Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Sebastian skrivet 30 nov-13 kl 13:48
-
Jag ska mura upp ny skorsten och funderar lite om man skullle kunna göra något kul. Jag vill använda mig så mycket som möjligt av värmen från kaminen och det blir mycket överskott som går rakt ut. Så jag funderade på hur det skulle bli om man installerade ett järnrör som ett kantigt c med lång mittendel i murstocken. Längst ner dras kalluften och ut på ovanvåning sprutar varmluften ur.
Vad tror ni om det? Blir ju en typ av spiskråka men jag har aldrig sett något liknande varken förr eller när jag söker på nätet. Mycket möjligt att jag inte har rätt term för det och det hade glatt mig mycket om det redan fanns!
-
Lägg ner den iden och skaffa fler kaminer istället.
-
Tror du den skulle vara ineffektiv? Kul att kunna ta tillvara på värmen så bra som möjligt!
-
Regel #1 som alltid ger bäst resultat är att tilläggsisolera huset, främst bättre fönster och ordentligt med isolering på taket.
Fungerar inte det hjälper inget, hur mycket du än eldar på så läcker det ut ändå.
-
Kolla först och främst vilka bestämmelser som finns om skorstenar, så du kan få den godkänd. Kommunen bör veta vilken sotare som kan ge besked.
-
Intressant ide.
Rent teoretiskt så är det möjligt att bygga på det viset och få en hyffsad effekt av det.
MEEEEN...
Jag ser några möjligheter till problem oxå.
Den kalla luften som du suger in i skorstenen kommer samtidigt fungera som kylning, och kyler man skorstenen så kan man få problem med draget, risk för tjär och sotanlagringar med skorstensbränder som följd.
Dessutom kan det ställa till det med att du skickar ut stora mängder oförbrända rökgaser.
Kan du lösa dessa problem så har du en teknik att jobba vidare med.
-
Allt enligt energilagen och Herr Murphy.Det du vinner i kraft förlorar du i fart. Allt sånt där krafs som ska muras in hit å dit stör förbränningen.Om nu dessa lösningar hade vart effektiva så hade dom vart vanligare eller hur? Skorsten måste ha en del av värmen,får den inte det blir nått annat lidande precis som Skogsvilden förklarat.Så börja tänka isolering istället.Att sen mura in järnskrot i en skorsten kan ställa till med sprickbildningar då du blandar två material som utvidgar sig olika.Kronspisen hade ett tag en varmvatten beredare i sina kakelugnar vilket blev en flopp! Alla vinklar och dragningar säker draget .Så jag förslår en tung eldstad som kan magasinera värmen i rummet den står i.
-
Det är en balansgång när det gäller att suga ut energin ur rökgaserna, blir det för kallt så kondenserar det och du får problem om du inte byggt för det. Men jag skulle nog ta chansen att mura upp skorsten som i princip en tung kakelugn med lång väg för rökgaserna att svalna i. Och även mura in rör för att låta inomhusluften passera igenom då mycket värme behövs.
-
Ja, man kan ju sätta en ventil i änden på det där röret och bara använda det ibland. Tanken som sådan är inte dum, även om jag inte vet hur effektivt det är.
-
Kör de inte med något sånt special i Finland? Massa kanaler i muren, bakom spisen och sommar- och vinterspjäll eller nåt sånt?
-
Kör de inte med något sånt special i Finland? Massa kanaler i muren, bakom spisen och sommar- och vinterspjäll eller nåt sånt?
Jepp en gigantisk masungn.. Fantastiska skapelser.
-
Jag ska mura upp ny skorsten och funderar lite om man skullle kunna göra något kul. Jag vill använda mig så mycket som möjligt av värmen från kaminen och det blir mycket överskott som går rakt ut. Så jag funderade på hur det skulle bli om man installerade ett järnrör som ett kantigt c med lång mittendel i murstocken. Längst ner dras kalluften och ut på ovanvåning sprutar varmluften ur.
Vad tror ni om det? Blir ju en typ av spiskråka men jag har aldrig sett något liknande varken förr eller när jag söker på nätet. Mycket möjligt att jag inte har rätt term för det och det hade glatt mig mycket om det redan fanns!
