Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Palle skrivet 17 mar-13 kl 09:42

Titel: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 17 mar-13 kl 09:42
Har några saker jag tänkte göra om på min Caddy som jag tänkte dela med mig av. Det primära då Caddyn är en "lastbil" är att flytta avgasutblåset, det finns väl ingen lastbil som spyr ut röken baktill???

Sidoblås!

Rev ner avgassystemet och upptäckte ett par kul saker, Katalysatorn var en universal bensin-katt från Biltema som har gått igenom två besiktningar i min ägo  ;D

Och har konstaterat att vissa borde ha totalt svetsförbud även på amatörnivå  :o
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Huggorm skrivet 17 mar-13 kl 09:46
Kunde de inte lägga igen den där glipan i alla fall, det måste ju vara ett extremt läckage där? Angående svetsarna ser det så illa ut att man nästan kan tro att de svetsat på plats under bilen
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 17 mar-13 kl 10:07
Misstänker att någon svetsat för första gången i sitt liv på plats under bilen med en "Flux-MAG"  >:(

Inget ont om en Flux-mag, har själv en sådan. Men den lämpar sig bäst till att häfta utomhus innan man tar in skiten i garaget och svetsar ihop med lilla 250A Kemppi'n  ;D
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Puffpuff skrivet 17 mar-13 kl 10:40
Och har konstaterat att vissa borde ha totalt svetsförbud även på amatörnivå  :o
Varför då då? Känner du dej lurad, att du inte skulle köpt bilen om du sett svetsningen tidigare?
Jag har haft många gamla bilar där jag snabbt under ogynnsamma förhållanden med dålig utrustning fått ihop ett läckande avgassystem så att det har gått igenom besiktning. Det har ofta sett värre ut än dina bilder men det har varit tätt och det var så mycket billigare och mer resurssparande än att sätta dit ett nytt som kanske kostar som halva bilen.
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 17 mar-13 kl 16:20
Varför då då? Känner du dej lurad, att du inte skulle köpt bilen om du sett svetsningen tidigare?
Jag har haft många gamla bilar där jag snabbt under ogynnsamma förhållanden med dålig utrustning fått ihop ett läckande avgassystem så att det har gått igenom besiktning. Det har ofta sett värre ut än dina bilder men det har varit tätt och det var så mycket billigare och mer resurssparande än att sätta dit ett nytt som kanske kostar som halva bilen.

Nej bilen hade jag köpt i vilket fall då 1,9SDi är en kul motor att härja med, men slogs bara av hur toalt katastrofalt kassa dessa svetsar var  ;D

Varför kan man inte lägga de få extra minutrarna det tar för att göra ett bra jobb?
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 17 mar-13 kl 20:59
En katalysator har som uppgift att rena avgaserna, men ger även ett högt mottryck så motorn får svårare att göra sig av med avgaserna. Den katalysatorn som jag hittade under bilen var en Biltema universalkatt för bensinare. Det var denna som var så fruktansvärt dåligt svetsad.

Gjorde om denna till en "Race-katt"  ;D

Passade även på att sätta en bultfläns på katten så det blir enklare att ta loss downpipen.
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 17 mar-13 kl 21:05
Nu var det hela på plats  ;)

Dovt gött muller
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Stellan_J skrivet 17 mar-13 kl 21:26
Har några saker jag tänkte göra om på min Caddy som jag tänkte dela med mig av. Det primära då Caddyn är en "lastbil" är att flytta avgasutblåset, det finns väl ingen lastbil som spyr ut röken baktill???

Sidoblås!

Har det någon större betydelse om avgasröret är där bak eller vid sidan? Är det ett tecken på att den är sned om man kör med sidoblås?
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Huggorm skrivet 17 mar-13 kl 21:28
Tigsvetsad bultfläns på avgassystemet, jobbar du möjligtvis som rörläggare till vardags?  ;D
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 17 mar-13 kl 21:37
Har det någon större betydelse om avgasröret är där bak eller vid sidan? Är det ett tecken på att den är sned om man kör med sidoblås?

