prisvärd lösning.
Jag vet att det finns en studie som visar att nettolönsamheten i rena kronor per timme kan öka om man dumpar sin skördare+skotare och kör motorsåg och häst istället, pga de avsevärt lägre kapitalkostnaderna och avsevärt lägre driftskostnader. Fast man kan inte ha lika mycket skog förstås. Men i själva verket klarar man sig alltså på mindre, men tjänar lika mycket pengar.
Tyvärr vet jag inte var den studien finns.
Dock, eftersom de flesta inte vill jobba i skogen så är ju enda lösningen för svensk skogsindustri att köra med maskiner, för ungdomarna vill ju helst läsa media, inte skogsbruk.
Nåja, oljan blir inte billigare framöver.
-
Jag har (trots min ringa ålder), kört en del med häst i timmerskogen.
Enormt kul!. men det ligger mycket jobb bakom själva hästhållningen inkl löpande kostander också som inte många tänker på.
Har man exvis inte foder själv så ska det köpas in-veterinärkostnader-hovvård-seltyg, osv.
Sedan är ju skogsarbetet väldigt sesongsbetonat när det gäller avverkning, och har man ingen användning av en häst däremellan så???.
Däremot blir det fint i skogen med häst om man jämför med maskinell drivning.
Främst i gallring då man slipper breda stickvägar.
-
Var trött när jag skrev inlägget du svarade på så det blev fel på en hundratuenlapp.
Ingen fara trädman,,,, ;D
-
Skulle bara säga att innan skotaren hade/har jag en Ford 4000 (20000 + moms), en mycket beg. Star wirekran (kostar kanske 10 000:- beg)med hydraulsväng och en hemgjord skogskärra inköpt för 1500:- av min pappa för 20 år sedan. Det fungerar bra i klen gallring när det går nästan lika fort att lasta för hand som med kran, och winschen används för att minimera körningen i bestånden. Däremot är den tråkig att lasta av och när man ska ta timmertallar tar det lite tid att lasta dem.
-
Det är ingen av er som har erfarenhet av hemmabyggda miniskotare?
Jag har kikat på lite hembyggen och ska nog bygga mig en egen i framtiden. Enklast vore väl en beg. 2wd traktor och en griplastarkärra och att man monterar en midja mellan dessa...
-
Måste dela med mig en dålig mobiltelefonbild från igår runt 2230. Solnegång i motljus, vackert i verkligheten, men inte med mobilkamera. Grannens hygge i bakgrunden, jag inne i hörnet av vår stormfällda skog, som föll mycket pga hans färska avverkning. Hörnet av fastigheten. Ser helt annorlunda ut om jag vänder mig om, då jag står i en tallpelarsal, varefter bete tar vid. Sista rotvältan syns. Knäckt mindre ek och en björk i främre bakgrunden, strax bakom maskinen står en lutande men levande tall som jag tar ett annat år.Har just lastat en stock från det sista stormfällda trädet!
Jag lyckades lasta en 50cm i diameter granstock på min Oxen. Visserligen var den kapad till 28dm, men jag blev ändå rätt imponerad av att det lyckades. Gripsaxens grepp är bara drygt 30 cm tror jag.
Motorsåg och gripsax ovanpå stocken för storleksjämförelse, till vänster om dem är det vita strecket timmerklaven, som visar på maximala 50cm, vilket förstås inte syns.
Tyvärr hamnar stocken i massahögen, Södra hämtar grantimmer separat, och jag blev inte av med så mycket gran att det lönar sig att lägga som timmer, utan avdraget äter upp det. Dessutom är jag tveksam om jag fått upp stocken om jag gjort den längre än 28dm.
-
Bra bild ändå och allra viktigast att få känna sej nöjd att lyckas tex att få upp denna grova stock . Ett tips som en berättade för mej att han fick upp jätte grova o långa stockar han hade gjort en typ hasplåt backade mot socken lade ut plåten och drog med vinschen , ibland behövs det bara små knep för att det ska gå lättare . ( trevligt med bilder !)
-
Jag vinschade upp ena änden hela vägen upp till vinschbommen, och hade de små vedstockarna under. Sänkte ner stocken på dessa, tog ett nytt grepp med vinschen längre bak på stocken, matade fram, upprepade.
Vedstockarna behövdes för om man sänker ner stocken på vagnens balk så landar den på dragkuleskon, som jag förstört redan tidigare. I värsta fall hakar man av vagnen. Designfel på Oxen, dragskon borde vara skyddad, hur det nu hade kunnat gå till, eftersom den måste kunna röra sig upp och ner och inte bara i sidled.
Annat designfel på Oxen är att vinschspakarna är på samma sidan som avgasröret på motorn. Borde varit en smal sak att spegelvänt konstruktionen, så man slipper stå i avgaserna, även om de är ganska små. Fast tanken är kanske att använda radiokontroll för vinschen.
-
Enda som jag har emot Kranman är den separata hydrauldriften som man måste packa på ATV´n mitt framför näbben.
Hej!
Det finns några timmervagnar med hydraulik där hydraulikaggregatet är placerat på själva vagnen - alltså inte på t.ex. ATV fyrhjulingen.
