Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: Tännlappen skrivet 18 nov-13 kl 21:09
-
Hmmm...Vårt tak är ett tegeltak...undertak av typ listtäckt papp lagt på stickespån som ligger på typ utbakabräder...Funderar lite smått på masonit som läggs på befintligt undertak som då är rensat på typ trekantslister och strö och bärläkt....På takbjälkarna spikas väl då brädor så det blir nedhäng på masoniten...Funderingen är hur man gör mot nocken med masoniten, måste ju bli en glipa...Hur löser man det på vettigt sätt?Kollat nätet men inte hittat något om det...bara att man ska lägga på masonit :D ...Skickar med en länk till en bild från vi i villa på ett tak som renoveras... Man kan ju tänka då att man lagt masonit där mellan ströläkten,tänka bort den i mitten...
http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Tak/Sa-byter-du-taket-65612 (http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Tak/Sa-byter-du-taket-65612)
-
Hänger inte med riktigt, hur du har det och hur mycket du tänker rensa bortm av det gamla?
Jag har masonit under pannorna och över nocken la jag lämpligt breda pappremsor. Från masonit till masonit och klämt under ströläkten, på båda sidor liksom.
-
Spån ligger på okantade brädor och sen papp med trekantslister, rätt på spånen och du tänker slita bort listerna och lägga masonit och sen läkta upp och på med pannorna?
Eller de har lagt ett vanligt underlagstak, av papp, rätt på spånen och sen pannor på?
-
Det räcker med att montera masoniten upp mot varandra från bägge sidorna.Sedan kommer ju den längsgående spikläkten på och högst upp mot nocken tar man en bredare läkt tex 45x95mm eller 45x125mm så blir det mer att spika nocken i.Vill man kan man klyva de två översta läkterna i vinkel mot varandra .Övrig läkt brukar jag använda 45x70mm.
Du nämner att spika brädor på takbjälkarna för att få nedhäng på masoniten och det är helt rätt.
Vanligtvis hänger masoniten perfekt mellan takstolarna på cc1200mm.
Kom ihåg att det ska vara oljehärdad masonite ;)
-
Spån ligger på okantade brädor och sen papp med trekantslister, rätt på spånen och du tänker slita bort listerna och lägga masonit och sen läkta upp och på med pannorna?
Eller de har lagt ett vanligt underlagstak, av papp, rätt på spånen och sen pannor på?
...Utbakabrädor är ytterbitar på stockar... Ser ut som det ligger ett listtäckt tak under pannorna...Tror bara det varit en lösning för att lägga på takstickorna ....http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/yttertak/listtackning.aspx (http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/yttertak/listtackning.aspx)
Tanken är att slita bort trekantslisterna som nog gjort sitt dom ligger med ca 60cm avstånd,gamla pappen som ligger på stickespånet får ligga kvar, sedan slå på ca 10cm breda brädor på takstolarna sedan masonit mellan eventullet skarva masoniten om det behövs mellan takstolarna,sedan 45 gånger 70cm som bärläkt...
-
Det räcker med att montera masoniten upp mot varandra från bägge sidorna.Sedan kommer ju den längsgående spikläkten på och högst upp mot nocken tar man en bredare läkt tex 45x95mm eller 45x125mm så blir det mer att spika nocken i.Vill man kan man klyva de två översta läkterna i vinkel mot varandra .Övrig läkt brukar jag använda 45x70mm.
Du nämner att spika brädor på takbjälkarna för att få nedhäng på masoniten och det är helt rätt.
Vanligtvis hänger masoniten perfekt mellan takstolarna på cc1200mm.
Kom ihåg att det ska vara oljehärdad masonite ;)
...Det som sitter som nockbräda nu är en 24mm tjock och ca 7cm bred bräda lagt platt mot översta pannraden sedan spikad med långa spikar i översta bärläkten...sedan ligger där 3,6kg tunga nockpannor på som trots dom är tunga kan flyga bra i orkanvindarna ....
-
Hänger inte med riktigt, hur du har det och hur mycket du tänker rensa bortm av det gamla?
Jag har masonit under pannorna och över nocken la jag lämpligt breda pappremsor. Från masonit till masonit och klämt under ströläkten, på båda sidor liksom.
Aha.. Då borde det bli tätt ju...
-
Masoniteskivorna läggs "liggande" med långsidorna parallellt med nock och takfot då blir måttet perfekt.
Det var inte en så kraftig lösning.Det jag menade var att de ska ligga kloss mot varann högst uppe i nock så gör man när man vill ha en stadig nock på ett plåttak..Skulle ALDRIG komma på tanken att lägga takpannor,faktiskt.
-
Masoniteskivorna läggs "liggande" med långsidorna parallellt med nock och takfot då blir måttet perfekt.
Det var inte en så kraftig lösning.Det jag menade var att de ska ligga kloss mot varann högst uppe i nock så gör man när man vill ha en stadig nock på ett plåttak..Skulle ALDRIG komma på tanken att lägga takpannor,faktiskt.
...I vissa fall kan nog måttet bli bra på masoniten men som sagt gamla hus följer inga nya mått kan skilja bra mellan takstolarna vilket jag sett...En renoveringstanke kan ju också vara att fortsätta med listtäckningsprincipen med nya trekantslister och använda typ ekonomi ytpapp som används på garage eller uthus som då går upp en bit på listerna sedan en remsa på...Då kan man rulla ut hela längder från nocken och ner...I och med att det redan finns pannor så är det smart att återanvända dom tycker jag..
