Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: hen skrivet 18 jul-13 kl 06:34
-
Har fått att jag ska ha 2 takts olja i dieseln av en och annan info av en annan men till vilken %? Typ 2-4% eller vad har ni?
-
trodde jag skulle få massa snabba svar :D
Jag har en ford 4110 från -82
-
Du får väl låta folk hinna vakna :).
Det ska ju egentligen inte behövas nån olja i dieseln, den är ju en olja i sig. Men även jag har fått rådet att häva i lite i min Ford nån gång ibland. Det är för att smörja kolvarna i insprutningspumpen. Det har hänt här nån enstaka gång att dom verkar fastna i 'ute'-läge och då vägrar ju traktorn att starta. Då får man knacka på pumpen så dom lossnar, och den hoppar igång.
Jag har hällt i vanlig motorolja, nån deciliter i tanken emellanåt.
-
vanlig motor olja smörjer ju pumpen men är inte gjord för att förbrännas
det bildas koks i förbrännings kammaren och är det syntet olja är det en
mindre katastrof det kan gegga igen kolvringar som ett exempel
och då börjar traktorn dricka olja i stället men det är väl ett skräck exempel
använd i stället 2-takts olja som inte hat tillsatser för att inte brinna upp.
den koksar inte kanske pytte lite om man blandar i för mycket men i en disel
är det nog inga problem. och den billigaste 2 takts oljan
duger det är om man har trimmade saker man bör ställa lite krav
och efter som 2takts oljan brinner upp så får man nog lite bättre
utsläpsvärden det är inte så kul med utsläpp i potatislandet eller få det i vattenbrunnen
lycka till
-
Ex trodde du va vaken dygnets alla ljusa timmar :D
Sunkan så 1-2% in blandning med 2 takts olja eller hur menar du?
-
Jag vill nog ändå påstå att såna tillsatser inte ska behövas, åtminstone inte med dieselolja av någotsånär bra kvalitet som vi har här i landet. I U-länder där dieseln ofta är "utdrygad" med emulgeringsmedel och vatten kan det kanske behövas extra smörjning för dieselpumpen, likaså om det är frågan om mystisk hemblandad "biodiesel" eller gamla slattar av bottensats ur eldningsoljetankar.
Tänk på att sådana här frågor som gäller egenheter hos en dieselpump egentligen inte har något att göra med vad det är för märke och typ på fordonet eller motorn, det intressanta är vad det är för slags dieselpump (radpump eller fördelarpump, märke, ålder).
Skulle man få koksavlagringar runt kolvringarna så är bästa sättet att få bort dem att först och främst se till att motorns termostat är i ordning så att kylvattnet snabbt blir varmt efter start, sedan byter man motorolja, helst till syntetolja, och kör därefter långa sammanhängande körningar (minst 2-3 timmar med tung belastning på motorn varje gång man har startat den, undvik småkörningar, lätt körning och tomgång) tills oljeförbrukningen har gått över och kompressionen är normal igen. Kolla oljenivån ofta, oljan kan förbrukas mycket snabbt just medan koksen släpper. Om oljan skulle bli extremt smutsig på nolltid kan man överväga ett extra olje- och filterbyte redan efter 5-10 timmar. Räkna med att det kan behövas 20-50 timmars körning innan all koks har löst sig.
-
Jag har iofs lite svårt att se att 1 dl motorolja per år eller möjligen per halvår skulle orsaka varken motorskador eller några större utsläpp i naturen.. det är ju långt mindre än vad motorn själv dricker..
Men visst kan det väl vara bra att kosta på sig 2-taktsolja.
Men grunden är ju ändå att det inte ska behövas alls.
-
På min Ford som är en 4610 sitter det fördelarpump.
På en äldre Ford jag har är det radpump, och den har ju en egen liten skvätt olja i sig.
-
som det märks så är jag novis så hur ser man vad man har för pump :D
-
En fördelarpump ser ut som en spindel och en radpump som en kamel... ;)
Radpump:
http://nordicmotorcenter.dinstudio.se/files/560x250/Bosch_PE_PES_P_Dieselpump.jpg (http://nordicmotorcenter.dinstudio.se/files/560x250/Bosch_PE_PES_P_Dieselpump.jpg)
Fördelarpump. Här går rören till insprutarna ut runt om, vid de svarta detaljerna.
http://www.stivuitoarele.ro/images/Pompa%20injectie%20CAV%20%28LUCAS%29%20tip%20A.jpg (http://www.stivuitoarele.ro/images/Pompa%20injectie%20CAV%20%28LUCAS%29%20tip%20A.jpg)
-
Dagens diesel är bra mycket torrare än den som vi körde med för 20 år sedan och för trettio år sedan.
