Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Grendela skrivet 26 jan-14 kl 13:09
-
Nu är det nog dags att byta batteri till traktorn. Vi har en Ford 4100.
Nu sitter det ett rätt häftigt batteri på 180 Ah i traktorn och visst är det säkert bra om det skulle vara ok. Frågan är om man kan sätta ett något mindre batteri och därmed komma undan lite billigare eller är det bara att bita ihop och köra på den storlek som sitter där nu. Hittar konstigt nog ingen i manualen om detta.
-
Ett mindre??? Det sitter ett stort batteri av en anledning .Det är för att orka dra igång traktorn. Men Tycker du det är för mycket med ett stort så köp två små.Men dom måste samma Ah styrka och tillsammans ge samma styrka som det gamla.
-
Batterier på 180-230 Ah är standardtyp som används i bl a bussar och militärfordon, de tillverkas i stora serier och är därför ofta billigare än mindre batterier med "udda" mått.
Om man ska gå ner i batteristorlek bör man också ta en funderare på hur lättstartad motorn brukar vara och om man ofta måste göra svåra kallstarter eller om det alltid finns tillgång till varmgarage eller motorvärmare.
-
Jag har en extremt svårstartad Ford 4610. Där satt också det här jättebatteriet från början, men vid sista bytet gick jag ner betydligt och tog ett från Biltema för 1200.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/BATTERI-SILVER-12V-95AH-CCA720-802953/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/BATTERI-SILVER-12V-95AH-CCA720-802953/)
Det funkar utmärkt med de temperaturer vi har numera. är det kallt och jag vet jag ska ha igång traktorn så sätter jag hellre i motorvärmare och då springer den ju igång med vad som helst.
Jag tror batterierna var sämre på 70-talet när det här traktorerna såg dagens ljus, och att man då alltid satte såna här jättebatterier för man hade inget bättre.
-
Är ju förstås olika från maskin till maskin. Men jag har 60 Ah i min mf 135. Dock vid kyla lite svårstartat utan motorvärmare, men batteriet är gammalt och riktigt kass och borde bytas egentligen. Dock när den inte ville starta häromdagen i kylan så efter att ha tagit in det i värmen och gett laddning över natten så drog traktorn igång igen. Kollade lite priser på batterilagret.se och det verkar billigare än biltema, 100 Ah för strax under 1000-lappen. Ska mäta om det passar mig och kanske slå till själv!
-
Kan vara värt att titta på något test som gjorts, typ det här http://www.testfakta.se/motor/article15414.ece. (http://www.testfakta.se/motor/article15414.ece.) Det är ju antalet cca som är det som spelar roll om det skall bli någon kräm till startmotorn.
-
Även värt att ta en titt på alla anslutningar och kablar på vägen mellan batteri och startmotor. Oavsett hur bra batteriet är försämras startmöjligheterna rätt rejält om man tappar någon volt på vägen på grund av klena/åldrade kablar, oxiderade anslutningar och jordflätor som håller på att falla i bitar.
-
Jo nog borde du klara dig på mindre. Jag har en MF175 (fyrcylindrig). När jag köpte den satt det ett vanlig 60 Ah bilbatteri. Manualen tror jag föreskriver 125 Ah.
När jag skulle byta batteri funderade jag länge och väl men sen köpte jag ett på skroten. Minns inte hur mycket det kostade men nog blev det mycket billigare än sprillans nytt. Runt 110 Ah tror jag det är på. Traktorn kan starta i några minusgrader. Har inte testat värre för jag kör alltid i motorvärmaren för att inte slita onödigt på maskinen.
Så kolla med skroten efter lämpligt batteri är ett sniktips.
Hade man haft maskinstation och kör runt i traktorn varenda dag så köper man ju såklart nytt men för sällananvändare kan det vara tveksammare.
Viktigt är att hålla koll på hur polerna sitter och maxmåtten för batteriet.
-
Hur är det med storleken på generator, kan det bli skador på mindre batterier om de laddas med för hög ström?