-
...I vissa fall kan nog måttet bli bra på masoniten men som sagt gamla hus följer inga nya mått kan skilja bra mellan takstolarna vilket jag sett...En renoveringstanke kan ju också vara att fortsätta med listtäckningsprincipen med nya trekantslister och använda typ ekonomi ytpapp som används på garage eller uthus som då går upp en bit på listerna sedan en remsa på...Då kan man rulla ut hela längder från nocken och ner...I och med att det redan finns pannor så är det smart att återanvända dom tycker jag..
Fast mått och skevheter justeras ju med masonitens överlappningar också liksom. Det blir mer pyssel när det görs själv, än om en firma kommer och gör allt i streck.
Är det inte lika bra att slita bort papp och dess lister och göra nytt därifrån? Kanske spånen med? Beror väl på hur det ser ut..
-
Läkten där masoniten skarvas/överlappas i höjdled, behöver ju inte vara över takstolar, om inte resten är väldigt vekt.
-
Fast mått och skevheter justeras ju med masonitens överlappningar också liksom. Det blir mer pyssel när det görs själv, än om en firma kommer och gör allt i streck.
Är det inte lika bra att slita bort papp och dess lister och göra nytt därifrån? Kanske spånen med? Beror väl på hur det ser ut..
..Rätt bekvämt att låta gammal papp och spån ligga kvar trots halvdant skick på sina ställen...
-
..Rätt bekvämt att låta gammal papp och spån ligga kvar trots halvdant skick på sina ställen...
Jag läktade uppe på spånen, av diverse skäl. Har du bara lite rörlig luft mellan papp och masonit, så är det säkerligen lugnt.
-
Jag läktade uppe på spånen, av diverse skäl. Har du bara lite rörlig luft mellan papp och masonit, så är det säkerligen lugnt.
Ja just det kan ju kanske bli kondens...Hmmm...krångligt med tak speciellt om det inte är råspontat...men som sagt finns även möjlighet lägga på typ ytpapp av den kraftiga typen...då blir det som innan...
-
Ja just det kan ju kanske bli kondens...Hmmm...krångligt med tak speciellt om det inte är råspontat...men som sagt finns även möjlighet lägga på typ ytpapp av den kraftiga typen...då blir det som innan...
Är ingen papp i ny papp. Plastväv och asfalt typ..
Finns väl såna nya underlagsdukar, som ska vara tåliga och difusionsöppna. Har för mig de kostade som oljehärdad masonit, ungefär.
Men var det inte något sådant någon här inne hade, där getingar tuggade hål? Kanske Halte?
-
Nu kanske jag missförstår något uppenbart, men varför inte bara göra som vanligt?
Väck med pannor och läkt, på med ny underlagspapp ovanpå den gamla, tillbaks med läkt och pannor.
-
Nu kanske jag missförstår något uppenbart, men varför inte bara göra som vanligt?
Väck med pannor och läkt, på med ny underlagspapp ovanpå den gamla, tillbaks med läkt och pannor.
Du tänker nog på ett tak med spontade brädor som undertak,lätt att fästa vanlig ytpapp där.... Svårigheten med att ha först typ glesa brädor underst sedan stickespån på det ger ett liksom fjädrande undertak, inget att fästa i plus säkerligen mer rörelse...Håller nog inte med vanlig underlagspapp plus att det nog blir ränndalar om man spikar ner vanlig ströläkt där...Sett en lagning som nog snickare gjort med råspont sedan fyllt upp mot underlagstäckning med ihopknycklade tidningspapper för att dom rensat bort stickespånen på ett ställe då för att undvika nivåskillnad.
-
Är ingen papp i ny papp. Plastväv och asfalt typ..
Finns väl såna nya underlagsdukar, som ska vara tåliga och difusionsöppna. Har för mig de kostade som oljehärdad masonit, ungefär.
Men var det inte något sådant någon här inne hade, där getingar tuggade hål? Kanske Halte?
Försökt hitta info om dom nya dukarna...verkar som det helst ska vara spont under...sedan sett dukar som hänger fritt mellan takstolar men inte sett pris på dom...Som sagt tuggar getingar upp dukarna är det ju ingen höjdare :D ...
-
Försökt hitta info om dom nya dukarna...verkar som det helst ska vara spont under...sedan sett dukar som hänger fritt mellan takstolar men inte sett pris på dom...Som sagt tuggar getingar upp dukarna är det ju ingen höjdare :D ...
När jag kollade, var de där nya, starka dukarna lika dyra som oljehärdad masonit, så jag tog masonit. Är ju en del spik också i gamla stickspånstak..
Sen lite efter, läste jag här om getingarna och kände mig tursam.
Jag såg att en byggfirma la nån sån duk över spånen, vid ett takbyte i somras.
-
vårat hustak är som lockpanel vankantade jättebreda och gamla brädor. vi la om taket för 15 år sen bytte någon bräda som var för dålig. sen oljehärdad masonit ströläkt på den sen tegelläkt, upp med gamla tegelpannorna igen. vi la masonit för pappen skulle inte hålla då taket var så ojämt.
-
...Köpte ett par skivor oljehärdad masonit för experiment...La ut skivorna på ett golv med reglar under på ca 60cm avstånd..verkar gå att få mellanrum mellan bärläkt och masonit...kanske lägga små plaströrsbitar eller något under bärläkten för att säkerställa buktning...sedan ser man att det kommer att bygga ca en centimeter där man skarvar fyra skivor...Antar att man parerar så skarvarna kommer mellan bärläkten ? eller så lägger man en bräda över masonitskarven från nock till takfot allt beroende på vilken bygghöjd man tål .... Kollade även över taket från vinden,mest skada nedanför skorstenen där spånen är vackert vitfärgade :D ...annars verkar dom där underlagsbrädorna rätt sega...strimmiga trägnagaren verkar inte vara riktigt förtjust i dom...
