Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Snowy skrivet 25 sep-13 kl 12:14
-
Finns det batteridrivna element? Hur fungerar dessa, hur länge klarar de att gå? Hade varit toppen att ha ex i husbil om man är utan ström :)
-
Majoriteten av element går ju att göra om till batteridrift. :)
Allting hänger på batteribank och eventuell uppladdning ju.
no-name standard 800watt från Jula sörplar i sig en del ström under en natt.
Kanske kan det vara ide att tänka på värmekälla som har luftspridning?
-
Jo det är klart. Hade velat ha ett enkelt batteridrivet element att bara plocka fram om gasolen ex tar slut. Har primusvärmare annars. Men som ett reserv nu i vinter när jag campar...smidigt också om man tältar :)
-
Smidigt?
4-5 bilbatterier kopplat till ett element. Det kallar jag inte smidigt. :) :P
-
Direktverkande elvärme drar så vansinnigt mycket ström att det inte är realistiskt att driva det med batteri.
-
Oki. Enklast hade ju varit ett litet element som man stoppar i batteriet i :) vad finns det för alternativ värme bortsett gasol och el. Får inte ta så stor plats heller
Elverk finns det några billiga som inte låter allt för mycket?
-
Pelletskamin är nog grejen du behöver :)
http://www.baxi.se/visa_produkttyp.asp?typ=4 (http://www.baxi.se/visa_produkttyp.asp?typ=4)
-
Tänk el som vatten..
Det går bra att ha lite vatten i en mugg men du kan inte förvara vatten till att fylla ett badkar lite lätt och smidigt.
Och ju längre det står så försvinner lite hela tiden.
Tyvärr är det samma med el.
el som värme är väldigt "slöseri" en lite skonsammare variant är att driva en luftvärmepump men inte ens här är det realistiskt
-
Enklast är nog att ha en gasoltub till med sig ;)
-
P=UxI
P= effekt
U=spänning
I=ström
Som du ser är det inte genomförbart på ett rimligt sätt..
-
Två bilbatterier och ett elektriskt liggunderlag så klarar du en natt.
-
Solenergi?
Här är en länk: http//www.ecokraft.se/solceller-fristående-off-gridd/49
-
Solenergi?
Här är en länk: http//www.ecokraft.se/solceller-fristående-off-gridd/49
På dagen kan det fungera ( dock inte rimligt) men natten blir det inget.
Återigen tank på el som vatten, man kan fånga upp allt regn som kommer på taket men det måste förvaras.
-
Ett normalt bilbatteri på 60 Ah lagrar el som motsvarar värmen man får ut av 4-5 matskedar med fotogen.
Eller värmen man får ut av 0,25 kg torr ved.
Eller värmen man får ut av 0,16 kg pellets.
-
Bra åskådliggjort, Anders, men torr ved och torr pellets ligger väl i stort sett på samma energimängd per kilo? Pellets är ju ved.
-
Pellets är normalt torrare än ved. Det ger skillnaden. Sedan är det inte helt exakta värden. Det kan variera beroende på träslag och hur torrt det är.
Jag utgick från 3 kWh per kg ved, 4,5 kWh per kg pellets.
Ett bilbatteri på 60 Ah ger 12 * 60 = 720 Wh. Men i praktiken vill man nog inte utnyttja hela kapaciteten. Det minskar livslängden för batteriet drastiskt.
-
men torr ved och torr pellets ligger väl i stort sett på samma energimängd per kilo? Pellets är ju ved.
normalt brukar man räkna med 18-20% fuktighet i torr ved, hittade någon siffra på att man kan få ner den till 15% efter 18 månaders lagring.
Pellets har normalt mindre än 10% fuktighet.
men visst, vid samma fuktighet så är det samma...
-
Ett bilbatteri på 60 Ah ger 12 * 60 = 720 Wh. Men i praktiken vill man nog inte utnyttja hela kapaciteten. Det minskar livslängden för batteriet drastiskt.
Man kanske kunde koppla på sig en pol i vardera handen, så håller man sig lite ljummen? :)
-
Två bilbatterier och ett elektriskt liggunderlag så klarar du en natt.
...tjocka täcken och mössa skulle jag lägga till så kanske batteriet räcker längre?
Centre for Alternative Technology i Wales byggde en gång ett hus där en ganska liten vindsnurra levererade all ström till huset. För att spara på strömmen så hade man klurat ut en hel del annorlunda lösningar. En av dem var att man hade isolerat ugnen ordentligt. Eftersom man värmde med vindkraft från batteribanken så ville man inte gärna slösa bort värmen utan ville hålla den kvar inuti ugnen. Samma sätt att tänka borde fungera här också.
