Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: T16_AeRo skrivet 29 jul-13 kl 19:54
-
Sitter och kikar på olika annonssidor och försöker sätta mig in i vilken traktor som skulle passa på våran lilla gård (6 hektar åker och 4 hektar skog)
Kommer att finnas hästar så man vill ju kunna lyfta hösilage balar (med grip).. kanske skyffla ihop gödselhögen. Betesputsning kommer det ju bli oxå.
Vi kommer nog inte ta något eget hö till en början utan får nog ta in hjälp om det skulle bli så. Men det vet man ju aldrig hur vi vill göra i framtiden.
Snöplogning vet jag inte om det kommer bli. Har en fyrhjuling med plogblad. Sen så kan man ju leja för det i värsta fall
Jag är även sugen på att köpa till ett grävaggragat för 3-punktslyften så då det är mycket träd och stenar i marken här. Det finns mycket vi skulle vilja ändra på både i trädgård samt utanför ladan/stallet.
Budget: 50-80k
Årsmodell: 1980 och framåt helst
Effekt: Ingen aning. Hoppas få svar av er ;D
Hur svårt är det att hitta och eftermontera en lastare? Har läst lite här att traktorer med lastare oftast gått hårt (slitage på framaxeln)
Många menar oxå att 4 hjulsdrift är onödigt för en mindre verksamhet. Jag är uppväxt med farsans BM 650 och det har ju han klarat sig med under sin tid som bonde under alla dessa år. Dock så har ju han lastmaskin istället för frontlastare på traktorn.
Vilka märken ska man undvika? Belarus, Zetor klingar polskt eller ryskt i mina öron ??? Fiat verkar ju fina men ligger rätt så högt i pris och ser ofta rostiga ut.
-
Ingen som vill komma med nåt tips..? ;D
-
Var för måste du ha grip duger väl med balspjut ? Med tanke på att gripen väger ju en del .
-
En bra traktor som klarar det mesta på en liten gård har ca 70 hk, 4wd, lastare, ca 20 år gammal och kostar över 100000kr. Visst går det ofta med 2wd men då behöver det vara en tung traktor för att lastarbeten ska gå bra. Ingen som kört 4wd återgår till 2wd.
Eftermontering av lastare är nog inget att satsa på. Kan bli en dyr och svår process att hitta fästen till gamla traktorer. Någorlunda moderna traktorer tål att ha lastare utan att slitas upp.
Det tyngsta redskapet jag kör med är 2,4 meters vertikalklippare (betesputs) då behövs ca 70 hk för att mala ner växtligheten.
-
Vist är det bättre med 4wd men är inte det lite overkill på så liten gård tycker då ja dom pengarna kan man ju behöva på annat på en så liten gård .
-
Vi var i samma situation förra hösten och det blev en Ursus -77, 2WD. Med snökejdor klarar den det mesta, inkl att flytta hela foderpallar på 800 kg i snö (om än med viss tvekan). Men... med tanke på otroligt mycket vi använder den att lyfta och flytta saker (mycket mer än vi trodde) så skulle vi nog skaffat en baklastare istället och kompletterat med en äldre traktor för trepunktslyften och kraftuttaget. Lastare är oumbärligt, men traktorn är rätt mycket en kompromiss som lastare. Svängradien och manövrering där det är trångt med last fram är klumpigt. Kan man bara hysa en maskin blir det traktor+frontlastare, men man får nog mer användbara saker för samma pengar med en baklastare plus en traktor.
-
Var för måste du ha grip duger väl med balspjut ? Med tanke på att gripen väger ju en del .
Ja det går såklart med spjut men i framtiden kanske man vill kunna förflytta balarna mer skonsamt. Men detta kräver väl ett extra hydrauluttag på lastaren?
I början var jag insnöad på en äldre traktorgrävare just för att kunna påta lite i jorden och att man då får en lastare på köpet. Men då krävs det ju en till traktor till de övriga sysslorna. Så den tanken har jag nog givit upp.
För att återgå till traktortillverkare. Vilka märken bör jag se upp med? Tänkte på reservdelstillgång m.m
Zetor.. hur är de?
Deutz..?
Och till slut.. ska man gå på hur många timmar traktorn gått eller ska man se till helhetsskicket..? Vid vilket timantal börjar traktorn bli en "långmilare"?
