Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: andtol skrivet 04 apr-13 kl 08:03
-
Jag tänkte försöka skrämma igång en Ford Mondeo kombi -98 som varit stående ett tag.
Det visade sig att höger fönster i framdörren bara åkte ner men inte upp. Vad ska jag göra för att få upp det igen? Plocka isär dörren?
Det andra felet är fönstret längst bak på höger sida är trasigt (inbrott). Kan jag bara ta hård genomskinlig plast och tejpa/limma? Eller finns det möjlighet att byta utan alltför stor kostnad? Det är limmat fönster så det sitter som berget.
-
När det gäller elfönsterhissen, så börja med att kolla om det är något lättåtkomligt fel, t ex i strömbrytaren (provbyt strömbrytare med en annan fönsterhiss i bilen och se om felet följer med eller inte) eller om det har blivit avbrott i kablar där de passerar dörrgångjärnen och böjs fram och tillbaks för varje gång man öppnar dörren. Många Ford har ett runt kontaktdon med bajonettfattning på dörrstolpen för att skarva dörrkabelstammen till den fasta kabelstammen i bilen, och ärg och oxid i det kan också vara en trolig orsak.
I all synnerhet bör man misstänka kabelfel om även andra elprylar i högerdörren (högtalare, centrallås, elbackspegel etc) krånglar.
-
Tack för svar.
Idag fungerade hissen utan att jag gjort något... ;) Gissar på fukt och/eller glappkontakt.
Är det någon som vet om man måste ha en riktig glasruta där bak för att den ska gå igenom besiktningen?
-
Jag frågade om man behövde ha ruta i förardörren, och det behövdes inte. Ingen trafikfara om man bara kunde se ut. Tror sålunda att du kan åka till besiktning utan höger bakruta.
-
Utan ruta ska det inte gå att besikta. Besiktade en kompis Cheva utan höger sidoruta och det blev ombesiktning.
Däremot med en plastskiva ordentligt fastsatt borde det gå bra.
Att byta rutan borde inte vara så svårt och borde inte heller kosta såå mycket tycker jag.
RaggarBonden 8)
-
Det är lite lurigt med dom där limmade fönsterrutorna. Dom är nämligen en del av karossens styvhet och bidrar då i bilens vägegenskaper. Det innnebär att det kan finnas krav på att dom skall vara på plats och vara hela.
En hissbar ruta har inte samma påverkan på karossen och därmed torde det saknas krav på att den skall finnas.
Förövrigt så roar jag mig med att besiktiga min terrängbil utan rutor eller rutramar. Mest för att det går och så slipper jag oroa mig för spolningen ;D
-
En hissbar ruta har inte samma påverkan på karossen och därmed torde det saknas krav på att den skall finnas.
Fönster är en del av kontrollpunkterna på listan som ska gås igenom vid en besiktning.
Gör besiktningsmannen rätt ska han ge ombesiktning eller iaf ett påpekande om ruta saknas. Rutorna är en del av typgodkännandet och om man ska ha bilen utan ruta måste den nog regbesiktas utan rutan.
Detta gäller vare sig den är fast eller öppningsbar.
Som sagt har varit med om detta i praktiken.
RaggarBonden 8)
-
Fönster är en del av kontrollpunkterna på listan som ska gås igenom vid en besiktning.
Gör besiktningsmannen rätt ska han ge ombesiktning eller iaf ett påpekande om ruta saknas. Rutorna är en del av typgodkännandet och om man ska ha bilen utan ruta måste den nog regbesiktas utan rutan.
Detta gäller vare sig den är fast eller öppningsbar.
Som sagt har varit med om detta i praktiken.
RaggarBonden 8)
Och du bad inte att få se vad besiktningsmannen stödde sitt beslut på?
( dom gör väldigt ofta fel)
Det enda som står i lagtexten är att om det finns vindruta i bilen så skall det finnas en fungerande defroster..
-
Jodå !
Jag ifrågasatte beslutet men han visade deras instruktioner och vad dom ska kolla, i dom instruktionerna under dörrar och kaross står det kontroll av fönster.
Han och stationschefen ansåg att var det ett typgodkänt fordon så skulle fönster finnas om det var så original.
Om det vore så enkelt som lagtexten beskriver behövs ju inte torkare eller spolning heller.... Vilket det gör. Lagtext är en sak och tjänstemännens tolkningar en annan.
Så jag skulle iaf sätta dit något istället för rutan innan besiktning. Eller chansa om man vet att man nog får fler anmärkningar. Är det bara rutan som fattas behövs nog ingen ombesiktning utan man får fixa den på eget ansvar. Kanske
RaggarBonden 8)
-
De var två som besiktade bilen.
Ingen pratade om fönstret, så den klarade det.
Däremot blinkar SRS-indikatorn (krockkudden) och jag måste släcka den lampan. Det är bara att gå till en verkstad som har datoravläsning för att fixa det?
-
De var två som besiktade bilen.
Ingen pratade om fönstret, så den klarade det.
Däremot blinkar SRS-indikatorn (krockkudden) och jag måste släcka den lampan. Det är bara att gå till en verkstad som har datoravläsning för att fixa det?
Vad bra att dom inte brydde sig om det.
Ja i bästa fall så är det bara att läsa av felkoderna och nollställa dom. Men är det något fel i systemet tex felaktig givare eller liknande måste ju det felet åtgärdas för att lampan ska förbli släckt.
På bilar utan komplicerade elsystem kan man koppla in lampan för SRS på tex ABS-systemets lampa. Men då är ju fortfarande SRS-systemet ur funktion....
RaggarBonden 8)
-
Det var inte så svårt:
http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=44582 (http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=44582)
kopplade loss de gula kontakterna under båda framsätena och satte ihop dem igen. På med batteriet och voila: det fungerar! ;)
Hoppas vi, jag har inte kört en längre stund...
-
Det är mycket vanligt att airbagsystem sätter en felkod för överspänning om man t ex har varit dum nog att snabbladda batteriet utan att koppla bort det från bilen, använt snabbladdare som starthjälp eller haft dålig kontakt i batterikabelskorna medan motorn har varit igång. Och den felkoden försvinner inte av sig själv sedan överspänningen upphört, utan kan ligga kvar i flera år om ingen raderar den.
På Ford brukar airbaglampan blinka fram felkoder på ett eller annat sätt, jag har noterat det men inte brytt mig om att googla fram vilken blinkkod som betyder vad. Det vanliga är att den blinkar några minuter efter start och sedan går den över till att lysa med fast sken.