Alternativ.nu
Hantverk => Trä => Ämnet startat av: eriks skrivet 19 okt-13 kl 20:07
-
Har länge varit sugen på ett träbåts projekt, på blocket ges det ju i princip bort skitfina gamla träbåtar.
Men hur svårt är det egentligen att få dom sjödugliga?
tänkte på denna tex
http://www.blocket.se/skaraborg/Snipa_ca_6m__billigt_48910292.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/skaraborg/Snipa_ca_6m__billigt_48910292.htm?ca=11&w=3)
härlig storlek.
byta köl tex? görs det av en händig amatör?
-
Har själv funderat på det. Men har lagt ner tanken då det är alldeles för mycket jobb att ha den sjöduglig hela tiden. En plastbåt håller för allt. Aluminium ännu bättre. Men en träbåt, nääää. Inte för mig iaf.
-
Kölbyte är inte helt trivialt. Men ibland kan man komma runt det genom att kapa nedersta delen av kölen och bulta på friskt virke som ersättning för det bortkapade.
Generellt vill jag nog hänvisa till http://www.trabatsakuten.nu/index.htm (http://www.trabatsakuten.nu/index.htm) snarare än detta forum när det gäller båtrenoveringar.
/Mats
-
Jag har varit med och bytt halva bottnen och kölen och akterstäven i en snipa. Jag har själv bytt några spant och båda stamkrafterna i en annan.
Om man har bra snickarverkyg och är snickarkunnig så är en träbåtsrenovering inte så svår egentligen men eftersom ingenting är rakt och allt måste bli symmetriskt och tätt tar det en oändlig tid att få det bra. Varje enskild bit i en traditionellt byggd träbåt går att byta ut men innan man har gjort det är det svårt att föreställa sig hur mycket tid det tar.
Om man inte är snickarkunning och inte har bra verktyg är det totalt omöjligt såvitt jag kan se.
Fuskmetoder som att kapa bort nederdelen av en rutten köl och limma på någonting eller att impregnera ruttet trä med epoxy eller att plasta utsidan på en halvrutten båt är sällan förnuftiga på längre sikt. Rötan som har blivit kvar under lappningen fortsätter att växa och till slut faller allting sönder i småbitar. Oftast vid värsta möjliga tillfälle i dåligt väder långt från räddningen.
Jag skulle inte gruva mig särskilt mycket för ett kölbyte i en vanlig motorsnipa men jag arbetar ju med trä i mitt yrke. För en händig amatör....hmmm...... det beror på hur händig han/hon är och framför allt på hur bra tålamod han/hon har.......
Själv tycker jag att träbåtar är bättre än båtar av något annat material men endå har jag bara en liten plastroddbåt. Tidsbrist.
-
Det beror också på hur sjödugliga de skall bli ;D I lugna vatten kan man färdas i det mesta, och är det bra sikt så är vrak fina att dyka till ;)
-
De vart en bara en eka för mig, men bureälven rymmer inte större båtar, ;D
http://falmark.se/galleri_ekan/index.html (http://falmark.se/galleri_ekan/index.html)
-
Snyggt träarbete!!!!!!!
Jag lyfter på hatten.
-
De vart en bara en eka för mig, men bureälven rymmer inte större båtar, ;D
[url]http://falmark.se/galleri_ekan/index.html[/url] ([url]http://falmark.se/galleri_ekan/index.html[/url])
Men i många fall kan nog nybygge vara enklare än en omfattande renovering!
-
Tack och bock för beröm :-[
-
Problemet med kölbyte är hur man ska palla upp båten. Jag vill nog påstå att det är det knepigaste renoveringsarbetet man kan ge sig på.
Självklart är inte lösningen att kapa nederdelen och bulta på nytt virke optimalt, men det är trots allt i träbåtskretsar bra mycket mer accepterat än att tex plasta båten, och kan skjuta på "problemet" åtskilliga år.
Apropå ekor så har jag försökt dokumentera mitt bygge här http://kaptenmohsart.blogspot.se/search/label/Flateka (http://kaptenmohsart.blogspot.se/search/label/Flateka)
Med tiden kommer det byggas en "riktig" båt också :-)
/Mats