Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: Västigårds skrivet 14 sep-13 kl 09:30
-
Alla dessa frågor.... man stöter på så många funderingar när man vårdar ett gammalt hus. Nu är det väggisoleringen vi tänker, planerar, ändrar oss och tänker igen. Gammal stenull är utriven ur väggarna. Kändes bäst så. Nu är bara frågan, ska vi isolera om väggarna med cellulosa eller lin, eller ska vi inte isolera dem alls?
Många byggnadsvårdare säger att det är onödigt att isolera väggarna i timmer hus, att det kostar mer än det ger. Sedan är det alla byggnadsregler och energideklarationer man nojjar över.
Hur som. För att vara lite konkret. Timmret är relativt tunnt, 14-15cm breda och 25 höga. I det just nu aktuella nummret, kommer vi ha stående hyvlad slätspont på insidan, 25mm tjock och i varierande bredder mellan 14-20cm. Det borde ju också isolera lite.
Emellan timmret och slätsponten kan man ju tex sätta en vindpapp? Vad tror ni om det? Bara timmer, vindpapp och tjock slätspont? Eller ska vi lägga till ca 5cm isolering däremellan också?
Tack för alla fina o kloka människor här inne! :)
-
vad har du på utsidan timmret? panel eller bara timmer?
då du skall klä väggarna på insidan hade jag nog satt dit 7 cm cellulosa eller likvärdigt innanför den nya slätsponten.
timmerhus är ju känsliga och väggar behövs normalt inte isoleras utan man lägger krutet på golv och vindsbjälklag som oftast i orginalhus är mer eller mindre oisolerade,lite spån eller stybb brukar ligga ihällt med dålig isoleringsförmåga.
vindpapp på insidan fungerar som ångbroms och ersätter plasten.
ett litteraturtips är byggnadsvårdsföreningens "Energiboken" som tar upp de flesta frågor kring energieffektivisering i äldre hus.
en mycket nyttig läsning då de flesta nymodigheter kommer på skam T.ex moderna fönster kontra gamla.
PS. 7 cm isolering är enligt boken det minsta för att göra nytta kontra kostnaden.alltså tunnare ger inte den besparing i förhållande till arbetet och materialkostnaden man lägger.
å andra sidan tjockare drar upp problematiken med daggpunkt m.mDS.
-
hoppas du tänker använda
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/639/luftsparrpapp (http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/639/luftsparrpapp)
istället för vindpapp.
-
Timmret är relativt tunnt, 14-15cm breda och 25 höga.
Det är väl det normala uppåt landet? Käringen hade det i en stuga, i Västergötland. Räckte gott till.
Här nere är det vanliga 4-tums och det räcker bra här, när det sitter panel på utsidan.
Mitt eget hus är modernt och timrat i sågade plank, 75 mm, plus en ytterpanel på 28 mm. Funkar kanon, sen får U-värdesräknare säga vad de vill.
-
vad har du på utsidan timmret? panel eller bara timmer?
Ja precis, bara timmer! Mmm 7cm eller inget alltså... Vore häftigt på något vis att prova utan isolering, samtidigt är reglar bra för att dra lite el... hmm hmm....
-
hoppas du tänker använda
[url]http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/639/luftsparrpapp[/url] ([url]http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/639/luftsparrpapp[/url])
istället för vindpapp.
Min tanke var denna? http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/743/vindskyddsduk-tyvek (http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/743/vindskyddsduk-tyvek)
Vi blev rekomenderade att lägga den längst ner i trossbotten samt in mot timret ifrån Erik på Ekologiska B. Men pappen kanske fungerar lika bra?
-
Det är väl det normala uppåt landet? Käringen hade det i en stuga, i Västergötland. Räckte gott till.
Här nere är det vanliga 4-tums och det räcker bra här, när det sitter panel på utsidan.
Mitt eget hus är modernt och timrat i sågade plank, 75 mm, plus en ytterpanel på 28 mm. Funkar kanon, sen får U-värdesräknare säga vad de vill.
Spännande! Vore kul, snyggt och billigt att slippa de tjocka väggarna. :) Vågar man prova?
-
Hur gärna man än önskar så går det ju inte att komma ifrån fakta..
En plankvägg i bara trä har ett U-värde uppåt 1, medan en regelvägg ligger på 0,2-0,3.
http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1281 (http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1281)
Ett hus med bara plankväggar skulle jag betrakta som en lada eller nåt.
