Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Qeruiem skrivet 17 mar-14 kl 14:47
-
Har ett 2 kW bensindrivet elverk som jag skulle behöva få igång så jag kan såga upp ett vindfällt träd (motorsågen går på el...) men det verkar vara helt kört.
Jag har bytt bensin, kollat att det kommer gnista, att tändstiftgapet är rätt, provat med och utan choke och nu är armen rätt så trött av allt ryckande.
Det enda jag kan komma på att felsöka vidare är kompressionen, men elverket har inte gått många timmar så det känns osannolikt.
Förslag på annat att titta på?
-
Just. Kollade luftfiltret med. Såg nytt ut. Inte ens en hosting från motorn...
-
Ett synnerligen bakvänt sätt att såga upp ett träd men oavsett om du får tag i en riktig såg så behöver du väl få elverket att gå. Kolla om det verkligen kommer fram bensin till cylindern. Eller om där rent av är för mycket bensin. Vanligt efter många startförsök.
-
Jo, jag vet, men innan hade vi en tomt på 2000 m2 och då var det alltid möjligt att dra ett par skarvsladdar...
Hur Kollar man lättast att det kommer fram bensin? Tändstiftet är torrt men det ser fuktigt ut nere i cylindern när jag lyser med en lampa.
-
Kompressionen är ca 1:3.5, tändstiftet har ca 15-20 kOhms resistans och är inte kortslutet mot jord. Mysteriet tätnar. ;)
-
Har du rengjort förgasaren?! (:)
Har mest erfarenhet av gräsklippare och dom drar ju i sig lite med skit än ett elverk antar jag.
-
Eftersom filtret var så rent tror jag inte att förgasaren är speciellt skitig, men däremot kan man ju tänka sig att flottören har hängt upp sig eller nåt sånt. Det finns snart inte så mycket annat än förgasaren som det kan vara fel på...
-
Det är ett litet munstycke som lätt sätter igen. En liten motor som står med soppa i flottörhuset får lätt sådana problem.
-
Det snabbaste sättet att felsöka misstänkta förgasarproblem är att testa om det går att få igång motorn med startgas.
Kompression 3,5 (jag antar att enheten är bar?) låter misstänkt lågt. Kan det tänkas att någon ventil har kärvat fast i öppet läge? Om det är en vanlig kinatillverkad OHV-motor, ta av ventilkåpan och kolla att ventilspelet är normalt (0,2-0,3 mm) på både insug och avgas, då motorn står i ett läge där respektive vipparm inte är påverkad.
Någon enstaka gång kan det bli problem med CDI-tändsystem som leder till att det visserligen blir gnista, men den kommer vid helt fel tillfälle.
-
Kompression 3,5 (jag antar att enheten är bar?) låter misstänkt lågt.
Det är väll kompressionsförhållandet? Men det är fortfarande lågt
-
Det lägsta kompressionsförhållande jag någonsin har hört talas om på en ottomotor är 3,9:1 , som T-forden har. Andra 1910-20-talsmotorer brukade ha omkring 5:1 .
Moderna gräsklipparmotorer och liknande brukar ligga kring 6:1 - 7:1.
-
Moderna gräsklipparmotorer och liknande brukar ligga kring 6:1 - 7:1.
Vår gräsklippare ligger på kanske 4,5:1 eller så. Den är varken modern eller ny iofs, då...
Å andra sidan, nånstans har jag läst att man inte ska lita på kompressionsmätningen när man rycker i snöret för att värdet blir lite för lågt, så det är ju möjligt att kompressionen EGENTLIGEN är bättre...
-
Kolla oljenivån. En torr motor tätar sämre. Jag skulle prova med startgas.
-
Får sätta startgas på inköpslistan. Har nog inte ägt nån sån sen jag skrotade min sista(?) förgasarbil... ;)
-
Nu är ju kompressionstryck och kompressionsförhållande två helt olika saker som inte får förväxlas med varandra, även om siffervärdena brukar hålla sig i ungefär samma härad.