-
Hur är det med storleken på generator, kan det bli skador på mindre batterier om de laddas med för hög ström?
Om laddningsregulatorn är av någotsånär modern typ och fungerar bra så är det ingen risk. När spänningen håller sig omkring 14 V i ett 12 V-system så kommer batteriet aldrig att dra mer laddström än det mår bra av. Men det kan bli problem om det skulle vara frågan om en riktigt uråldrig anläggning, t ex en likströmsgenerator utan laddningsregulator och med tredje borste för regleringen. En del tidiga (fram till 50-talet och kanske i en del fall en bit in på 60-talet) laddningsregulatorer hade mycket dålig precision i spänningsregleringen, där räknade man med att batteriet skulle vara så stort i förhållande till generatorn (och alltid halvdåligt laddat) att det säkert skulle kunna svälja överskottsströmmen och hålla spänningen nere.
-
Om ni som alla smarta människor använder motorvärmare så går det hur bra som helst att montera ett mindre batteri...
Ett vanligt bilbatteri funkar om man vill,undvik sk fritidsbatterier då dessa ofta har hög amperestyrka men inte mår så bra av skakningar som i tex en traktor.
-
Ett vanligt bilbatteri funkar om man vill,undvik sk fritidsbatterier då dessa ofta har hög amperestyrka men inte mår så bra av skakningar som i tex en traktor.
Nja, det är inte skaktåligheten som är problemet med fritidsbatterier, det som gör dem olämpliga som startbatterier är att de har högre inre resistans, framför allt i kyla. De fungerar utmärkt vid måttliga strömuttag som det blir när man använder det som förbrukningsbatteri i t ex en båt eller husvagn, men de klarar inte alls att ge den höga ström som behövs vid kallstart av en stor motor. Sommartid kan dock ett nytt och fräscht fritidsbatteri duga för att starta måttligt stora bensinmotorer, men knappast för dieslar.
Orsaken till detta är att ett fritidsbatteri har färre men tjockare plattor än ett startbatteri med samma kapacitet. Fördelen med fritidsbatteriets konstruktion är att det tål misshandel (t ex djupurladdning, överladdning eller att stå urladdat länge) bättre än vad ett startbatteri gör.
-
Det du beskriver kan säkert stämma men av egen erferenhet vet jag med säkerhet att de inte mår gott av att skakas om heller ;)
-
Får väl säga det att mitt fritids batteri höll i 5 år i alla fall . Det gamla var ett svindyrt traktor batteri det höll bara lite mer än två år Pris skillnaden var sex gånger så stor så det går säkert att diskutera för och nackdelar vilket batteri man köper.
-
Hade du köpt ett vanligt bilbatteri så hade det hålligt i minst 10år dvs minst dubbla tiden...
Ett batteri som bara håller två år???
Låter skumt tycker jag,det måste ha varit extremt misshandlat eller haft något fabrikationsfel,skulle tro att det inte var tillverkat av någon av det mer respektabla tillverkarna?.
-
Inte vart det mer misshandlat än fritidsbatteriet. Men för den pengen hade ja kunna haft batterier i 30 år typ .
-
Jag byter batterier var och varannan dag i bilar och maskiner och anser väl att jag har en hyfsad uppfattning av hela marknaden runt omkring batterier.Detta både som köpare och säljare... ;)
Du säger att ditt fritidsbatteri höll i fem år i en traktor?Ok grattis...
Ditt dyrköpta fordonsbatteri höll bara i två år? Var detta i samma fordon eller?... ???
Kan batteriet som bara höll i två år varit utsatt för konstant överladdning i den maskin det monteras i?
Hur löd dommen efter två år med det batteriet?,vad var problemet?
Jag har faktiskt aldrig hört talats om något batteri som pajjat efter två år?
Märk väl att jag äger ingen batterifabrik eller ens är betald för att tala väl om batterier.
-
Hade du köpt ett vanligt bilbatteri så hade det hålligt i minst 10år dvs minst dubbla tiden...
Ett batteri som bara håller två år???
