Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: markusahelge skrivet 06 nov-13 kl 00:20

Titel: Köpråd Ford Ranger
Skrivet av: markusahelge skrivet 06 nov-13 kl 00:20
Jag tror denna förfrågan passar rätt bra här i meka...

Jag har nu möjlighet att köpa en Ford Ranger pick up. Vad har vi för åsikter om en sådan, här?

Det är en 05:a super cab (en liten bakhängd dörr, men utan riktiga baksäten) som har gått snart 16 000 mil, den är inte fläckfri utan det finns rost här och där. Har inte tittat undertill ännu.

Fyrhjulsdrift, flak och goa extraljus, det är väl vad jag gillar och gärna skulle vilja ha, till skillnad mot en Volvo V70 -99:a som gått 26 000 mil, som jag har i nuläget.

Utgångspriset för Forden är 35 000 exkl. moms, men jag hoppas kunna pruta en del, det är nämligen min morbror som ska sälja!

Vad sägs? Vad finns för erfarenheter, bra och dåliga? Är den någorlunda att meka med t.ex? Jämfört med Volvon, som jag gör det mesta med själv!

/M
Titel: SV: Köpråd Ford Ranger
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 06 nov-13 kl 08:19
Jag har en sådan och det är den bästa bil jag haft. Tror inte du behöver meka så mycket med den för de bara går och går. När jag köpte den så läste jag lite på nätet och det varnades för att den vandrade över vägen, men det har inte jag märkt. Jag ligger oftast i 80-100 beroende på om om det hänger något efter eller ej, och i den farten är det en behaglig bil. 80 mil och man känner knappt av det (kingkaben, som visserligen var en 99:a, var man lomhörd i efter 40 mil).

Negativt med bilen är positionslysena, lätta att skada bak och svåra att byta lampor på fram. Sedan så har den kamrem, inte kedja. Och så att det är svårt att ställa kaffekoppen på alla dessa runda ytor. Baksätet är lätt att lasta i, men du skall nog inte stoppa in folk över 170 cm där. 2 småbarn går däremot bra.

Min går fint på 100%RME som den drar ett par procent mindre av per mil än när jag tankar vanlig diesel. Förbrukningen ligger mellan 0,9-1,2 beroende på om det går tomt eller med 2 ton bakom. Har ett takräcke på som inte är aerodynamiskt. Får dra 3 ton vilket den gör galant.

Jo, jag har bytt bakre kardanknut på den när den endast rullat 8 000 mil. Men det var mitt eget fel, för jag gick i tron att den saknade fettnipplar precis som kingkaben. Beställde över nätet, knappt 200kr tror jag (Ford var svindyra). Och så lyckades jag bränna blinkersreläerna när jag hängde på en kortsluten/felkopplad kärra. De reläerna skulle Ford ha hutlöst mycket för, närmre 3000kr styck, men det gick att lösa med Biltema för någon hundring. Det är en Mazda bt50 egentligen, men Ford har ändrat lite smågrejer.
Titel: SV: Köpråd Ford Ranger
Skrivet av: markusahelge skrivet 07 nov-13 kl 10:07
Jag har en sådan och det är den bästa bil jag haft.

Tack du, för den infon!
Är reservdelar generellt svindyra, då? Om är det bra grejer så att man inte behöver byta t.ex. bromsbackar och drivknutar särdeles ofta, går det ju an eller om det går att få tag på via andra kanaler än Ford.

Har du gjort någon underedsbehandling? Det känns som att man skulle kosta på sig det, om man vill behålla den intakt!

Hur många pengar hade du velat ha för din, om du hypotetiskt skulle sälja den?
Titel: SV: Köpråd Ford Ranger
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 07 nov-13 kl 10:17
Den är så vanlig att det finns delar utanför ockerbutiken.

Jag har inte gjort nå´t med den angående rost än, men det skall bli olja i och på balkarna + dragkroksdelarna. Dåligt rostskydd där. Annars är inte delarna så utsatta.

Svårt med priser, där är jag fel person att ge råd.