-
strimmiga trägnagaren verkar inte vara riktigt förtjust i dom...
De trivs bäst i källare och sånt, där det är fuktigare.
Ska du inte ha ströläkt, eller vad menar du med böja ner med rör?
-
De trivs bäst i källare och sånt, där det är fuktigare.
Ska du inte ha ströläkt, eller vad menar du med böja ner med rör?
Det verkar ju finnas olika metoder...Metod ett : Brädor direkt på takstolarna sedan masonit på om man då har 120cm mellan takstolarna ger då ett häng sedan bärläkt direkt på... Metod två: Brädor på takstolarna sedan ströläkt mellan takstolarna sedan masoniten på,japp sedan bärläkt på masoniten men med ca 60cm mellan ströläkten blir det lite segare med nedhänget mellan läkten...såg på en sida tror det var Huntonitplattor dom lade ut och där fanns det korta rörstumpar att köpa som man fäste i bärläkten med buntband för att säkerställa nedhänget mellan så att säga....
-
...Scrollar man ner lite på den här sidan så ser man ett tak med masonitläggning...masonit först sedan brädor på takstolarna över masoniten sedan bärläkt....
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/63808-knastak.html (http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/63808-knastak.html)
Något mera om masonit sidan 15...
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:4162/FULLTEXT01.pdf (http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:4162/FULLTEXT01.pdf)
Hittade you tube klipp...
https://www.youtube.com/watch?v=wH8DydeVPMk (https://www.youtube.com/watch?v=wH8DydeVPMk)
Lite till om princip...
https://www.youtube.com/watch?v=wH8DydeVPMk (https://www.youtube.com/watch?v=wH8DydeVPMk)
Här har man lagt brädor på takstolar sedan masonit och läktar sedan vanligt ...
https://www.youtube.com/watch?v=JteL5usv9Kk (https://www.youtube.com/watch?v=JteL5usv9Kk)
-
...Man har liksom börjat att kolla materialpriser...ett steg på väg :D ...Räknade lite på tak med bärläkt på 45*70 men då blir det dyrt så enkelheten med att använda 45*70 mellan takstolarna är kanske mer om man anlitar byggfirma eftersom arbetskraften är dyr och då går snabbare med nämnda dimension... Blir bra mycket billigare om man lägger strö mellan takstolarna och kan använda klenare bärläkt anpassad för cc60 cm...
-
Har du inga sågverk i närheten? Ring runt och kolla.
Har själv köpt en massa panel i olika bredder från en lokal sågare några km bort.
Känns bra att stödja lokal företagsamhet. Och fint virke är det.
Man får bara ha mer framförhållning eftersom de inte har igång sågen så ofta.
Blev mindre än halva priset mot Byggmax när jag räknade ihop det.
Ok det var inget kvitto, men jag hade ändå inte tänkt tapetsera panelen..
-
Hur gör man med ränndalar? Lägger man masoniten över dem?
För övrigt borde väl masonit vara diffusionsöppet?
/M
-
Du lägger en lagom knäckt plåt, underbeslag, just i ränndalen. Sen sågar du masoniten i rätt vinkel mot plåten.
-
Med ca X cm överlapp över plåten?
/M
-
Plåten gör du ca 15+15 på var sida knäcken. Masoniten skär du in så nära knäcken det går.
Bra är om det även är omslag i på sidorna av plåten på ovansidan då ena sidan av ränndalen blir i det närmaste i våg och viss risk finns att man inte får till det så bra med gamla spåntak.
-
I min stall-länga har jag dubbla ränndalar.
En som tar hand om undertaket och en som tar hand om yttertaket.
Vet inte om det är vanligt men verkar ju ganska logiskt att göra så.
-
Det är så det skall vara, ett underbeslag och en riktig ränndalsplåt!
-
I det här fallet blir det väl helt enkelt masonit under i "vecket" med ett bra överlapp åt båda håll.
Och jag kommer nog ta och limma skivorna med asfaltkitt också. INte för att det borde behövas, men det skadar knappast heller.
Sen fäster man tydligen ränndalsplåten i bärläkten, vilket är logiskt och ologiskt samtidigt, men på det viset blir det ju minimalt med "skvättmån" ifall det regnar ordentligt. Det som ligger hos mig nu är faktiskt bara böjd, inte ens bockad, plåt i typ metersbitar och märkligt nog håller det tätt, så jag antar att det kommer funka även med masonit under och plåt över så att säga.
/M
-
Snikvarianten brukar annars vara en våd med takpapp, men det brukar aldrig bli bra på ett spåntak då det oftast är mycket gropigt just i ränndaler och då rinner vattnet åt alla håll.
-
Då tolkar jag det som "ingen däremot" med min idé?
Masoniten borde inte bli bucklig iaf.
Kombinerat med nå asfaltkitt också borde det kunna rinna bakvägen tycker jag.
/M
-
Vad är det för fel på det befintliga taket?
-
Hur gör man med ränndalar? Lägger man masoniten över dem?
För övrigt borde väl masonit vara diffusionsöppet?
/M
Hittade något om ränndalar på ett uthus som renoveras...blir som ett bildspel om man klickar på en bild....
http://www.oxbratt.se/renovering-av-ladugardstak-lerum-2012/ (http://www.oxbratt.se/renovering-av-ladugardstak-lerum-2012/)
För mig Pentti Linkola skrev i en annan tråd att masoniten är så att säga rätt tät.... Hittade tråden... http://www.alternativ.nu/index.php?topic=168217.20 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=168217.20)
-
Har du inga sågverk i närheten? Ring runt och kolla.
