Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: piggetröska skrivet 07 mar-14 kl 17:44

Titel: Batteristart till elverk
Skrivet av: piggetröska skrivet 07 mar-14 kl 17:44
Jag har en armsvag bekant som behöver ett reservelverk. Ett problem är att hon dåligt orkar dra igång förbränningsmotorer med snörstart, som gräsklippare och röjsågar m.m. Elverk med batteristart finns att köpa men de ligger i en betydligt högre prisklass än de utan. Skulle det kunna gå att lösa på annat sätt ?   Hörde för ett par år sedan talas om att B&S motorerna på gräsklippare kunde startas genom att man tog av kåpan i toppen och i axeln satte man en insexhylsa som man sedan drog runt med en skruvdragare. Kan detta stämma ?

Piggetröskan
Titel: SV: Batteristart till elverk
Skrivet av: torbjorn skrivet 07 mar-14 kl 20:57
En del av B&S gräsklipparmotorer har en något "ful" anordning för att göra det lättare att dra i startsnöret, nämligen att kamaxeln är specialslipad så att insugningsventilen står öppen några tiondels mm under kompressionstakten. Det gör att det mesta av kompressionen blåser bakvägen när man drar runt motorn sakta med startsnöret, men läckaget stör inte gången alltför mycket när motorn väl har fått upp farten.  Jag kan tänka mig att sådana motorer, i synnerhet när de dessutom har ett stort extra svänghjul i form av en gräsklipparkniv, går att få igång med en kraftig skruvdragare.  Men en elverksmotor som kanske är mer optimerad för bränsleekonomi är det förmodligen svårare att starta på det sättet.

En möjlighet man kan fundera på är ju om det skulle kunna gå att bygga någon slags kickstartanordning, som kanske utnyttjar delar från den ursprungliga snörstarten.
Titel: SV: Batteristart till elverk
Skrivet av: hans skrivet 07 mar-14 kl 21:20
Hej Det finns som bekant en uppsjö av förbluffande  billiga elverk på marknaden och en del a dom kan fungera ganska bra men att köpa ett sådant verk med elstart tror jag kan ge en massa problem då kvaliten knappast läggs på starten .Grejen är att dom skall vara billiga.Iden att försöka starta med skruvdragare eller liknande verkar ju vettig annars tror jag att ett alternativ är att leta begagnade kvalitetsverk typ Honda det finns flera bra leverantörer av detta.Vilken effekt är behovet ett litet honda 900watt-1600watt är betydligt enklare att dra igång en ett Kina verk på runt 2kv.Tips ring MF motor tel08 7955057 han bygger ihop ett verk till dig enl önskemål och kan även använda beg delar.   
Titel: SV: Batteristart till elverk
Skrivet av: Rubensgården skrivet 07 mar-14 kl 21:36
Jag har lärt armsvaga människor teknik. Sen har allt gått. Nyckeln är att använda hela kroppen. Om det ändå inte går tror jag på en sån startanordning som satt på den Tyska Tigern. Det var en ganska stor motor:
http://m.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNchttp://m.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc (http://m.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNchttp://m.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc)
Titel: SV: Batteristart till elverk
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 08 mar-14 kl 00:11
Startsvänghjul var en läcker lösning!

Den armsvage kan sätta upp ett block och låta en vikt dra igång elverket. Vikten kan bestå av t ex fyra stycken femkilos sandsäckar, så hon orkar lyfta vardera del till startläget.
Titel: SV: Batteristart till elverk
Skrivet av: piggetröska skrivet 10 mar-14 kl 18:18
Tack för alla svar !

Skall man gå efter youtube så funkar en vanlig gammal borrmaskin.

Piggetröskan
Titel: SV: Batteristart till elverk
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 10 mar-14 kl 18:27
Inte för att jag tittat på youtube, men jag har svårt att tro på den lösningen. Ett elverk måste vara rätt litet och skruvdragaren av bättre sort för att det skall fungera. Skulle tro att du behöver upp i 1000 kr klassen i alla fall och tvåväxlad så du har 0-350 v/m att välja på. Sedan gäller det för den armsvage att inte skada handlederna när skruvdragaren tar i.
Titel: SV: Batteristart till elverk
Skrivet av: torbjorn skrivet 10 mar-14 kl 20:10
Jag tror nog ändå mer på kickstartlösningen.  Jag har sett ett gammalt elverk med kickstart, tyskt från omkring 1940, DKW encylindrig tvåtaktsmotor direktkopplad till en generator som gav 65 V likström.