Låter skumt tycker jag,det måste ha varit extremt misshandlat eller haft något fabrikationsfel,skulle tro att det inte var tillverkat av någon av det mer respektabla tillverkarna?.
Om du har en leverantör som tillhandahåller bilbatterier med en livslängd på tio år så vill jag ha kontaktuppgifter ;D
-
Om du har en leverantör som tillhandahåller bilbatterier med en livslängd på tio år så vill jag ha kontaktuppgifter ;D
De batterier som biltillverkarna monterar i fabriksnya bilar håller ofta uppåt 10 år även om de kanske visar en del trötthetstecken den sista vintern. Jag vet av två Ford Focus, en '03 som har gått 17000 mil och en '04 som har gått 21000 mil, som båda har originalbatteriet kvar.
En Audi A3 '03 som jag har haft koll på sedan den var ny, fick originalbatteriet bytt efter 3-4 år. Där var det nog frågan om att batteriet skakade sönder, det fungerade bra tills en körning på en svårartad tjälskottsväg, därefter var det nästan totalt avbrott i det. Det OK-batteri som sattes i då fungerar fortfarande bra.
-
Jag byter batterier var och varannan dag i bilar och maskiner och anser väl att jag har en hyfsad uppfattning av hela marknaden runt omkring batterier.Detta både som köpare och säljare... ;)
Du säger att ditt fritidsbatteri höll i fem år i en traktor?Ok grattis...
Ditt dyrköpta fordonsbatteri höll bara i två år? Var detta i samma fordon eller?... ???
Kan batteriet som bara höll i två år varit utsatt för konstant överladdning i den maskin det monteras i?
Hur löd dommen efter två år med det batteriet?,vad var problemet?
Jag har faktiskt aldrig hört talats om något batteri som pajjat efter två år?
Märk väl att jag äger ingen batterifabrik eller ens är betald för att tala väl om batterier.
Ja så det hade varit ren vinst att köpa nytt var femte år även med ett å annat haveri .Domen var att det inte orka dras runt traktorn på sen hösten alls även om det var över nollan . Då har du hör det nu för det är ta mig skjutsningen mitt livs sämsta affär.
-
På mina egna maskiner och jag har ganska många så byter jag sällan batterier tidigare än tio år,måste man byta oftare än det så tror jag att man köpt batterier av för låg kvalitet eller våldsfört sig på dem.Defekta laddningsregulatorer kan koka ur ett batteri på nolltid om man har otur.
Jag kallstartar ALDRIG ett fordon oavsett vem som frågar,det måste man lära sig om man vill överleva...
Om du dragit ut musten ur ett batteri vid start och sedan kör låt säga 2 timmar med full fläkt/belysning mm så har du + - 0
På alla maskiner jag inte har gasol eller dieselvärmare så kör jag elvärme med överdimensionerade slangvärmare.
Det har under lång tid visat sig vara ett vinnande val.
Att ev kallstarta en maskin/bil gör jag först den dag då någon i min familj är livshotad och måste mycket snabbt förflyttas från A till B då först kommer jag att kallstarta något.Jag bor dessutom där temperaturen har en tendens att sjunka onödigt mycket...
-
Nå ja skit batteri var det hur som. Kalkstarta utan att ha haft motorvärmaren i görs aldrig vid minus garder det vet väll dom flesta så det kan man inte skylla på . Och kyla kunde lätt gå ner runt -20 - 30 . Ja tror inte min gamla DB har så fina finesser som diesel värmare och andra moderniteter :)
-
Om du inte gjort många extrema kallstarter så tror jag att du haft otur oavsett vilket fabrikat på batteri.
-
Uppenbart .
-
Jag har märkt att om man köper en laddningsregulator som piratreservdel så brukar den alltid reglera på några tiondels volt högre spänning än motsvarande originalregulator. Detta kan vara tillräckligt för att förstöra batterier i förtid, speciellt om det rör sig om ett fordon med många drifttimmar per år. Förmodligen är tanken med detta att den som köper en piratregulator förmodligen kommer att montera den i ett gammalt fordon som kanske har andra problem i laddningskretsen - spänningsfall här och var osv. Om den nya regulatorn håller systemspänningen lite högre än det var tänkt så kommer kunden i alla fall inte att klaga över att det laddar dåligt med den nya regulatorn, det dröjer ju flera månader eller kanske år innan batteriet förstörs och då kommer nog ingen att koppla batteriskadan till den bytta laddningsregulatorn.