Har själv köpt en massa panel i olika bredder från en lokal sågare några km bort.
Känns bra att stödja lokal företagsamhet. Och fint virke är det.
Man får bara ha mer framförhållning eftersom de inte har igång sågen så ofta.
Blev mindre än halva priset mot Byggmax när jag räknade ihop det.
Ok det var inget kvitto, men jag hade ändå inte tänkt tapetsera panelen..
Kan vara något att tänka på....
-
Vad är det för fel på det befintliga taket?
Inget svar? Vad jag vet är ett intakt sådant tak som Tännlappen har ett bra tak. Visserligen är tjärpapp på spån en billig och osäker lösning, men även utan tjärpapp kan det vara ett bra tak om det är i bra skick.
-
Jag tror takägaren i fråga är uppe på taket istället för att hänga på forumet för närvarande.
Så vitt jag vet så är problemet med taket helt enkelt att det har passerat bästföredatum. Läkten är dålig, det är svårt att få takpannorna att ligga kvar, det undertak som finns under läkten består av spån i tveksamt skick. Taket har läckt flera gånger och rättats till provisoriskt, dessutom finns ett tveksamt igensatt hål efter en borttagen skorsten.
-
Jag tror takägaren i fråga är uppe på taket istället för att hänga på forumet för närvarande.
Så vitt jag vet så är problemet med taket helt enkelt att det har passerat bästföredatum. Läkten är dålig, det är svårt att få takpannorna att ligga kvar, det undertak som finns under läkten består av spån i tveksamt skick. Taket har läckt flera gånger och rättats till provisoriskt, dessutom finns ett tveksamt igensatt hål efter en borttagen skorsten.
Finns denna information i denna tråd? Jag hade delvis läst och delvis skummat tråden. Nu läste jag Tännlappens inlägg lite noggrannare. Ser bara att den bild du ger delvis täcks av vad Tännlappen skrivit här, men jag kan ha missat något.
I alla fall, om taket är i halvdant skick kan nog någon variant med masonittäckning vara bra. Kanske behöver inte så mycket först avlägsnas, men det beror på. Är det i sämre skick behöver mer först avlägsnas och nytt undertak byggas.
-
Hittade en gammal tråd och där var det en som har samma undertak som jag,typ tjärpapp på trekantsläkt...Skrollar man ner i tråden så finns det ett par bilder som sign Bokesliden lagt in.... http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174113.0 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174113.0)
Själv har jag nu sett att "snickaren" nästan är klar med byggställningen i trä :D ....Även sett "snickaren" köra med vobblande släp :o med brädor och även masonit .... Jag satt och stretchade ischiasen ,funderade på hur "snickaren" skulle göra :D ...Tänker att "snickaren" vill ha kvar pannorna på ställningen om möjligt...Finns möjlighet att liksom plocka rent för t.ex ca sex meter brett och ett par masonithöjder upp...Gäller ju att komma upp i samma höjd som övrig läkt eftersom en bit tas... Ströläkten behöver ju inte vara hel så att säga för den ska ju inte bära upp taket...Gissar att "snickaren" kan göra så eller ska man bråka med "snickaren" ? :D Bör vara smidigt att göra så...
-
:D...Pust o stön...I pannlampans sken har man fått upp en byggställning...Nog smart och bygga en själv och slippa hyrstressen...Virket kan man använda till annat sedan så ingen förlust :D ....Mätt bärläkt som finns på taket,är ca 35-50 mm ....Borde bli bra att såga ut sådana ur en 45-170 regel dock fattas 5mm i bredd,blir ca 34-45 men det funkar nog...Blir ca 5 bärläktspinnar på en regel...Bara att köra på :D...
-
:D...Slet väck en bit gammal asfaltsmatta...Spånet är bara svart pulver under....Rensar man bort pulverspånet så blir det ca 9,5 centimeter upp till undersidan av befintlig läkt...blir att bygga på....Andningsmask verkar inte vara så dumt att bära...Man blir liksom svart av att dra i det murkna plus asfaltsmattan...
-
:D...Så då har man masonitat ca 80 kvadrat på ena sidan...bara 50 kvadrat kvar där :D...Visst har man stött på lite mjuka takstolar men dom torkar väl upp så rötan stannar...Någon takstol har jag stärkt upp med konstruktionsvirke...gjort vad som ser hyggligt ut,på känn :D ...ingen aning om vad som motsvarar en gammal takstol som är ca 12 cm tjock och bred...Byggställningen är utbyggd på vissa ställen så den blir 150cm bred...Skyddsräcke ett måste,räddat mig flera gånger när man sprungit i pannlampans sken...inga pannor på marken ännu dom flyttas på taket eller hamnar på ställningen :D ...Kör enligt huntonit metoden ca 5cm överlapp åt sidorna 10 cm neråt....Funderar möjligen på att öka sidoöverlappet...Vid nock skär jag till en remsa tjärpapp som kläms fast av ströläkt...Har nog sagts av någon annan i tråden... Tycker det minskat med mygg i undertaket 8)
-
Jag står i begrepp att göra samma operation då det är hiskeligt jobb att få bort de halvruttna spånen och miljoner spik skiten sitter i.
Jag behöver även förstärka bjälkar då delar av några har blivit förstörda.
Jag tänkte bulta 2" plank i de gamla reglarna och lägga oljehärdad masonit mellan dem, men jag behöver kunna lägga korrugerad takplåt (som skall skruvas och INTE spikas i mitt fall...) över då resten av taket har detta, bara en stor bit som förre ägaren inte gjort färdigt...
