Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Snowy skrivet 04 okt-13 kl 19:03
-
Hej! Nybliven husbilsägare så lite funderingar kring gasol. Gasol/ Gasvarnare som drivs med batteri finns det? Letat runt men hittar mest eldrivna- och jag kommer ju mest fricampa och inte ha närhet till el.
Sen undrar jag- öppnar, skruvar man tills det är stopp, max på gasolflaskan (p11) vid användning, eller har det ingen betydelse, eller har det jättestor betydelse att det går åt mer gasol om jag vrider upp till max?
-
Det finns gott om gasvarnare, här är ett ställe som säljer: http://www.conrad.se/GASVARNARE-CC-3000.htm?websale8=conrad-swe&pi=751619&ci=SHOP_AREA_25669_0801037 (http://www.conrad.se/GASVARNARE-CC-3000.htm?websale8=conrad-swe&pi=751619&ci=SHOP_AREA_25669_0801037)
Generellt så skall man skruva till det tar stopp utan att ta i på gasflaskor. Det går inte åt mer gas.
-
Precis. Om man lämnar ventilen i ett mellanläge finns det risk för läckage längs ventilspindeln (axeln för vredet). Den ska aldrig lämnas länge i något annat läge än helt stängd eller helt öppen.
-
Då har jag gjort rätt med gasolen. Men kvarstår fortfarande om det finns batteridrivna gasvarnare, typ som brandvarnare som man har hemma. Alla jag hittar inkl länken som ovan tipsar om krävs 12v eller 220v. Skulle behöva trådlöst batteridrivet då jag fricampar
-
Du har ju 12 volt i bilen ???. Sover du i tält en bit ifrån lär du inte behöva gasvarnare.
-
Du har ju 12 volt i bilen ???. Sover du i tält en bit ifrån lär du inte behöva gasvarnare.
Jo fast då drar det ju på bilens batteri. Om den går på hela natten. Jag ska inte sova i tält, utan det här handlar om en gasvarnare att ha i min husbil. Då jag har gasol på kylskåp och värmen i bilen hade känts tryggt att ha en gasvarnare.
-
Är inte gasvarnarnas strömförbrukning ganska försumbar för ett bilbatteri? Vilken förbrukning anges i datablad, bruksanvisningar mm?
-
Den första jag länkade till drar 1 watt. Den suger alltså ur 1 av dina 72 Ah på 12 timmar. Inget att oroa sig för.
-
Fast jag har ingen 12v uttag kopplat till bodelens batteri utan det kommer isåfall gå på bilens startbatteri i motorn. Genom cigarettuttaget. Men kanske är såpass lite att det inte är några problem. Minns en gång när jag skulle städa bilen och hade på radion utan att bilens motor var igång, den bilen gick inte att starta sen utan hjälp. Vill ogärna vara med om att batteriet laddas ur när jag är mitt i skogen eller fjällen...
-
Helt rätt, koppla inte i onödan förbrukare till startbatteriet, och se till att du har frånskiljare mellan startbatteri och förbrukningsbatteri. Sedan skulle jag skaffa ett litet elverk om jag var du. Guld att ha som backup om man klantar sig eller bilens generator lägger av långt från allfartsvägen. De små som är som väskor är smidiga, och de fungerar bra även till lite mer än bara nöd, här en variant http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Elverk/Digitalt-elverk-G-1000-17078/ (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Elverk/Digitalt-elverk-G-1000-17078/)
Den billigaste du kan få tag på är det tvåtaktsmotor på http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Elverk/Digitalt-elverk-G-1100-17312/ (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Elverk/Digitalt-elverk-G-1100-17312/) , och då skulle jag endast använda den som nödladdare. Men till det fungerar den säkert bra. 1500kr är en billig försäkring om man står illa till och fått urdragna batterier av någon anledning.
Tänk också på att vara rädd om dina batterier, de är känsliga för djupurladdning så se till att du har en voltmätare inkopplad.
-
Minns en gång när jag skulle städa bilen och hade på radion utan att bilens motor var igång, den bilen gick inte att starta sen utan hjälp. Vill ogärna vara med om att batteriet laddas ur när jag är mitt i skogen eller fjällen...
Om man är förutseende kan man försöka parkera på ställen där det går att rulla igång bilen.