Alternativ.nu

Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: deviator skrivet 19 aug-13 kl 11:54

Titel: Nytt vagnsbygge i norra mellersta Skåne
Skrivet av: deviator skrivet 19 aug-13 kl 11:54
Hej alla... Ni stall min nattsömn igår när jag läste om olika vagnsbyggen. Så nu vill jag lägga upp mitt eget bygge.

Det är en gammal militärvagn från 1962, ev ännu äldre. Det har varit en sterilvagn, dvs antagligen en del av ett mobilt fältsjukhus. Jag köpte det av en snubbe i Borås julen 2011 för 5000 kronor. Fick det nedtransporterat för 3500 kr till några mil söder om Markaryd. Där har jag den nu på en tomt hos en vän som dessutom har ett ganska omfattande hus från slutet av 1800 talet på samma tomt.

Det första året har jag faktiskt mest planerat det hela i huvudet, samt rivit ut en mellanvägg och en massa aluminiumskivor.

Så här:

Vagnen mäter 2,20 m på bredden och 6 meter på längden. Sen tillkommer två meter dragkrok. Den väger tre ton. Karossen är av aluminium isolerad med glasull och utanpå det aluplåt igen. Så vagnen har varit helt täckt med alu på insidan. Golvet är en sandwich av 6 mm plywood, 50 mm reglar, 8 mm plywood, 3 mm masonit samt plastmatta. I facken mellan reglarna som ligger cc 200 med kortlingar cc 270 ligger en slags skumplast man sprutat in. Underredet är av gjutjärn, taket är också det av aluplåt.

När jag fick vagnen var nästan all väggisolering utsliten, tre av fyra fönster saknas. Pga en trasig framdörr hade det regnat in under plastmattan och röta i en tredjedel av golvet som följd.

Mina planer är att isolera hela vagnen, sätta in nya fönsterglas, klä väggen med bastupanel, sätta in en kamin, bygga en säng, osv osv.

Eftersom att karossen är av alu så är allt redan 100% tätt, alltså jättetätt! Därför kan jag släppa hela idén om att huset skall andas osv, så jag kommer att återisolera med gullfiber och sätta byggplast ovanpådet och sedan klä allt med träpanel. Plasten måste vara där så att den varma inomhusluften inte kondenserar mot den kalla plåten vilket resulterar till fukt i mellanväggarna. I gengäld finns det tre takventiler och en stor inluftventil. Så jag kommer att ventilera vagnen ordentligt.

Projektet fick skruv denna sommar och jag har rivit ut allt golv som var dåligt. Tagit bort det sista av de gamla innerväggplåtar som fanns kvar. Beställt nya fönsterglas och köpt allt material som behövs för att lägga det nya golvet. Planen är att senare i höst även hinna med att isolera väggarna och klä med träpanel.

Jag arbetar också parallellt med att rostskydda underredet och andra detaljer som är utsatt för rost.

Det finns massa mer att skriva om, men min dag måste fortsätta med annat nu.

Titel: SV: Nytt vagnsbygge i norra mellersta Skåne
Skrivet av: Xoot skrivet 19 aug-13 kl 12:21
Kul!
Föll mig i smaken, och vagnen har du fått till fyndpris också.
Titel: SV: Nytt vagnsbygge i norra mellersta Skåne
Skrivet av: Maik's 72 skrivet 20 sep-22 kl 13:43
undrar om någon kan tipsa om information just angående denna vagntypen från försvaret? tekniskt info,var finns chassinummer? Etc......årsmodell?
Tacksam för alla tips  o:)
Titel: SV: Nytt vagnsbygge i norra mellersta Skåne
Skrivet av: sayerbýr skrivet 20 sep-22 kl 15:23
Fränt!

Hade en TGB30 ett tag som jag tänkte bygga om en stabshytt och sätta på. Men stugan är mig mer kär. Så när den gjort sitt jobb såldes den. Men det här projektet?! Vilket cool pryl! Hoppas det kommer mer. Har nu lagt till den som bokmärke ;)
Titel: SV: Nytt vagnsbygge i norra mellersta Skåne
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 sep-22 kl 15:51
undrar om någon kan tipsa om information just angående denna vagntypen från försvaret? tekniskt info,var finns chassinummer? Etc......årsmodell?
Tacksam för alla tips  o:)

Militärfordon av den där årgången brukar ha en typskylt (kvadratisk kanske 8 x 8 cm) fastnitad på insidan av någon dörr. Ofta (men långt från alltid) är chassinumret lika med det militära registreringsnumret. På släpfordon kan det också finnas någon skylt i framänden, på eller i närheten av dragstången.
Titel: SV: Nytt vagnsbygge i norra mellersta Skåne
Skrivet av: fri skrivet 20 sep-22 kl 16:38
Gamla lastbilar, släp och dylikt lider starkt av sin begränsade bredd jämfört med dagens tempraturkonkontrollerade som får vara 255-260m, jag skulle mycket hellre välja ett beg  fryssläp som är 260cm utv om jag skulle bygga.