Hur löser jag detta?
-
Har du runt 120cm mellan takstolarna får du häng på masoniten och kan fästa den i planken du ska fästa på takstolarna...sedan på med 45 gånger 70 som bärläkt på rätt avstånd för plåten du har... Har du 60cm mellan stolarna får du knappt något häng på masoniten utan du får lägga på ströläkt under masoniten ca 20-30mm tjocka,sedan strö på masoniten sedan bärläkt men då kanske halva dimensionen räcker för att hålla plåten...Eftersom du ska koppla ihop taket med det den förre ägaren inte gjort färdigt får du mäta noga så du får samma höjd eventuellt försöka kolla vad som ligger under...Börjar du vid biten som är färdig så blir det nog lättast...Tänk på att det kan vara en orsak att den förre ägaren la av...Kanske ett svårt ställe... Jag har lagt strö under masoniten för att få upp den lite så den blir luftigt mot det lilla spån som är kvar...
-
Du måste nog använda dig av snöre också så det blir rakt...
-
Jag tror jag skall göra en liten klack i skarven, blir för mycket jobb annars, räknat på att det kommer att diffa några centimeter i höjd när jag bultar de nya förstärkningarna ovanpå de gamla takstolarna, tror det är någon meter emellan då det är en gammal byggnad från 1800 talet som jag avser varmbona en kallvind över en del av logen (som går ihop med huset). Taket där idag är katastrofalt dålig och det har börjat krypa in vatten i stommen så jag måste fixa denna biten oavsett i år eller fylla med gammalt tegel och ta det nästa vår, men tänkte mig detta borde gå att göra även vintertid innan snön kommer men vänta med att måla och liknande.
Jag funderar mest över om modern takplåt kommer att få tillräckligt stöd under eller om man måste regla ut på något vis?
Vilket CC bör man max ha på modern TRP plåt om säg det ligger två meter snö på och två överviktigt vuxna karlar står och skottar där uppe?
(vill i allafall ha det som ett minimum vad gäller hållfastheten så att man har vettig mariginal, har en vinter skottat ca 3-4 meter snö i en ränndal hos mina föräldrar... Det är sådana extrema år man vill att skiten fungerar... kan jag lova... ;D)
-
Talade med min far nyss och kom fram till att jag nog var trött i skallen idag, naturligtvis reglar man på andra ledden än jag tänkte, över plankorna sedan så det stämmer... :-[
Blir förhoppningsvis inte så stort hack på taket och det hamnar i en naturlig övergång till logen hoppas jag... Så om jag inte gjort något ärkefel så borde det räcka att smyga in ett plåtbeslag mellan taken...
Får spika dit en vitmålad bräda på framsidan om det ser för knasigt ut så får man en naturlig övergång, ser ändå ut som det redan är gjort sådär på bostadshuset sedan tidigare...
Förstår att farsan byggde nytt på 80-talet, men man måste ju ändå bara älska gamla hus, eller hur! :)
-
:D ...Gamla hus har sin charm :D... Så länge man inte behöver kräla bland stickespånen....Som sagt mycket tak på huslängor,blir lätt två villor...Kollade på Din byggares hemsida...Där har dom 60cm mellan ströläkten sedan 45 gånger 70 som bärläkt ...
http://www.dinbyggare.se/plattak-lagga-ny-takplat/ (http://www.dinbyggare.se/plattak-lagga-ny-takplat/) .... Sedan det där med snöre,får väl även mäta från nocken till takfot så det blir rakt åt det hållet...
-
Jag tror jag skall göra en liten klack i skarven, blir för mycket jobb annars, räknat på att det kommer att diffa några centimeter i höjd när jag bultar de nya förstärkningarna ovanpå de gamla takstolarna, tror det är någon meter emellan då det är en gammal byggnad från 1800 talet som jag avser varmbona en kallvind över en del av logen (som går ihop med huset). Taket där idag är katastrofalt dålig och det har börjat krypa in vatten i stommen så jag måste fixa denna biten oavsett i år eller fylla med gammalt tegel och ta det nästa vår, men tänkte mig detta borde gå att göra även vintertid innan snön kommer men vänta med att måla och liknande.
Jag funderar mest över om modern takplåt kommer att få tillräckligt stöd under eller om man måste regla ut på något vis?
Vilket CC bör man max ha på modern TRP plåt om säg det ligger två meter snö på och två överviktigt vuxna karlar står och skottar där uppe?
(vill i allafall ha det som ett minimum vad gäller hållfastheten så att man har vettig mariginal, har en vinter skottat ca 3-4 meter snö i en ränndal hos mina föräldrar... Det är sådana extrema år man vill att skiten fungerar... kan jag lova... ;D)
Hur mycket plåten bär beror på på tre faktorer.
Tjockleken
Legeringen
Profilen
En billig plåt som är tunn och av enklaste legeringensamt med en låg profil har ett lågt pris emedan den tjockare är dyrare.
-
Tänkte mig litet bättre kvalitet, har för mig att den är ca 0,25 och galvad (med lackad ovansida för utseendets skull) i den kvalitet jag tänkte.
Full standard TRP profil, alltså inte budget varianten som har glesare profil. Kommer dock inte ihåg vad den heter med korrekt namn...
-
:D.. Hittade en pdf från Danmark hur dom lägger masonit...kör med 5cm sidoöverlägg...
