Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Rosten skrivet 11 jun-13 kl 22:26
-
Efter mycket funderingar så kom vi äntligen till beslut att vi behövde en dollykärra på gården. Perfekt att dra efter grabbens A-traktor.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/20_zps4e94503c.jpg)
Kulkoppling godkänd för 1700kg från Swedol. Vilket borde göra att den klarar minst 3ton.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/3_zps82708f42.jpg)
Bakaxel från chrysler som skall breddas och förstärkas.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/1_zpsd4b04eb6.jpg)
Sonen slaktade bort alla fästen på bakaxeln.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/1_zpsf4c85e71.jpg)
Efter en stunds jobbande med vinkelslipen så var dom mesta fästena borta.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/3_zps08aece8c.jpg)
Sonen har börjat att punkta ramen där hjulen skall stå på den bil som man släpar efter sig.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/4_zps621f685f.jpg)
Jag svarvade till ett rör till att fästa dragdelen.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/17_zpse00ced23.jpg)
En vinsch som drar 1130kg från Biltema och och en tjock platta att fästa den i tillverkades.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/19_zps0c3caf1a.jpg)
Sonen slipar rent bakaxeln från alla fästen. Så att vi kan förlänga den med hjälp av ett rör.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/1_zpsc3db9e97.jpg)
Röret som breddar axeln är nu på plats och har blivit kapat i rätt längd.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/2_zpse78398d5.jpg)
Sonen punktar fast den övre ramen där bilens framhjul skall stå.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/4_zpse6b3e8b3.jpg)
Nu börjar det likna något. Men det är mycket jobb kvar.
Fast vi måste öka takten för i mitten av juni skall vi på företagsmässa med traktor och dolly i Fjugesta.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/6_zpsa77e17a5.jpg)
Jag hittade fälgar på Blocket för 700:-.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/001_zps41266b3c.jpg)
Så vi letade och hittade två vinterdäck utan dubbar med 3 mm kvar.
Det får duga så länge.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/002_zps768aa8bd.jpg)
Vi började med att mäta och upptäckte att dragstången var för kort.
Så går det ibland när man inte gör någon ritning utan bara kör från huvudet.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/1_zps8ce21f49.jpg)
Nu har vi slipat bort den gamla och punktat dit den nya längre dragstången.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/2_zpsf8b98272.jpg)
Vinchen punktad på plats. Blir hyffsad arbetsställning.
Även hjulen har monterats.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/3_zps63139524.jpg)
Framdelen färdigpunktad
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/5_zps9213aac2.jpg)
Skärmfästen på gång. Blir stadigt!
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/7_zpsc51189df.jpg)
Fälgarna blir nog snygga mot den röda lacken i framtiden.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/8_zpsf98a617c.jpg)
-
Intressant bygge.Jag vill ha en jag med,hur har ni tänkt med ramen som hjulen ska vara i brukar inte den vara ledad för att kunna svänga.
Mvh anders
-
Intressant bygge.Jag vill ha en jag med,hur har ni tänkt med ramen som hjulen ska vara i brukar inte den vara ledad för att kunna svänga.
Mvh anders
Det finns olika typer av dollykärror.
Vi bygger en oledad pga att den ledade belastar axeln väldigt mycket på mitten
och vi var rädda att den skulle vika sig på mitten.
Våran belastar mest ute vid hjulen där det är som starkast.
Vi valde också att ha stora hjul på utsidan pga att dom helt enkelt tål mera än kärrorna med små hjul under. Det är också problem att lasta dagens bilar om körran är för hög pga att dom tar i spoiler fram och bak.
Den oledade kärran funkar inte jättebra vid snäva svängar på grusväg.
Men på asfalt så funkar det okej.
Men man skall inte ha rattlåset i utan hjulen på den släpade bilen skall kunna röra sig.
Se filmen
Acme "EZE-TOW" Tow Dolly Driving Examples (http://www.youtube.com/watch?v=KTuMAgZBq0c#ws)
-
Coolt,ser ju ruggigt smidigt och lättlastat ut.
En sån ska jag ha när jag blir stor.
Mvh anders
-
Eftersom ingen verkade vara intresserad så hoppar jag över hela bygget och visar dollyn som den ser ut idag.
Den är helt klar i morgon kväll.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/10_zps0768ac83.jpg)
-
Snygg! Jag hoppas den fungerar bra, fast jag inte tror det går så bra i svängarna. Men i praktiken kanske det inte blir något problem. Håller med dig att det är bäst med riktiga hjul. Rapportera efter provkörning, det finns många som behöver en dolly ;)
-
Snygg! Jag hoppas den fungerar bra, fast jag inte tror det går så bra i svängarna. Men i praktiken kanske det inte blir något problem. Håller med dig att det är bäst med riktiga hjul. Rapportera efter provkörning, det finns många som behöver en dolly ;)
Den är redan testad. Släpade grabbens traktor ca 1 mil efter ett växellådsras.
