Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Halte skrivet 07 jul-13 kl 22:07
-
Har en Ford 2600 från 76 som jag har ett smärre problem med. Kör jag exempelvis hövändaren med den så går tempmätaren upp mot rött efter npgon halvtimmes körning.. Dock bara i botten på det röda fältet i början.. ibland håller den dig där men ibland sticker den uppåt mot övre delen sv röda fältet. . Jag tycker inte den borde vara alld så varm efter så pass enkel körning. .
Någon som har tips på var man kan felsöka vidare?
-
Börja med att rengöra eller byta luftfilter på traktorn
-
Jag skulle nog säga börja med att kolla vattnet ;) Sedan blåsa och tvätta kylaren så luften kan röra sig obehindrat.
-
Blås ren kylaren från damm, kolla om det blir tryck i kylaren, då kan det va termostaten eller topplockspackningen.
Kokar vattnet, verkar den varm, kan ju va mätaren som visar lite för mycket om den inte blir övervarm :)
-
Se över kylsystemet också.
Är kylaren igenmurad med all möjlig lort så att fläkten inte kan suga någon luft genom den?
Problem med vattenpump/kylfläkt, t ex slirande fläktrem eller pumphjul som har lossnat från axeln?
Termostat som krånglar och inte öppnar helt? Det har också hänt att termostater ramlar isär och delarna följer med vattenströmmen och blockerar flödet någon helt annanstans i kylsystemet.
Kolla på olika forum om den där motortypen har något standardfel som orsakar överhettning. Vissa motorer har ett vattenfördelningsrör längs med topplocket (det syns inte utanpå utan sitter inne i kylkanalerna), om det rostar sönder så fungerar vattencirkulationen inte som den ska utan man kan få till synes oförklarlig överhettning.
Mycket pannsten eller andra otrevliga avlagringar i kylsystemet? Detta är speciellt vanligt i trakter med hårt vatten, i synnerhet om man "aldrig" byter kylvätska. Glykol innehåller nämligen tillsatser som ska förhindra pannsten, men de åldras och tappar sin verkan efter ett par år.
Har man fått mycket pannsten i kylsystemet kan det vara läge för någon form av kylarrensning, vanligtvis rör det sig om något surt preparat som ska kunna lösa avlagringarna. Det är viktigt att skölja igenom kylsystemet grundligt efteråt och sedan t ex byta kylvatten dagligen under en vecka så att man är säker på att det inte finns några syrarester kvar när man fyller det med en glykolblandning som sedan ska få vara kvar länge. Vill man vara riktigt säker kan man kolla med indikatorpapper att det sista sköljvattnet inte är surt.
-
Vad jag förstått under min uppväxt så skär de motorerna avigt och rätt. En annledning skulle vara små kanaler för kylvattnet i motorn, och detta i kombination med smutsigt vatten, ex hög kalkhalt gör att det sätter igen mer eller mindre fort.
Hade själv kört något renande genom kylsystemet till att börja med,
(Är absolut ingen expert bara minnne från barndomen :-))
-
hur går det? :) ???
-
Ja du, jag vet inte riktigt.. Kylaren är inte igenbeckad iaf..
Det som är lustigt är att den vissa dagar går utan att bli varm.. Kanske går upp till halva tempmätaren.
-
märkligt..
Och du har rengjort luftfilter och så den vägen?
Oljebyte kan oxå göra en enorm skillnad.
-
Ser kylvätskan ren ut eller är den mer som en grumlig sörja?
Jag skulle nog ändå misstänka termostaten och/eller pannsten i motorblocket i första hand. Om man tappar ur kylvätskan och tar bort termostaten brukar det ju gå att kika in i kylkanalerna och se om det verkar finnas mycket avlagringar. Det går också att kolla vid den avtappningsplugg som brukar finnas längst ner i motorblockets kylmantel.
-
Registrerade mig enbart för att svara här ;)
Att en traktor går varm kan va femtioelva olika saker, kylaren är ren så då kan vi utesluta det iallafall.
Kolla först att termostaten fungerar, ta loss den och lägg den i en gryta med vatten, sätt den på spisen och stoppa i en termometer och kolla vid vilken tid den öppnar, finns olika temperaturer den ska öppna vid men det brukar stå instansat någonstans på den vid vilken den ska öppna.
Om du öppnar kylarlocket när motorn är igång, sprutar vattnet ut då? Om inte, titta ner i hålet och kolla så vattnet cirkulerar i kylsystemet. Om det står still kan det vara vattenpumpen. Sprutar det ut är antagligen toppackningen sönder eller så har ett foder sjunkit.
Det kan även vara så att den har råkat ut för "fordsjukan", dvs blocket har rostat upp. Då är enda alternativet en ny motor.
Har du kollat med en vanlig stektermometer att den verkligen är så varm, kan ju vara mätaren som är sönder med.
Mvh. Emil
-
Har en Ford 2600 av 1975 årsmodell. Vi fick byta vatten pumpen tidigt -90tal. Den hade gått uppskattningsvis 2-3000 h då. Bara barnet.
-
Blir den verkligen för varm eller är det mätaren som visar fel. Så är det på min kokums med fordmotor i.
-
Rent vatten. Glykol försämrar verkningsgraden på kylvätskan. Prova även att använda värmepaketet med full fart på fläkten om sådant finns. Övrigt många bra ideer ovan.
-
Det där med att glykolen sänker verkningsgraden lät intressant !! Kan du förklara det lite mer??
-
Det handlar om specifik värmekapacitivitet, Cp. (Cp är den vanliga benämningen/förkortningen för specifik värmekapacitivitet, inte en plump förolämpning). Alltså hur mycket energi det går åt för att värma ett kilo av vätskan en grad.
Rent vatten har mycket högre Cp än glykol. Alltså en viss mängd vatten kan kyla/värma mer än samma mängd glykol. Vatten har en märkligt hög Cp. Det är därför det fungerar så bra med vattenburen värme/kyla. Man behöver inte pumpa runt så mycket vatten för att pumpa runt mycket energi.
Cp för Glykol: 2,43 kJ/(kg·K)
Cp för Vatten: 4,18 kJ/(kg·K)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmekapacitivitet (http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmekapacitivitet)
-
Men det kan knappast bero på att vattenpumpen inte hinner flytta energin för att man har glykol i systemet. Eftersom felet kommer och går borde det vara termostaten som hänger sig.
-
Men det kan knappast bero på att vattenpumpen inte hinner flytta energin för att man har glykol i systemet. Eftersom felet kommer och går borde det vara termostaten som hänger sig.
Håller med helt !
Kärvande termostat eller glappande/trasig tempmätare/givare eller kabeln mellan givare och mätare !
Det är iaf det första jag skulle kolla med dessa symtom.
RaggarBonden 8)