Även jag skulle avråda ifrån att bygga så. Visst finns det ugnar som har en massa kanaler som de ryska ugnar eller finska ugnar, kakel ugnar har ju också en massa kanaler, men man måste veta att det är tillräckligt drag i skorstenen för sånt ska fungera annars kan det bli en massa kondens och sot som skogsvilde eller drängen skriver. En tumregel är att om du för röken ner en meter så måste du föra den uppåt fyra. (men det är bara en tumregel, det beror också på kanalens storlek mm.)
Men varför inte en klassisk beprövad lösning som en bra täljstenskamin eller en kakelugn? Då har nån räkna på att de ska fungera med vissa skorstenar. De brukar då ange minsta diametern och minimi längden.
Tilläggsisolera som Gilbert skriver är också absolut att rekommendera.
-
Jepp en gigantisk masungn.. Fantastiska skapelser.
Kanske bra att studera lite såna först då, så man inte uppfinner hjulet igen liksom.
-
Men är det inte underligt?? Hur man än bygger och fundarar ut olika lösningar så är det på naturlagarnas vilkor ::)
-
Nog tycker jag, att istället för att mura in nånting, göra en bra eldstad på undervåningen. En kakelugn/rörspis eller en kolonnkamin
http://www.blocket.se/stockholm/Antik_kamin_49933717.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Antik_kamin_49933717.htm?ca=21&w=3)
Å så ett chakt längs med murstocken som går att stänga genom bjälklaget till övervåningen. Inga krusiduller!
-
Det går väldigt bra att mura in en luftkanal eller två just så som trådstartaren beskriver men de skall inte vara av järnrör för de sväller då de blir varma och spräcker muren. Istället murar man en skorsten med så många kanaler som behövs för att allt skall rymmas och fungera. Mellanväggarna mellan kanalerna muras som halvstens tegelmur. Man brukar sätta in ett spjäll i värmekanalen så att man kan reglera värmemängden som avges i olika rum för annars kan luftkanalen göra det stekhett på vinden innan man har fått upp värmen i rummet där eldstaden står.
I Finland är det vanligt med murade cirkulationskanaler och luftkanaler av olika slag och det är ytterst få som har misslyckats så att muren blir för kall. Alla korrekt inmurade vedspisar har cirkulationskanal i muren bakom spisen och många har en luftkanal mellan cirkulationskanalerna. Den tar in kalluft vid golvet och ger varmluft under innertaket. Nästan alla riktiga öppna spisar har minst en cirkulationskanal och ibland två och somliga har en luftkanal eller två. Plåtugnar och rörspisar har givetvis cirkulationskanaler inbyggda. Dessutom finns ju inlandsfinnarnas enorma massaugnar med en eldstad som en värre bakugn och vem vet hur många meter cirkulationskanaler och luftkanaler i en enda härva inne i en murkropp som brukar vara minst 2x2 meter och nå ända upp till mellantaket.
Jag tror att allt det där svammlet om problem med kalla rökgaser hör ihop med moderna lätta skorstenar kombinerat med moderna magasinerande eldstäder som till exempel täljstensugnar. Om man har en rejäl tegelskorsten och en normalt ineffektiv eldstad brukar det gå bra..... men de flesta gamla murare misslyckades en eller två gånger under sin karriär så att det blev problem med draget i skorstenen. Hur som helst så är misslyckandena undantagsfall.
Nog för att ni är kända för att vara djurvänner i Sverige...... och nog är det ju bra att ni sköter om kråkornas välbefinnande under kalla vinternätter....... men jag förstår inte den svenska förkärleken för eldstäder och skorstenar där nästan all värme går rätt ut........ ;D
-
Nog för att ni är kända för att vara djurvänner i Sverige...... och nog är det ju bra att ni sköter om kråkornas välbefinnande under kalla vinternätter....... men jag förstår inte den svenska förkärleken för eldstäder och skorstenar där nästan all värme går rätt ut........ ;D
Jag tror det handlar om att folk är mer teoretiker än praktiker nu för tiden, och tillägg är så rädda för att göra fel så man inte vågar prova något annat än det gamla beprövade.
Järnrör sväller, men om man tar ett vanligt, tunnväggigt spirorör för ventilation, är det lika illa?
-
Svårt att säga men jag har någon sorts förutfattad mening om att ett spirorör skulle kyla röken för mycket så det bildas tjära på det......... men jag vet inte....... och så lär det vara svårt att sota kring ett sådant rör som står inne i rökkanalen........ så jag skulle satsa på en beprövad lösning av tegel murat med lerbruk.