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwj7mZ7HtebPAhWqFJoKHW01C3gQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.lavpris-byg.dk%2Fimages%2Ftag%2Funiversal%2Fundertag%2Fmasonite_dan.pdf&usg=AFQjCNEgyw9nDDrhbx5aF2M9wqdSB6lU-w&bvm=bv.135974163,d.bGs (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwj7mZ7HtebPAhWqFJoKHW01C3gQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.lavpris-byg.dk%2Fimages%2Ftag%2Funiversal%2Fundertag%2Fmasonite_dan.pdf&usg=AFQjCNEgyw9nDDrhbx5aF2M9wqdSB6lU-w&bvm=bv.135974163,d.bGs)
-
Tackar!
Trodde man behövde mycket mer överhäng... :)
-
:D...Tyckte det var gott att hitta en pdf om masonit, förvisso är väl Huntonit också masonit men tjärindränkt... 5cm sidolapp och 10cm överlapp neråt verkar gälla vanliga tak...Sedan liksom skifta plattor så dom blir lite förskjutna i nästa rad...Verkar som dom har bra erfarenheter i Danmark och Norge av masonit och det borde ju regna där också :D ...Slog i 6-tums spik med handslägga i en halvrutten takstol :o ...Bet faktiskt lite...Hästmyrorna galopperade iväg vilt gnäggande :o ...Trämaskarna vred sig i plågor av oljudet...Husbocken flaxade iväg ;D ;D... Allvar...Fixat gängstänger...svetsat borr på järnrör,bra förlängning...Bättrar på ett ställe där tidigare snickare härjat b.l.a ersatt takspån med knycklat tidningspapper såg jag....
-
Skall kanske inte klaga så mycket över mitt tak då... ;D
-
Skall kanske inte klaga så mycket över mitt tak då... ;D
Det finns tre sätt att renovera ett tak. Eller göra saker och ting.
Inte tillräckligt bra
Precis lagom
Överkurs
Dom två sissta är helt ok att ligga på.
-
:D ...Får ju försöka att ge andra inspiration...Japp,är ju så här det ser ut på dom flesta gamla hus när man börjar lyfta på takbeläggningen...
(http://forumbilder.se/FBCJQ/20160926-213141-640x480.jpg) (http://forumbilder.se/FBCJQ/20160926-213141-640x480)
(http://forumbilder.se/FBCJQ/20160927-093143-640x480.jpg) (http://forumbilder.se/FBCJQ/20160927-093143-640x480)
Snickarens fotbeklädnad :D
(http://forumbilder.se/FBCJQ/20161001-114041-640x480.jpg) (http://forumbilder.se/FBCJQ/20161001-114041-640x480)
-
:D Kanske mer inspiration...
(http://forumbilder.se/FBCK0/20160905-121138-640x480.jpg) (http://forumbilder.se/FBCK0/20160905-121138-640x480)
(http://forumbilder.se/FBCK0/20160908-133140-640x480.jpg) (http://forumbilder.se/FBCK0/20160908-133140-640x480)
(http://forumbilder.se/FBCK0/20161003-135102-640x480.jpg) (http://forumbilder.se/FBCK0/20161003-135102-640x480)
(http://forumbilder.se/FBCK0/20161006-143938-640x480.jpg) (http://forumbilder.se/FBCK0/20161006-143938-640x480)
-
Fint det ser ut😃!
Precis sådär dåligt var taket på uthuset jag bytte tak på för 2 år sen, fast jag la plåt istället. Det var ett spännande projekt att göra, jag hade bara varit hantlangare en gång förut😊
-
:D ...Startskott...Trevligt att någon tycker det ser bra ut :D ... Som sagt det där om spännande kan man nog hålla med om...vet inte vad man möts av under yttertaket :D... Tog en bild från undersidan av dom första starkt inspirerande bilderna så ingen tror man lägger masoniten direkt över hålen ;D ... ...vilket man kanske kan...men man försöker eller vill reparera...
(http://forumbilder.se/FBCNB/20161021-093457.jpg) (http://forumbilder.se/FBCNB/20161021-093457)
-
:D...Metoden jag kör är att jag kollar yttertaket...Är det insjunket så angriper jag från yttersidorna som är bättre av det sjunkna...läktavstånd behöver jag inte tänka på, går på det gamla som finns...Krångliga är att dom tidigare läggarna har justerat ojämnheter med olika tjocklekar på bärläkten...mycket pusslande...Sedan kollar man på avstånd så det ser någorlunda bra ut...när pannorna läggs tillbaks märker man att inga pannor ska spikas innan man får dit dom ,så det passar...Kör med rätbräda görs inte eftersom alla brädor i princip är sneda...ögonmått duger mer än väl.... Läser man pdf från länsstyrelserna om gamla tak så menar dom på att total rakhet kan göra att det ser konstigt ut...Så kravet är ju inte liksom hundra procent...Takpannorna sväljer ju också en del ojämnheter, sedan pannorna själva kan ju vara rätt sneda...
-
Vad kör du för dimension på bärläkt?
Byggindustrin rekommenderar 25x38 men jag har kört detta en gång och jäklar vad klent det kändes. Visst tål det att trampas på men tänk efter ett par år när den fått strö och löv som börjat ruttna mot sig. Livslängden kändes inte helt given..
Kommer definitivt gå upp en dimension vid nästa takläggning. Kanske mata 2x3 tum genom en klyv så man får två 2x1,5 tum av det.
-
Kör 45*70 (2"*3") så känns det inte osäkert att kliva, hasa, omkring på.
-
Jag kör ca 30-33 gånger 45...några bitar kan ju bli 34 gånger 45...det händer :D ...Inga problem att gå på den bärläkten med takpannor under armen :D...Kör då på cc 60cm mellan ströläkt...Innan man bestämmer sig kan man öva och lägga ut en bit på 60cm avstånd och känna hur det känns... jag vill inte heller ha för klen läkt...
