Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Helena R skrivet 21 jun-13 kl 21:13
-
Jag har en Audi A4 -97 som en längre tid låtit väldigt illa vid låg hastighet och högersväng, kraftigt knackande ljud. Utan att kunna nått särskilt om bilar så har jag fått för mig att jag hört att då är det fel på nån drivknut... Rätt? Pga dålig ekonomi har jag inte kunnat lämna in bilen på verkstad utan kör så länge det håller liksom. :-\ Med tiden har knackningarna kommit allt oftare även vid mindre svängar och högre hastighet. Ikväll när jag körde hem så började det hugga i ratten vid högersvängar. :-\ :-\ :-\ Nu undrar jag om jag vågar köra en mil till närmsta verkstad? Vad händer om drivknuten (om det nu är den?) totalhavererar? Tvärstannar bilen eller slutar styrningen fungera eller vad? Inget kul det här! Den enda trösten är att det är löning på tisdag. o:)
-
Hej.
Ja troligen drivknut utifrån det du beskriver, påverkar inte styrningen, men drivningen.
Går drivknuten helt sönder kommer den drivaxeln bara att snurra runt och inget moment går till det andra hjulet.
Vilket påverkat framdrivningen väldigt negativt, och behöver troligen bärgas, eller bogseras till verkstad.
Driver bilen, ta en chans, ta det lugnt och inga kraftiga accelerationer.
Ha en backup plan med bärgning.
-
Har kört en likadan bil med samma problem i över 2år. :)
Började med ena drivknuten för att sen bli båda två, yttre knutarna.
Knakade ganska friskt vid alla svängar men inte vid raksträckor så det gick ju att köra med.
Bilprovningen gav bara en bra-att-veta på felet så tuta och kör.
Du påfrestar knutarna när du svänger och hör knaket.
Rullar du med kopplingen inne och svänger eller bara ger minimal gas så funkar det.
Efter 2år rasade topplockspackningen så knutarna var med ännu längre.
Men om du ska byta så se till att stället som gör jobbet använder fettet, hos mig glömdes fettet...
-
Som sagt, till slut går drivknuten sönder, kulorna hamnar på marken och bilen slutar gå framåt. Det verkar hända oftast när man kör sakta och svänger kraftigt, som exempelvis när man skall parkera. Vanligt fel på framhjulsdrivna bilar, knutarna slits mycket av att de drivande hjulen också är de styrande.
-
Tack alla för svar. Just nu grunnar jag på backup-planen. Om bilen håller till verkstan så måste jag ju ta mig till jobbet på måndag morgon. Shit vad sårbar man är på landet med endast en bil. Kanske borde skaffa en reservbil helt enkelt.
-
Reservbil, man kan åka en hel del taxi, eller hyrbil för priset av en extra bil, bara en tanke.
-
Reservbil, man kan åka en hel del taxi, eller hyrbil för priset av en extra bil, bara en tanke.
Nja.. En nödbil skulle inte jag kosta på många taxiresor. En sådan skall bara funka när den behövs liksom.
-
Nja.. En nödbil skulle inte jag kosta på många taxiresor. En sådan skall bara funka när den behövs liksom.
Lagar man inte själv så kan man inte ha något gammalt skrot som reserv. Dessutom kostar det ju att ha en extra bil i trafik med skatt, försäkring och besiktning.
-
Reservbil, man kan åka en hel del taxi, eller hyrbil för priset av en extra bil, bara en tanke.
Taxi? :o Hemifrån till dagis en mil plus fyra mil till till jobbet... Och tillbaka. Jag tänkte mig en reservbil på max 5000kr... Hur många taxiresor blir det liksom? ;D
-
Taxi? :o Hemifrån till dagis en mil plus fyra mil till till jobbet... Och tillbaka. Jag tänkte mig en reservbil på max 5000kr... Hur många taxiresor blir det liksom? ;D
Cykel? Fast du får gå upp tidigt om du skall hinna trampa fem mil
-
Som det inte räcker att kliva upp halv 5 då redan! Knepigt att hinna med tanke på när dagis öppnar. ;) I värsta fall får jag ta hyresvärdens lastbil! :D
-
Om en drivknut har blivit katastrofalt dålig så är förmodligen dammskyddet trasigt också. Om man måste köra en bit till så kan man öka chansen att knuten håller genom att peta in så mycket smörjfett som möjligt i den. Det är lättast om man har en smörjspruta till hands.
Nu är det ju säkert för sent att rädda knutarna i det här fallet, men ofta kan man rädda en drivknut som har börjat låta illa om man passar på när oljudet just har börjat (ibland kan man ännu tidigare känna små ryckningar i ratten när man kör sakta rakt fram) och tar loss den, tvättar ur den noga och fyller den med nytt fett. Man bör såklart sätta dit ett nytt dammskydd när man ändå håller på. Det är lämpligt att göra jobbet på båda sidor samtidigt och då byta plats på de yttre drivknutarna, så får de slita på ytor som inte har använts så mycket tidigare.
Kom ihåg att dammskydd bör köpas som originalreservdel, piratdammskydd brukar sällan hålla längre än ett år. Och min erfarenhet är att sådana delar oftast är billigare hos märkesverkstaden än om man ska köpa dem hos mer seriösa piratdelshandlare (Meca, Mekonomen etc).