Personligen så är jag ju rätt så nogrann att ta hand om bilar samt andra motorfordon, så jag mår lite dåligt när jag ser hur vissa traktorer är skötta. Visst dom får väl leva ett hårt liv.. men men :'(
-
Zetor är tjeckiskt numera (tjeckoslovakiskt när traktorerna byggdes som vi talar om här). För Ursus är polskt (betyder björn) var många modeller licensbyggda av Zetor.
Zetor har väl rätt så bra ryckte som en bra traktor för priset. Belarus var ofta ett samlingsnamn på traktorer från Sovjet men de vi tänker på är ofta MTZ från Vitryssland. Vet flera sådana som gått sönder nu i vallskörden. Jag håller dem lite lägre än zetor. Bonden här som haft Belarus länge lär ha sagt att slutmonteringen av den nya sker ju hemma på gården...
Ska du ha ett grävaggregat där man inte har en sits bakpå så behöver du möjlighet att snurra stolen i traktorn. Då minskar alternativen och vanligast blir Valmet. Men de står högt i kurs.
Ska den drivas på traktorns hydraulik vill du heller inte köpa någon med en pump som ger för lågt flöde. 40-50 liter/min är väl ribban på 80-talet.
Behöver du lyfta upp/ner balarna eller ligger alla direkt på marken och ska endast flyttas på marken?
Det finns ju balspjut för trepunktslyften och med en adapter skulle man kunna använda balgrip. Fördelen blir ju att du får vikten på axeln med drivande hjulen som är gjord för att klara mycket.
Samtidigt, vet du att du ska ha lastare så ska du köpa med det! Och pallgafflar är väldigt användbara till saker man inte visste man behövde dem till.
Det är marigt att hitta lastarfundament, speciellt för lite ovanligare modeller. Inte alltid tur att en lös lastare säljs med fundament som passar. Ljungs traktorförmedling är rätt stora på renoverade lastare och de har möjlighet att ta fram fundament (nytillverkade också). Men priserna för en sådan blir inte så långt ifrån en sprillans ny lastare. Med detta sagt så är din budget sprängd om du köper lastare senare.
Med en rejäl motvikt i trepunktslyften kommer man långt. Det är liksom grundkravet för att använda en 2 wd traktor med lastare i oländig terräng/markförhållanden. Endera accepterar man detta glatt eller så är man av skolan att sånt ska man inte ha och då får man väl tömma pengapungen så det räcker för en 4wd. En motvikt fixar man själv en kostnad typ 1/50 del av pristillägget av en 4wd mot 2wd av samma modell.
Effekten:
Lyfta balar - beror på lastaren. Går inte säga något direkt där. Men traktorn bör väl vara på minst 2,5 ton för att du ska gilla en ensilagebal i lastaren om den klarar det.
Betesputsa - Beror på arbetsbredden. Kellfri rekommenderar 30-50 hk för 185 cm och 50-60 hk 275 cm. Jag har kört den större av dem med MF 175 (66 hk motor) och det gick även när det var närmare meterhögt.
Gällande ev. vallskörd så det rundbalspressen (för jag antar du ska ha det) som kräver mest. Här beror det på pressmodell och hur mycket tryck (material) man ska ha i balen. Men pressarna kräver ett visst minsta flöde för att fungera bra så man kan inte bara i lägre växel. Man bör nog inte plåga sig med mindre än 80 hk och jag känner en bonde som körde med det (och modern press) men fick ett bra lyft när han köpte en 125 hk traktor. Och då är det en bonde som inte brukar ta i när gäller hur stora traktorerna ska vara.
Men vi har haft detta uppe på forumet där folk också vad nöjda med nästintill gräsklippare framför sin rundbalspress (obs. ironi).
Ska du rundbala och plasta behöver du flera traktorer. Jag tror du ska hyra in denna del, den dyraste, av vallskörden.
Vändning och strängning är billigare maskiner och klarar "vilken traktor som helst". Slåtterkross får man anpassa arbetsbredden efter motorn.
-
Bra inlägg Aqualize! :D
Har kört Belarus några år och erfarenheten är blandad. Jag föll för det låga priset, en traktor i skick som ny, mindre än 10 år gammal, under 1000 timmar på mätaren med lastare och redskap för drygt 100000! Om vi bortser från att traktorn närmast är att likna med en 70-talskonstuktion så har man en hel del udda lösningar.