Därför mår äldre motorer bra av att få lite extra smörj i dieseln. Och det är inga jätte mängder som hela procent som behövs.
Börjar motorn bli sliten så ökar kompet juh mer man skitar ner dieseln med olja. Vilket är både på gott och ont.
-
Då har jag en Fördelarpump
Tror jag fortsätter med 1-2dl 2takt i dieseln då (i mina 20l jeepdunkar)
Hur ställer ni er till andra diesel tillsatser?
-
Förresten, vad är det för märke på fördelarpumpen? Det kanske finns någon typskylt på den. Gissningsvis CAV eller Lucas.
-
CAV känns bekant men är ju inte hemmavid just nu :D
-
jag håller med Skogsvilde om att bränsle rent allmänt är torrare efter som
det crackad fram så hårt i dag.
så en gammal bil eller en sliten traktor kan nog behöva lite extra smörja.
man kan använda vanlig raps olja man har i köket också kan vara ett bra alternativ till dom som inte vill kosta på 2-takt olja
raps oljan sotar en del så blanda inte i för mycket
1-2% borde räcka gott det borde räcka med 1%
-
CAV hette pumpen kollade hemma......
Japp kör med 1% just nu och det går bra....
Jag är lite nipprig då pumpen skar i höstas.... men nu är den renoverad av diselmeken i arneby och mår bra :D
I vintras så hade jag svårt att hitta typ "k-sprit" till diesel var köper ni er?
-
Vad du häller i en massa grejer då? ;) . Har man ren tank och ser till så det inte är en massa vatten i botten och byter sina filter regelbundet, så behövs inget hällas i.
Jag har en Ford -83 med Cav-pump på, och häller i kanske 1 dl motorolja i tanken per år. Och det började jag med för 7-8 år sen då kolvarna fastnade i pumpen en gång. Annars har jag aldrig nåt i, och traktorn har gått... tja, timräknaren slutade funka när hytten brann 2001 och då stog den väl på 7-8000 timmar. Sen har det väl blivit ytterligare 2-3000 timmar.
-
Det är nog ännu mer viktigt att hålla dieseloljan absolut ren och vattenfri än att blanda in någon slags smörjande tillsatser.
Så om man är orolig för pumpen bör man byta bränslefilter i tid, tappa av kondensvatten regelbundet på de ställen där det ska göras, och inte minst vara mycket renlig i samband med filterbyten så att man inte får in skräp i bränsleledningen efter filtret.
Det är bättre för pumpen om det vatten som finns i bränslet skiljs av i t ex bränslefiltret än om man häller i tillsatser som får vattnet att blanda sig med dieseloljan.
Var noga med att det bränsle som tankas är rent, och undvik t ex gamla jeepdunkar som är fulla av rostflagor och halvt upplöst färg på insidan. Det gamla rådet man brukar se i traktorinstruktionsböcker från 50-talet att tanka genom en mjölksil är nog inte så dumt.
-
Att vanlig motorolja skulle koxa igen motorn eller att raps sota igen är ju bara bull... ;D
Har provat både delar, min erfarenhet är att med en kvalitetspump t.ex Bosch och en frisk dieselmotor så kan man lika gott köra ren motorolja eller rapsolja om man vill och det förbränns lika fint som vanlig fotogen (dagens mackdiesel). Enda skillnaden är att man blir tvungen att värma motorn med motorvärmare först, och gärna pumpen också för att få ner viskositeten på soppan ::)
-
Ska man använda trögflytande bränslen så ska de värmas redan före bränslefilter och pump, en av de saker som får dieselpumpar att krångla och eventuellt skära är om det går tungt för pumpen att suga fram bränslet via bränslefilter och sånt. Det finns fina dieselförvärmare, såväl kylvattenvärmda som elvärmda, på många dieselbilar på skrotarna. Elektrisk förvärmare bör man dock inte använda på en gammal traktor med klen generator eftersom de ofta drar omkring 150 W.
-
Det är sant. Har både ock i min Caddy, vattenvärmeväxlare som värmer soppan till 70 grader innan filtret, men även 300w elektrisk som jag spänner fast runt filtret med termostat som värmer till 45 grader. Filtervärmare är ett måste under vinterhalvåret...
-
Att vanlig motorolja skulle koxa igen motorn eller att raps sota igen är ju bara bull... ;D
Har provat både delar, min erfarenhet är att med en kvalitetspump t.ex Bosch och en frisk dieselmotor så kan man lika gott köra ren motorolja eller rapsolja om man vill och det förbränns lika fint som vanlig fotogen (dagens mackdiesel). Enda skillnaden är att man blir tvungen att värma motorn med motorvärmare först, och gärna pumpen också för att få ner viskositeten på soppan ::)
Ett typiskt inlägg som saknar all nödvändig kunskap om ämnet,dvs inget att bry sig om...
