Vågar väll inte skriva vad ja tycker om IH ;D
Vågar väll inte skriva vad ja tycker om IH ;D
Ja nog före drar ja en Nordis i mångt och mycket dom både startar i alla lägen och tar sig fram där ingen traktor går fram :) . Men just gamla IH har dåliga framvagnar då dom har glid lager i stället för koniska rullager.
Var hittar du en framvagn med rullager på en gammal traktor? Bortsett från hjullagren då. Alla jag sett har glidlager i styrspindlar och framaxelpendling.Då har du inte sett mycket. Det siter i min gamla DB blad annat i just spindlarna. Sen då får du till en början göra skillnad på rullager och koniska rullager.
Edit: Gäller tvåhjulsdrivna maskiner.
Då har du inte sett mycket. Det siter i min gamla DB blad annat i just spindlarna. Sen då får du till en början göra skillnad på rullager och koniska rullager.
Det är ju lite mer påkostat. och går kanske lättare att ratta vid höga axeltryck (lastare), men jag skulle säga att det duger gott med glidlager, sitter ju på en massa bm och ferguson mfl.Tja vet inte om dom är så bra att ratta med lastare förstås uppenbarligen en smaksak.
Är det bra att ha kullager i framvagnen på en traktor? Jag har det på min Ford, som dock är fyrhjulsdriven, och kan inte påstå jag är så imponerad. Det är skit och bös överallt och när man tar isär dom så ramlar det rullar åt alla håll.Nå kullager vet ja inte om det är så bra då dom inte tar upp sidokrafterna så bra . Men kullager i framvagnen låter ju inte förtroende givande må ja säga
Om man kommer upp i tillräckligt många hektar åker-/ängsmark är traktor faktiskt mer praktiskt än häst... I år har jag sålt av en BM 230 Victor och en gammal Case med frontlastare till förmån för två små fyrhjulsdrivna istället för de tvåhjulsdrivna. En Belarus och en NH. Tycker att det är en stor skillnad i användbarhet då det halt på grunda av lera eller snö/is. Har turligt nog inte behövt mecka så mycket ännu men det kommer nog så småningom.Tja det går bra att bruka 40 hetar med häst om man vill+ 80 skog. Me vist får ja hålla med om att en BM 230 är effektivare i åkern om det inte är för surt . Skogen kan vi glömma där har dom inget att göra.
Nåja. .nu har ju traktorn trots allt tagit över i skogen och är betydligt vanligare än häst. Så nån slags fördel lär den ju ha.Ja men inte som vi pratar om dom små gamla .Du kan ta vilken grålle eller 135a eller liknade du vill så slår hästen dig i all slags terräng . Ja vill till och med påstå där en fyr juls driven inte klara sig så reder hästen sig fortfarande. Här i bergen skulle inte ett dylikt fordon ha en skans . Det vågar ja utmana vem som hällst om. Där av så kallade lunnare kom fram på sextiotalet före dess så var det halvbadare men dom klara inte ens vad hästen klara när det knep. Men i mot en vanlig jordbrukstraktor så i besvärligare träng så har inte traktorn en skans. Men rät redskap på rätt plats :)
Sedan får man inte glömma att det är så in i hel.....mycket roligare att köra med häst.....alldeles alldeles underbart
Hör nu Hans A det finns ingen jäv....traktor i världen som kan gå som en häst i skogen.....det bara är så....
Tja det går bra att bruka 40 hetar med häst om man vill+ 80 skog. Me vist får ja hålla med om att en BM 230 är effektivare i åkern om det inte är för surt . Skogen kan vi glömma där har dom inget att göra.
Du anar inte hur mycket virke som dragits fram ur skogen med dessa små traktorer. Lätta och smidiga som gick över stock och sten. Däremot synar jag att "det går bra att bruka 40 hektar" (åker?) med häst. Vallbrytning vart femte år ger 8 hektar plöjning varje sommar :o Spannmål eller rotfrukter ännu värre. 8 hektar var för inte alls så länge sen ett ganska stort jordbruk, åtminstone i mina trakter. Har heller aldrig sett en "gammtraktor" med koniska rullager i framaxeln, annat än som nån skrev i hjulnaven. Tycker det är mycket spekulerande och lite kunnande nu. Men vad vet jag, förutom att jag har den goda smaken att iaf inte döpa min användare efter en gammal kommunistisk krigsförbrytare :)Du Värkar mest pladdra på .Du kanske skulle ta dig en tur upp på Hallandsåsen så du fick begrunda. Att du sen inte har sett en traktor med rullager i framaxel är för mig högst märkligt . Krigs för brytare eller inte det har inget med tråden att göra.
En fördel med en något äldre maskin tror jag kan bli att de tål att gå på vilken olja som helst - när fossiloljan tar slut/blir för dyr kan jag nog fortfarande tuffa på med rapsolja i tanken! Och då luktar det borgarkungen över nejderna också!
Sen luktade den inte som vår andra traktor heller. Så jag undrar vad den gick på?
2wd 80-talare då börjar vi snacka plant hyttgolv även på de mindre traktorerna och hitch[...]
Lastare eller ej? Jag har i nuläget lastare och i vissa situationer är det ju sjukt smidigt för att lyfta grejer. Har i nuläget faktiskt bara ett kasst helt rakt snö/schaktblad till min lastare.
När det gäller hitch så menade jag att det var först på 80-talet det började bli ovanligt att det inte fanns hitch, och då talar jag om de små traktorerna - alla "bra" grejer kom väl oftast först på större traktorer. Det finns väl mf 35or med hitch också men på de äldre modellerna var det nog oftast någon form av extrautrustning som eftermonterades vilket åtminstone på en mf 135a innebär sänkning av markfrigången. Det finns ju flera modeller färdiga monteringssatser om man vill bygga på hitch. Och eg samma med plant hyttgolv, det fanns ju tidigare men framförallt på större modeller och på de små som oftast är av intresse i de forumtrådar jag läst började det väl bli standard först på 80-talet.Okej det du skrev var rätt, att det blev mer standard vid 80-talet.
[...]
Jag känner lite att det kan kanske vara lite tricksigt att montera en frontlyft på den där + att jag blir lite orolig för att den kan vara i svagaste laget för ett klippaggregat.
Det måste väl ändå vara körglädjen som räknas...
Gula Valmetar är inte populära i Sverige. Det var inte förrens de gick ihop med Volvo och blev röda/orangea som deras populäritet ökade och prissätts därefter.