-
Jag har en några följdfrågor till diskussionen ovan angående oljehärdad board på takspån.
Varför vill man ha häng mellan takstolarna?
Varför vill man ha luftspalt mellan masoniten och spånet?
Varför ska man spika en bräda på takstolarna innan masoniten?
Nyligen blivit ägare till ett gammalt torp där man lagt tegel på det gamla spåntaket när det började bli dåligt. Oisolerad men inredd vindsvåning med träpanel som innertak, spikat i underkant på takstolarna så en ganska stor men avstängd luftspalt upp till takspånen. Nu har nog isen på taket gjort att det läcker in.
Tänkte mig att lägga på oljehärdad board direkt på spånet och sen strö- och bärläkt och tillbaka med det gamla teglet.
Men det verkar vara litet mer att tänka på än jag trodde. Tacksam för förtydliganden.
-
MårtenA.... Melllan spånet och masoniten behöver du inte ha luftspalt. Du behöver ha ett utrymme mellan bärläkt och masonit på ca 20mm. Jag gör på det viset att jag spikar ströläkt först på spånet sedan på med masonit som jag då spikar på läkten sedan på med en läkt till på tidigare läkt som då även fungerar som en klämlist sedan på med bärläkt . Jag kör med 60cm mellan så jag får inte så mycket nerhäng av masoniten. Kör du 120cm mellan ströläkt får du bra nedhäng mellan masoniten men får då använda kraftigare bärläkt typ 45-70 eller 45-95 beroende av vilket snötryck du kan förvänta det blir i ditt område. Som sagt bara fråga på finns jag här så svarar jag om jag kan eller så hoppar andra in.. :D
Bara tillägga att det inte är lätt att spika masonit rätt i spånet utan det är nödvändigt att spika strö först, är spånet bra så ta en syl och peta undan spånet så du ser att spikarna hamnar i underliggande brädor eftersom det i många fall ligger utbaka brädor där med ett litet mellanrum.Vid otur sätter man alla spikarna i mellanrummet ::) . https://www.youtube.com/watch?v=amv5oddoB_M (https://www.youtube.com/watch?v=amv5oddoB_M) Jag kör den metoden då med tanke på spån,bra spån behåller jag.
-
Tack för svar!
Vilken dimension bör man ha på ströläkten om den är på cc 60? Den understa alltså, den övre förstår jag ska vara 20mm.
Funderar på sikt på att isolera taket. Kan man då tänka sig att ha det nuvarande innertaket som övre begränsning för isoleringen och sätta ett nytt innertak och ev fuktspärr innanför?
Luftspalten som ser ut att vara ca 7cm är ju inte öppen åt något håll så luft kan inte cirkulera. Om jag bara lyckades lägga in en bild kanske det skulle klarna vad jag menar.
-
Kör på 1" om det får plats.
Edit, om du tänkt lägga hyggligt tätt.
-
Jag kör för det mesta med 25-48mm i botten cc 60cm...spikar den med 10cm spik...sedan masonit...sedan på med 25-36 mm ...sedan använder jag 32-50 som bärläkt.
-
Tackar för svar!
Någon som har synpunkter på isoleringen?
-
Vill du lägga in bild så kan du använda dig av forumbilder. Du spikar väl dit då typ reglar mot befintligt innertak så det blir en luftspalt.på med isolering,sedan troligen fuktspärr sedan på med innerpanel av någon typ. Borde väl komma luft nerifrån takfoten...Försökte tänka lite till...Man har ju ett snedtak...Svårt att förklara men man bygger ju så det blir ett litet kryprum längs ner mot takfoten och då kan du sätta ventiler i dina gavlar på huset...Du får ju även ett litet kryputrymme mot taket och då även sätta en ventil där på gaveln och hux flux har du fått rörlighet på luftflödet...
-
Provar att bifoga en bild. Det finns ju redan en luftspalt ovanför innertaket men ingen öppning vid takfoten.
Kan jag isolera under nuvarande innertak och sätta nytt innertak i underkant på takbjälkarna?
-
Kollade din bild. Om du tänker liksom lägga isolering mellan övre och nedre runda stock utan att bygga en liksom rak yta längst ner så blir det nog fel. Det där med isolering är väl en vetenskap. Kolla den här länken så ser du att det är en rak vägg längst ner. Vet jag själv har takfotsventilation liksom en låda eller tunnel längs takfoten. https://www.byggahus.se/renovera/inreda-vinden (https://www.byggahus.se/renovera/inreda-vinden)
T.ex oljehärdad masonit är ju rätt tät...Men använder du diffusionsöppen takduk under pannorna istället för masoniten borde det lösa problemet,finns väl starka dukar nu.Då kan ju fukten vandra ut. Tror priset blir rätt likt.
-
:D ...Var ute och härjade på taket ::) ...Såg dom lagt 40mm-45mm på cc1400mm då bärläkt...Undra på att läkten var böjd som en pilbåge,dikt an mot undertaket...