Dock kan det faktiskt vara bra med lite högre laddspänning om det rör sig om ett fordon som körs mycket sällan och kortvarigt - t ex en andrabil som bara är igång någon gång i veckan.
Motorvärmare i all ära, men det är inte alltid man har tillgång till el där man har fordon uppställda - och man kan inte gärna kosta på sig en bränsleeldad värmare till varenda motor. Kallstartbekymren och dito slitage blir trots allt mycket mindre idag, med moderna motoroljor osv, än vad man fick finna sig i förr i tiden. Ett bra bevis för detta är ju hur sällsynt det är med omborrningar, kolvringsbyten mm nuförtiden. Ser man på de personbilar som skrotas idag - i genomsnitt 15-20 år gamla med kanske 30000 mils körsträcka bakom sig - så är det ytterst få av dem som har en direkt nersliten motor, och det är nog ännu färre som det någonsin har gjorts ett större motorjobb på. När det händer något med en motor nuförtiden så brukar det inte bero på slitage eller kallstarter, utan det brukar vara frågan om följder av t ex kamremshaveri eller överhettning. Krokiga ventiler, sprickor i topp, trasig topplockspackning mm.
-
På mina egna maskiner och jag har ganska många så byter jag sällan batterier tidigare än tio år,måste man byta oftare än det så tror jag att man köpt batterier av för låg kvalitet eller våldsfört sig på dem.Defekta laddningsregulatorer kan koka ur ett batteri på nolltid om man har otur.
Jag kallstartar ALDRIG ett fordon oavsett vem som frågar,det måste man lära sig om man vill överleva...
Om du dragit ut musten ur ett batteri vid start och sedan kör låt säga 2 timmar med full fläkt/belysning mm så har du + - 0
På alla maskiner jag inte har gasol eller dieselvärmare så kör jag elvärme med överdimensionerade slangvärmare.
Det har under lång tid visat sig vara ett vinnande val.
Att ev kallstarta en maskin/bil gör jag först den dag då någon i min familj är livshotad och måste mycket snabbt förflyttas från A till B då först kommer jag att kallstarta något.Jag bor dessutom där temperaturen har en tendens att sjunka onödigt mycket...
Det blir lite svårt att leva om man aldrig ska kallstarta bilen. Tex tre timmar på vårdcentralen och bilen står på parkeringen i minus 30, då får den fan i mig starta ändå.
-
Jag skulle vilja rekommendera en översyn av kablage;kontakter och även generatorn.
Får en känsla av att den ev laddar för mycket...
Laddar den för litet så märks det mera,laddar den för mycket så blir det oftast oväntade problem över tid...
Problem som det tar tid att märka av,dessutom krävs det uppmärksam personal...
En bra personal är många gånger värd halva sin vikt...
Det Torbjörn skriver om piratdelar delar jag till hundra procent.
Ang motorvärmare så anser jag att det inte finns några genvägar där,antingen el eller så något annat...
Detta baserat på om man har ett åtagande eller inte,kanske man kan skylla på kyla om det vill sig men här i norr finns det liksom inte...Har man gett ett anbud så är det det som gäller oavsett,och då är det bara att se till att det funkar...
-
Det blir lite svårt att leva om man aldrig ska kallstarta bilen. Tex tre timmar på vårdcentralen och bilen står på parkeringen i minus 30, då får den fan i mig starta ändå.
Om man har en tidsfrist på tre timmar behöver man inte "kallstarta" någon motor,då vet du ju om förhållandena och kan planera där efter.
Eller hur?
En ev kallstart innebär ju att du från inget måste direkt starta och det är ju väldigt skillnad.