-
Luftfiltret rent = "Check"
Är det kruttorrt också?
-
Om du inte får igång det så sväng in på Swedol i i Kristianstad och kolla priset på deras 4 USE bensinsåg. Jag är ruskigt nöjd med min.
-
Luftfiltret rent = "Check"
Är det kruttorrt också?
Fint och vackert. Inga problem där.
Om du inte får igång det så sväng in på Swedol i i Kristianstad och kolla priset på deras 4 USE bensinsåg. Jag är ruskigt nöjd med min.
Då tror jag att mina ex kollegor på Husqvarna stryper mig! ;D
Men jag ska ha det i åtanke.
-
Jag har ett 4-takts elverk kina kvalitet som reserv till cirkpumparna när vi har strömavbrott,det är inte så ofta.
Dom gånger jag har behövt det har det inte startat utan en skvätt gas.
Det verkar som om den inte får fram bensin på en gång.
Tändstiftet la av när den vart varm,så det bör vara av känd kvalitet.
Lycka till/anders
-
Har man ingen startgas eller för den delen eter går det ju alltid med en slatt bensin rätt i cylindern.
-
Har man ingen startgas eller för den delen eter går det ju alltid med en slatt bensin rätt i cylindern.
Blir den inte sur då?
-
Om det inte kommer något ur förgasaren så intressant särskilt långvarigt.
-
Nu har jag lånat lite startgas (eller, ja, bromsrengöring...) av grävaren och då startar skiten snällt, men dör efter nån sekund. Jag hade hoppats att lite vacuum skulle dra ur eventuellt stopp, men sån tur hade jag inte. Nå, nu är det väl bara lite mekning så ska väl skiten gå med. ;)
-
Men frågan kvarstår, kommer det något från tanken in i förgasaren ens?
-
Blås igenom munstycket, helst med tryckluft, men det går med startgas, 5-56 eller något annat lämpligt som har en liten slang. Eller så skruvar du ur munstycket och gör rent det. Blås samtidigt flottörventilen så den inte är täppt.
Inte helt ren bensin ihop med långt stillestånd och blandning av metaller i förgasarkonstruktionen gör att det blir utfällningar.
-
In i förgasaren, ja. Ut från är däremot tveksamt. Jag plockade loss förgasaren och blåste rent alla kanaler, men det har inte hjälpt.
Så länge som den får startgas går den snällt, men när gasen är slut stannar motorn. Får tömma tanken igen (kranen läcker, made in China...) så jag inte måste stressa medans bensinen droppar och plocka isär förgasaren och se om det är något tjall med flottören eller liknande...
-
Hur är det med Aspen btw? Bäckar det också igen med tiden?
-
Aspen borde vara betydligt bättre, men det behövs så lite fukt för att det skall djävlas.
Kranen läcker? Du råkar inte se fel och stänger den när du skall starta ??? 8) ;D
-
Nej enligt mina sågar så bekar inte Aspen den stora sågen har säkert stått ett år men starta snällt för lite sen .
-
Nej enligt mina sågar så bekar inte Aspen den stora sågen har säkert stått ett år men starta snällt för lite sen .
Kan ju förklara varför vår gamla Klippo med Black & Decker-motor aldrig bråkar på våren. 3-4 drag så går den snällt igen, sen är det 1-2 drag under säsongen för att den ska hoppa igång.
-
En del märken av alkylatbensin har problem med att det gröna färgämnet sätter igen förgasardelar om den får stå så länge att själva bensinen avdunstar. Jag har råkat på några snöslungor och liknande maskiner (alltså fyrtaktsmotorer som har gått på alkylatbensin utan oljeblandning) där det har varit som ett tunt lager av gröntonad klarlack i flottörhuset och andra invändiga ställen i förgasaren. Den löser sig så småningom i bensin men man får inte ha bråttom - räkna med att blötlägga hela förgasaren över natten, därefter kan man sätta igång att borsta och blåsa med tryckluft för att få rent.