Dessutom rostar det ju hål på ett spirorör på några år i skorstensmiljö. Av hälsoskäl vill man ju inte ha ett läckande rör som leder in os i ett bostadsrum.
-
För Bövfelen! Spirorör är galvade, galvet dunstar i hetta och avger zinkgaser. Enda gången jag var motståndare till att leva vidare var när jag låg här i zinkförgiftning. Jag hade svetsat i gallerdurk och sådan är galvad. Har aldrig varit så schuuk, varken innan eller senare.
Å så förstår jag inte vitsen med spirorör i dethär fallet om ni inte ska gasa ihjäl någon.
-
Nja, min tanke var inte att ha det i direkt anslutning till rökgången, utan inmurad med en tegelsten mellan. Då vet jag inte om det hade blivit tillräckligt varmt för att galvet skulle släppa. Men det är väll bättre att mura en kanal så som TW skriver, även om det blir svårare att hålla rent.
-
För Bövfelen! Spirorör är galvade, galvet dunstar i hetta och avger zinkgaser.
Så du menar att att leda max 300-450 grad celsius varma rökgasar genom spirorör har samma effekt som att svetsa zinkplåt?
God dag, yxskaft! Sannolikheten att dör av chemtrails är nog en hel del större...
-
I Finland är det vanligt med murade cirkulationskanaler och luftkanaler av olika slag och det är ytterst få som har misslyckats så att muren blir för kall. Alla korrekt inmurade vedspisar har cirkulationskanal i muren bakom spisen och många har en luftkanal mellan cirkulationskanalerna. Den tar in kalluft vid golvet och ger varmluft under innertaket. Nästan alla riktiga öppna spisar har minst en cirkulationskanal och ibland två och somliga har en luftkanal eller två. Plåtugnar och rörspisar har givetvis cirkulationskanaler inbyggda. Dessutom finns ju inlandsfinnarnas enorma massaugnar med en eldstad som en värre bakugn och vem vet hur många meter cirkulationskanaler och luftkanaler i en enda härva inne i en murkropp som brukar vara minst 2x2 meter och nå ända upp till mellantaket.
Jag tror att allt det där svammlet om problem med kalla rökgaser hör ihop med moderna lätta skorstenar kombinerat med moderna magasinerande eldstäder som till exempel täljstensugnar. Om man har en rejäl tegelskorsten och en normalt ineffektiv eldstad brukar det gå bra..... men de flesta gamla murare misslyckades en eller två gånger under sin karriär så att det blev problem med draget i skorstenen. Hur som helst så är misslyckandena undantagsfall.
Nog för att ni är kända för att vara djurvänner i Sverige...... och nog är det ju bra att ni sköter om kråkornas välbefinnande under kalla vinternätter....... men jag förstår inte den svenska förkärleken för eldstäder och skorstenar där nästan all värme går rätt ut........ ;D
Men det är ju just det jag tänker, i Finland, Ryssland och även häruppe finns det skorstenar som byggdes med många avvärme kanaler. För x antal år sedan byggde jag själv en liten avvärme ugn, men grejen är väl att man måste veta hur. Om man har en beprövad ritning eller nåt så......, men att bara sätta in ett järnrör som går några varv skulle jag inte göra. I synnerhet är det precis som du säga knepigt att kombinera en sån konstruktion med tex en modern täljstenkamin som i sig ska ha en hög verkningsgrad, då är ju gaserna redan relativt kalla. Jag tror inte att de som byggde murstockar med kanaler bara experimenterade utan de visste nog vad de gjorde. Om man tittar på skorstenar i äldre hälsingegårder så är det helt andra konstruktioner, inte bara en pipa rakt upp, de är vinklade har ofta 4 eller 6 kanaler som går ihop i omgånger med mera. Finns det nån som vet hur man bygger en sån nu förtiden? Tveksamt.....
-
Ja det skall vara en yrkeskunnig murare som vet hur man gör och kan tumreglerna för kanalareor och hur lågt man kan föra röken nedåt med en viss skorstenshöjd ovanför.
Alla murare kan inte såna där saker men det finns fortfarande ganska många som kan. Jag känner åtminstone tre sådana murare.
-
Man kommer ifrån problemet med att tvinga varm rök nedåt om man gör horisontella kanaler. Svårare att göra fel då eftersom det inte tar stopp eller blir svårtänt, bara dåligt drag om du bygger för långt.