Men visst, är det i storleken 10 m2 så går det väl att värma upp med ett konstant eldande.
-
Hur gärna man än önskar så går det ju inte att komma ifrån fakta..
En plankvägg i bara trä har ett U-värde uppåt 1, medan en regelvägg ligger på 0,2-0,3.
[url]http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1281[/url] ([url]http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1281[/url])
Ett hus med bara plankväggar skulle jag betrakta som en lada eller nåt.
Men visst, är det i storleken 10 m2 så går det väl att värma upp med ett konstant eldande.
Tack för länken! Lada? Stående hyvlade brädor invändigt var väldigt vanligt förekommande i hälsingegårdar både under 1700-talet och 1800-talet. En av de sju Världsarvsgårdarna ser ut just så, med målade schabloner ovanför bröstlisten och naturträ under.
Flera av de kunniga i byggnadsvårdssvängen hävdar att ingen isolering behövs annat än att täta timmret, och ibland lerklina väggarna. Jag förstår din poäng, men det är inte lador, utan praktfulla gårdar som människor lever i än i dag som är konstruerade så.
Vi har bara bott här en kort tid, inte hunnit bo en vinter ännu men vi har haft nedåt 5° och rummet håller stadiga 18-20° utan uppvärmning alls, vare sig eld eller element. Bara som lite food for thought... Det är såklart skildnad när det är vinter. Men då är allt omdrevat och nyisolerade golv med kutterspån och överst linisolering.
-
Att skåla på och tilläggsisolera insidan är fukttekniskt sett ingen bra lösning men om du lägger på högst 5 cm och och isolerar med linull eller cellulosabaserad isolering som tillåter fuktvandring så att eventuell kondens kan torka så borde det gå bra men metoden är inte fullkomligt fukttekniskt bombsäker.
Personligen anser jag att man aldrig någonsin skall tilläggsisolera mer än 5 cm på insidan av en timmerstomme men jag vet att andra byggare gör det. Om möjligt skall tilläggsisoleringen ligga på utsidan av timmerväggarna för då har man färre köldbryggor och jämnare inomhusklimat och mindre risk för kondens i väggen.
En kompromiss som jag skulle fundera allvarligt på vore att driva timmerväggarna ordentligt och klä dem invändigt med 25 mm porös träfiberskiva av tupen treetex/insulit och spika panelen utanpå dem. Då skulle ni kunna skära in rören för eldragningarna i träfiberskivan och undvika att vandalisera stockväggen för att få dolda eldragningar. Dessutom skulle skivan förbättra isoleringsvärdet något.
Om ni väljer träfiberskiva eller 5 cm tilläggsisolering på insidan är ert eget beslut men personligen skulle jag satsa på någondera av de metoderna. Vilkendera metoden ni än väljer så skulle jag föredra att spika tjärpapper bakom den spontade panelen invändigt.
Det var vanligt att man skrädde timret till litet över 6 tums tjocklek och så slätbilade man efter att man hade timrat upp huset och då blev väggtjockleken mellan 5 1/2 och 6 tum precios som i ditt hus. Tjockare timmer än så får man sällan se i gamla hus.
-
Spännande! Vore kul, snyggt och billigt att slippa de tjocka väggarna. :) Vågar man prova?
Så klart. Se över drevning, om ni ändå grejar. Även om ni drar dit någon treetex, eller liknande. En fördel är också att det håller sig svalt inne i högsommarvärmen. Annat än man kan säga om många moderna och moderniserade hus.
-
Min tanke var denna? [url]http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/743/vindskyddsduk-tyvek[/url] ([url]http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/743/vindskyddsduk-tyvek[/url])
Vi blev rekomenderade att lägga den längst ner i trossbotten samt in mot timret ifrån Erik på Ekologiska B. Men pappen kanske fungerar lika bra?
Jag skulle nog säg att du skall följa rådet du fått från Erik. Då den är anpassad till fullo att jobba mot isoleringen.
-
Min tanke var denna? [url]http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/743/vindskyddsduk-tyvek[/url] ([url]http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/743/vindskyddsduk-tyvek[/url])
Vi blev rekomenderade att lägga den längst ner i trossbotten samt in mot timret ifrån Erik på Ekologiska B. Men pappen kanske fungerar lika bra?
Jämfört med papp så är väven en himmelsvid skillnad att hantera. Papp har en förmåga att rivas sönder för minsta lilla, medan väv ju är flexibelt och starkt.