-
Jag hade en åkgräsklippare som gav mej svårigheter då jag är ganska okunnig om motorer.
Dock så gjorde jag ett tappert försök med att plocka isär hela förgasaren, sprejade på någon avfettningsspray som den fick vila i under natten, därefter torkade jag och blåste den ren, kollade alla o-ringar och annat smått. Sen var det bara att försöka komma ihåg hur allt skulle sitta och ungefär justera in nålen och hoppas på det bästa och lite startspray...
Ett bra laddat batteri, välputsat tändstift och lite svordomar och hot om vinkelslipen, då hostar nog motorn till..
Remspray och förgasarrengörning ska inte förväxlas kan jag hälsa från min granne.
-
Fanskapet går igen! Plockade ner förgasaren i smådelar och blåste rent rubbet, då startade den snällt. Däremot gick den jävligt ojämt tills jag fetade till bränsleblandningen genom att sätta en eltejp över luftinsuget. Hittade ingen ställskruv, men det måste ju finnas en nånstans! Ska se om Classe har nån instruktionsbok på nätet, för papperskopian vi fick med är givetvis borta en länge... ::)
Lite mer om mekandet samt ett par bilder:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=154398.msg1562203#msg1562203 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=154398.msg1562203#msg1562203)
-
Det brukar inte finnas någon justerskruv för blandningen från huvudmunstycket på någotsånär moderna flottörförgasare för småmotorer, möjligen kan det finnas justermöjligheter för tomgångsblandning och tomgångsvarvtal.
Om blandningen blir för mager trots att alla munstycken är rena så beror det troligen på att flottörnivån är för låg av någon anledning. Kanske någon hävarm vid flottören har böjt sig eller sätet för nålventilen inte är inskruvat i botten. Tjuvluft - t ex trasig packning mellan förgasare och insugningsrör - kan också ge för mager blandning.
-
Finns inte så mycket plats för tjuvluft eftersom allting sitter packat på vartannat i princip, men jag ska kolla.
Sen är förstås frågan hur värt det är att bråka med det här mtp hur sällan elverket används och hur lite det kostade. Det har dessutom mest stått still utan att drabbas av nånting, så fasen vet hur det skulle ha kunnat råka illa åt. Nå, då ska jag i alla fall inte fortsätta leta efter en justerskruv som inte finns. ;)
-
Jag har ett likadant, fast det heter något annat, och det har gått felfritt med varierande belastning och väder. Det jag har märkt är att det finns någon brytare som stänger av verket om det lutar (förmodligen när oljetrycket blir klent) och att den behöver längre tid med choke när man kör på alkylatsoppa. Mitt har verkligen varit värt de 2000 kr jag gav för det.
-
Mitt har verkligen varit värt de 2000 kr jag gav för det.
Vårat var också värt sina 2000 kronor för den räddade en fullpackad frysbox, men sen dess har det inte gått mycket...
-
Vårat var också värt sina 2000 kronor för den räddade en fullpackad frysbox, men sen dess har det inte gått mycket...
Då har det gott ihopsig med andra ord
-
Kineselverken verkar ha inbyggda problem som gör dem värdelösa. Förgasarna är luriga. Ett som jag fixade var det en liten oring som torkat sönder och gjorde det obrukbart. Det gick bara om man körde med choke.
-
Ett som jag fixade var det en liten oring som torkat sönder och gjorde det obrukbart. Det gick bara om man körde med choke.
Låter som mitt då, förutom att choken är av så jag fick sätta en bit eltejp för att begränsa flödet. Var satt den O-ringen?
-
Den var så liten att jag inte kunnde köpa en ny. Ca: 4mm. ytterdiameter. Den satt långt in, minns inte riktigt. Det var svårt att förstå sig på alla funktioner. Så jag kör med halvchoke.