- Framaxeln är en portalaxel och jag tycker den ser klen ut för lastararbeten. Den har sedan olja på inte mindre än 5(!) olika ställen. Differentialen, vinkelväxlarna och planetväxlarna. Just vinkelväxlarna något som ofta havererar pga att oljan läcker ut. Kardanen till framaxeln har ett överbelastningsskydd som slirar om för mycket moment överförs till framaxeln. Detta skall justeras, inte för löst, då slirar det när man som bäst behöver fyrhjulsdriften. Drar man åt för hårt antar jag att man får andra problem.
- Kraftuttaget är också en udda fågel vars manövrering består av två planetväxlar med bromsband som båda manövreras med en spak. Man har alltså mekaniskt i/urkoppling och kraftuttagskoppling på samma reglage. Förutom att spaken går tuuungt så blir det en massa justeringar som ska stämma för att det ska fungera som det är tänkt.
- Hydraulsystemet är är inte direkt optimalt. Ska man använda lastaren har man bara ett dubbelverkande uttag till redskap på trepunktslyften. Vill man ha två måste man krypa under traktorn och vrida om en spak men då förlorar man samtidigt lastarfunktionen. Nyare modeller verkar ha fler uttag så förhoppningsvis fungerar det bättre där.
- Bromsarna är värdelösa! Det finns bara två lägen, av eller på. Först tar det ingenting, sedan hugger det och hjulen låser. Tydligen går det inte att få det att fungera bra. Jag hade ett problem på min att högra hjulets broms inte släppte om man bromsade och sen skulle backa. Istället fick man köra fram lite grann och sen lägga i backen så släppte det. Irriterande och besvärligt om man t ex har kört fram mot en dikeskant och sen måste man köra fram mer för att bromsarna låst sig när man ska backa. Tydligen har man på nyare modeller ett nytt bromssystem som fungerar.
- Kopplingen var bytt på min och trots det tyckte jag mig en gång ana kopplingsslir när jag skottade snö. Det kom dock inte tillbaks så kanske var det bara inbillning?
Man har även en del "charmiga" egenheter som M8 med 12mm skalle och M10 med 14mm...
Vad jag har läst och hört så är svaga punkter just de som jag själv upplevde, koppling, kraftuttag och bromsar. Motorer och växellåda ska istället vara outslitliga. Reservdelarna är väldigt billiga och traktorn är lättskruvad så har man tekniska kunskaper och gillar att göra löpande "justeringar" tror jag det fungerar. Det är dock ingen höjdare när kraftuttaget börjar slira lagom till slåttern och man måste vänta på nya bromsband.
-
Och då är det någon med egen erfarenhet av Belarus.
Har för mig det var just kraftuttaget på ena och kopplingen på den andra som hade gått sönder i vallskörden.
-
Visst är det viktigt att sätta sig in i vad man ska köpa INNAN man köper. Annars hjälper det inte att va nerlusad med pengar till "nyttiga leksaker" För i mina ögon är det varken mer eller mindre traktorförvärven går ut på. Att en bonde med flera hundra hektar bor i sin traktor och bara går ut för att pissa och sparka på däcken är en sak, men 6 hektar.........!
En sak jag saknar i alla debatter är driftskostnader. Inte bara reparationer utan hur mycke den drar per timma. Om man kör flerdubbelt mer timmar per år än tidigare generation borde dieselförbrukningen vara en av de viktigaste parametrarna. Nu gjorde ju inte jag lumpen men har hört flera gånger hur det gick när försvaret bytte från BM 350/600 till större. De stod över allt med soppatorsk. Samma resonemang bland bönderna som kört 600 och mindre och köpte 650 eller större. Ena jävlar till att dra i sig!
Så varför inte slå farsgubben på fingrarna med en traktor som inte dricker så förbannat? Borde finnas både BM, Ford och MF som fortfarande är fina. Jag vet om en 430 med lastare som alltid stått inne, om den inte är såld. Jag tror den går att få loss för 30 schalar för ett par fönster saknas.
-
Men en lastare bör kunna lyfta åtminstone 7-800kg kanske till å med tusen om man ska ha klo på också . En liten 430 med en ålö lastare kommer väl max upp i 500kg skulle ja tro.
-
Men en lastare bör kunna lyfta åtminstone 7-800kg kanske till å med tusen om man ska ha klo på också . En liten 430 med en ålö lastare kommer väl max upp i 500kg skulle ja tro.
Japp! Men precis som säljaren av 430:n säger om sin nya stora med alla stora redkap han fick köpa till. "Den dyraste jävla leksak jag någonsin haft. Jag kunde köpt ett spjut till lyften och sparat en halv miljon, men när jag köpt traktorn var jag ju tvungen att fortsätta.........."