Jag menar även om du saknar block/slang värmare i minus 50 men vet att du måste starta inom 3 timmar så ställer du ju bara tex en marschall under motorn ifråga så är det ju klart...
-
Jomen eller hur? Skruva bort bukplåten (plasten) och sen ändå smälta lite kabelhöljen när jag ändå håller på?
Skull int tro de.
-
Det är ju bara löjligt att aldrig våga kallstarta en vanlig bil.
-
Har kallstartat 320:en sen snön kom och halva förra vintern. Fel i motorvärmaren och har inte haft tillfälle att fixa den. Men bustern har minsann modern thermostart!
-
Jomen eller hur? Skruva bort bukplåten (plasten) och sen ändå smälta lite kabelhöljen när jag ändå håller på?
Skull int tro de.
På vilken traktor finns det bukplåtar av plast???
Antar att du nu pratar om en bil? Från traktor till bil bara så där...
Det är inget som hindrar att värma oljetråget på en personbil med en marchall heller.Det finns inga "kabelhöljen" vid oljetråget på något fordon.Du skulle nog behöva titta lite under din egen motor litegrann!...
-
Det är ju bara löjligt att aldrig våga kallstarta en vanlig bil.
Jag vet inte vars du bor, men du pratar väl efter det förstånd du har...
Utgår ifrån att du bor där det inte är så kallt,annars hade du nog kommit med något smartare inlägg...
Men starta på du,det ger säkert jobb åt andra:)...
-
Har kallstartat 320:en sen snön kom och halva förra vintern. Fel i motorvärmaren och har inte haft tillfälle att fixa den. Men bustern har minsann modern thermostart!
Vilken tur för din Buster då att du inte bor där det är kallt på vintern...
Tror du att traktorn mår gott av att kallstartas i längden?
-
På vilken traktor finns det bukplåtar av plast???
Antar att du nu pratar om en bil? Från traktor till bil bara så där...
Det är inget som hindrar att värma oljetråget på en personbil med en marchall heller.Det finns inga "kabelhöljen" vid oljetråget på något fordon.Du skulle nog behöva titta lite under din egen motor litegrann!...
Iförsta inlägget som jag svarade på skrev du "traktor/bil", och jag har pratat bil hela tiden. Tar ju inte så ofta traktorn till vårdcentralen.
Och jo, jag har varit under min bil en del, bla för att montera motorvärmare. Det sitter kabel klamrad under skarven mellan block och tråg, plus en ledning till en givare en bit ner på tråget vilket jag tycker blir för nära för att laborera med öppen eld i onödan.
-
Det är inget som hindrar att värma oljetråget på en personbil med en marchall heller.Det finns inga "kabelhöljen" vid oljetråget på något fordon.Du skulle nog behöva titta lite under din egen motor litegrann!...
Nog kan det finnas gott om kablar och andra värmekänsliga saker intill oljetråget - motorfästen, slangar för servostyrning och AC mm. Ett bra exempel på elkablar vid oljetråget är de Volvo 700/900-serie där batteriet sitter till höger i motorrummet och generatorn på vänster sida av motorn, där går en kabelstam med bl a pluskabeln till generatorn förbi vevaxelremskivan, omedelbart framför oljetråget. Och är det mycket oljigt kring motorn pga gamla läckage så vill man nog ändå inte ha öppen eld där med tanke på brandrisken.
För övrigt vinner man inte mycket på att värma oljetråget på en vattenkyld motor. Visserligen blir ju oljan varm, men det är egentligen onödigt när man har att göra med en någotsånär modern motorolja som håller sig flytande och pumpbar även vid de lägsta temperaturer det kan bli frågan om. Förr i tiden kunde det däremot hända att det blev direkt haveri om man ens försökte dra runt en motor med stelnad olja för hand, det var t ex inte alls ovanligt att kugghjulen för oljepumpsdrivningen gick sönder i samband med kallstartförsök under krigsvintrarna. Det man verkligen vill åt för att undvika kallstartslitage är ju att hålla cylinderväggarna varma så att inte vattenånga och syror ur avgaserna kan kondensera där och dels ge frätskador, dels bilda "skärvätska" tillsammans med oljefilmen.
