Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Notdavid skrivet 14 dec-13 kl 15:38
-
Hej!
Det står still där uppe, så kanske ni kan hjälpa till.
När jag kopplar in bilen i eluttaget så går säkringen - utan att strömmen har varit påslagen på uttaget?! ???
Jag förstår ju att säkringen kan gå när tiduret slår på strömmen om det är kortslutning i bilen någonstans. Men det här?
Jag har kollat tiduret om fasen ligger på när den ska vara avstängd men icke.
Någon som har en gissning?
-
Smäller det när du sätter in kabeln i väggen eller i bilen?
-
Säker på att det är säkringen som går och inte jordfelsbrytaren?
-
Om tiduret inte bryter fasen utan bara nollan och du har kortslutning till jord i värmaren så ska säkringen lösa (om du inte har jordfelsbrytare för då ska den lösa vid lägre ström och snabbare).
-
Om tiduret inte bryter fasen utan bara nollan och du har kortslutning till jord i värmaren så ska säkringen lösa (om du inte har jordfelsbrytare för då ska den lösa vid lägre ström och snabbare).
Men om det är nollan som bryts är det felkopplat
-
Otätt och fuktigt kontaktuttag på bilen?
-
I de flesta motorvärmaruttag på allmänna parkeringar sitter ju en kombinerad automatsäkring och jordfelsbrytare (s k personskyddsautomat), så sannolikt är det ett jordfel i bilen som får den att lösa ut.
Prova till att börja med att lossa motorvärmarsladden från bilen och ansluta bara den till uttaget, för att se om det är redan där felet finns. För vidare felsökning kan du koppla isär snabbkopplingarna i motorvärmarinstallationerna i bilen en efter en för att ta reda på var felet ligger. Mest troligt är antingen intaget, motorvärmarelementet eller ett grenstycke i motorrummet. Skadade kablar kan naturligtvis också förekomma, t ex om någon kabel ligger otrevligt nära avgasrör eller andra heta delar.
När du håller på med snabbkopplingarna, så se till att det är perfekt torrt och rent i dem, inga tecken på varmgång (t ex smält eller missfärgad plast), oxid eller krypströmmar och att gummitätningen (ofta en O-ring) är hel.
-
Tack alla ni.
Det är en sådan aluminiumlåda som fanns på allmänna parkeringar, det sitter tre uttag i den, alltså även tre tidur och en snabbsäkring för varje. Säkringen som gick var den närmast elmätaren, en keramiksäkring, efter den kommer en till keramiksäkring i carporten och efter den kommer då automaterna.
Säkringen gick när jag tryckte in kontakten i bilen. Bilen är en '96:a med 47000mil, verkar ju troligt att felet ligger i bilen någonstans.
Men, nu när jag skriver kom jag på't. Lådan var tidigare kopplat på trefas, varje tidur gick på en fas och uret bryter fasen. Nu är den kopplad enfas med stickpropp, då var det nog nollan som bröts och så är det kortis i bilen någonstans. There you have it. :-\ Friskt kopplad, hälften brunnit. Bara att göra en fast installation av lådan och lägga fasen rätt - och felsöka bilen förstås. :-[
-
...Nu är den kopplad enfas med stickpropp, då var det nog nollan som bröts och så är det kortis i bilen någonstans. There you have it. :-\ Friskt kopplad, hälften brunnit. Bara att göra en fast installation av lådan och lägga fasen rätt - och felsöka bilen förstås. :-[
Som Ett svart får skrev så om det hade varit fast kopplat hade det varit felkopplat. Det är ju lätt testat, om du roterar stickproppen i uttaget så kommer säkringen inte att gå förrän tiduret kopplar in.
Detta är väl annars ett bra exempel på hur viktigt det är att jorden har kontakt, någon som hemmapulare sällan har förstånd att kolla. Med kontaktfel i jord i eluttaget hade kanske hela bilen varit strömförande trots att att tiduret var av.
-
Detta är väl annars ett bra exempel på hur viktigt det är att jorden har kontakt, någon som hemmapulare sällan har förstånd att kolla. Med kontaktfel i jord i eluttaget hade kanske hela bilen varit strömförande trots att att tiduret var av.
+2
Kan inte mer än instämma.
-
Extra olyckligt på en bil som är av metall och står på gummihjul. Kontinuitetsmätning är inte dumt.