Kan det va så att att hur stor traktor du behöver beror på hur bra dolme du har? Ibland undrar jag......... ;D
-
Japp! Men precis som säljaren av 430:n säger om sin nya stora med alla stora redkap han fick köpa till. "Den dyraste jävla leksak jag någonsin haft. Jag kunde köpt ett spjut till lyften och sparat en halv miljon, men när jag köpt traktorn var jag ju tvungen att fortsätta.........."
Vist så är det ju . Det man inte har i håvet det får man ha i plånboken .
-
Då jag var liten på 80-talet odlade vi 3 hektar åker med Massey-Ferguson 35 och bara några år tidigare hade jordbruket varit närmare 10 hektar med samma utrustning. Det gäller bara att välja redskapens storlek efter traktorn och inte bara skaffa lika stora redskap som storbönderna för då måste man ha ett svindyrt monster till traktor för att dra dem.
Jag tycker dina behov låter som en 70 hästkrafters tvåhjulsdriven traktor av 1970-tals modell med varm hytt och en rejäl lastare och en motvikt som man kan hänga i trepunktslyften. Som Aqualize säger är valet att använda motvikt eller betala en massa extra pengar för fyrhjulsdrift.
Det fins baklastaraggregat att hänga i trepunktslyften om man vill hantera rundbalar med en mindre traktor. Det finns små gamla balpressar för fyrkantbalar eller så kan man köra med självlastarkärra och hökanom och blåsa in löshöet i höladan. På 6 hektar lönar det inte sig att investera i höbergningsmaskiner som passar ett 30 hektars jordbruk.
Om du skall gräva annat än mjuk lös sand så skall grävaggregatet vara rammonterat enligt min åsikt. Ett grävaggregat i trepunktsfästet sliter bara sönder bakändan på traktorn och så blir det dyra reparationer. Det vill säga att om du vill gräva köp en traktorgrävare. De flesta gamla traktorgrävare är sönderbrutna och glappa överallt så räkna med att betala minst inköpspriset en gång till i reservelar och satsa en vinters fritid i verkstaden innan den fungerar hyggligt. Slutsatsen är att det kanske lönar sig bäst att leja på grävarbetena ....... skulle jag tro.......
En kamrat köpte en gammal traktorgrävare och hade litet utur så den var aningen sämre än vanligt invärtes. Det tog fem vintrars fritid och tre gånger inköpspriset i reservdelar innan den blev någorlunda i skick.
Bara mina åsikter och funderingar..... men jag är inte bonde så jag kan inte presentera några direkta sanningar.....
-
Köper man någorlunda moderna och bra traktorer håller de i värde så med lite underhåll förlorar man knappt något om man säljer efter ett par år. Därför har vi inget att förlora nu när vi ska köpa vår femte traktor ;D
Sedan drar ju en modern traktor mindre än en gammal vid samma motorstorlek. Och om man har en liten kan man behöver ligga och fresta traktorn nära max kapacitet vilket sliter och är inte bra för bränsleekonomin. Bränsleekonomin ska även relateras till arbetet traktorn utför. Med stor traktor och breda redskap blir nog inte kostnaden per ha större än med smala redskap till en gammal svag traktor.
-
Köper man någorlunda moderna och bra traktorer håller de i värde så med lite underhåll förlorar man knappt något om man säljer efter ett par år. Därför har vi inget att förlora nu när vi ska köpa vår femte traktor ;D
Sedan drar ju en modern traktor mindre än en gammal vid samma motorstorlek. Och om man har en liten kan man behöver ligga och fresta traktorn nära max kapacitet vilket sliter och är inte bra för bränsleekonomin. Bränsleekonomin ska även relateras till arbetet traktorn utför. Med stor traktor och breda redskap blir nog inte kostnaden per ha större än med smala redskap till en gammal svag traktor.
Men du ska också få bra plats på dina små åkerlappar på sexhektar
-
Men du ska också få bra plats på dina små åkerlappar på sexhektar
Åkerlappar på sex hektar? Här i närheten finns nästan ingenting på hälften. De flesta är på 0,5-1,5. Annars håller jag med Tjalve, om man har fält som går att vända ett lokomotiv på så kan en större traktor gå billigare per ha.
