Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Torptomten skrivet 06 jun-13 kl 20:18
-
Hej!
Hur startar jag en Golf årsmodell 1988, mannuell chok? Jag har fyllt/kollat alla vätskor och låtit den stå med motorvärmaren på i två dygn, för att "torka ur" fukt. Startmotorn årkar inte ens dra runt motorn. Har kopplat en batteriladdare modell större, med starthjälp för en tillräklig strömstyrka? Kan man dra igång den med en annan bil eller traktor?
Mvh Tt
-
Det är inga problem att bogsera igång bilen.
Men fundera på varför den inte orkar dra runt.
Dåligt batteri? Det är en förbrukningsvara
Sitter kolvarna fast? Om den stått väldigt länge.
-
Använd ABSOLUT INTE batteriladdare med starthjälpfunktion på en så modern bil som en 80-talare med växelströmsgenerator, brytarlöst tändsystem osv. Det medför obönhörligen att elektronik i bilen går sönder vid första startförsök.
Ska du ge starthjälp, så gör det från ett väl laddat 12 V bilbatteri i bra skick.
Om det är dålig fart på startmotorn trots att batterispänningen är bra, så kolla i första hand att det är bra kontakt i båda ändar av dels pluskabeln från batteri till startmotor och dels jordflätan från batteriets minuspol via en jordpunkt under batterihyllan till växellådan.
Om allt detta är i ordning, det finns närmare 12 V över startmotorn även under startförsöket (låt en medhjälpare vrida på nyckeln medan du mäter), men startmotorn ändå inte går bra, så är det läge att plocka isär den för att se vad som har hänt. Ofta räcker det med att ta loss bakre gaveln och blåsa rent med tryckluft, då kommer du också åt att se om t ex kolen är utslitna eller kollektorn sönderbränd och ful. Passa på att rengöra vid lagerbussningen och smörj den med några droppar motorolja (inte för mycket, oljan får inte kunna sprida sig till kollektorn och kolen).
Kom ihåg att en VW-startmotor, som saknar lager i drevänden, INTE får provköras lös. Den måste sitta på plats i en växellåda vid provkörningen. Håller man på mycket med gamla Golfar och liknande kan man ha en kasserad växellåda liggande som provrigg för startmotorer.
-
Tack! Snabba och etaljerade svar! Svar som går att jobba efter dessutom! Tack! / Tt
-
Just ja, tänk på att på vissa Golfar delar startmotorn fästskruvar med främre motorfästet. Man bör alltså palla under motorn med t ex en domkraft under kopplingskåpan innan man skruvar loss startmotorn, och när man sätter dit den kan det krävas en del lirkande för att få alla hål i linje.
-
Använd ABSOLUT INTE batteriladdare med starthjälpfunktion på en så modern bil som en 80-talare med växelströmsgenerator, brytarlöst tändsystem osv. Det medför obönhörligen att elektronik i bilen går sönder vid första startförsök.
Ska du ge starthjälp, så gör det från ett väl laddat 12 V bilbatteri i bra skick.
Om det är dålig fart på startmotorn trots att batterispänningen är bra, så kolla i första hand att det är bra kontakt i båda ändar av dels pluskabeln från batteri till startmotor och dels jordflätan från batteriets minuspol via en jordpunkt under batterihyllan till växellådan.
Om allt detta är i ordning, det finns närmare 12 V över startmotorn även under startförsöket (låt en medhjälpare vrida på nyckeln medan du mäter), men startmotorn ändå inte går bra, så är det läge att plocka isär den för att se vad som har hänt. Ofta räcker det med att ta loss bakre gaveln och blåsa rent med tryckluft, då kommer du också åt att se om t ex kolen är utslitna eller kollektorn sönderbränd och ful. Passa på att rengöra vid lagerbussningen och smörj den med några droppar motorolja (inte för mycket, oljan får inte kunna sprida sig till kollektorn och kolen).
Kom ihåg att en VW-startmotor, som saknar lager i drevänden, INTE får provköras lös. Den måste sitta på plats i en växellåda vid provkörningen. Håller man på mycket med gamla Golfar och liknande kan man ha en kasserad växellåda liggande som provrigg för startmotorer.
Så länge du har ett batteri som är någorlunda ok så tar den ev spänningstoppar eller har jag missat något?
annars hade jag riktat tankarna åt starthjälpen...
-
Så länge du har ett batteri som är någorlunda ok så tar den ev spänningstoppar eller har jag missat något?
annars hade jag riktat tankarna åt starthjälpen...
Det stämmer bra, men om batteriet är i så bra skick att det kan svälja spänningstopparna så behöver man nog å andra sidan ingen starthjälp...
-
Överhettad motor -> vriden alutopp -> vatten i cylindrarna? Råkat ut för det på en dieselgolf. Efter ett antal försök att starta hade den lyckats trycka ut vattnet och gick sen att starta normalt. Långsökt men inte omöjligt.
/Torpjens
-
Det stämmer bra, men om batteriet är i så bra skick att det kan svälja spänningstopparna så behöver man nog å andra sidan ingen starthjälp...
Så länge som ett batteri inte har en kortsluten cell så skulle jag säga att den klarar det.
Och ett batteri är inte dåligt bara för att det inte har tillräcklig laddning men jag håller med om att det är bättre att ladda och starta från bilens batteri än externt ( om tid för det finns)
-
Så länge som ett batteri inte har en kortsluten cell så skulle jag säga att den klarar det.
Och ett batteri är inte dåligt bara för att det inte har tillräcklig laddning men jag håller med om att det är bättre att ladda och starta från bilens batteri än externt ( om tid för det finns)
Det jag framför allt tänker på att om ett bilbatteri är urladdat eller svårt sulfaterat så har det högt inre motstånd även om man försöker skicka in ström i det (laddning eller om batteriet ska ta hand om en spänningsspik).
Det är ju välkänt att om ett batteri är riktigt djupurladdat så drar det ofta nästan ingen laddström alls under den första timmen det står på laddning. Jag har en känsla av att forna tiders bilbatterier (fram till någon gång på 80-talet, då tillverkarna gick över från antimon- till kalciumlegerat bly i plattorna) inte uppförde sig på det sättet utan de drog laddström även i djupurladdat tillstånd.