Inga problem att hålla 70 km ;D
Inget problem på grusväg heller.
-
OK, då skall här byggas en stum dolly liknande din ;D
Se upp med vinschen du valt, kugghjulet på trumman wobblar på flera ex, så illa att den kan kugga över. Jag såg det för sent på på en som användes hårt och den skadade anliggande kugghjul.
-
Se upp med vinschen du valt, kugghjulet på trumman wobblar på flera ex, så illa att den kan kugga över. Jag såg det för sent på på en som användes hårt och den skadade anliggande kugghjul.
Man måste smörja kugghjulen på Biltemavinscharna med fett. Annars så går dom snart sönder.
Använder samma typ av vinsch på tippkärran.
Bild 003.avi (http://www.youtube.com/watch?v=cNN3tU0J-uk#)
-
Jo helt klart. Det är blötjärn i kuggen. Jag använde vinschen till tippvagn också, modell större, och då blev allt sammantaget för mycket för för vinschen. Så nu ligger den för lagning. Sitter en elvinsch på vagnen istället, fungerar riktigt bra och är säkrare, men givetvis dyrare och känsligare för tidens tand.
Handvinscharna är bra till mycket, startar alltid och minimalt underhåll. Smidig liten kärra du har. Kärror kan man inte få för mycket av ;D
-
Smidig liten kärra du har. Kärror kan man inte få för mycket av ;D
Den är bra. Använder den till massa olika saker som att köra jord, sten, ved, störar, sopor mm.
Byggde den för ca 4 år sedan av diverse nya och begagnade stålrör, lite gratisplåt och 2 hjul som jag köpt på auktion för 50:- Det var ingen luft i hjulen men jag pumpade dom och då höll dom luft.
Grannens grabb (http://www.youtube.com/watch?v=St_P4oyQYeQ#)
BM mini Roper gardentractor.wmv (http://www.youtube.com/watch?v=XRXvvj0K4Ms#)
Lastar BM Mini med minigrävare (http://www.youtube.com/watch?v=C5kJGAudkP8#)
-
Ja det där är ju ett sätt att göra det på.
Själv så har jag en sån där "dålig "en med "små" hjul åtta eller tio tum minns inte riktigt men den är hydralisk och lägger sig platt på marken så att man enkelt kan rulla upp fordonet på den.Behöver alltså inte hålla på att lyfta upp/ner bogseringsoffret på dollyn.
Att den sedan går perfekt att dra vad som helst i minst 80 km/h kan jag när som helst skriva under på...
-
Ja det där är ju ett sätt att göra det på.
Själv så har jag en sån där "dålig "en med "små" hjul åtta eller tio tum minns inte riktigt men den är hydralisk och lägger sig platt på marken så att man enkelt kan rulla upp fordonet på den.Behöver alltså inte hålla på att lyfta upp/ner bogseringsoffret på dollyn.
Att den sedan går perfekt att dra vad som helst i minst 80 km/h kan jag när som helst skriva under på...
Är det en kumladolly som du har?
(http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/53/5309100041.jpg)
-
Ramperna på plats bakom dollyn.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/11_zpsc85ba325.jpg)
Och ramperna på sina platser ovanpå dollyn.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/14_zps68c95e74.jpg)
-
Får man köra snabbt med den eller är det långsamgående fordon?
-
Får man köra snabbt med den eller är det långsamgående fordon?
Man får köra 30 km som max.
Det är ingen besiktning, skatt eller försäkring och den tar inte mycket plats.
-
Smart grej. Är det bara att ringa nu, om man får stopp på bilen? ;D
-
Är det en kumladolly som du har?
([url]http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/53/5309100041.jpg[/url])
Det är precis den där typen av kärra jag har,den har inte det där utanpåliggande ventilpaketet inte heller pumpen är lika exponerad men det är helt klart samma koncept.
Förmodligen är min en äldre modell.
Att rampen "svänger" gör det att man inte behöver ha nyckel till rattlås eller svängande framhjul på bogseringsoffret.
På min är där också fyra hjul i bredd,vilket ett har haft punka många år nu men det funkar bra ändå...
Det verkar förresten vara fyra hjul på den där också.
Räddade den från att åka på skroten för många år sedan och jag fick den gratis.
Är mycket nöjd med den,dollyn är i princip snabbare att jobba med än en biltrailer,det är ju då bara hastighetsbegränsningen som talar till dess nackdel gentemot en trailer om man ska långt...