Nej jag vill bara kunna se rökmolnen lättare i sidospegeln  ;D
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 17 mar-13 kl 21:41
Tigsvetsad bultfläns på avgassystemet, jobbar du möjligtvis som rörläggare till vardags?  ;D

Mjo.. lite då och då. Svetsar dock mest rörtråd  ;)

Körde flänsen med Tig'en då det är lite klurigt att köra en så liten svets med MAG'en, ville inte riskera att bultskallarna skulle rida på svetsen  ::)

Nä i morgon ska jag rota rundor i elektroniklådorna och värma upp lödpennan, tanken är att jag ska kunna ställa max bränsletillförsel med en liten potte där stereon en gång satt  8)
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Puffpuff skrivet 17 mar-13 kl 23:14
Nu var det hela på plats  ;)
Dovt gött muller
Du får bra mycket sämre markfrigång med ljuddämparen på det där viset. Med 500kg på flaket och mycket snö så är nog risken att ljuddämparen fungerar som plog.
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 18 mar-13 kl 15:54
Sant, men det är dom små originalsulorna på nu  ;)
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 19 mar-13 kl 16:14
Hmmm

Har provat den ökända DIY-modden, visst får den mer bränsle men den får låååångt ifrån så mycket som jag vill innan tomgången blir orolig...

Custom-mappning nästa  ;D
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Huggorm skrivet 19 mar-13 kl 19:42
Är det bara jag som tycker det är ett jäkla miljösvineri att köra med rensad kat och uppställd dieselpump som ger stora, sotiga moln av oförbränd diesel varje gång man trampar på gasen? Det känns väldigt fel på ett forum som Alternativ, där mycket handlar om att leva ett långsiktigt hållbart liv.
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: malarmaster skrivet 19 mar-13 kl 19:59
att vara alternativare har ju visat sig i många trådar inte ha med miljö och långsiktighet att göra,tyvärr.
särskilt i motortrådar verkar det mest handla om att hålla liv i gammalt skit istället för att satsa på miljöriktiga alternativ.varför man skall modifiera en bil för att den skall funka sämre vet jag inte,men nöjena är olika.
själv försöker jag satsa på alternativ som gör det så billigt som möjligt att köra,dvs ett fordon med låg bränsleförbrukning och givetvis lagligt avseende avgasutsläpp.
har tidigare ifrågasatt olika åsikter i olika trådar där man inte tycks bry sig om miljön,energislöseri,långsiktighet.
det är väl kul att alternativ är öppet för alla men för mig betyder alternativ en livsstil mer i miljövänlig riktning. ulf
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: TiB skrivet 19 mar-13 kl 20:09
att vara alternativare har ju visat sig i många trådar inte ha med miljö och långsiktighet att göra,tyvärr.
särskilt i motortrådar verkar det mest handla om att hålla liv i gammalt skit istället för att satsa på miljöriktiga alternativ.varför man skall modifiera en bil för att den skall funka sämre vet jag inte,men nöjena är olika.
själv försöker jag satsa på alternativ som gör det så billigt som möjligt att köra,dvs ett fordon med låg bränsleförbrukning och givetvis lagligt avseende avgasutsläpp.
har tidigare ifrågasatt olika åsikter i olika trådar där man inte tycks bry sig om miljön,energislöseri,långsiktighet.
det är väl kul att alternativ är öppet för alla men för mig betyder alternativ en livsstil mer i miljövänlig riktning. ulf

*skriver under på det*
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Bonnafan skrivet 19 mar-13 kl 20:13
ja byggde om mitt avgassytem på min nissan king cab  så det blev sidepipes, blev görbra tog bort den stora ljudämparen med så hörde man det tjutande ljudet ifrån turbon häftigt tyckte jag Men inte han på bilprovningen :) men är ju en lätt lastbil sa ja, gör som ja vill okej han godkännde det i 3 år 4 året fick han nog sätt på en ljudämpare till, sagt å gjort fixade det då,

alltid skoj å svetsa å fixa på nått

lycka till med din caddy :)
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 19 mar-13 kl 20:33
Är det bara jag som tycker det är ett jäkla miljösvineri att köra med rensad kat och uppställd dieselpump som ger stora, sotiga moln av oförbränd diesel varje gång man trampar på gasen? Det känns väldigt fel på ett forum som Alternativ, där mycket handlar om att leva ett långsiktigt hållbart liv.

Håller med om att det är miljösvineri att köra utan katalysator, men i detta fallet så satt där en bensinkatalysator som gör noll och ingenting på en dieselmotor, ja den bromsar ju avgaserna..  >:(

Historien slutar inte med att motorn ska ryka så mycket som möjligt, svart rök är oförbrännt förkolnat bränsle och därmed förluster... och slöseri är jag inte intresserad av  ;D

Fortsättning följer  ;)
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Existens! skrivet 19 mar-13 kl 20:40
Är det bara jag som tycker det är ett jäkla miljösvineri att köra med rensad kat och uppställd dieselpump som ger stora, sotiga moln av oförbränd diesel varje gång man trampar på gasen? Det känns väldigt fel på ett forum som Alternativ, där mycket handlar om att leva ett långsiktigt hållbart liv.