Japaner har tänkt i de banorna i sekler redan. De traditionella husen är ganska dåligt isolerade men man värmer folket istället. Ett exempel är det speciella bord med värmare och nedhängande täcke - kotatsu - som fortfarande är ganska vanligt där. Japanernas täcken (kakebuton) är förresten ordentligt tjocka just för att husen är svalare på vintern.
-
Eller kampa i skogen där det finns två trådar i luften fort farande för direkt kontakt ;D
-
Eller tända ett mysigt stearinljus? Har man ett stearinljus brinnande över natten så motsvar det också värmen man kan få ut av ett bilbatteri.
Typiskt ger ett stearinljus 100 W.
Eller så skaffar man sig en vän. Ungefär lika mycket värme. Fast det kanske också beror lite på hur goda vänner man är? :-[
Kombination av stearinljus och vän kan vara extra bra? ;)
Nackdelen är att det kan kräva extra ventilation...
-
Man kanske kunde koppla på sig en pol i vardera handen, så håller man sig lite ljummen? :)
Kanske en sån där träningsapparat som skickar stötar till musklerna och får dem att arbeta? Då jobbar man sig varm medan man sover och dessutom bränner man fett och bygger muskler
-
Absolut torr ved innehåller 5 kw/h per kilo. Sen spelar träslaget ingen roll. Ett kilo balsa trä väger lika mycket som ett kilo ek.
-
Pellets är normalt torrare än ved. Det ger skillnaden. Sedan är det inte helt exakta värden. Det kan variera beroende på träslag och hur torrt det är.
Jag utgick från 3 kWh per kg ved, 4,5 kWh per kg pellets.
Ett bilbatteri på 60 Ah ger 12 * 60 = 720 Wh. Men i praktiken vill man nog inte utnyttja hela kapaciteten. Det minskar livslängden för batteriet drastiskt.
4 kWh/h per kg ved är nog rimligare att räkna med om man räknar eldningstorrt som torrt. Vill inte bråka om petitesser, men har stött på pelletsvurmare som tror att pelletsens kalorimetriska värmevärde kommer dem tillgodo medan vedeldaren har att tampas med rutten, blöt ved och en pannverkningsgrad på under 70%.
-
Bästa sättet att generera värme från ett bilbatteri är nog att använda det som träningsredskap, det genererar många W
-
Vill man inte frysa när man sover så har man ett bra täcke över sig och ännu bättre under sig.
Sedan sover man i ett torrställ/ nattasärk.
Jag sover utan värme i lastbilen på vintern med ett patienttäcke från militären. Det enda jobbiga är att vattnet till kaffet är fryset på morgonen.
-
Du får lägga jackan över vattendunken när du lägger dig, så slipper du knacka is för att få kaffe. Snart är vi där ;)
-
Ja ser att jag fått många goda råd :) mössa täcke och stearinljus. Det finns verkligen ingen annan variant för att ha värme i bilen? Stearinljus på natten känns ju lite farligt...
-
I bilen?
Då är det en annan femma.. :)
Där finns redan batteribank och den kan man bygga ut. Dessutom har du en generator som laddar vid motordrift.
Lite större bank och kanske liten solcell på taket, man kör ju inte konstant dagtid.
Då reder du dig med bra täcke, timer och oljeelement med inbyggd termostat. Riktigt trivsamt. :)
Slår också ett slag för värmetäcke och värmeunderlag.
-
Nja, Xoot. Bilar kräver minst 500w om du skall få det behagligt. Det innebär att tömma ett batteri per timme, alltså cirkus 10 batterier för att inte skada dem i djupurladdning per natt. Visst går det men det är nog bättre med en bensin eller dieselvärmare. Såg föresten en bra ersättare till de vanliga webasto m fl. http://www.zemission.se/products.html (http://www.zemission.se/products.html) Men jag har inte sett någon till salu på marknaden (har inte letat speciellt mycket heller).
-
Parkera bilen i närheten av ett eluttag. Koppla in en elektrisk filt och kanske en värmefläkt.
Klart!
-
Men är det inte en bil han ska bo i typ permanent? Alltså inte köra omkring i?
-
Det är en husbil som ska bo i någon natt nätter då och då. Har ingenstans att koppla in mig på el. Hur effektiva är elverk och koppla till bilen och sedan ett oljeelement i kupevärmaruttaget?
-
Det är en husbil som ska bo i någon natt nätter då och då. Har ingenstans att koppla in mig på el. Hur effektiva är elverk och koppla till bilen och sedan ett oljeelement i kupevärmaruttaget?
