Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Hönsmamman skrivet 27 apr-13 kl 22:20
-
Hej nu när Vitaran verkar funka så har nästa bekymmer uppdagats.
Jag köpte en ford bronco IIa med manuell låda och slut koppling.
Den var så slut så den gick inte att köra.
Böt koppling och allt var frid och fröjd,men har reagerat på att den tar högt upp.
Har kanske kört 500 mil max med den.
Vad jag vet går den inte att justera,om jag lyfter pedalen med foten så har jag ett visst glapp.
Den har börjat slira vid gaspådrag på 4an o5an.
Trycker jag ner kopplingen ca 2-3 cm kan jag växla utan skrap,bara jag trycker ner det minsta så slirar den.
Jag har ingen aning om vad det kan beropå så alla tipps och råd tas gladeligen emot.
Mvh anders
-
Har du kollat så det är hydraulvätska i behållaren? Ibland är det samma behållare som servostyrningen, ibland en egen. Kolla sedan hur cylindrarna ser ut, både den i pedalen och den på växellådan. Packboxarna i dem brukar bli dåliga, och då brukar det synas utanpå också med oljekladd
-
Verkar konstigt om du bytt lameller !
- Hur såg tryckplattan och fjädrarna ut ?
- Hade lamellerna rätt tjocklek ?
Tar kopplingen högt och slirar så betyder det att tryckplattan inte orkar hålla fast lamellerna.
Tog de förra lamellerna slut för att tryckplattan var slut kan man undra !?
RaggarBonden 8)
-
Kan man komma åt armen mellan kopplingsslavcylindern och urtrampningslagret för att känna efter om det finns spel där?
Och det spel som du känner i kopplingspedalen, är det bara frigången innan pedalen börjar trycka på huvudcylinderns kolv?
Jag skulle nog gissa att om kopplingen slirar trots ny lamell så är det mest troligt fråga om ett fel på tryckplattan eller att slavcylindern av någon anledning inte går tillbaks hela vägen. Det kan naturligtvis också röra sig om en felmontering, att du har fått fel reservdelar eller något sånt.
När man köper en ny kopplingslamell bör man inte ta för givet att den kommer att passa. Jämför noga med den gamla lamellen, mät tjockleken och jämför med uppgifterna i verkstadshandbok för bilen. Om den gamla slitna lamellen är tjockare än förslitningsgränsen men ändå har slirat så finns nog felet någon annanstans. Och den nya bör såklart ligga inom toleranserna för en ny lamell.
Några saker du kan kolla:
-Går kopplingshuvudcylindern tillbaks hela vägen?
-Finns det tryck i hydrauliken om du nyss har trampat ner kopplingen och sedan släppt? Det ska det inte göra. Kolla detta genom att öppna luftnippeln som bör finnas på slavcylindern.
-Om det är mycket länge sen det byttes bromsvätska så kan det vara läge att göra detta, både i bromssystemet och kopplingshydrauliken.
-Ett tecken på att något inte är friskt i huvudcylindern är om vätskeytan i bromsvätskebehållaren rör på sig när du trampar ner eller släpper kopplingspedalen. Det syns tydligast om man suger upp vätska så att nivån är ganska låg.
-
Tack för alla tipps.
jag beställde den nya kopplingen från usa med hjälp av betäckningen på den gamla.
Rent spontant tror jag att det är tryck kvar i systemet,funderar på om det kan bli som på en bromsslang att den sväller invändigt och blir en backventil.
Det är en sån modell där slavcylindern sitter inne i kåpan på axeln till lådan,så det är inte så lätt att se den.Och inte att byta den heller.
Jag provar med ett vätskebyte och luftning,visst borde det gå att blåsa baklänges genom huvudcylindern för att se att det är fri väg.
Mvh anders
-
Jo, det låter som en lämplig plan. Det har ju faktiskt hänt förr att det har blivit stopp i bromsslangar.
-
Igår gjorde jag ett försök att byta vätska och lufta.
När jag släppte på luftnippeln kom det ingen vätska,då satte jag på bromsluftaren på nippeln och sög.
Det kom ingen vätska då heller, när jag pumpade på pedalen kom det vätska men jag fick inte hela systemet tomt hur jag än pumpade.
Det är snabbkoppling mellan slang och slavcylindern,slangen är ngn form av plast inte som en bromsslang så jag tvivlar på att den svällt.
Kallade in dottern för att pumpa och luftade på nippeln som vanligt,kopplingen vart lättare än förut men tar högt upp iallafall.
Nästa åtgärd blir demontering av huvudcylindern.
Mvh anders
-
Jag tror att felet är hittat nu men det tog tid.
Jag provade med att byta huvudcylindern för den var lättast att byta,men det var lönlöst.
Så då återstod bara att byta slavcylindern vilket innebär att lådan måste väck.
Delade på den förra helgen gick smidigt faktiskt,den gamla slavcylindern gick inte att trycka ihop även fast röret var lossat och nippeln öppen.
Så den har tryckt hela tiden konstigt att urtrampningslagret inte har skurit.
Idag provade jag och det känns rätt den är avställd så provade bara hemma på gården.
Mvh anders