-
:D...Kört på hårt i spånet...Tycker det är lite nojigt när man kör tigersågen och ska kapa den gamla trekantsläkten...Tar för lång tid,blir som man gör upp eld :o ...Beställt den kraftigaste tigersågen från Makita,den har pendelfunktion så den bör avverka snabbare så man slipper typ göra upp eld :o .... Här lämplig takfixarmusik :D .... https://www.youtube.com/watch?v=TyHvyGVs42U (https://www.youtube.com/watch?v=TyHvyGVs42U)
-
:D...Så då har man fått hem original makita monstersåg...Väger bortåt 5kg :o behövs kanske lyftkran för att få upp monstersågen på taket (:) ... Kört den lite i luften som man spelar luftgitarr :o ... Känns som en ren proffsmaskin :o ...Ställde in full pendling :-* .Lovar det pendlade ;D Kommer nog att rensa gott på taket :D ... original makitablad beställde jag också...Lindarn hade inget demolitionskit vad jag såg...Ska bli najjs att köra hårt med makitan....Återkommer med fakta hur det enorma monstret klarar uppgiften :o ...Hmmm...lyftkran :-X
-
:D...Så då har man testat makitan :D ...Först satte jag fast en 45-45 regel i skruvstädet,körde med full pendling,funderar fortfarande om jag hann att blinka innan det var klart :o ... Släpade upp makitan på taket (:) .... Klapp tre bärs på raken :o ... Sedan satte jag igång :o ... Herrejesus vilken såg :o ... Klipper allt som smör,varför i glödheta har man inte köpt den innan :o ...Lustiga är att sågen känns inte tung när man väl börjar röja :D ...Den har även inställbar längd på sågfoten så man kan utnyttja sågbladen fullt ut :D ... Riktig höjdarsåg :D...Den gamla sågen har naturligtvis underlättat lite men går inte att jämföra med makitas monster...Inte rättvist...Slaglängden är också bättre än dom flesta sågar :D .... Bild på makitas monstersåg :D
(http://forumbilder.se/H6TJD/dscn0410.JPG) (http://forumbilder.se/H6TJD/dscn0410)
-
:D...Gör inte mitt misstag och köp en stege från B-tema...Rena vaselinet :o ...Hur den har blivit godkänd av sp är en gåta ...Någon måste ha rökt på :o :o ... Undvik till var pris,fel på halkskyddet på stegen.... Har alltid tyckt B-tema stegen varit synnerligen äcklig,rent av sliskig,...Min egenbyggda är som en dröm....Och nej har inte ramlat på grund av god balansförmåga så eventuell skadeglädje uteblir....kanske den sanna glädjen ;D
-
Laddar upp ett par bilder :D .... Före och efter...Några minuter och det är kaffeved...Mycket bra att såga upp tjärmattan med sågen så slipper man hugga med yxa.
(http://forumbilder.se/H6TSN/dscn0415.JPG) (http://forumbilder.se/H6TSN/dscn0415)
(http://forumbilder.se/H6TSN/dscn0419.JPG) (http://forumbilder.se/H6TSN/dscn0419)
-
:D...Lägger upp ett par bilder på stegpinnar...Första bilden ska vara min åttametersstege där ser man fina räfflor,inga halkproblem...Nästa bild är bb-temas vaselinstege på tre meter...Den har liksom breda nästan rundade räfflor...Totalknas :o ....
(http://forumbilder.se/H7636/dscn0411.JPG) (http://forumbilder.se/H7636/dscn0411)
(http://forumbilder.se/H7636/dscn0412.JPG) (http://forumbilder.se/H7636/dscn0412)
-
:D...Blev ju klar med taket för några månader sedan... Först glad för uppehåll i vädret...sedan inte nice med över 30-graders värme.... Som sagt rivit bort allt från jutesäckar till cement säckar,gamla rödmålade uthusbräder... Spikat upp ca 110 masonitskivor,talloljebehandlade...lyft upp och ner mellan 3-4 tusen pannor.... plus kanske 60 nockar två gånger.... Gissar att en byggfirma inte rivit något utan dunkat dit brädor direkt på takstolarna och sedan på med masonit...Då möjligen tagit bort trekantsläkten där...bärläkt 45-70....Snabbast så.... Men som sagt gör man så själv kanske typ stuprännor o dyl inte passar riktigt så får man det merjobbet... En riktigt bra tigersåg med pendelfunktion är inte helt fel...slipper brandrisken....inte nice när det ryker bland spånen....
-
....Luriga med det här stickespånet är att det ligger i ett tjockt lager...Kan se bra ut från undersidan...Men kan va ruttet till takstolarna som man kanske inte ser...Frågan kan ju bli hur man ersätter eller lagar gamla takstolar som är i princip stockar typ 15 cm gånger 15 cm med modernt material... Lägger man plåt på spånet får man nog ha rejäl luftspalt...Droppar nog kondensvatten från plåten...
-
....Luriga med det här stickespånet är att det ligger i ett tjockt lager...Kan se bra ut från undersidan...Men kan va ruttet till takstolarna som man kanske inte ser...Frågan kan ju bli hur man ersätter eller lagar gamla takstolar som är i princip stockar typ 15 cm gånger 15 cm med modernt material... Lägger man plåt på spånet får man nog ha rejäl luftspalt...Droppar nog kondensvatten från plåten...
Man ersätter de dåliga stockarna med stockar i samma storlek och utförande.
-
Man ersätter de dåliga stockarna med stockar i samma storlek och utförande.
Alternativt förstärker man runt om innan man fräser ut dåligt material ock lägger i lämpliga dimensioner.
-
Tänkte mest det borde gå att ersätta en typ takstol av hel stock med modernare dimensioner typ ett ihopslaget paket av t.ex 145-45 så det blir samma trädmassa...eller kanske en enkel 220-45... Moderna hus har ju det...hmmm...kanske sitter dom tätare eller har mer stöd...
-
Länk till lite reparationer...Ser även att dom låter stickespån ligga kvar...På med en bräda på varje takstol och sedan råspont och papp...
http://robertlindgrensnickeri.se/byggnadsvard-i-praktiken.html#prettyPhoto (http://robertlindgrensnickeri.se/byggnadsvard-i-praktiken.html#prettyPhoto)