Ja, det är lite synd på just en dieselcaddy.. som är så snål på soppa. Jag hade en som gick 63 000 mil.. Har nog aldrig haft en så billig bil i drift.
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 19 mar-13 kl 20:48
att vara alternativare har ju visat sig i många trådar inte ha med miljö och långsiktighet att göra,tyvärr.
särskilt i motortrådar verkar det mest handla om att hålla liv i gammalt skit istället för att satsa på miljöriktiga alternativ.varför man skall modifiera en bil för att den skall funka sämre vet jag inte,men nöjena är olika.
själv försöker jag satsa på alternativ som gör det så billigt som möjligt att köra,dvs ett fordon med låg bränsleförbrukning och givetvis lagligt avseende avgasutsläpp.
har tidigare ifrågasatt olika åsikter i olika trådar där man inte tycks bry sig om miljön,energislöseri,långsiktighet.
det är väl kul att alternativ är öppet för alla men för mig betyder alternativ en livsstil mer i miljövänlig riktning. ulf

Dagens dieslar kallas ju miljöbilar trots att dom är uppbyggda på ett bränslesystem som inte går at köra på RME utan att skiten rasar, vilket hade varit det enda miljöriktiga alternativet... miljöbil på dino-diesel. jippi... det handlar i stället om att ha en så ren förbränning som möjligt i stället..

Elbilar fulla med litiumbatterier är också miljöbilar trots att dom släpper ut ca 30% mer koldioxid under sin livstid jämfört med en modern diesel om man räknar in hela produktionsprocessen (Edit: och återvinningen). vettefan hur politikerna är funtade..

Nej jag tror fortfarande det mest miljöriktiga är att hålla liv i äldre dieslar som man i stället optimerar förbränningen i samt kör på biobränslen.

Visste ni förresten att dagens bilar i snitt innehåller dubbelt så många kilo plast och andra syntetmaterial (inredning) som sina föregångare från början av 80-talet?  ;)

Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: malarmaster skrivet 19 mar-13 kl 21:33
det är sant att dagens bilar innehåller mer plaster,aluminium m.m än 80-talets bilar.det är tack vare det man fått ner vikten på fordonen och det ihop med effektivare motorer och elektronik fått ner bränsleförbrukningen.
 du kan ju jämföra en mercedes 220 diesel-1980 med en mercedes c-klass diesel-2010 . det är 30 år emellan.
80.an har en tjänstevikt på 1480kg och en motor på 2 liter som utvecklar 59 hp. bränsleförbrukning blandad körning 0,85 vilket var mkt bra för en bil i denna storleksklass.bensinversionen låg på 1,2 per mil.
2010 års modell är större,mer krocksäker men tyngre tjänstevikt 1645,motor på 204 hp  men en bränsleförbrukning på 0,52.en golf-diesel på 105 hp drar 0,43 (jämför med den gamla merca dieseln på 59).
 att försöka hålla liv i gamla motorer med miljöargument är milt sagt löjligt.
det finns trots allt en koppling mellan bränsleförbrukning och miljöutsläpp.
håller med dig om att biobränslen är det bästa men det finns inte tillräckligt mycket och de har brister,särskilt i vårt klimat.
att kunna producera tillräckligt till alla är inte heller möjligt såvida du inte vill ställa om jordbruket till energiproduktion istället för mat och det är främst mat vi behöver i framtiden. ulf
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 19 mar-13 kl 21:51
det är sant att dagens bilar innehåller mer plaster,aluminium m.m än 80-talets bilar.det är tack vare det man fått ner vikten på fordonen och det ihop med effektivare motorer och elektronik fått ner bränsleförbrukningen.
 du kan ju jämföra en mercedes 220 diesel-1980 med en mercedes c-klass diesel-2010 . det är 30 år emellan.
80.an har en tjänstevikt på 1480kg och en motor på 2 liter som utvecklar 59 hp. bränsleförbrukning blandad körning 0,85 vilket var mkt bra för en bil i denna storleksklass.bensinversionen låg på 1,2 per mil.
2010 års modell är större,mer krocksäker men tyngre tjänstevikt 1645,motor på 204 hp  men en bränsleförbrukning på 0,52.en golf-diesel på 105 hp drar 0,43 (jämför med den gamla merca dieseln på 59).
 att försöka hålla liv i gamla motorer med miljöargument är milt sagt löjligt.
det finns trots allt en koppling mellan bränsleförbrukning och miljöutsläpp.
håller med dig om att biobränslen är det bästa men det finns inte tillräckligt mycket och de har brister,särskilt i vårt klimat.
att kunna producera tillräckligt till alla är inte heller möjligt såvida du inte vill ställa om jordbruket till energiproduktion istället för mat och det är främst mat vi behöver i framtiden. ulf