Vad man ska ha för maskinpark beror ju på så mycke: geografi, hur man vill använda marken, vilka rersurser som finns i grannskapet, snöröjning, grannsämja........ Och hur stort nöjeskonto man har.
Värdeminskning på gamla BM, Ford och MF på 35-60 hästar har inte existerat på flera årtionden. De har kostat 25 tusen +/- 5 så länge jag minns. Utan lastare då och i hyggligt skick.
-
Tack för alla svar :D
Jag ser det som så att det nästan blir svårare att välja traktor när man har en liten gård (samt liten plånbok). Har man större gård har man ju oftast fler traktorer i varierande storlekar för olika sysslor. Nu ska ju jag försöka hitta en som klarar av det mesta utan att vara för klumpig samt dyr i drift. Sen spelar ju så klart priset in.
Hur som helst så blev det lite traktorprat på jobbet idag då semestern är över. Visade sig att en jobbarkompis ska sälja deras FORD 4610 4wd 80-tal nånting. Den har dock ingen lastare utan en frontlyft. Traktorn verkar mest ha använts till att ploga snö. Frågade om den orkade lyfta rundbalar och det skulle inte vara några problem. Motorn verkar vara 3-cylindrig på runt 60hk
Får se om jag kommer iväg och kollar på den i veckan. Har sett den tidigare men har för mig att det var en väldigt liten traktor ??? Men jag kanske misstar mig.
Modellen i fråga: (http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20091121153505/tractors/images/thumb/f/f0/Ford_4610_-_A130_TSR_and_Kvernaland_plough_.jpg/640px-Ford_4610_-_A130_TSR_and_Kvernaland_plough_.jpg)
-
Den räcker gott!
Hoppas någon med ford-kunskaper vill tala om huruvida den modellen hade motorer med bekymmer eller inte. Någon modell hade det men borde va åtgärdat i s f.
-
Den ser ut som en modern variant av ford 4000 -70, som jag kör rätt mycket i jobbet. Det fyrhjulsdrivna är det jag saknat på den, men det har ju den på din bild.
-
Den räcker gott!
Hoppas någon med ford-kunskaper vill tala om huruvida den modellen hade motorer med bekymmer eller inte. Någon modell hade det men borde va åtgärdat i s f.
Råttebo motorerna kom väl först efter 87 tror ja .
-
Inte då! Gamla fordar är outslitliga, förutom någon modell som jag tror fodrena spökade på. En bonde här har 3-5 stycken 3000-4000 som aldrig bråkat. Och hur många Dexta och Majorer är inte ännu i trafik?
-
Inte då! Gamla fordar är outslitliga, förutom någon modell som jag tror fodrena spökade på. En bonde här har 3-5 stycken 3000-4000 som aldrig bråkat. Och hur många Dexta och Majorer är inte ännu i trafik?
Nä det är förstås sant att råttbona kom först på 70 talet . Obs det är nu inte ja som på står det utan någon som är motorrenoverare .
-
Råttbo..? ???
Det lilla jag googlade fram var att det kunde vara dåliga gjutningar i blocket så de rostade sönder innifrån. Vet dock inte vilka år det gällde
-
Råttbo..? ???
Det lilla jag googlade fram var att det kunde vara dåliga gjutningar i blocket så de rostade sönder innifrån. Vet dock inte vilka år det gällde
Ja och det va precis va motor renoveraren menade :)
-
Tack för alla svar :D
Jag ser det som så att det nästan blir svårare att välja traktor när man har en liten gård (samt liten plånbok). Har man större gård har man ju oftast fler traktorer i varierande storlekar för olika sysslor. Nu ska ju jag försöka hitta en som klarar av det mesta utan att vara för klumpig samt dyr i drift. Sen spelar ju så klart priset in.
Hur som helst så blev det lite traktorprat på jobbet idag då semestern är över. Visade sig att en jobbarkompis ska sälja deras FORD 4610 4wd 80-tal nånting. Den har dock ingen lastare utan en frontlyft. Traktorn verkar mest ha använts till att ploga snö. Frågade om den orkade lyfta rundbalar och det skulle inte vara några problem. Motorn verkar vara 3-cylindrig på runt 60hk
Får se om jag kommer iväg och kollar på den i veckan. Har sett den tidigare men har för mig att det var en väldigt liten traktor ??? Men jag kanske misstar mig.
Jag har en Ford 4610 -83, som jag köpte 1987. Det är en bra traktor om den sköts om på normalt sätt och inte överbelastas.