Anledningen till att de flesta tillverkare av hydrauliska skogsvagnar väljer att ha externt hydraulikaggregat som du placerar på ATV'n (förslagsvis fram) är för att om aggregatet är placerat på vagnen så ökar kultrycket på fyrhjulingen.
Därav också att hydraulikaggregatet hellre placeras fram på ATV'n än bak på den - för bättre viktfördelning av hela skogsekipaget, med tanke på drivförmåga, styrförmåga etc.
Mvh Andreas, Skogsbruket (http://www.skogsbruket.se).se
-
Gösta Gustafsson skogsmaskiner är bra för nytt (och begagnat om de har). [url]http://www.gosta-gustafsson.se/[/url] ([url]http://www.gosta-gustafsson.se/[/url]) Full möjlighet att provköra i terräng, alla maskiner "på lager".
Gösta Gustafsson är mycket kunniga och har bra bredd på sitt utbud.
Om du inte vill köpa varken nytt eller begagnat så kan du även hyra miniskotare (http://www.skogsbruket.se/hyra-miniskotare-dumpersvagn) av oss på Skogsbruket (http://www.skogsbruket.se).se .
Mvh Andreas
-
Lite konstigt egentligen att de inte kommit fram med mera skogsanpassade ATV som har egen inbyggd hydraulik.
Ja, det hade varit intressant om någon tillverkare av fyrhjuling hade tagit fram en ännu mer arbetsanpassad variant :)
Några tillverkare av hydrauliska skogsvagnar har tittat på att använda fyrhjulingens motor för att driva vagnens hydraulik. Men fyrhjulingens motor lämpar sig inte - även att det tekniskt går.
Just därför vore det intressant om någon tillverkare av ATV kunde erbjuda en modell som var anpassad för att koppla på extern hydraulik som för t.ex. en griplastarvagn :) Men ATV-tillverkare kanske inte ser någon volymmarknad i detta och därmed är det inte intressant för dem.
Mvh Andreas
(PS. Däremot såg jag häromdagen detta skogsekipage där vagnens hydraulikpump monterats direkt på fyrhjulingens motor istället för på en extern motor: www.blocket.se/jonkoping/Unik_Miniskotare_36855531.htm (http://www.blocket.se/jonkoping/Unik_Miniskotare_36855531.htm) . På så sätt kan man använda utrymmet fram på ATV'n till annat, t.ex. en lastbox. Frågan är dock hur kraftfull vagnens drift och kran blir med detta.)
-
Det är ingen av er som har erfarenhet av hemmabyggda miniskotare?
Jag har kikat på lite hembyggen och ska nog bygga mig en egen i framtiden. Enklast vore väl en beg. 2wd traktor och en griplastarkärra och att man monterar en midja mellan dessa...
Har sett en Boxer med midjestyrning och utan framhjul. Den såg ql ut men kanske väl stor.
400 med stora hjulen och lite bredd kanske?
-
Det är ingen av er som har erfarenhet av hemmabyggda miniskotare?
Jag har inte sett många hemmabyggda miniskotare. Dock några hemmabyggda skogsvagnar med wirekranar - som du kan köra bakom fyrhjuling, traktor etc.
Däremot har jag sett flertalet hemmabyggda större skotare - byggda av vanliga jordbrukstraktorer där de tagit bort framaxel och byggt fast vagn bakom. Här är några :)
(http://skogsforum.se/download/file.php?id=1613&mode=view)
(http://skogsforum.se/download/file.php?id=1620&t=1)
Mvh Andreas, Skogsbruket.se (http://www.skogsbruket.se)
-
Ett inköp av en traktor eller miniskotare för 200 000 startar en negativ spiral i det egna skogsbruket som vars konsekvenser i alla fall jag har svårt att överblicka. Pressen att komma upp i volymer ökar, och en oinsatt men rätt logisk gissning är att skogen skattas för hårt. Trakthyggesbruk är en idé som är 50 år ung och appliceras på något som är 2000 år gammalt - den svenska granskogen. Det hela är lite som att måla Wasaskeppet med akryl-latexfärg.
Därmed inte sagt att det inte ligger i människans rätt och ansvar att styra i naturen, och det ska sägas att jag inte är den som säger nej till toalettpapper eller tändstickor, men idén om traktorn för 200 000 bär emot. Det var inte sånt jag drömde om som liten, att köra över skogmusar, få hemorojder av traktorsätet och slita ur mitt lockiga hår av stress under vinstmaxerimeringens fana. Ju.
Kanske om man har ett storskogsbruk. I så fall, grattis till den nya traktorn. Du är nu dasspappersråvaruproducent. Vi andra bönder kan leja, hyra eller låna en maskin om det nödvändigtvis behövs för prestigeavverkingen eller bara fortsätta köra små volymer med 60-talstraktorn.
Jag vet inte om jag håller med...
Jag har ett ekipage med ATV + kranvagn för c:a 125 000 inkl moms till mina 8 hektar skog, där jag enbart tar ut brännved.. Anledningen till det är ju inte att maximera någon vinst utan att minimera körskador och arbetsbörda. Visst, man skulle ju kunna hyra in skotning men då blir man ju väldigt styrd i sitt arbete, när det MÅSTE göras och när nu någon annan har tid/lust.
Sedan kan det ju vara så att man köper en maskin av skatteplaneringsskäl också, för att kvitta eventuellt ekonomiskt överskott i företaget.