Det tar ändå ganska lång tid för en motor att kallna. Vid ett försök jag gjorde för rätt länge sen med en personbil så tog det vid något under -20 °C utetemperatur 3,5 timmar sedan motorn hade stängts av innan kylvattnet hade sjunkit till +20 °C , 6 timmar innan temperaturen var nere på 0 , 11 timmar innan den var nere på -10. Se http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=6250 (http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=6250) . En slutsats av detta är att om man ska ha bilen stående på jobbet en hel dag så bör man nog koppla in motorvärmare, men ska man ut på något ärende på lunchen så att den bara står och kallnar 4 timmar åt gången så klarar man nog sig bra ändå.
När det gäller gamla traktorer och andra fordon med ganska öppet motorrum har jag varit med om att motorn har kylts så kraftigt av hård vind att den inte har blivit märkbart uppvärmd ens efter en halv dag med elektrisk motorvärmare. Där kan det löna sig att slå en presenning runt motorrummet innan man börjar värmningen! Eller, om möjligt, inte parkera mitt på gårdsplan utan hellre försöka ha traktorn stående på något vindskyddat ställe.
-
Jag vet inte vars du bor, men du pratar väl efter det förstånd du har...
Utgår ifrån att du bor där det inte är så kallt,annars hade du nog kommit med något smartare inlägg...
Men starta på du,det ger säkert jobb åt andra:)...
Jag tror vi får börja med att definiera kallstart.
Du nämner minus 50 som exempel. Och ja, jag kan definitivt hålla med om att en motorvärmare kan vara bra att ha om man ska starta sina motorer i minus 50 ideligen ::)
Men om vi pratar moderna motorer och moderna oljor så finns inga belägg för att det är skadligt att starta vid minus 25 t.ex. Sen beror ju saker på hur man startar också. Om man väljer att varmköra lite lätt, eller lägger varvräknaren på 5000 varv i en kvart.
De här frågorna kommer dock aldrig att få nåt slut. Det är ju en sån typisk fråga som delar lägren i motorvärlden mellan dom som då *jobbar-minsann-med-motorer-och-kan-allt-och-ingen-ska-någonsin-ifrågasätta-mig* och vi vanliga som är mer praktiskt lagda och jobbar i verkligheten.
Jag har ägnat 10 år av mitt liv till snöröjning och kan ju säga att det inte hade varit så populärt om jag inte dök upp för jag glömt sätta i motorvärmaren och endast under pistolhot hade startat traktorn.
-
Vid -50 °C får man inte igång något fordon, allra minst ett med dieselmotor, hur väl förvärmd motorn än är.
För militärfordon brukar beställaren kräva start vid -40 eller -46 °C (förvisso är en eller ett par timmars värmning med dieselvärmare tillåten) och redan det är svårt nog, även då tillverkaren ska göra typprov på nya fordon med helt nya batterier. Ett vanligt problem är att batteriernas inre motstånd blir så högt i kylan att man inte kan få fram tillräckligt med ström till startmotorn. Ett annat problem, i synnerhet vid -46 -starter, är att gummit i generatorrem mm är så hårt att remmarna bryts sönder så snart motorn börjar gå runt.
Med "normal" dieselolja kan man inte begära att fordonet fungerar överhuvudtaget när det börjar bli kallare än -30 °C. Enligt svensk standard behöver dieseloljan inte hålla sig flytande under -26 °C , även om en del oljebolag anger lägre temperaturer i sina produktdatablad (OKQ8 anger flera olika temperaturer mellan -26 och -35 °C för olika kvaliteter, den mest köldtåliga som går att tanka på vanliga mackar har dock gränsen -32 °C). För s k europadiesel ligger gränsen på -11 °C.
-
Hade du köpt ett vanligt bilbatteri så hade det hålligt i minst 10år dvs minst dubbla tiden...
Ett batteri som bara håller två år???