Jag är kass på att underhålla grejer, och har också belastat den traktorn långt över vad som är normalt. Och hur många timmar den gått nu det vet jag inte eftersom hytten brann 2002 och timräknaren tog slut, men det är långt över 10 000 timmar.
Framaxeln har jag slitit ut efter att ha lastat 1000 kg potatissäckar längs med en dålig väg varje dag i 15 år.
Jag har kört land och rike kring med 1000 kg i lyftarmarna och bakom den en vagn som vägde 6 ton.
Jag plogade snö med den i ett samhälle i 8 år.
Har fått renovera motorn några gånger, bland annat efter att fodrena rostat sönder så det kom in vatten i cylindrarna.
Gör man bara hälften av allt detta, så håller den hur fint som helst :)
-
Jag har en Ford 4610 -83, som jag köpte 1987. Det är en bra traktor om den sköts om på normalt sätt och inte överbelastas.
Jag är kass på att underhålla grejer, och har också belastat den traktorn långt över vad som är normalt. Och hur många timmar den gått nu det vet jag inte eftersom hytten brann 2002 och timräknaren tog slut, men det är långt över 10 000 timmar.
Framaxeln har jag slitit ut efter att ha lastat 1000 kg potatissäckar längs med en dålig väg varje dag i 15 år.
Jag har kört land och rike kring med 1000 kg i lyftarmarna och bakom den en vagn som vägde 6 ton.
Jag plogade snö med den i ett samhälle i 8 år.
Har fått renovera motorn några gånger, bland annat efter att fodrena rostat sönder så det kom in vatten i cylindrarna.
Gör man bara hälften av allt detta, så håller den hur fint som helst :)
Hur kan det vara en bra traktor när den rostar sönder inifrån i motorn . Tycker det talar i mot ja att köpa sådant för det var ju just vad motor renoveraren pratade om att motorerna rostar sönder inifrån så en sådan traktor förstår ja inte ens att du kan rekommendera.
-
Köp en äldre traktor utan en massa elektronik, sätt en vikt i lyftarmarna och använd lastaren med förstånd, så kommer du långt utan att bli utfattig
-
En sådan kanske vore något . http://www.blocket.se/varmland/Massey_Fergusson_575_48547043.htm?ca=7&w=1 (http://www.blocket.se/varmland/Massey_Fergusson_575_48547043.htm?ca=7&w=1)
-
En liten uppdatering då jag som idag provkört traktorn i fråga (FORD 4610 4x4)
Blandade känslor :-\
Det positiva
*Endast ca 3000h
*Fint skick förutom bakrutan som saknades
*Köravstånd hem ;D
*4WD
Det negativa
*Helt makalöst krånglig rattväxel!!! Jag försökte hitta 3 eller 4:an men gav upp. Ägaren hävdade dock att det är en vanesak. Det är alltså den tidiga versionen av rattväxel.
*Ingen frontlastare. Sitter nu en rätt så ny joystickstyrd 3-punktslyft monterad fram
*Kostnad + massa letande för att montera en lastare om jag vill lyfta högre
Vad skulle ni uppskatta att en sån här traktor är värd?
*Jag ko
-
Köp en äldre traktor utan en massa elektronik, sätt en vikt i lyftarmarna och använd lastaren med förstånd, så kommer du långt utan att bli utfattig
Nåja..en Ford från början av åttiotalet är ju nu 30 år gammal.. och har inget överskott av elektronik.
En liten uppdatering då jag som idag provkört traktorn i fråga (FORD 4610 4x4)
Blandade känslor :-\
Det negativa
*Helt makalöst krånglig rattväxel!!! J
*Jag ko
Du vänjer dig som sagt, och den är suverän att ha vid lastararbeten just med den växeln.
Traktorer är ju tyvärr hopplöst övervärderade och han vill väl säker ha 40-50 000 för den?
35000 tycker jag ju är ett lagom pris med tanke på ålder. Men den har ju inte gått mycket, men det är ju synd att det saknas en riktig lastare.
Dock borde det vara lätt att hitta fästjärn till en riktig lastare. Det finns ju en uppsjö såna här traktorer på skrotarna.
-
En liten uppdatering då jag som idag provkört traktorn i fråga (FORD 4610 4x4)
Blandade känslor :-\
Det positiva
*Endast ca 3000h
*Fint skick förutom bakrutan som saknades
*Köravstånd hem ;D
*4WD
Det negativa
*Helt makalöst krånglig rattväxel!!! Jag försökte hitta 3 eller 4:an men gav upp. Ägaren hävdade dock att det är en vanesak. Det är alltså den tidiga versionen av rattväxel.