Eran dolly där blev ju jättefin och ser stadig ut så det funkar nog det också,är ju faktiskt lite roligare om man tillverkar sakerna själva.
-
Det är en väldigt snygg dolly ni byggt!
Jag vill bygga en båtvagn så jag slipper köpa en ny för 10000.
-
Det är en väldigt snygg dolly ni byggt!
Jag vill bygga en båtvagn så jag slipper köpa en ny för 10000.
Tackar!
-
Vad har du för axel ?
-
Vad har du för axel ?
Bakaxel från chrysler som skall breddas och förstärkas.
Se inlägg ett. :)
-
Vad har du för axel ?
Chrysler Voyager. Köpt för 500:-
-
Kan man använda dessa i stället?
http://www.jula.se/axeltapp-opel-750kg-320005 (http://www.jula.se/axeltapp-opel-750kg-320005)
Var får du metallen till ramarna ifrån? Var köper man det?
-
Chrysler Voyager. Köpt för 500:-
Ok tack.
-
Kan man använda dessa i stället?
[url]http://www.jula.se/axeltapp-opel-750kg-320005[/url] ([url]http://www.jula.se/axeltapp-opel-750kg-320005[/url])
Var får du metallen till ramarna ifrån? Var köper man det?
Dom kan man nog använda men vi föredrog fembultade fälgar. Eftersom man har det på större bilar och fyrbultade på småbilar.
Stålrören mm köpte vi från vår lokala stålleverantör.
http://www.stalshoppen.se/ (http://www.stalshoppen.se/)
-
Snyggt bygge! :) :)
Jag har funderat länge på att bygga något liknande. Har du några mått och materialdimensioner? Har du haft några "grundstötningar" under kulkopplingen? Jag inbillar mig att det kan slå i vägbulor tex.
-
Snyggt bygge! :) :)
Jag har funderat länge på att bygga något liknande. Har du några mått och materialdimensioner? Har du haft några "grundstötningar" under kulkopplingen? Jag inbillar mig att det kan slå i vägbulor tex.
Totalbredd 260 cm.
Röret som jag breddade bakaxeln med har jag för mig var 4 mm i godstjocklek. Övrigt material var sånt som låg och skräpade här hemma.
Inge problem med vägbulor.
-
Ja, man utgår ju naturligtvis från max fordonsbredd i Sverige (260cm). Tänkte inte på det.
Varför föll valet av axel på Chrysler Voyager?
Jag funderar på att ta en axel från SAAB 9000, den är ju uppbyggd på ett rakt rör.
Ska man ha "triangel" (långsamtgående fordon) bak, för att vara riktigt laglydig?
-
Varför föll valet av axel på Chrysler Voyager?
Jag funderar på att ta en axel från SAAB 9000, den är ju uppbyggd på ett rakt rör.
Ska man ha "triangel" (långsamtgående fordon) bak, för att vara riktigt laglydig?
Vi valde den för att det var grov! Ifall man skulle behöva köra en minibuss eller liknade.
Du måste ha triangel bak. Vi har en som vi fäster med silvertape på bakrutan på bilen vi fraktar hem.
Vi har även bakljus som man fäster med magnet på bilen man släpar hem.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/fordonsbelysning/bakljusramper/magnetiskt-lampset-603027/ (http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/fordonsbelysning/bakljusramper/magnetiskt-lampset-603027/)
-
Ett tips: Gör i ordning en lång kabel med släpvagnskontakt i bägge ändar. Om den bil man ska släpa hem har dragkrok och någorlunda fungerande elsystem, är det lätt gjort att få igång baklyset genom att koppla ihop dess släpvagnskontakt med dragbilens.
-
Ett tips: Gör i ordning en lång kabel med släpvagnskontakt i bägge ändar. Om den bil man ska släpa hem har dragkrok och någorlunda fungerande elsystem, är det lätt gjort att få igång baklyset genom att koppla ihop dess släpvagnskontakt med dragbilens.
Åhå, fungerar det åt andra hållet också, alltså?
-
Åhå, fungerar det åt andra hållet också, alltså?
Japp, om släpvagnskontakten är "normalt" inkopplad, dvs parallellt med glödlamporna. Men det fungerar inte om någon skulle ha varit ordentlig och t ex satt dit mellanreläer, men det är sällsynt. Och det fungerar inte heller på riktigt moderna bilar med CAN-buss och en särskild styrenhet bara för släpvagnskontakten.
-
Åhå, fungerar det åt andra hållet också, alltså?
Ooooooh ja.. Kört så i många år när jag drar min terrängbil i Towbar.
Jag visserligen monterat en släpvagnkontakt i nosen för enkelheten skull.
-
Här ser man den extra släpvagnskontakten som sitter på dollykärran för att koppla in bakljusen med magnetfot.
