Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: scorpio_xri skrivet 19 jun-13 kl 19:38
-
tips kanske? http://www.blocket.se/stockholm/Traktor_minitraktor_46595040.htm?ca=8&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Traktor_minitraktor_46595040.htm?ca=8&w=3)
20000 kanske inte är så mycket? :D
-
tips kanske? [url]http://www.blocket.se/stockholm/Traktor_minitraktor_46595040.htm?ca=8&w=3[/url] ([url]http://www.blocket.se/stockholm/Traktor_minitraktor_46595040.htm?ca=8&w=3[/url])
20000 kanske inte är så mycket? :D
Gick in på hemsidan:
http://www.mickesfyrhjulingar.com/traktor--redskap.aspx (http://www.mickesfyrhjulingar.com/traktor--redskap.aspx)
Min tanke: Vad i hela friden är detta?
De där måste väl vara olagliga?
Jag ser inget som visar på att den ska klassas som något annat än en traktor (och den benämns ju som det). Den har ju vikten inne (t.ex. krav på skyddsbåge går vid 600 kg exkl. båge). Var är LGF-skylten? Var är registreringsskylten?
Är det en lätt terrängvagn så ska den ju ändå ha registreringsskylt (men får inte köras längs vägen).
Man undrar ju om den sett röken av typgodkännande eller registreringsbesiktning...
Finns mer som jag tycker verkar väldigt konstigt med den där och skulle definitivt hålla mig borta ifrån.
-
Gick in på hemsidan:
[url]http://www.mickesfyrhjulingar.com/traktor--redskap.aspx[/url] ([url]http://www.mickesfyrhjulingar.com/traktor--redskap.aspx[/url])
Min tanke: Vad i hela friden är detta?
De där måste väl vara olagliga?
Jag ser inget som visar på att den ska klassas som något annat än en traktor (och den benämns ju som det). Den har ju vikten inne (t.ex. krav på skyddsbåge går vid 600 kg exkl. båge). Var är LGF-skylten? Var är registreringsskylten?
Är det en lätt terrängvagn så ska den ju ändå ha registreringsskylt (men får inte köras längs vägen).
Man undrar ju om den sett röken av typgodkännande eller registreringsbesiktning...
Finns mer som jag tycker verkar väldigt konstigt med den där och skulle definitivt hålla mig borta ifrån.
Om jag ska ha en traktor hemma som inte körs på väg så behöver den väl inte vara reggad? Finns ju drösvis med gamla traktorer som inte är det. fast själv skulle jag finna det rysligt opraktiskt, då jag kör en del på väg.
-
jag är inte intresserad själv med då det var en sida med tips så la jag ut länken. har även mailat frågorna till försäljaren istället för att anta att det är massa problem innan man vet. :) vad var det mer som var konstigt med den? kan fråga det med så får folk en bättre bild än några antaganden..
-
Ser ut att ha ett oskyddat svänghjul/startkrans?
Gå rakt på sak och fråga om den är CE-märkt (och inte CE som i China Export) och har dokumentation på det.
-
Sådär. nu kan jag dela din skepsis mot upplägget med den här traktorn. inte ce märkta. utan "ägaren får köra dem med arbetsfordons försäkring ingen annan än ägaren.. lite undvikande i de mesta man fråga. de såldes med samma villkor som en oreggad 4hjuling, och de är väl vad jag befarar helt utan garantier mm..
:) så kan de vara.
-
Fast så fungerar det inte! Mer än en gång som maskinbyggare blev jag ombedd att inte CE-märka, av olika anledningar. Ett företag som bara krängde grejer ville trycka dit sin logga och dölja ursprunget. Och det hade kanske gått bra, ända tills det hänt någon arbetsplatsolycka. SEN hader nog krämarna sprungit till skogs!
Den som tillverkar något, eller tar något inom EU:s gränser är skyldig att se till att grejerna följer givna direktiv, upprätta riskanalys och dokumentera detta. Det ska finnas en varaktig skylt med tillverkare eller importör med kontaktuppgifter, maskinens unika identitet. Ett intyg upprättas likaledes med maskinens unika identitet samt att denna överensstämmer med direktiven. Det är en fysisk person, med personligt ansvar att allt är OK, som undertecknar intyget.
SEN kan man CE-märka maskinen.
Det går alltså inte an, att bygga sig en vedlyv, eller köpa sig en kinatraktor och ta i bruk.