Grundfelet i mina ögon är att bilindustrin idag bygger motorer som inte går att köra på biobränslen, då med common rail-dieslarna i åtanke. Hur fel är inte det??? De CDi-motorer/bilar jag sett hittills får inte köras på RME pga att systemen inte klarar den högre viskositeten. Och är det verkligen så smart med miljövänliga elbilar som släpper ut mer koldioxid under sin livstid från produktion till återvinning än motsvarande diesel?

Jag är den typ av person som vill ha en enkel och lättskruvad bil utan en massa lullull. Nödvändig belysning. motor. bromsar och värme så är jag nöjd, just basic.

Men rent kort. Kör jag samma bil 90.000mil  så har jag bara en tillverkning och återvinning på mitt samvete medan medelsvensson som ger upp efter 30.000 mil har tre led... Bränslebesparingen som medelsvensson gör på bil nummer tre jämfört med bil nr 1 är ca 20%, det väger knappast upp två kompletta produktions och återvinningsled.

Vill ni tragga miljö mer så föreslår jag att ni gör det i en tråd för ämnet, hittar ni inte någon så skapa en  ;)

För att lugna er som gnäller om miljösvineri så är operationen i caddyn ett steg i utprovningen, inget jag kör med... när jag senast reggade in en diesel jag byggt ihop så låg k-värdet på 0,4 av 3 tillåtna, detta trots att bilen gick som en raket fick besiktningsingenjören att ställa en massa korkade frågor. Varken katt eller partickelfilter längs biltarmen  ;D
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: Palle skrivet 28 mar-13 kl 17:16
Har jagat chipfirmor och ingen avdom som hade annat att erbjuda än en effektbox för XXX Kr...  :(

Stannade till hos en Bosch-tekniker och snackade styrsystem men hoppet om att han skulle kunna hjälpa mig är dött, tyvärr kan dom bara uppdatera programvaror men ej skräddarsy. Ljuset i mörkret vad gäller den mekaniska delen är lite tips vilka delar jag kan använda för att öka kapaciteten på pumpen. Dock återstår styrningen av pumpen om jag ska köra på den elektroniskt styrda VP37'an...
Titel: SV: Bygger om Caddy
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 apr-13 kl 09:14
Dagens dieslar kallas ju miljöbilar trots att dom är uppbyggda på ett bränslesystem som inte går at köra på RME utan att skiten rasar, vilket hade varit det enda miljöriktiga alternativet... miljöbil på dino-diesel. jippi... det handlar i stället om att ha en så ren förbränning som möjligt i stället..



Vad jag vet så finns det inga någotsånär moderna dieslar som riskerar direkta skador på insprutningssystemet om man kör på RME (det enda fall där jag vet att man kan få problem är gamla Bosch radpumpar från 50-talet, där det sitter ett membran som inte tål RME i förpumpen). Utan huvudanledningen till att tillverkarna avråder från RME är att om en dieselmotor är optimerad för låga kväveoxidutsläpp på fossil dieselolja så finns det risk att de utsläppen ökar när man kör på RME.

Det stora problemet med dieslar ur miljösynpunkt är inte koldioxid utan snarare kväveoxider och de allra minsta partiklarna, som inte fastnar i en modern dieselbils partikelfilter. Kväveoxidutsläppen har för all del blivit lägre på modernare motorer i och med EGR, bättre styrning av insprutningen som hindrar "dieselknack" osv, men de ligger ändå skyhögt över motsvarande utsläpp från en bil med ottomotor. En diesel får ju idag släppa ut om det är 8 eller 16 gånger så mycket kväveoxider per km som en motsvarande bensinbil, och det är mer än vad en bensinmotor från 70-talet någonsin kan släppa ut ens helt utan avgasrening.

När det gäller partikelutsläppen så är partikelfiltren mest ett spel för galleriet. De fångar upp det grövsta, svarta och synliga sotet men det har ju visat sig att det är de allra minsta partiklarna som verkligen är hälsofarliga och cancerframkallande.