På bilden är bakljusen med magnetfot inkopplade.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/13_zpse70d6feb.jpg)
-
Ok, nu har jag skaffat en axel, det blev Voyager för mig också.
(http://i62.tinypic.com/so7dp4.jpg)
Nu har jag börjat fundera på breddningen. Tog ni bort det gamla axelröret eller stoppade ni det inuti det nya?
Kan du ge mig några mått? Avstånd från kulan till axeln? Dimension på dragstången?
-
Man får köra 30 km som max.
Det är ingen besiktning, skatt eller försäkring och den tar inte mycket plats.
En go vän har en sådandär dolly-kärra och han tog risken att bogsera med den på en större riksväg och då körde han ca 80. Han blev av med körkortet tre månader och fick höga böter. I USA får man bogsera rätt fort med dom, dom har andra regler. Så man får väl hoppas att dom ändrar sig här också så småningom.
-
Nja, det är bra för den individuella friheten och det är inte så många som far omkring med dolly och last, men att åka 80 km/h med en ledad obromsad klump på kanske 2 ton efter sin bil är inte så bra för trafiksäkerheten.
-
Så här skriver dollyvagn.se om lagkraven:
Enligt TSVFS 1981:22, punkt 2.2 är en bärgnings-dolly ett efterfordon. Ett sådant ska uppfylla kraven på beskaffenhet och utrustning i VVFS 2003:20 4 kapitlet. Ett efterfordon får endast framföras i 30 km/h. Eftersom ett efterfordon inte är ett släpfordon omfattas det inte av vinterdäckstvånget. Bruttovikten på dragbilen måste vara samma eller högre än det dragna efterfordonet (efterfordon=bil+dollyvagn).
Med en dollyvagn behöver det bärgade fordonet inte vara besiktigat och skattat. Med en dolly lyfter man upp en axel och därmed slipper man dessa krav eftersom ekipaget är ett efterfordon.
Observera att det är bruttovikten som gäller.
M.a.o. ska man nog försöka bygga dollyn lätt och lasta i dragbilen. Sen borde man ju rimligtvis hålla sig under dragbilens godkända dragvikt.
-
Observera att det är bruttovikten som gäller.
M.a.o. ska man nog försöka bygga dollyn lätt och lasta i dragbilen. Sen borde man ju rimligtvis hålla sig under dragbilens godkända dragvikt.
när jag pratade med Vägverket om hur det blev med våran Volvo där totalviktet är 1980 kg men draget är godkänt för max 1600kg så fick jag till svar att eftersom man kör så sakta så är det 1980 kg som är lagligt om bilen är latad upp till den vikten.
En bekant till mig körde 110 km med tom Dolly. Blev utan körkort i 1 år.
Men för oss som oftast drar dollyn efter grabbens A-traktor så funkar det klockrent.
-
Jag har satt ihop dolly:n lite provisoriskt och provat lite. Jag har några funderingar.
1. Oledad Dolly bygger ju på att hjulen kan röra sig lite framåt/bakåt när man svänger. Hur surrar ni bilen/hjulen?
2. Det skulle underlätta på många sätt att bygga dolly:n så låg som möjligt. Ett sätt att ordna detta vore att byta till en mindre hjuldimension. Har ni några tips på 13" el. 14" hjul som kan tänkas passa på Voyager axeln?
Jag har redan konstaterat att Volvo Amazon hjul fungerar, med det är ju också 15".
-
Visst har Voyager-axeln 5-bultade fälgar med 4,5" (114,3 mm) bultcirkel?
Om man googlar på lämpligt sätt så verkar det som om en möjlighet skulle kunna vara diverse japanska bilar från tidigt 90-tal, Mazda 626 m fl.
Nyare Volvofälgar (t ex 14" från 240) går inte att använda eftersom de har 4,25" (108 mm). Inte VW/Audi heller, de har 112 mm på sina 5-bultade fälgar.
Annars skulle man kunna använda Amazonfälgar och försöka få tag på smala 15" lågprofildäck att lägga på dem.
-
Jättefint bygge! För dom som går i byggtankar kan man väl ändå nämna ett par fördelar med dolly med mindre hjul under ekipaget. Dels så går det på den som jag ibland lånat att bulta av dragstången och då får allt plats i bilen och då är det lättare att hålla hög fart utan att dra till sig blåvit folksnappare (halva resan iallafall).
Dessutom blir det inte så brett att dra in mellan grindstolpar eller när man möter en lokal rallykalle på grusvägen. Men allt har ju sina för och nackdelar.
Lycka till med era byggen!
-
Kan man vänligen få ritning av dig på ditt Dollybygge?
Mått och så...
MVH:Hallin