*Ingen frontlastare. Sitter nu en rätt så ny joystickstyrd 3-punktslyft monterad fram
*Kostnad + massa letande för att montera en lastare om jag vill lyfta högre
Vad skulle ni uppskatta att en sån här traktor är värd?
*Jag ko
Ja ha så du satsar på framtida motor haveri till en fin penning Grattis ;)
-
Ska inte glykol skydda mot rost, i det systemet?
-
Ska inte glykol skydda mot rost, i det systemet?
Jo det ska den väl men gjutet är vist så för bålt dåligt så det håller inte vist utan rostar sönder väldigt lätt har ja fått förklarat för mig .
-
Traktorer är ju tyvärr hopplöst övervärderade och han vill väl säker ha 40-50 000 för den?
35000 tycker jag ju är ett lagom pris med tanke på ålder.
Han begär bra mycket med än så. Dock så kunde han skicka med ett fint schaktblad samt en adapter till frontlyften. Dessa saker kan jag såklart välja bort
De jag har hittat till salu är 2WD och de ligger runt 50000-70000
-
Ja ha så du satsar på framtida motor haveri till en fin penning Grattis ;)
Provköra är gratis vad jag vet ;)
-
Ska inte glykol skydda mot rost, i det systemet?
Det är ju sånt man får tänka på, ja.
Han begär bra mycket med än så. Dock så kunde han skicka med ett fint schaktblad samt en adapter till frontlyften. Dessa saker kan jag såklart välja bort
De jag har hittat till salu är 2WD och de ligger runt 50000-70000
Ja, jag var rädd för att det var så.. Jag gav 125 för min, och då var den ju bara 4 år gammal, med lastare.
-
De jag har hittat till salu är 2WD och de ligger runt 50000-70000
[/quote]En sådan kanske vore något . [url]http://www.blocket.se/varmland/Massey_Fergusson_575_48547043.htm?ca=7&w=1[/url] ([url]http://www.blocket.se/varmland/Massey_Fergusson_575_48547043.htm?ca=7&w=1[/url])
-
Provköra är gratis vad jag vet ;)
Jo det är ju för väl ;D
-
Han begär bra mycket med än så. Dock så kunde han skicka med ett fint schaktblad samt en adapter till frontlyften. Dessa saker kan jag såklart välja bort
De jag har hittat till salu är 2WD och de ligger runt 50000-70000
"ligger på" kan ju betyda allt mellan vad de vill ha och vad de får. ;) Antar 430-an var för liten för dina 6 ha, och då får man betala ;DEn sådan kanske vore något . [url]http://www.blocket.se/varmland/Massey_Fergusson_575_48547043.htm?ca=7&w=1[/url] ([url]http://www.blocket.se/varmland/Massey_Fergusson_575_48547043.htm?ca=7&w=1[/url])
Den där såg bra ut, rejäla och bra däck, inga kompromisser där "för att det blev billigare med cykelhjul."
-
Visserligen utan lastare men då har du ju råd till en separat maskin. http://www.blocket.se/varmland/Traktor_URSUS_3512_48571298.htm?ca=7&w=1 (http://www.blocket.se/varmland/Traktor_URSUS_3512_48571298.htm?ca=7&w=1) Som den här . http://www.blocket.se/varmland/Baklastare_Volvo_BM_48573423.htm?ca=7&w=1 (http://www.blocket.se/varmland/Baklastare_Volvo_BM_48573423.htm?ca=7&w=1)
-
Forden som jag tittade på är inte aktuell med tanke på lastaren, har vi kommit fram till.
Börjar bli mer och mer insnöad på en traktorgrävare och sedan någon mindre enklare traktor utan lastare ( finns ju större utbud då)
FORD 550 verkar vara en liten och smidig grävare
-
FORD 550 verkar vara en liten och smidig grävare
Bara du håller dig på vägen och gräsmattan . Har du kollat frigången på Iggesundsgrävarna? ;)
-
Kan ju uppdatera tråden med att jag nu är ägare till en lite midre grävare CASE 580F -80
Motorn är en David Brown.
(http://www.maskinisten.net/userpix/16649_3OU8WIQPHF2881399821468.jpg)
Nästa inköp blir väl en enklare jordbrukstraktor utan lastare (finns ju mer att välja på då).