Låter skumt tycker jag,det måste ha varit extremt misshandlat eller haft något fabrikationsfel,skulle tro att det inte var tillverkat av någon av det mer respektabla tillverkarna?.
Batteriet i min bil som jag köpte fabriksny gav upp efter drygt ett halvår.
Till min förvåning gick det inte på nybilsgarantin, eftersom de bara gav sex månaders garanti på batteriet.
Köper man ett batteri på Biltema är garantin fyra år...
-
Jag tror vi får börja med att definiera kallstart.
Du nämner minus 50 som exempel. Och ja, jag kan definitivt hålla med om att en motorvärmare kan vara bra att ha om man ska starta sina motorer i minus 50 ideligen ::)
Men om vi pratar moderna motorer och moderna oljor så finns inga belägg för att det är skadligt att starta vid minus 25 t.ex. Sen beror ju saker på hur man startar också. Om man väljer att varmköra lite lätt, eller lägger varvräknaren på 5000 varv i en kvart.
De här frågorna kommer dock aldrig att få nåt slut. Det är ju en sån typisk fråga som delar lägren i motorvärlden mellan dom som då *jobbar-minsann-med-motorer-och-kan-allt-och-ingen-ska-någonsin-ifrågasätta-mig* och vi vanliga som är mer praktiskt lagda och jobbar i verkligheten.
Jag har ägnat 10 år av mitt liv till snöröjning och kan ju säga att det inte hade varit så populärt om jag inte dök upp för jag glömt sätta i motorvärmaren och endast under pistolhot hade startat traktorn.
Inte verkar du vara speciellt praktiskt lagd om du tycker att kallstarta till höger och vänster...
På mina maskiner som står ute och ska användas till snöröjning sitter alltid strömmen i om det är chans till snö.
Började med snöröjning 1988 och aldrig kallstartat.Däremot har jag blivit tvungen att göra det vid några tillfällen då bilister åkt av vägen och det inte har räckt med bil/pick-up för att dra upp,och det smärtar ordentligt varje gång.
Att vanemässigt sitta och kallstarta motorer oavsett om man sedan då låter dem stå och gå en stund innan man börjar belasta borde enligt mig kunna generera någon form av diagnos.
-
Vid -50 °C får man inte igång något fordon, allra minst ett med dieselmotor, hur väl förvärmd motorn än är.
För militärfordon brukar beställaren kräva start vid -40 eller -46 °C (förvisso är en eller ett par timmars värmning med dieselvärmare tillåten) och redan det är svårt nog, även då tillverkaren ska göra typprov på nya fordon med helt nya batterier. Ett vanligt problem är att batteriernas inre motstånd blir så högt i kylan att man inte kan få fram tillräckligt med ström till startmotorn. Ett annat problem, i synnerhet vid -46 -starter, är att gummit i generatorrem mm är så hårt att remmarna bryts sönder så snart motorn börjar gå runt.
Med "normal" dieselolja kan man inte begära att fordonet fungerar överhuvudtaget när det börjar bli kallare än -30 °C. Enligt svensk standard behöver dieseloljan inte hålla sig flytande under -26 °C , även om en del oljebolag anger lägre temperaturer i sina produktdatablad (OKQ8 anger flera olika temperaturer mellan -26 och -35 °C för olika kvaliteter, den mest köldtåliga som går att tanka på vanliga mackar har dock gränsen -32 °C). För s k europadiesel ligger gränsen på -11 °C.
För många år sedan var här -53 grader och jag blev tvungen att fara i väg en sväng med en 945,startade precis som vanligt men det gick ju trögt och det var ingen höjdare.Bilen hade då gått 38000mil och nu har den gått 52000mil.
Det var lite mindre bilar än vanligt men det stod absolut inte still utan folk var ju tvungna att ta sig fram.
Men utan tvekan så kostar det på grejorna onödigt mycket.
-
Att vanemässigt sitta och kallstarta motorer oavsett om man sedan då låter dem stå och gå en stund innan man börjar belasta borde enligt mig kunna generera någon form av diagnos.