Klart det fungerar med ett elverk men hur kul är det att försöka sova när det står en förbränningsmotor och tuffar alldeles i närheten? Sedan drar det ganska mycket bensin och släpper ut massa omotiverade avgaser
-
Det är en husbil som ska bo i någon natt nätter då och då. Har ingenstans att koppla in mig på el. Hur effektiva är elverk och koppla till bilen och sedan ett oljeelement i kupevärmaruttaget?
Fixa någonstans att koppla in dig. Mycket enklare än alla andra alternativ. Och MYCKET mer miljövänligt.
-
Det är en husbil som ska bo i någon natt nätter då och då. Har ingenstans att koppla in mig på el. Hur effektiva är elverk och koppla till bilen och sedan ett oljeelement i kupevärmaruttaget?
Att köra ett elverk för att få värme är nog nått av de sämsta man kan tänka sig, det funkar men ...
Den ger ca 70% värme ifrån själva motorn och ca 30% el så isåfall får du ha den inne i bilen så du får nytta av den värmen.
Glöm inte bort avgaserna...
Köp en gasolkamin isåfall eller liknande
-
Nej det lät ju inte så kul...men vill kunna fricampa med husbilen utan att frysa...
-
De billiga gasolkaminerna släpper avgaserna i rummet, vilket är lite lurigt i en bil. En webasto eller eberspächer dieselvärmare så får du ungefär samma uppvärmningskostnad som om du körde med el. Ingen som har hittat någon pelletskamin som ligger i intervallet 1-3 kW? De som är till hus brukar starta på 8 kW, och då blir det bastu i en bil ;D Pellets vore ju en tillräckligt energität och billig lösning till mycken mobil uppvärmning.
-
De billiga gasolkaminerna släpper avgaserna i rummet, vilket är lite lurigt i en bil. En webasto eller eberspächer dieselvärmare så får du ungefär samma uppvärmningskostnad som om du körde med el. Ingen som har hittat någon pelletskamin som ligger i intervallet 1-3 kW? De som är till hus brukar starta på 8 kW, och då blir det bastu i en bil ;D Pellets vore ju en tillräckligt energität och billig lösning till mycken mobil uppvärmning.
Avgaserna är koldioxid
Med andra ord inte farlig om rummet är ventilerat.
En helt tätt rum är det däremot farligt.
"Gasol är en giftfri gas utan skadliga tillsatser.
Den förorenar inte luft eller vatten.
Vid förbränning bildar gasolen inga skadliga avgaser, bara koldioxid
och vattenånga. Gasen förorenar inte vatten, den sotar inte, den är
inte frätande och den angriper inte järn eller andra metaller. Den
innehåller varken bly eller tungmetaller och är giftfri. Med andra
ord är gasol ett miljövänligt bränsle. Enda tillsatsen är ett starkt
luktämne som fungerar som varningssignal för läckande gas. Själv
är gasol i sig nämligen helt luktfri."
http://www.sievert.se/upload/File/Gasolinformation_SE.pdf (http://www.sievert.se/upload/File/Gasolinformation_SE.pdf)
För att öka säkerheten så kan man skaffa ett larm som varnar om det blir för hög koncentration av gasol eller koldioxid
-
Det behövs inte så hög koncentration av koldioxid innan det blir obehagligt. Och skall man ventilera ut koldioxiden till behaglig nivå så ventilerar man också ut värmen. Ventilationen i en husvagn t ex är godkänd för ett visst antal personer, ofta fem. Lite slarvigt räknat "andas" en gasolbrännare som en person per 100w avgiven effekt. Tråkigt att vakna med huvudvärk som om man sovit i en dåligt ventilerad skolsal.
-
Gasolvärmare och primus värmare (vattenburen) som värms upp med gasol är det samma sak?
-
Gasolvärmare och primus värmare (vattenburen) som värms upp med gasol är det samma sak?
Primus är en av många tillverkare av gasolvärmare. Och de är, eller har åtminstone varit, mycket vanliga i t ex husvagnar och fritidsbåtar i Sverige.
Det finns både luft- och vattenvärmande gasolvärmare, såväl av märket Primus som av andra fabrikat.
Tänk dock på att en värmare som eldas med t ex bensin eller diesel är mycket billigare i drift än en gasolvärmare, räknat per enhet värmevärde så kostar ju flytande fossila bränslen bara hälften av vad man får betala för gasol. Det finns också bättre möjligheter att använda icke-fossila (alltså mindre klimatpåverkande) bränslen i en värmare som är avsedd för flytande bränsle.
Nackdelen med bensin- och dieselvärmare är att det alltid ingår diverse fläktar och pumpar i dem, de låter mer än åtminstone de allra tystaste gasolvärmarna och kan mycket väl dra så mycket ström att de gör slut på ett halvdant bilbatteri över natten.