Vet docjk inte hur stor den bör vara för ca 6 ha betesputsning samt ev. om vi ska ta eget hö i framtiden då
-
Grattis till nyförvärvet ;D
Jag gjorde samma val men införskaffade mig en NH95, och en traktor.
Undrar om du varit ute på någon åker och grävt och kört? Och hur det gick?
Maskinen väger ju ändå ca 7 ton. Så berätta gärna lite om hur maskinen uppför sig
och hur du tycker den fungerar, Lättkörd, glapp, skopor du har mm.
vore roligt att byta lite erfarenheter, Och kunna få reda på lite mer om Case 580.
Och vad du fick för pengarna.
Lycka till.
-
Tackar tackar :) Du kan läsa lite mer i denna tråd: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=54&t=159771 (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=54&t=159771)
Jag har mest grävt runt ladan samt grävt upp några björkstubbar. Nu minns jag inte totalvikten men tror nog den väger mellan 5-6 ton. Inte så jättetung så lätt att flytta maskinen när man bryter i stubbarna.. krävs lite planering.
Jag är jättenöjd med kombiskopan fram.. underlättar när man ska plocka stenar. Dock ser man ju inte alls vad som händer framför skopan >:( Skulle behöva någon slags backkamera.
Finns ju 3:e funktion på lastaren så planen är ju att köpa nån balgrip i framtiden. Dock har jag ingen aning om vad det är för redskapsfäste fram och bak ???
Visst finns det glapp och oljefukt. Det mesta glappet är i svängen bak. Fick med nya tappar dit men antar godset är slitet i själva kroppen också. Men det får bli ett senare projekt. Det är även lite glapp i teleskopstickan bak.
Oljefukt finns det ju lite här och där. Det får man väl åtgärda efter hand. Det som ligger först på listan är nog att packa om en lyftkolv till lastaren fram där det droppar oroväckande vid belastning. Har aldrig packat om en hydraylcylinder men vore kul att lära sig.
Jag fick ge 50 000kr för grävaren och det får jag väl vara nöjd med. Jag borde ju få tillbaka pengarna om den ska säljas om några år
Den är ju servad och underhållen då den gått på Valletuna Golfklubb bland annat. Skönt att den inte gått som slit och släng på nån bondgård iaf :)
Din traktorgrävare antar jag är lite nyare årsmodell? :)
-
Hej!
Ja en Case funderade jag också på men hittade ingen då.
Men fann en NH 95 i Danmark 98 års modell.
Så det fick bli den. Trevlig maskin men en del att fixa också.
Upptäckte då att det inte var så lätt att få reservdelar till denna då det inte fans så många återförsäljare . Så det var bara att betala vad de vill ha för delarna, :( Så jag skaffade en JCB 3CX i stället. Mycket lättare att få tag i reservdelar och till helt andra priser också.
Så nu har jag beställt och fått hem alla bussningar till hela maskinen och lite till. JCBn har inte lika bra komfort som NH95 Och inte lika smidigt grävaggregat heller men annars samma presstandard,
Jag har ett mekaniskt snabbfäste till grävskopan. Och skulle vilja sätta på ett fäste också till Lastaren som är combi. Men det får dröja så länge.
Lite läckage gör ju inget att det fuktar för detta håller rosten borta men binder en hel del damm. Fixat gallerskopa till hyfsat pris som jag inväntar.
Har lite mycket glapp i infästningarna till sväng bommen så vid fullt uttag på stickan och lite belastning i sidledes så kan plötsligt skopan släppa och hela grävarmen gör ett kast på mins två meter i sidledes
Så står någon där så är det som att bli påkörd av en bil i hundra knyck ;D Så att gräva intill ett hus får nog vänta lite tills detta är fixat. Tapparna glappar nog 1mm och själva cylindern glappar nog 5-7mm. Att packa om cylinder är inga större svårigheter. Det som kan strula är att sära huset, Och att man kan ha fått repor inuti cylindern som kommer att skada de nya packningarna, Detta speciellt då bussningarna är slitna och du snedbelastat den. Samt att det är tungt att handskas med. Ska nu själv försöka komma på hur jag ska få loss Bomen, och palla upp aggregatet.Så jag b.la. kan byta alla bussningar på vridhuset.(King pin)
Tippar detta och du kommer i kläm så är det god bye.
Men själv är bäste dräng som de bruka säga. ;D