Ja, till exempel *realist*.
-
För många år sedan var här -53 grader och jag blev tvungen att fara i väg en sväng med en 945,startade precis som vanligt men det gick ju trögt och det var ingen höjdare.Bilen hade då gått 38000mil och nu har den gått 52000mil.
Det var lite mindre bilar än vanligt men det stod absolut inte still utan folk var ju tvungna att ta sig fram.
Men utan tvekan så kostar det på grejorna onödigt mycket.
Bor du i Sibirien då ? Annars så måste det va väldigt länge sedan .http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-koldrekord-1.5114 (http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-koldrekord-1.5114)
-
Bor du i Sibirien då ? Annars så måste det va väldigt länge sedan .[url]http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-koldrekord-1.5114[/url] ([url]http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-koldrekord-1.5114[/url])
;D
-
Bor du i Sibirien då ? Annars så måste det va väldigt länge sedan .[url]http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-koldrekord-1.5114[/url] ([url]http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-koldrekord-1.5114[/url])
Det där stämmer inte ,jag bor inte i Sibirien även om det kanske låter så...
Skulle tro att det var 2000 eller 2001 som det var så kallt.Den digitala termometern gick sönder och blinkade bara men grannens gamla hederliga kvicksilver termometer visade -53.
-
Nej självklart stämmer inte statistik från Smhi....
I övrigt funderar jag mest på vad stegen på gaveln hade för funktion.. den i bilden i statistiklänken..
-
Nej självklart stämmer inte statistik från Smhi....
Uppenbarligen inte...
Det passar väl inte in i den gängse bliden av "global uppvärmning" kanske?
Kommer ju fram mer och mer hur det förfalskas och medvetet luras om klimatet...
Jag talar sanning.
-
Det där stämmer inte ,jag bor inte i Sibirien även om det kanske låter så...
Skulle tro att det var 2000 eller 2001 som det var så kallt.Den digitala termometern gick sönder och blinkade bara men grannens gamla hederliga kvicksilver termometer visade -53.
Nå ja hur som det är jävligt kallt har bara varit med när det var -48 i Alaska det var fan så bistert .
-
Jo absolut,men det är ju mycket som spelar in.Tex hur fuktigt det är och blåsten.
Den gånger var det både vindstilla och väldigt torrt så det kändes ändå inte så stor skillnad som man kan tro.
Det som var utmärkande var att det gjorde ont i lungorna om man andades in för snabbt.
-
Sant blizzard Men nu har nog ämnet kantrat rejält ;D
-
Det där stämmer inte ,jag bor inte i Sibirien även om det kanske låter så...
Skulle tro att det var 2000 eller 2001 som det var så kallt.Den digitala termometern gick sönder och blinkade bara men grannens gamla hederliga kvicksilver termometer visade -53.
Kvicksilver fryser vid -39 °C så det är omöjligt för en sådan termometer att visa -53. Den där uppgiften förtjänar alltså ingen som helst tilltro.
-
Kvicksilver fryser vid -39 °C så det är omöjligt för en sådan termometer att visa -53. Den där uppgiften förtjänar alltså ingen som helst tilltro.
Det var väll förmodligen en gammal bimetalltermometer det handlade om, men frågan är hur exakta de när man kommit så nära ändläget...
-
Det var väll förmodligen en gammal bimetalltermometer det handlade om, men frågan är hur exakta de när man kommit så nära ändläget...
Jo, förvisso, men inte heller sådana brukar vara graderade lägre än -40 °C. Och noggrannhet och gamla bimetalltermometrar är två helt olika saker, även vid mer normala temperaturer.
-
Glaset kanske hade flyttat sig, i förhållande till skalan? Det går ju att ändra på många termometrar.
-
Men man tar väl inte fel på bimetalltermometer och kvicksilvertermometer? Men är man lite färgblind eller tror att alla vätsketermometrar är av kvicksilvertyp, så kan det mycket väl vara en sprit-termometer. Och fryser den, då har det varit kallt ;D
-
sprittermomeer?