Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Hönsmamman skrivet 29 mar-13 kl 17:50
-
Hej idag startade bilen som vanligt,skulle bara lasta ur lite verktyg ur skåpet och koppla på släpet.
Stängde av den medans jag kopplade släpet,sen när jag skulle starta den så gick den ngn sekund på startmotorn.
Sen stannade startmotorn jag trodde att jag hade fipplat med nyckeln så jag provade igen men då händer inget.
Tändningen slås på men inget liv i startmotorn.
Hur vet jag om det är spärren eller startmotorn som felar eller något relä.
El systemet på dessa vagnar verkar vara så där.
Mvh anders
-
mäta på startmotorn om den får 12v?
-
Ja vad ska man säga,fan att jag inte tänkte på det. :-[
-
Fabriksmonterade startspärrar brukar hindra start via insprutnings- eller tändsystemet. Att startspärra genom att bryta strömmen till startmotorn förekommer bara på efterhandsmonterade billarm från 80- och kanske 90-talet. En sådan startspärr hindrar ju inte en oärlig person från att t ex rulla igång bilen.
Som sagt, kolla om det kommer fram manöverström till startmotorsolenoiden. Om det inte gör det så är det mest sannolika fel i tändningslåset (om inte bilen har eller har haft något efterhandsmonterat larm). Det är sällan det finns några reläer eller säkringar som har med startmotormanövreringen att göra, säkrast är såklart att skaffa fram (googla?) ett elschema för bilen och studera det.
-
om du sen konstaterar att du inte får 12v fram till startmotorn när du provar starta
Så hade jag satt bilen i "startläge" och sen byglat solenoiden, då går startmotorn och om allt är okej så startar bilen.
Tänk dock på att det kommer gå många ampere i byglingen
Glöm inte berätta hur det gick
-
Tack för råd,glömde skriva att det är en 05a med cargard larm T70C heter larmet.
Enligt mågen så är det inte startspärr i larmet, det finns att beställa extra.
Jag får se hur jag hinner med imorgon,det är terrängbils körning i Strängnäs och jag är less på opeln.
Tacka vet jag bronco total avsaknad av startspärrar.
Glad påsk.
mvh anders
-
Jag skippade skogsåkat,är lite i behov av vivaron då jag har den i jobbet.
Jodå det är 12v fram till lilla stiftet på solenoiden.
Men vilken placering på startmotor,jag får nog kalla in frun eller barnet för att komma åt att lossa den.
Mvh anders
-
Nej, man kan tro att dom har hållit i en startmotor, och en generator, och sen byggt bilen runt ..
-
Vid sådana här tillfällen bör man komma ihåg att bilkonstruktörer inte ser bilen som en färdigbyggd enhet där en sak i taget ska tas loss och sättas dit, utan de ser bilen som en tom kaross som så bekvämt som möjligt ska fyllas med utrustning i en bestämd ordning på monteringslinan. Förmodligen är det mycket lätt att ta bort och sätta dit startmotorn från bilmotorn innan den är monterad i karossen...
-
Vid sådana här tillfällen bör man komma ihåg att bilkonstruktörer inte ser bilen som en färdigbyggd enhet där en sak i taget ska tas loss och sättas dit, utan de ser bilen som en tom kaross som så bekvämt som möjligt ska fyllas med utrustning i en bestämd ordning på monteringslinan. Förmodligen är det mycket lätt att ta bort och sätta dit startmotorn från bilmotorn innan den är monterad i karossen...
Du har så rätt...
Nånn som bytat start på en chevavan? Huga :o... sicket skitjobb...
Förövrigt så tror jag att det e starten som sagt upp sig så den lär komma ner..
Förresten.. lättmekade bilar det får man bygga sig själv. Min UAz med Dieselmotorn är äckellättmekad. Starten tar en 10 minuter att plocka bort. lite jobbigt är att man måste plocka hjulet. Växelådorna lyfter man upp eller ner på 45 minuter. på en 4x4 :o!
-
Strulet fortgår,jag fick startmotorn utbytt av en meck.
Han var tveksam för den startade med nyckeln när han provade.
Han kollade jordflätan mellan motor och kaross.
Bilen funkade i en vecka men idag vart det samma fel.
Jag fixar inte att skruva just nu jag väntar på operation för ljumskbråck,får inte lyfta nått.
Så där lagom lätt när man jobbar som snickare,och det värsta av allt är att veden är kvar att klyva.
Mecken hade tid att kolla på den på måndag men jag funderar på om det inte är lika bra att lämna den till en opelverkstad.
Jag börjar tro att det felar i tändningslåset iallafall.
Och ska det bytas måste nog nycklar kodas.
Mvh anders
-
Idag hämtade jag ut bilen från verkstan igen,nu verkar den funka.
Förra veckan stod den på verkstan och dom felsökte,hittade inget men satte dit en extra startknapp för att kunna få ström till solenoiden när den vägrar på nyckeln.
Den vägrade samma dag som jag hämtade den även på starknappen,då blev jag en aning irriterad vände åter till verkstan.
Krävde att dom skulle ta in den på en gång medans den inte startade,upp med den på lyften och provade med skruvmejsel direkt på startmotorn.
Den klickade bara i solenoiden.Då insåg verkstan att den nya startmotorn dom satt i var trasig den med.
Men nu är den bytt.
HÅLLER tummarna nu för att den funkar.Kommer väll att parkera i nedförsbacke några dagar till för säkerhets skull.
Startmotorn var köpt på mekonomen utbytesdel.
Mvh anders
-
Startmotorn var köpt på mekonomen utbytesdel.
Mvh anders
Grattis.
Det är inte första gången s k utbytesstartmotorer (och generatorer) visar sig vara rena sopor. För ca 10 år sedan var jag inblandad i en Saab 9000 där en utbytesstartmotor (även den från Mekonomen) hade lagt av efter ett par månader. När man plockade isär den så visade det sig att man vid fabriksrenoveringen hade bytt ett enda av de fyra kolen, nu var de övriga tre kolen totalt utslitna och i och med att startmotorn hade använts länge trots att den nätt och jämnt fungerade så var kolhållarna och kollektorn svårt sönderbrända av ljusbågar. Efter en del tjat gick det dock att byta den hos Mekonomen och det andra exemplaret höll bilen ut.
Ett annat liknande fall var en generator till någon fransk bil, där hade renoveringsfirman bytt diodbrygga men lött fast ledningarna mellan statorn och bryggan så klumpigt att ledningar lossnade och ställde till med kortslutning så att statorlindningen brann efter ganska kort tid. Där gick det inte att reklamera eftersom bilägaren inte hade något kvitto kvar och inte heller visste var utbytesgeneratorn var köpt.
Jag anser för min del att det brukar vara bättre att renovera en krånglande startmotor eller generator själv. Då är chansen större att jobbet blir riktigt gjort - utbytesfirmorna brukar lägga krutet på att blästra och måla upp aggregaten utvändigt.
Har man bråttom att få igång bilen kan man köpa t ex en startmotor på skroten och sätta dit, sen renoverar man den gamla i lugn och ro och lägger den på hyllan tills den behövs.