Ska man klä in en trossbotten t.ex så är ju väven som att lägga dit ett tyglakan, jämfört med papp som är mer som att klä in saker med just...papper.
Däremot vet jag inte vad det ekologiska består i.
Den ekologiska innehåller *Spinnbunden polyetylenfiber*
Vanlig Windy, som ser precis likadan ut, och kostar ca hälften, består av: *UV-stabiliserad polypropen laminerad med polyetenfolie*
Är det verkligen nån skillnad? Eller försöker dom sälja på namnet?
-
Om man rent hypotetiskt utgår ifrån att inte tilläggsisolera utan bara dreva och klä innsidan av timmret med vindskyddsduk typ Tyvek, monterar man då den invändiga panelen direkt på detta eller bör man ändå regla upp något?
Den här artikeln fick mig att luta ytterligare mot det: http://www.gardochtorp.se/index.aspx?article=4247 (http://www.gardochtorp.se/index.aspx?article=4247)
I och med att vi kommer köra med stående och kraftig panel så gör ju inte ojämnheterna i timmret lika mycket som vid liggande panel.
-
Tänkte likadant, Existens. Har svårt att se varför man inte skulle kunna använda Windy.
-
polypropen,polyetylen, är inte det plaster? det som skulle undvikas? särskilt ekologiskt och miljövänligt är det inte i vilket fall. ulf
-
Uppreglat, speciellt ofylld sådan är väldigt känsligt. Minsta miss i drevning, eller en mus som fixar ett par hål in, så får man en kylkonstruktion. Har bott i ett sånt hus. Fy..
Jag har ingen vindpapp eller -duk någonstans och tänker inte sätta heller.
-
Vad är känsligt? Vindväven är ju så seg så jag har använt den som fallskydd på takstolar. Inte för att jag trillade, men jag gjort det så tror jag knappt jag hade gått igenom den. Har haft hus täckta med enbart väv i mer än ett år utan att den gått sönder.
-
Vad är känsligt?
Känsligheten med tomrum innan för husets riktiga vägg, om det blir ett par otätheter in dit. Och säg det hus på landet, där aldrig en mus varit på besök.
-
polypropen,polyetylen, är inte det plaster? det som skulle undvikas? särskilt ekologiskt och miljövänligt är det inte i vilket fall. ulf
Får man kalla sådana produkter ekologiska? Vad är det som är ekologiskt med dem?
-
Får man kalla sådana produkter ekologiska? Vad är det som är ekologiskt med dem?
Priset.
-
Priset.
;D
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-molecular-weight-polethylene (http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-molecular-weight-polethylene)
-
Var det inte någon här inne som hade någon sån duk under taket, där getingar tuggade hål på duken?
-
[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-molecular-weight-polethylene[/url] ([url]http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-molecular-weight-polethylene[/url])
?
-
En länk till det material som tidigare är nämnt i denna tråd!
-
Hur kommer det sig att Anne-Li,s inlägg ligger en bit ner och en bit in i rutan?
-
En länk till det material som tidigare är nämnt i denna tråd!
Jag är inte så bra på engelskan, men det fanns ju inget skrivet om det väl?
-
svar till Existens: Därför att det är ett svar från anne-li!
-
Byggnadsvårdare och andra som säger att det inte gör någon skillnad att tilläggsisolera har fel. :)
Däremot ska det ju göras på rätt sätt. Ska du isolera en timmerstomme bör du göra det utifrån. Vill du göra något inifrån skulle jag välja att lerklina väggarna. Stoppar effektivt vinden, buffrar fukt och skapar ett bra inomhusklimat samt ökar på värmelagringen i väggen. :)
-
Ja lerklining vore coolt att göra. Vi kämpar dock mot tiden, kommer hantverkare om ca 14 dagar och ska hjälpa oss med det inre så vi behöver vara klara tills dess. Så valet är att inte isolera eller isolera med 5-7cm isolering av något material som andas och är ekologiskt hållbart. Och utsidan vill vi inte förstöra då stommen är ifrån 1700-talet. Vi har bland annat hittat ett mynt ifrån 1762 och igår när vi rev lite så hittade vi bevis för ett tidigare "bockat" tak, vilket förmodligen höjdes när man flyttade huset till vår gård 1821.