All nödvändig info är redan sagt.
Lite extra inblandning av tvåtaktsolja är nyttigt för att smörja både insprutningspumpar och även spridare.
INTE använda motorolja utan tvåtaktsolja.
Enkelt,inga konstigheter ;)
-
Jo det tycker jag är jättekonstigt.
Om det vore så att man måste häva i olja i dieseln för att allt ska fungera så skulle det ju vara allmänt vedertaget och finnas rekommendationer från alla möjliga instanser.
Det finns det däremot inte. Nånstans såg jag att Mazda rekommenderar inblandning av olja i bränslet till sina Wankelmotorer. Vilket ju får anses som ett rätt speciellt fall...
I övrigt så finns bara de här diskussionerna på varenda motorforum. Och det är hela tiden en del som menar att det behövs, och något fler som säger att det inte behövs alls.
Någon menar att det är bra att blanda i olja om det är common-rail system på bilen, vilket ju är helt ologiskt med tanke på att de systemen är samtida med modern diesel.
Så nej, jag har svårt att tänka mig nån vits med att hälla i olja i dieseln.
-
Det finns det däremot inte. Nånstans såg jag att Mazda rekommenderar inblandning av olja i bränslet till sina Wankelmotorer. Vilket ju får anses som ett rätt speciellt fall...
I en wankelmotor är det ju svårt att smörja kolvtätningarna på annat sätt än med olja i bränslet. De wankelmotorer som inte kräver oljeblandat bränsle, har istället separatsmörjning av samma slag som lite modernare tvåtaktsmotorer.
Rent allmänt kan man säga att om man ska blanda i tvåtaktsolja i bränslet så måste man hälla i åtminstone 1 % för att den ska ha någon smörjande effekt överhuvudtaget. Mindre inblandningar än så har på sin höjd homeopatisk verkan.
Ett känt fall där det kan vara nödvändigt att köra en vanlig modern bil på oljeblandat bränsle är de etanolbilar som drabbades av kärvande spridare i samband med skandalen då Statoil hade råkat blanda fel sommaren 2010 (det var ett parti E85 som dels hade för hög svavelhalt och dels av misstag hade fått i sig tillsatser som egentligen var avsedda för ED95, alltså etanolbränsle för dieslar). I de fall där man inte har bytt spridare (i bästa fall på Statoils eller biltillverkarens bekostnad) så får man hanka sig fram genom att köra en tank oljeblandad bensin då och då när misständningarna börjar bli alltför irriterande.
-
Jo det tycker jag är jättekonstigt.
Om det vore så att man måste häva i olja i dieseln för att allt ska fungera så skulle det ju vara allmänt vedertaget och finnas rekommendationer från alla möjliga instanser.
Det finns det däremot inte. Nånstans såg jag att Mazda rekommenderar inblandning av olja i bränslet till sina Wankelmotorer. Vilket ju får anses som ett rätt speciellt fall...
I övrigt så finns bara de här diskussionerna på varenda motorforum. Och det är hela tiden en del som menar att det behövs, och något fler som säger att det inte behövs alls.
Någon menar att det är bra att blanda i olja om det är common-rail system på bilen, vilket ju är helt ologiskt med tanke på att de systemen är samtida med modern diesel.
Så nej, jag har svårt att tänka mig nån vits med att hälla i olja i dieseln.
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt om man tänker på hur dieselbränslet har förändrats sista 20åren.Idag dunstar dieselbränslet i princip det gjorde det INTE förr...
Dieseln då var så fet att fick man på tex hanskarna så slutade det aldrig att lukta eller att det torkade.
Idag är den ju mer som ett blaskigt avfettningsmedel,de har väl utvunnit mycket fler steg av oljan innan det blir diesel.
Många äldre insprutningspumpar smörjs genom motorn eller separat internt i pumpen med motorolja vilken man fick fylla på i insprutningspumpen då och då...
På de som inte har detta är tanken att brännoljan/dieseln ska smörja pumpen invändigt även spridarna.
Om då bränslet idag inte smörjer nått utan är mer som flygfotogen är det väl inte så konstigt att hälla i en skvätt tvåtakts olja i bränslet nån gång.Det behövs absolut inte göras varje gång utan nån gång bara.
På den den aktuella Forden så är det nog mest för spridarnas välförmåga,det är inte ovanligt med olika smjörmedel i små dyra flaskor mot kärvande spridare.
Tvåtaktsoljan gör samma jobb ;)
Motorolja i bränslet är ingen bra ide,som någon redan förklarat varför.
Men det är ju frivilligt,tror du inte på det så är det väl bara låta bli :)