-
Byggnadsvårdare och andra som säger att det inte gör någon skillnad att tilläggsisolera har fel. :)
Däremot ska det ju göras på rätt sätt. Ska du isolera en timmerstomme bör du göra det utifrån. Vill du göra något inifrån skulle jag välja att lerklina väggarna. Stoppar effektivt vinden, buffrar fukt och skapar ett bra inomhusklimat samt ökar på värmelagringen i väggen. :)
Visst gör det skillnad, men typ aldrig till det bättre, om man inte bara håller sig till de där lerkliningarna då, eller bara en enkel treetexskiva, eller så.
-
Om man kör tretex/porös board, skippar man vindpapper helt då?
-
Om man kör tretex/porös board, skippar man vindpapper helt då?
Det har åtminstone aldrig behövts innan.
Morsans hus har treetex direkt mot timret, på innerväggarna och vindpapp bakom ytterpanelen och det betér sig som timmerhus ska.
-
Det har åtminstone aldrig behövts innan.
Morsans hus har treetex direkt mot timret, på innerväggarna och vindpapp bakom ytterpanelen och det betér sig som timmerhus ska.
Men nu säger du ju emot dig själv...? Din mors hus har ju uppenbarligen både tretex och vindpapp..
Tretexen i sig isolerar inget mot vind, den blåser det rakt igenom.
-
Men nu säger du ju emot dig själv...? Din mors hus har ju uppenbarligen både tretex och vindpapp..
Tretexen i sig isolerar inget mot vind, den blåser det rakt igenom.
Vindpapp ute, inte inne.
-
Men har det här huset panel då? Annars lär ju inte vindpappen se något vidare ut. ;D
-
Men har det här huset panel då? Annars lär ju inte vindpappen se något vidare ut. ;D
De får sätta lister i kreativa mönster, som håller pappen på plats.
-
Om jag får lov att kapa din tråd lite?
Vi bor i ett hus byggt i början av 1900-talet, det är timmerväggar med panel på utsidan. Vi har bytt panelen i år då den var i riktigt dåligt skick(bytt på 70-talet)
Vi valde att inte isolera utifrån då det redan är tilläggsisolerad på insidan (också 70-tal tror vi) De har dessutom satt en plast närmast väggskivorna(masonit eller spån)
Jag blir lite nervös när jag läser i tråden här om vad det kan orsaka..
Bör vi ta bort isoleringen om vi gör om rummen så småningom? Bör man öppna upp och kolla? det lutar inget fukt eller mögel vad jag kan känna och anticimex har inte hittat något vid deras inspektioner...
-
Om jag får lov att kapa din tråd lite?
Vi bor i ett hus byggt i början av 1900-talet, det är timmerväggar med panel på utsidan. Vi har bytt panelen i år då den var i riktigt dåligt skick(bytt på 70-talet)
Vi valde att inte isolera utifrån då det redan är tilläggsisolerad på insidan (också 70-tal tror vi) De har dessutom satt en plast närmast väggskivorna(masonit eller spån)
Jag blir lite nervös när jag läser i tråden här om vad det kan orsaka..
Bör vi ta bort isoleringen om vi gör om rummen så småningom? Bör man öppna upp och kolla? det lutar inget fukt eller mögel vad jag kan känna och anticimex har inte hittat något vid deras inspektioner...
Mot bakgrund av beskrivningen skulle jag rekommendera följande åtgärd: ingenting.
-
Tänkte bara skriva lite uppföljning om någon är nyfiken. Så här lutar det åt att vi gör. Det är just nu två rum renoveringen gäller, ett stort sovrum/kontor samt kök. Vi har pratat med en timmerhusexpert här i trakten (gammal och erfaren), ytterligare diskussioner med Ekologiska byggvaruhuset samt våra hantverkare som ska hjälpa oss lite.
Sovrummet kommer bara få invändig vindpapp och sedan stående 25x180mm slätspont. Köket, där vi redan sitter på ett parti 13x120mm pärlspont behöver på något vis reglas upp för att sätta den slätt, därför kommer vi nog att sätta linisolering där. Vindpapp, 45-reglar som vi skruvar direkt i timmret och sedan 70mm linisolering på det. Om det inte går att lösa utan isolering, vi har inte rivit köket ännu så vi får se hur släta väggarna är där under...
-
Håller med Neon Night.
Problemen det pratas om är ju "worst case scenarios".. Med tanke på hur många timmerhus det finns i detta land som är tilläggsisolerade på 60-, 70-, 80-talet så är det ju en väldigt liten procent ändå som det blir några allvarligare problem. Är man orolig kan man ju ta ut en besiktningsman men det känns onödigt om man inte upplever problem på något vis